واقعیت تاثیر هویج بر چشم

هویج یکی از سبزیجات خوش رنگ، خوشمزه و پر طرفداری است که تقریبا در همه نقاط جهان شناخته شده می باشد. از زمان های دور تاکنون، این مسئله در میان افراد شایع بود که هویج ماده ای است که مصرف آن به افزایش قدرت بینایی، حفظ سلامت چشم و رفع مشکلات متداول بینایی کمک می کند. هویج یکی از غنی ترین منابع ویتامین A است و حاوی آنتی اکسیدان های متعددی است که قطعا وجود آن ها برای حفظ سلامت عمومی، ضروری است. اما این که آیا واقعا مصرف هویج می تواند به سلامت چشم کمک کند، موضوعی است که امروز در مجله سلامت ماه ، مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه، با واقعیت تاثیر هویج بر چشم بیشتر آشنا می شویم.

بررسی واقعیت تاثیر هویج بر چشم

قطعا همه ما در سنین کودکی این تجربه را داشته ایم که والدین، خوردن یک غذای خاص را توصیه می کردند که با خوردن آن، قوی و نیرومند می شویم. برای مثال، اسفناج جزء آن دسته از سبزی هاست که برخی کودکان تمایلی به مصرف آن ندارند، اما پدر و مادر با این ترفند که خوردن اسفناج باعث رشد و قوی تر شدن می شود، آن را به خورد کودک می دهند. گاهی کودک در سنین بزرگتر به این مسئله اشاره می کند که چرا با وجود خوردن مقدار زیادی اسفناج، باز هم چندان زورمند و قوی نیست. این موضوع در مورد هویج نیز صدق می کند. این که مصرف هویج، موجب افزایش بینایی شده و به حفظ سلامت چشم کمک می کند، از زمان های دور در میان افراد شایع بوده است.

در دوران قرون وسطی، هویج به عنوان یک سبزی جادویی شناخته می شد که مصرف آن مورد تاکید قرار داشت. بعد ها در جریان جنگ جهانی دوم، قدرت دید در شب سربازانی که در رژیم غذایی خود از هویج زیاد استفاده می کردند، باعث شد تا این فرضیه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، هر چند که مسئله تا این حد نیز، صحیح یا اثر گذار نبود. به زبانی دیگر، واقعیت تاثیر هویج بر چشم تا این اندازه جدی نیست.

خواص هویج برای چشم و بدن

هویج یکی از غنی ترین منابع بتاکاروتن، نوع خاصی از ویتامین A است که این ویژگی تقریبا برای همه شناخته شده می باشد. کمبود ویتامین A در بدن، ضعف بینایی را به دنبال خواهد داشت و اگر شدت پیدا کند، موجب کوری نیز می شود. شاید بتوان گفت که عمده ترین عاملی که واقعیت تاثیر هویج بر چشم را روشن می کند، وجود همین ماده است.

از طرفی، همان طور که اشاره کردیم، اغلب سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان های فراوان هستند و هویج نیز از این قائله مستثنی نیست. لیوتین نوعی آنتی اکسیدان قوی است که علاوه بر رنگ خاصی که به این گیاه داده، ساختار شبکیه را تحت تاثیر قرار می دهد و به عملکرد هر چه بهتر آن کمک خواهد کرد. به گفته محققان، هرچه میزان لیوتین در بدن بیشتر باشد، فعالیت شبکیه چشم، متعادل تر خواهد بود، در نتیجه بینایی فرد کمتر دچار اثرات مرتبط با افزایش سن می شود.

بر اساس آن چه که از بررسی مقاله های موجود در زمینه واقعیت تاثیر هویج بر چشم به دست آمده، مصرف هویج اگرچه می تواند به داشتن بینایی قوی تر و حفظ سلامت چشم کمک کند، اما تنها روش موجود نیست. قطعا سلامت چشم و تقویت عملکرد آن، نیازمند داشتن یک رژیم غذایی متنوع است که هویج نیز حتما باید جزئی از آن باشد. از دیگر خواص بی نظیر هویج که در سلامت عمومی بدن موثر است، عبارتند از:

خواص هویج برای چشم و بدن

افزایش سوخت و ساز بدن

هویج حاوی مواد مغذی فراوان، اما کالری کم است، بنابراین می تواند جایگزین مناسبی برای انواع نوشیدنی های قندی و مضر باشد، زیرا سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد، به این ترتیب که کربوهیدرات ها و کالری های مصرفی را با ترشح و تولید آنزیمی خاص، تحریک کرده و آن ها را هرچه سریع تر به مصرف سلول ها می رساند تا از تجمع آن در قسمت های مختلف بدن جلوگیری شود. از این رو، هویج عضو ثابت انواع رژیم سبزیجات است.

درمان اختلالات پوستی

اگر سابقه ابتلا به بیماری های پوستی مثل پسوریازیس یا انواع حساسیت های پوستی را دارید، حتما هویج را جزئی از رژیم غذایی خود قرار داده تا از این طریق به حفظ سلامت و زیبایی پوست کمک شود. ویتامین C موجود در هویج، فرآیند بهبود اختلالات پوستی را سرعت بخشیده و با انتقال بهتر ویتامین ها و املاح، اختلالات پوستی را درمان می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی از این جهت حائز اهمیت است که تاثیر مستقیمی بر سلامت فرد دارد. سیستم ایمنی وظیفه مبارزه با عوامل بیماری زا در بدن را بر عهده دارد. تولید گلبول های سفید و پادتن، کمک می کند تا میکروب ها، عفونت، ویروس ها، باکتری ها و یا هر عامل دیگری به محض ورود به بدن، نابود شده و زمینه ایجاد بیماری فراهم نشود. در مقالات مرتبط به واقعیت تاثیر هویج بر چشم به این نکته نیر اشاره شده است که هویج، به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و ویتامین C فراوان، سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار داده و به خصوص در فصل سرما، از بروز مکرر علائم سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری می کند.

کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها

زمانی که فرآیند تقسیم سلولی در بدن دچار اختلال شود و رشد بی رویه سلول ها ادامه داشته باشد، توده ای اضافی تشکیل می شود که گاهی بدخیم بوده و با عنوان سرطان شناخته می شود. تشکیل سلول های سرطانی و گسترش آن در بدن، اغلب به دلیل افزایش رادیکال های آزاد و فعالیت آن ها در بدن است، زیرا فرآیند تولید گلبول های سفید و هم چنین گردش خون را دچار اختلال می کند. آنتی اکسیدان ها اصلی ترین دشمن رادیکال های آزاد هستند و هویج به عنوان یک منبع غنی از این ترکیبات، خطر ابتلا به انواع سرطان ها را در انسان کاهش می دهد.

دیگر روش های حفظ سلامت چشم و تقویت بینایی

علاوه بر توجه به واقعیت تاثیر هویج بر چشم باید گفت داشتن یک رژیم غذایی سالم حاوی مقدار قابل توجهی میوه و سبزیجات، از اصلی ترین روش های حفظ سلامت چشم و تقویت بینایی است. اما به جز تغذیه، روش های دیگری نیز وجود دارد که می توان در این زمینه از آن ها استفاده نمود. روش هایی مثل:

  • استفاده از عینک آفتابی: اشعه های مضر خورشید، علاوه بر پوست، چشم ها را نیز تحت تاثیر قرار داده و تاثیر افزایش سن بر قوه بینایی را بیشتر خواهد کرد. بهتر است تا حد ممکن هنگام مواجهه با نور مستقیم خورشید، از عینک آفتابی را برای محافظت چشم استفاده کنید.
  • ترک سیگار: دود سیگار حاوی هزاران نوع ماده سمی است که ورود آن ها به بدن تقریبا بر تمامی بخش های آن اثرگذار خواهد بود. برای مثال، این مواد سمی، سلامت چشم را تهدید کرده و موجب پیری زودرس چشم شده، در نهایت ممکن است فرد حتی در سنین میانسالی نیز دچار پیرچشمی شود. اگرچه ترک سیگار در سنین جوانی قطعا تاثیر به مراتب بیشتری دارد، اما هیچ زمانی برای انجام این کار دیر نیست.
  • محافظت از چشم هنگام استفاده از نمایشگرها: نور آبی موجود در انواع نمایشگرها مثل گوشی موبایل، تبلت، لپ تاپ یا تلویزیون، عملکرد شبکیه چشم را ضعیف کرده و زمینه ساز بروز اختلالاتی مثل دوبینی، عدم تمرکز در فاصله های دور، خشکی چشم، سردرد و مواردی از این دست خواهد بود. بهتر است تا حد ممکن در فواصل زمانی منظم در هنگام استفاده از این دستگاه ها، به چشم خود استراحت دهید.

دیگر روش های حفظ سلامت چشم و تقویت بینایی

نتیجه گیری مجله سلامت ماه

اگر چه رژیم غذایی و مصرف ترکیباتی مثل هویج بر سلامت بینایی موثر هستند، اما اینکه سلامت چشم را تنها به مصرف آنها منوط کنیم، قطعا اشتباه خواهد بود. واقعیت تاثیر هویج بر بینایی ، به دلیل داشتن ویتامین A پذیرفته شده است، اما به شرطی که به دیگر نیازهای آن نیز توجه شود، نیازهایی که در دیگر بخش های مجله اینترنتی ماه به آن پرداخته خواهد شد. بهترین رژیم غذایی برای سلامت بدن و هم چنین سلامت چشم ها، رژیمی است که به مصرف همه گروه های غذایی و نحوه اثرگذاری هر کدام بر سلامت بخش های مختلف بدن، توجه داشته باشد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید