دلیل سرماخوردگی مداوم

شروع هر فصلی از سال، با شیوع بیماری های متعدد همراه است. بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا ، از شایعترین اختلالات فصل پاییز و زمستان است که بسیاری از افراد را به خود درگیر میسازد، هرچند که ممکن است علائم آن در فصل های دیگر نیز قابل مشاهده باشد. عامل اصلی این بیماری، ویروسی است که از طرق مختلف وارد بدن شده و مستقیما سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار میدهد. اینکه در طول فصل سرما یک یا دوبار سرما بخوریم یا درگیر علائم خفیف آن شویم، چندان غیرعادی نیست، اما مسئله زمانی مشکل ‌ساز میشود که فرد دائما درگیر این بیماری بوده و مرتباً دچارعلائم آن شود. در چنین مواردی، یافتن دلیل سرماخوردگی مداوم ، ضروری است، زیرا ممکن است فرد را در طولانی مدت دچار مشکلات متعددی نماید. کارشناسان مجله سلامت ماه ، اطلاعات مفیدی در این باره جمع آوری کرده اند که در ادامه به آن پرداخته میشود.

دلیل سرماخوردگی مدام در فصل سرما

برای بسیاری از افراد، درگیری با علائم سرماخوردگی در فصول خاصی از سال، امری است شایع که به بخشی از زندگی عادی آنان تبدیل شده. داشتن سردرد، گرفتگی و آبریزش بینی، سرفه و عطسه از جمله علائمی است که نبود آن برای این دسته افراد، یک رویا به نظر می ‌رسد. اما در حقیقت، رفع این علائم و دوری از این قبیل بیماری ها، کار چندان سختی نیست، کافی است ابتدا علل اصلی ابتلا به آنها را شناخته و سپس ضمن آشنایی با روش های پیشگیری، از آن دوری کرد. سرماخوردگی یکی از این اختلالات شایع است که بسیاری از افراد، به فکر رهایی از علائم و عوارض آن هستند. از این رو، بررسی دلیل سرماخوردگی مداوم ، کمک می کند تا بتوان تا حد ممکن است خطر ابتلا به آن را کاهش داد. از جمله مشخص ترین این علل، عبارتند از:

کمبود ویتامین D از دلایل سرماخوردگی مداوم

ویتامینD  یکی از آن ترکیباتی است که وجودش برای بدن ضروری بوده و کمبود آن قطعاً زمینه ساز بروز بیماری های مختلف از جمله سرماخوردگی خواهد شد. این ویتامین، سلامت سیستم تنفسی را تضمین کرده و از ایجاد عفونت در مسیرهای تنفسی جلوگیری می کند. از طرفی، ویتامین D، تقویت کننده سیستم دفاعی بدن است و مصرف منابع غنی آن، از بدن در برابر حمله عوامل بیماری زا مثل ویروس سرماخوردگی، محافظت خواهد کرد. ماهی، زرده تخم مرغ، قارچ و نور خورشید، غنی‌ترین منابع تامین ویتامین D هستند. به گفته محققان، هر فرد بالغ در روز به 15 تا 100 میکروگرم ویتامین D نیاز دارد  تا با رفع این نیاز، دلیل سرماخوردگی مداوم را برطرف نماید.

خشکی بدن و کاهش رطوبت

هر بافت و ارگانی در بدن برای حفظ سلامت و تعادل در فعالیت‌های روزانه، به وجود آب نیاز مبرم دارد. آب و مایعات در بدن، وظیفه انتقال املاح و مواد مغذی را بر عهده دارند و قطعاً کمبود آن، موجب اختلال در این انتقال و در نتیجه بروز بیماری‌های مختلف خواهد شد. 60 درصد از حجم بدن ما را آب تشکیل می‌ دهد که مقدار قابل توجهی از آن از طریق ادرار، تعرق و حرکت، دفع خواهد شد. در صورتی که این میزان مایعات دفن شده به درستی جایگزین شوند، بدن دچار خشکی شده و علائمی مثل ضعف، سردرد یا یبوست بروز پیدا می‌ کند.

متخصصان بر این باورند که خشکی بدن یک دلیل سرماخوردگی مداوم است، زیرا بدن را با کاهش ویتامین ها و املاح مواجه کرده و مقاومت آن را در برابر ویروس ناقل این بیماری، کاهش می دهد. کافی است به میزان مصرف مایعات در طول روز توجه داشته و با توجه به فعالیت بدنی و تحرک، مقدار نوشیدن آب را کنترل نمایید. به علاوه مصرف میوه و سبزیجات نیز باید در برنامه غذایی گنجانده شود.

کشیدن سیگار

عمده ترین دلیل سرماخوردگی مداوم در میان بزرگسالان، مصرف سیگار است. وجود مواد سمی در سیگار، بخش های اصلی سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و مقاومت آنها در برابر عوامل بیماری زا را کاهش می دهد. از طرفی، ترکیباتی در سیگار وجود دارد که بافت های نازک و ظریف موجود در دیواره مسیرهای تنفسی را از بین برده و زمینه را برای ایجاد عفونت در آنها فراهم می ‌آورد. بهترین روش برای پیشگیری از بیماری سرماخوردگی در فصول سرد، ترک سیگار و هم چنین دوری کردن از دود ناشی از آن است.

کشیدن سیگار

سرماخوردن در اثر عدم رعایت بهداشت

دست‌ها و اجزای صورت، اصلی ترین راه های انتقال ویروس سرماخوردگی هستند، به این دلیل که معمولاً دست ها بیش از اجزای دیگر بدن در معرض انواع میکروب ها قرار داشته، از این رو به عقیده پزشکان، عدم رعایت بهداشت فردی، دلیل سرماخوردگی مداوم است. دست ها را باید مرتبا و صابون شست و شو دهید، از لمس سطوح آلوده خودداری کنید، از دست دادن یا در آغوش گرفتن فرد مبتلا به سرماخوردگی پرهیز کنید و تا حد امکان از ماسک و دستکش استفاده نمایید.

استرس و فشار روانی

شاید شنیدن این مطلب کمی عجیب به نظر آید، اما باید بدانید که استرس و فشار روانی نیز میتواند دلیل سرماخوردگی مداوم باشد، زیرا ترشح کورتیزول هنگام قرار گرفتن در موقعیت های استرس زا، بر فعالیت سیستم ایمنی بدن اثر گذاشته و میزان مقاومت آن را در برابر حمله عفونت‌ها، میکروب‌ها و عوامل بیماری زا، کاهش می دهد. روش های متعددی برای کنترل و مدیریت استرس و فشار روانی وجود دارد که بسته به خصوصیات شخصیتی فرد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کمبود خواب

یکی دیگر از عواملی که موجب ضعف سیستم دفاعی بدن و کاهش مقاومت آن در برابر عوامل بیماری ‌زا می‌ شود، نداشتن خواب کافی است. هر انسان بالغی به 7 تا 9 ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز دارد. در صورتی که میزان خواب در سنین مختلف به درستی برطرف نشود، قطعاً تعادل در بدن بر هم ریخته و اختلال در ترشح هورمون ها، موجب بیماری فرد و بروز علائمی مثل  سرماخوردگی خواهد شد. بنابراین کمبود خواب را نیز می‌توان یکی از دلایل سرماخوردگی مداوم دانست.

نداشتن تغذیه مناسب عامل سرماخوردگی مداوم

سلامت بدن وابسته به برطرف شدن نیازهای تغذیه‌ای است. در واقع بدن ما برای حفظ سلامت خود نیاز به املاح و ویتامین هایی دارد که تامین آن ها تنها از طریق داشتن تغذیه مناسب و رژیم غذایی متعادل امکان‌ پذیر است. بهترین رژیم غذایی برای سلامت بدن رژیمی است که حاوی سبزیجات و میوه ها، غلات سبوس‌ دار، منابع پروتئینی و شیر و لبنیات بوده و تا حد ممکن از مصرف چربی‌های اشباع و قندهای مصنوعی دور باشد. مهمترین نیاز سیستم ایمنی جهت پیشگیری از سرماخوردگی، ویتامین C است که برطرف کردن آن از طریق مصرف مرکبات، انواع سبزیجات و گاهی مکمل ها صورت می گیرد.

اگر شما نیز با آغاز فصل سرما، دائما درگیر علائم سرماخوردگی هستید، احتمالا دچار مواردی مثل ضعف سیستم ایمنی، نداشتن خواب کافی، تغذیه نامناسب و استرس و فشار روانی هستید و یا درگیر کشیدن سیگار و ضررهای ناشی از آن  می باشید. دلیل سرماخوردگی مدام در اغلب موارد، یکی از این هاست که به گفته کارشناسان مجله اینترنتی ماه به راحتی قابل پیشگیری است.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید