غذاهایی که باعث استحکام دندان ها می شوند

مینای دندان، محکم ترین و سخت ترین ماده موجود در بدن ماست، اما این به معنای غیر قابل نفوذ بودن آن نیست. مصرف مواد غذایی نامناسب و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند مینای دندان را در معرض خطرات فراوانی قرار دهد. علاوه بر توجه به زیبایی، اهمیت به سلامت دندان ها نیز در این زمینه ضروری است. در واقع علاوه بر توجه به علت زرد شدن دندان ها  و رعایت بهداشت آنها، شناخت و دقت به غذاهایی که باعث استحکام دندان ها می شوند نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عقیده کارشناسان مجله سلامت ماه ، برای داشتن دندانهایی سالم و قوی باید از مصرف غذاهایی که به رشد و استحکام دندان ها کمک می کنند، اطمینان حاصل کنید و افزودن برخی مواد غذایی به رژیم غذایی روزانه، در داشتن دندان هایی طبیعی و سالم به شما کمک خواهند کرد.

غذاهایی که باعث استحکام دندان ها می شوند از نگاهی دیگر

دندان ها نقش بسیار مهمی در هضم مواد غذایی دارند، به همین دلیل حفظ سلامت دهان و دندان از اهمیت فراوانی برخوردار است. یکی از بهترین راه ها برای اطمینان از داشتن دندان هایی سالم، خوردن غذاهای سرشار از مواد مغذی برای تقویت آن ها است. از جمله مهمترین غذاهایی که باعث استحکام دندان ها می شوند و باید حتما در رژیم غذایی روزانه لحاظ شوند، عبارتند از مواد غذایی که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

غذاهای پروتئین دار برای حفظ سلامت دندان ها

بدن برای ساخت و ترمیم بافت های فرسوده به پروتئین نیاز دارد. پروتئین حاوی مقادیر زیادی فسفر است که یک عنصر اساسی در بهبود استحکام دندان ها و فک است. پروتئین همچنین، به حفظ تعادل سطح pH در دهان کمک می کند و مانع از رشد باکتری های ایجاد کننده سوراخ در دندان ها می شود. گوشت، تخم مرغ، توفو، لوبیا، آجیل و سبزیجات دارای برگ، غذاهای سرشار از پروتئین برای حفظ سلامت  و استحکام دندان ها محسوب می شوند.

غذاهای حاوی کلسیم دندان را محکم میکند

یک گروه از غذاهایی که باعث استحکام دندان ها می شوند ، مواد غذایی حاوی کلسیم هستند و این مواد غذایی برای افزایش استحکام استخوان ها و دندان ها فوق العاده می باشند. شیر، پنیر و سایر لبنیات منبع خوبی از کلسیم هستند، اما اگر به سندرم عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستید، شیر سویا جایگزین مناسبی است و فراموش نکنید که دانه کنجد نیز سرشار از کلسیم است.

مواد غذایی حاوی ویتامین ث برای دندان

ویتامین ث به از بین بردن بیشتر باکتری های اسیدی که در حال زندگی روی سطح دندان ها هستند، کمک می کند. این ویتامین، همچنین به سلول هایی که در ساخت دندان ها نقش دارند کمک خواهد کرد. برخی از میوه ها مانند توت فرنگی، گریپ فروت، پرتقال، سیب، کیوی، زغال اخته و لیمو دارای مقادیر زیادی ویتامین ث و سایر آنتی اکسیدان ها هستند که به حفظ سلامت کلی حفره دهان و دندان کمک می کنند و جزء غذاهایی که باعث استحکام دندان ها می شوند ، شناخته شده اند.

سلامت و استحکام دندان ها با مواد غذایی حاوی ویتامین دی

ویتامین دی به بدن در استفاده درست از کلسیم کمک کرده و به رشد مینای دندان نیز کمک خواهد کرد، هرچند که اغلب ما، ویتامین دی را تنها به عنوان ویتامین های ضروری برای بلند شدن قد می شناسیم اما از آنجایی که این ویتامین در واقع یک هورمون است، وظیفه آن این است که به روده ها در جذب کلسیم مصرف شده توسط فرد، کمک کند.

اگر بدن به اندازه کافی کلسیم جذب نکند، کلسیم های موجود در استخوان ها و دندان ها شکسته شده و سبب شکننده شدن و عدم دوام آن ها خواهند شد. ویتامین دی با کمک به جذب کلسیم در بدن به پیشگیری از پوسیده شدن مینای دندان کمک می کند. جالب است بدانید یکی از غذاهایی که باعث استحکام دندان ها می شوند و از منابع محدود ویتامین دی نیز به حساب می آید، ماهی است.

غذاهای سرشار از منیزیم مناسب برای استحکام دندان

مواد غذایی که حاوی منیزیم هستند در دسته غذاهایی که باعث استحکام دندان ها می شوند ، جای دارند. منیزیم به تقویت مینای دندان و استخوان بندی فک کمک می کند و در مجموع غلات کامل مانند برنج، ذرت، جو، گندم و جو دوسر حاوی مقادیر زیادی منیزیم هستند. برای بهره برداری از خواص منیزیم جهت استحکام دندان ها تا حد امکان از دانه های فرآوری شده استفاده کنید، زیرا آن ها می توانند در قندهای داخل دهان که بر روی دندان ها تاثیرات مضری دارند، حل شده و از ضرر رساندن آنها نیز به دندان جلوگیری می کنند.

مواد غذایی سرشار از فلوراید

خواص مواد غذایی سرشار از فلوراید بر دندان

فلوراید یک مکمل معدنی است که با کمک به جلوگیری از پوسیدگی دندان به حفظ سلامت دندان نیز، کمک می کند. در حالی که ممکن است خمیر دندان شما به اندازه کافی فلوراید داشته باشد، اما مواد غذایی مانند چای نیز در دسته غذاهایی که باعث استحکام دندان ها می شوند ، قرار دارند و می توانند بسیار موثر باشند، زیرا حاوی مقدار قابل توجهی فلوراید طبیعی هستند.

به علاوه، چای جایگزین خوبی برای قهوه است که ممکن است دندان ها را لکه دار کند. چای سبز همچنین حاوی پلی فنول است که با جلوگیری از چسبیدن پلاک به سطح دندان، از آن محافظت خواهد کرد.

موادغذایی حاوی آنتی اکسیدان برای سلامت و استحکام دندان

وقتی صحبت از سلامت دهان و دندان می شود، می توان از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان، به عنوان غذاهایی که باعث استحکام دندان ها می شوند، نام برد. آنتی اکسیدان ها با باکتری هایی که سبب التهاب و بیماری های پریودنتال (بیماری های مربوط به دندان) می شوند مقابله کرده و به محافظت از لثه ها و سایر بافت ها در برابر آسیب سلولی و عفونت های باکتریایی کمک می کنند. سیب، انواع توت ها، انگور، کشمش، آجیل و لوبیا از منابع غنی آنتی اکسیدان به شمار می آیند.

سلامت دندان با غذاهای حاوی پروبیوتیک

پروبیوتیک، عنوان برخی از باکتری های مفید بدن است که گفته می شود در حفظ سلامت دندان و لثه ها و کاهش پلاک ها موثر می باشند. مواد غذایی حاوی پروبیوتیکی چون ماست، خمیر سویا، کلم ترش و سایر مواد غذایی تخمیر شده در دسته غذاهایی که باعث استحکام دندان ها می شوند ، جای دارند.

تمیزی و استحکام  دندان ها با مواد غذایی فیبردار

غذاهای دارای فیبر به تمیز و سالم ماندن دندان ها و لثه ها کمک می کنند و هم چنین در به جریان انداختن بزاق، تاثیر دارند. در کنار مراقبت هایی که در منزل برای سلامت دندان های خود انجام می دهید، مصرف مواد غذایی حاوی فیبر بهترین سد طبیعی در برابر ابتلا به سوراخ های دندانی و بیماری های لثه به شمار می رود.

حدود 20 دقیقه پس از خوردن غذاهایی که قند یا نشاسته دارند، بزاق شما شروع به کاهش اثرات اسیدها و آنزیم هایی می کند که به دندان ها حمله می کنند. بزاق هم چنین حاوی رگه هایی از کلسیم و فسفات است و بنابراین مواد معدنی را به قسمت هایی از دندان ها که بر اثر اسیدهای باکتریایی، مواد معدنی خود را از دست داده اند، باز می گرداند. جالب است بدانید که یکی از علل نیاز بدن به فیبر ، همین مسئله است.

نکات مهم برای داشتن دهان و دندان سالم

نکات مهم برای داشتن دهان و دندان سالم و محکم

این نکات در کمک به کاهش پوسیدگی دندان ها در اثر مصرف مواد غذایی موثرند:

  • مواد غذایی حاوی قند را همراه با وعده های اصلی غذایی میل کنید. زیرا دهان، در هنگام خوردن وعده های اصلی بزاق بیشتری تولید می کند. این کار به کاهش تاثیر اسیدهای تولید شده بر دندان و شستشوی مواد غذایی از دهان کمک خواهد کرد.
  • میان وعده های خود را کاهش داده یا اگر میل به مصرف میان وعده دارید، میان وعده های مغذی را انتخاب کنید. پس از آن نیز، آدامس های بدون قند بجوید تا اسیدها و مواد غذایی از دهان شما پاک شوند.
  • آب بیشتری بنوشید. فلوراید آب می تواند به تمیز شدن دهان شما کمک کند. اگر از بطری های آماده حاوی آب استفاده می کنید، برچسب آن را از نظر داشتن فلوراید بررسی کنید.
  • دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید.
  • روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید.

حفظ سلامت دهان و دندان از نظر محققان از جمله مسائل بسیار مهم است که به خودی خود میتواند از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند. دهان، محل ورود غذا به بدن است و قطعا دندان ها نیز نوبه خود بر هضم و ورود آن، اثرگذار خواهند بود. انتخاب غذاهایی که باعث استحکام دندان ها می شوند ، کمک می کند تا فرآیند هضم از همان آغاز به درستی انجام شده و به عقیده کارشناسان سلامت مجله اینترنتی ماه ، ضمن تفکیک درست مواد مغذی، بخش های مختلف بدن به فعالیت عادی خود ادامه خواهند داد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید