نوشیدنی برای درمان گرفتگی صدا

گرفتگی صدا یکی از اختلالات سیستم تولید صداست که اغلب در اثر استفاده بیش از حد از حنجره یا بلند صحبت کردن ایجاد می شود. البته عوامل دیگری مثل عفونت مسیر تنفسی، التهاب تارهای صوتی یا عوامل دیگری مثل گلودرد عصبی و انواع بیماری های ویروسی مثل بیماری سرماخوردگی یا آنفولانزا نیز می تواند از علل اصلی بروز این اختلال باشد. از نظر پزشکی، گرفتگی صدا ارتباط مستقیمی با بیماری Laryngitis دارد و در واقع می توان این اختلال را نشانه آن بیماری دانست. روش های مختلفی جهت درمان گرفتگی صدا وجود دارد، از مصرف انواع آنتی بیوتیک ها جهت رفع عفونت گلو گرفته تا روش های خانگی موثر در این زمینه. کارشناسان مجله سلامت ماه ، از میان انواع روش های خانگی، چند نمونه نوشیدنی برای درمان گرفتگی صدا را به شما معرفی خواهند کرد.

چند نوشیدنی برای درمان گرفتگی صدا

حتما تاکنون متوجه این مسئله شده اید که پس از استفاده طولانی مدت از حنجره یا صحبت کردن با صدای بلند، کیفیت صدا تغییر کرده و فرد دچار گرفتگی صدا می شود. در اغلب موارد، این گرفتگی با التهاب گلو و گاهی سوزش در این ناحیه همراه است. البته گرفتگی صدا همیشه نتیجه استفاده بیش از حد از حنجره و تارهای صوتی نیست، بلکه عوامل دیگری مثل عفونت گلو در اثر بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا نیز در ایجاد آن تاثیرگذار است.

چه عواملی موجب گرفتگی صدا می شود؟

همان طور که اشاره کردیم، التهاب و آسیب فیزیکی تارهای صوتی، زمینه ساز گرفتگی صدا می شود. حنجره بخشی از دستگاه تولید صدا است که به عنوان عضوی از سیستم تنفسی نیز شناخته شده و شامل بخش هایی با نام تار صوتی است. به حرکت در آمدن این تارها، موجب ایجاد صدا خواهد شد. با این تفاسیر، هر عاملی که فعالیت عادی این تارها را تحت تاثیر قرار دهد، گرفتگی صدا ایجاد خواهد کرد.

استفاده زیاد از تارهای صوتی یا فعالیت زیاد آن ها، تورم غدد نزدیک به سیستم تنفسی، انواع حساسیت ها، رفلاکس معده ، مصرف زیاد دخانیات، مشکلات تیروئید، آسیب های فیزیکی گلو در اثر ضربه، بیماری های عصبی مثل پارکینسون که با اعصاب مرکزی در ارتباط است و سرطان حنجره از دیگر عواملی هستند که کیفیت صدا را در فرد تغییر داده و منجر به گرفتگی آن می شود. حال که با عوامل این اختلال آشنا شدید قصد داریم چند نوشیدنی برای درمان گرفتگی صدا را به شما معرفی کنیم.

نوشیدنی های موثر در رفع گرفتگی صدا

اصولا روش های خانگی، در دسترس ترین و در مواردی موثرترین روش های درمان در موارد مختلف هستند. در زمینه رفع گرفتگی صدا، علاوه بر مصرف آنتی بیوتیک ها جهت رفع عفونت موجود در تارهای صوتی، نوشیدنی های بسیاری نیز در طب سنتی توصیه شده که قطعا مصرف آن ها، عملکرد اصلی حنجره را بهبود بخشیده و کیفیت صدا را افزایش می دهد. در ادامه چند نوشیدنی برای درمان گرفتگی صدا و روش تهیه آن شرح داده خواهد شد.

نوشیدنی چای و عسل برای درمان گرفتگی صدا

هیچ چیز به اندازه یک فنجان چای گرم، التهاب، خارش و سوزش گلو و حنجره را برطرف نخواهد کرد. از طرفی چای، خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و با تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن ، عفونت را بهتر درمان خواهد کرد. اما اگر چای را با یک قاشق عسل مخلوط کنید، خاصیت نرم کنندگی گلو در آن دو برابر شده و در کمترین زمان ممکن، گرفتگی صدا را رفع خواهد کرد. تحقیقات پزشکی در زمینه نوشیدنی برای درمان گرفتگی صدا نشان می دهد که عسل، فرآیند تولید خلط را تحت تاثیر قرار داده و خشکی صدا و گاهی سرفه هایی که با آن همراه است را برطرف می نماید. کافی است هنگام نوشیدن چای، یک قاشق عسل طبیعی به آن اضافه کرده و پس از مخلوط کردن، میل نمایید.

رفع گرفتگی صدا با نوشیدنی بابونه و عسل

نمونه دیگر نوشیدنی برای درمان گرفتگی صدا ، دمنوش بابونه است. بابونه نیز همانند چای، خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. از طرفی ضد التهاب است و در کنار ترکیبات ضد عفونی کننده، ترکیبی خاص و مقوی برای درمان گرفتگی صدا به شمار می آید. نکته قابل توجه در مورد بابونه این که، این گیاه آرام بخش است پس اگر در اثر گرفتگی صدا دچار استرس شده اید و این اختلال آرامش ذهنی شما را بر هم ریخته، بهتر است در اولین فرصت، یک لیوان بابونه را با یک قاشق عسل ترکیب و میل نمایید.

رفع گرفتگی صدا با نوشیدنی بابونه و عسل

چای نارون آمریکایی با لیمو

این دمنوش از برگ و پوست درخت نارون آمریکایی تهیه می شود، ترکیبی که از هزاران سال پیش در میان مردمان هند، به عنوان یکی از پرطرفدار ترین داروی گیاهی جهت رفع التهاب مسیرهای تنفسی مورد استفاده قرار می گرفته است. از نظر متخصصان طب سنتی، این دمنوش، تارهای صوتی را تقویت کرده، خشکی گلو را از بین برده و صحبت کردن را آسان تر می کند. اضافه کردن لیموی تازه به این دمنوش، خاصیت تقویت کنندگی سیستم ایمنی را افزایش می دهد، زیرا لیمو منبع غنی ویتامین C است که نوعی آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود.

درمان سریع گرفتگی صدا با دمنوش زنجبیل

زنجبیل از قدیمی ترین نوع گیاهان سنتی است که خواص بی نظیری دارد و در موارد مختلفی می توان از آن استفاده نمود. این گیاه قدیمی، خاصیت ضد عفونی کنندگی، ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته و دمنوش تهیه شده از ریشه آن، بهترین نوشیدنی برای درمان گرفتگی صدا معرفی شده است. مقداری ریشه خشک شده زنجبیل را درون قوری ریخته و چند لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. بعد از گذشت 30 دقیقه، آن را با یک قاشق عسل ترکیب و میل نمایید.

آب میوه های طبیعی برای درمان خانگی گرفتگی صدا

اصولا مصرف مایعات، تاثیر به سزایی در رفع گرفتگی صدا دارد. مایعات مقدار تولید خلط گلو را تحت تاثیر قرار داده و از این طریق به درمان این اختلال کمک خواهد کرد. از میان انواع نوشیدنی ها، آب میوه های طبیعی مثل آب پرتقال یا گریپ فروت به دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین C ، تاثیر به مراتب بیشتری دارد. زیرا ویتامین C ، عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و عفونت موجود در تارهای صوتی را دفع می کند.

نوشیدنی های مضر برای گرفتگی صدا

همان طور که مصرف چند نوشیدنی برای درمان گرفتگی صدا که در بالا معرفی شد بسیار موثر هستند و باید مصرف آن ها را در دستور کار قرار داد، عدم مصرف برخی مواد نیز در این زمینه بسیار اثر گذار است. از جمله نوشیدنی های ممنوع در این مورد:

  • چای سبز: چای سبز یکی از نوشیدنی های پر طرفدار این روزهاست که خواص درمانی بسیاری دارد. اما مصرف آن، خشکی گلو و مسیر تنفسی را بیشتر کرده و می تواند التهاب تارهای صوتی را تشدید کند. پس اگر به هر دلیلی دچار گرفتگی صدا شدید، مصرف چای سبز را متوقف نمایید.
  • شیر: اگرچه شیر از جمله لبنیاتی است که مصرف آن از ضرورت های حفظ سلامت عمومی بدن و استحکام استخوان هاست، اما نوشیدن آن، تولید خلط گلو را کاهش داده و التهاب و خشکی تارهای صوتی را افزایش خواهد داد.
  • الکل: الکل نیز رطوبت بدن را کم می کند و در برخی افراد، زمینه ساز رفلاکس معده می شود و یکی از اصلی ترین علل کاهش کیفیت صداست.

نوشیدنی های مضر برای گرفتگی صدا

گیاهان دارویی دارای چنان خاصیتی هستند که در بسیاری موارد حتی پزشکان طب نوین نیز، مصرف آنها را برای رفع اختلالات موجود در بدن، توصیه می کنند. اغلب نوشیدنی ها برای درمان گرفتگی صدا، دمنوش هایی هستند که خواص بی نظیری داشته و کیفیت صدا را به حالت اولیه بازمی گردانند، چنان چه درمان سرفه های خشک طولانی مدت با طب سنتی نیز با آن ها امکان پذیر خواهد بود. رسانه هایی مثل مجله اینترنتی ماه که در این مقاله به معرفی نوشیدنی برای درمان گرفتگی صدا پرداختند، کمک می کنند تا بهتر بتوان با این روش های طبیعی و سنتی آشنا شد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید