راه های طبیعی مبارزه با التهاب

التهاب، نوعی واکنش طبیعی در بدن است که به واسطه آن فرآیند ترمیم آسیب ها و مبارزه با عوامل بیماری زا به بهترین شکل انجام خواهد شد. با این حال، در مواردی که التهاب شدید بوده و از حد طبیعی خارج شود، خطرناک شمرده شده و باید به فکر درمان آن بود. بسته به نوع آسیب ایجاد شده، التهاب ممکن است هفته ها و یا شاید ماه ها ادامه داشته باشد. به گفته کارشناسان مجله سلامت ماه ، بهترین روش جهت کاهش میزان التهاب مزمن در بدن، روش هایی است که بتواند به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند. در کنار توصیه های پزشکی و روش های دارویی، می توان با استفاده از برخی روش ها التهاب را مدیریت کرد. از جمله راه های طبیعی مبارزه با التهاب ، تغییر سبک زندگی، ورزش و توجه به سلامت عمومی بدن است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

راه های طبیعی مبارزه با التهاب و مدیریت آن

برای بسیاری از افراد، استفاده از درمان های خانگی و روش های طبیعی جهت برطرف کردن اختلالات موجود، اولین گزینه است. در واقع درصد زیادی از مردم ترجیح می دهند که قبل از مراجعه به پزشک جهت درمان بیماری فرد، ابتدا با کمک روش های خانگی، علائم را در فرد کاهش دهند. در مواردی، این راه کار جوابگو است و بیماری را در شما برطرف می سازد. اما گاهی لازم است تا برای تشخیص و ارائه راهکار مناسب درمانی، حتما به پزشک مراجعه کرده و مسئله را به طور جدی پیگیری نمایید. برای تشخیص بهترین راه های طبیعی مبارزه با التهاب ، نیاز است تا ابتدا با این اختلال آشنایی پیدا کنیم.

التهاب چیست؟

اصولا التهاب، واکنش طبیعی بدن در برابر محافظت از حمله عوامل بیماری زا است. زمانی که ویروس، باکتری یا عفونتی وارد بدن می شود، بدن به صورت خودکار دچار التهاب شده و با تولید گلبول های سفید، سلول های ایمنی و ماده ای به نام سیتوکین، به مبارزه با عامل بیماری زا می پردازد. این حالت، حالت طبیعی یا کوتاه مدت التهاب است که با علائمی مثل قرمزی، درد، حرارت، تورم و گاهی خارش همراه است. از طرفی، گاهی التهاب از حد طبیعی خارج شده و اگرچه علامت خاصی ندارد، اما علائم بیماری هایی مثل بیماری دیابت ، آسیب های قلبی و عروقی، سرطان و آسیب های کبدی را تشدید می کند. هر زمان که التهاب در این مرحله قرار گرفت، نیاز است که جهت ارائه راهکار درمانی، اقدام شود.

عوامل تشدید کننده التهاب در بدن

به گفته محققان و پزشکان نوع سبک زندگی فرد، تاثیر مستقیمی بر بروز التهاب در بدن دارد. مصرف زیاد قند و غلات با مقدار فروکتوز بالا، چاقی، مصرف زیاد کربوهیدرات های ساده مثل نان سفید، مصرف زیاد چربی های ترانس، نداشتن فعالیت بدنی و تحرک، مصرف زیاد الکل و سیگار، کمبود خواب، عدم مصرف متعادل سبزیجات و میوه ها و استرس و فشار عصبی از جمله عواملی است که التهاب در بدن را تشدید می کند.

تا این جا تقریبا با مفهوم التهاب در بدن آشنا شدیم و اکنون می دانیم که تغذیه و فعالیت بدنی با میزان التهاب در بدن، ارتباط مستقیمی دارد. بنابراین اکنون می توان نتیجه گرفت که تغییر سبک زندگی و استفاده از روش های طبیعی می تواند در درمان این اختلال در بدن موثر باشد. از جمله راه های طبیعی مبارزه با التهاب به شرح زیر می باشد.

عوامل تشدید کننده التهاب در بدن

مدیریت تغذیه راهی طبیعی برای کاهش التهاب

یکی از اصلی ترین عواملی که باید در مبارزه با التهاب مزمن در بدن به آن توجه ویژه داشت، تغذیه و رژیم غذایی است. از نظر کارشناسان بهترین رژیم غذایی موجود جهت کنترل التهاب در بدن و حفظ سلامت عمومی، رژیم مدیترانه ای است. این رژیم یکی از سالم ترین برنامه های غذایی دنیاست که شامل مقدار قابل توجهی میوه و سبزیجات، مغزها، روغن های سالم و منابع پروتئینی سالم بوده و تا حد ممکن از مصرف کربوهیدرات های ساده، چربی های اشباع و غذاهای آماده پرهیز می کند. چنین رژیم غذایی مفیدی یکی از راه های طبیعی مبارزه با التهاب است که، علاوه بر این که به مدیریت التهاب در بدن کمک می کند، فرد را از نظر روحی در حال متعادل قرار داده و سلامت عمومی بدن را تامین می نماید.

ورزش عاملی موثر در کاهش التهاب

چاقی و اضافه وزن یکی از علل اصلی شدت یافتن التهاب در بدن است و تلاش برای داشتن وزن ایده آل، قطعا یکی از راه های طبیعی مبارزه با التهاب است. ورزش موثرترین روش جهت رسیدن به وزن مناسب و کاهش التهاب در بدن می باشد. به عقیده کارشناسان، فعالیت بدنی حتی اگر منجر به کاهش وزن نشود، در کنترل میزان التهاب بدن اثر گذار خواهد بود. 30 دقیقه پیاده روی در روز، حداقل نوع فعالیتی است که می توان با آن، ضربان قلب را بالا برده و دچار تعریق شد.

تحقیقات صورت گرفته در زمینه بررسی عوامل موثر التهاب در بدن نشان می دهد افرادی که به طور منظم از تمرینات یوگا استفاده می کنند تا 41 درصد کمتر از دیگران در معرض ابتلا به التهاب مزمن هستند. این تمرینات، سطح استرس و فشار عصبی را در فرد کاهش داده و با تقویت سیستم اعصاب، توانایی بدن جهت مبارزه با عوامل بیماری زا را افزایش خواهد داد.

مصرف منابع غنی امگا3 جهت کاهش التهاب

یکی از ساده ترین راه های طبیعی مبارزه با التهاب از طریق تغذیه، مصرف منابع اسیدهای چرب امگا3 می باشد. این نوع چربی مفید که در انواع ماهی های چرب و برخی از لبنیات به وفور یافت می شود، سطح التهاب بدن را کاهش داده و از بروز بیماری هایی مثل سرطان سینه، آرتروز یا درد مفاصل ، بیماری های قلبی و عروقی و آسم جلوگیری می کند. علاوه بر اسید چرب امگا3، امگا6 نیز دارای همین خاصیت است و از آن می توان به عنوان یک جایگزین مناسب برای چربی های اشباع شده و ترانس استفاده کرد. در صورتی که به هر دلیلی، قادر به مصرف منابع امگا3 و امگا6 نیستید، می توان از مکمل این ماده استفاده کرد، البته مقدار و دوز مصرف را باید پزشک تعیین کند.

توجه به سلامت سیستم گوارش

روده بخش عمده ای از سیستم گوارش را تشکیل می دهد که تقریبا 60 تا 70 درصد سلامت ایمنی بدن بر عهده آن است. از این رو یکی از بهترین راه های طبیعی مبارزه با التهاب ، توجه به سلامت روده ها و سیستم گوارش است. مصرف انواع پروبیوتیک ها اولین قدم در حفظ سلامت عملکردی روده هاست. داشتن یک رژیم غذایی مناسب حاوی فیبر، کمک می کند تا دفع به راحتی انجام شده و فرد دچار مشکلی مثل یبوست یا اسهال نباشد. به گفته محققان، عملکرد مناسب و متعادل سیستم گوارش یکی از معیارهای تشخیص میزان التهاب در بدن است.

شناسایی حساسیت غذایی و عفونت های بدن

از مواردی که در رفع التهاب در بدن باید مورد توجه قرار گرفته و حتما بررسی شود، وجود هرگونه عفونت در بخش های مختلف بدن و همچنین حساسیت های غذایی است. در صورتی که این دو عامل به درستی شناسایی نشود و بدن به وجود آن ها عادت کند، قطعا باید منتظر عوارض خطرناک افزایش التهاب در بدن بود. گلوتن، سویا، شیر و تخم مرغ از جمله مهمترین مواد غذایی هستند که می تواند موجب بروز علائم آلرژی یا حساسیت غذایی در فرد شود.

تشخیص عفونت در بدن نیز کار چندان سختی نیست، زیرا در اغلب موارد عفونت در هر عضوی که ایجاد شده باشد، علائم خاصی دارد که با شناسایی آن ها کار تشخیص آسان تر خواهد بود. گاهی نیز پزشک با انجام چند آزمایش ساده این کار را انجام خواهد داد.

شناسایی حساسیت غذایی و عفونت های بدن

درمان التهاب از طریق کاهش استرس

از مهم ترین راه های طبیعی برای مبارزه با التهاب که کارشناسان تاکید بسیاری بر آن دارند، مدیریت استرس و فشار روانی است. هر زمان که فرد در شرایط استرس زا قرار گیرد، هورمونی با نام کورتیزول ترشح می شود که وجود آن ارتباط مستقیمی با ایجاد التهاب در بدن خواهد داشت. در واقع کنترل فشار عصبی، روشی است که میزان التهاب را در بدن کاهش خواهد داد. اصولا مدیریت روانی در هر فردی به شیوه خاصی انجام می شود. پیاده روی، شنا، مطالعه، گوش کردن به موسیقی، ارتباط با اعضای خانواده، خوردن یک سری غذاهای خاص و ورزش کردن از جمله راه کارهایی است که فرد را آرام کرده و فشار عصبی را از او دور می کند.

کاهش سموم از غذا و محل زندگی

سموم از جمله ترکیبات خطرناکی هستند که معمولا از طریق هوایی که تنفس می کنیم، غذایی که مصرف می کنیم و وسایلی که با آن در ارتباط هستیم وارد بدن شده و بر بخش های مختلف آن اثر می گذارد. سموم علاوه بر این که اندام های داخلی را دچار انواع عفونت ها می کند، شدت التهاب را در بدن افزایش داده و با تضعیف سیستم ایمنی بدن، قدرت آن در برابر مبارزه با عوامل بیماری زا را کاهش می دهد. اگرچه کبد و کلیه دو عضو مهم در بدن جهت انجام فرآیند سم زدایی هستند، اما این اعضا نیز تا زمانی که در سلامت کامل قرار نداشته باشند، امکان ارائه عملکرد مناسب نخواهند داشت. لذا یکی از راه های طبیعی مبارزه با التهاب دفع سموم از غذاها و محیط اطراف می باشد.

با خواب کافی التهاب را از بدن دور کنید

بدن انسان به 7 تا 9 ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز مبرم دارد و در صورتی که این میزان نیاز برآورده نشود، قطعا عملکرد بسیاری از بخش های بدن مختل خواهد شد. از آن جایی که بسیاری از فعالیت های سیستم ایمنی بدن مربوط به ترشح هورمون هاست و هورمون ها اغلب در ساعات خواب، تنظیم شده و متعادل می گردند، قطعا کم خوابی یا اختلال در خواب، می تواند التهاب بدن را افزایش داده و توانایی بدن برای مبارزه با بیماری ها را کاهش دهد. بهتر است برای بهره مندی از فواید این مورد از راه های طبیعی مبارزه با التهاب ، برنامه خواب و بیداری مشخصی داشته و تا حد ممکن از عواملی که بر کیفیت خواب اثر می گذارد، دوری کنید.

نوشیدن چای سبز از راه های طبیعی کاهش التهاب

دمنوش ها و برخی از گیاهان دارویی، اساسا دارای خاصیت ضد التهابی هستند، به این معنی که عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کرده و سلامت عمومی بدن را تضمین می کنند. چای سبز جزء آن دسته دمنوش هایی است که خوردن آن فواید بسیاری دارد، زیرا علاوه بر خاصیت ضد التهابی، نوعی آنتی اکسیدان قوی نیز هست و به افزایش انرژی فرد و توان روحی وی کمک می کند. چای سبز ضد استرس است، وزن را متعادل کرده و کیفیت خواب را بهبود می بخشد. بنابراین از این طریق نیز در کاهش میزان التهاب بدن موثر خواهد بود. البته باید توجه داشت که آن را به مقدار محدود باید مصرف کرد و اگر بعد از مصرف دچار هرگونه علامت مبنی بر حساسیت یا اختلال در سیستم گوارش شدید، نوشیدن آن را متوقف نمایید.

نوشیدن چای سبز از راه های طبیعی کاهش التهاب

التهاب اختلالی است که در اغلب موارد، با همین روش های طبیعی قابل درمان است. اما در صورتی که علائم و نشانه های آن از حالت عادی خارج شود، بهتر است که برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کرد. راه های طبیعی مبارزه با التهاب ، اغلب بر اساس علائم موجود، پیشنهاد می شود و درصد بسیاری از آنها، بر تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن تمرکز دارد، چنان چه در بالا، کارشناسان مجله اینترنتی ماه به تفصیل به توضیح آن پرداختند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)