خواص سرکه سیب در طب سنتی

از قرن ها پیش تا کنون، در طب سنتی از خواص درمانی سرکه سیب ، حکایت ها عنوان شده و کارشناسان معتقدند که این ترکیب، یکی از هزاران معجزه طب سنتی است که از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها یا بهبود برخی از عملکردهای بدن می توان بهره مند شد. به گفته کارشناسان تغذیه مجله سلامت ماه، مصرف سرکه سیب، سطح قند خون را در بدن متعادل نگه داشته، سلامت پوست و مو را تامین می کند، یکی از راه های درمان جوش و زخم های چرکین است و جهت تنظیم هر چه بهتر فعالیت سیستم گوارش، از آن استفاده های فراوانی می شود. اما این ترکیب نیز همانند هر ماده دیگری روش های خاص مصرف دارد و باید برای بهره مندی از آن، به یک سری نکات توجه داشت که از همین رو در ادامه با خواص سرکه سیب در طب سنتی بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه استفاده از خواص سرکه سیب در طب سنتی

سرکه سیب، محلولی است که از فرآیند تخمیر سیب قرمز یا سبز و فعال شدن آنزیم ها و پروبیوتیک های آن تهیه شده و به نسبت آب سیب یا انواع سرکه های دیگر، مقدار قند و کالری کمتری دارد. هر قاشق غذا خوری سرکه سیب، تنها 2 تا 5 واحد کالری دارد که در مقایسه با خود سیب، بسیار ناچیز است. قرن هاست که مردم مناطق مختلف دنیا از این محلول استفاده کرده و برای پیشگیری و درمان امراض مختلف از آن بهره برداری می کنند.

از نظر محققان، قدمت تولید سرکه سیب به چیزی در حدود 500 سال پیش از میلاد می رسد. سم زدایی از کبد، تصفیه خون، پاکسازی غدد لنفاوی و تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن از جمله کاربردهای اصلی سرکه سیب است که در طب سنتی بر آن تاکید ویژه ای شده است. از حدود قرن 17 میلادی، پزشکان اروپایی، به تدریج استفاده از سرکه سیب را در طب نوین نیز آغاز کرده و به طور علمی و تخصصی به بررسی ارزش غذایی و فواید آن پرداختند. در واقع از آن زمان، علاوه بر طب سنتی، در طب نوین نیز از این ترکیب استفاده شد. اما قطعا سرکه سیب در طب سنتی، جایگاه ویژه تری داشته و کاربردهای بیشتری خواهد داشت. از جمله خواص سرکه سیب در طب سنتی ، را می توان مواردی که در ادامه می آید، نام برد.

کنترل قند خون در طب سنتی با سرکه سیب

یکی از اصلی ترین و شناخته شده ترین خواص، تاثیر سرکه سیب بر قند خون است که هم پزشکان طب نوین و هم کارشناسان طب سنتی بر آن اذعان دارند، تاثیر آن بر کنترل قند خون و به ویژه در افراد مبتلا به بیماری دیابت است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مصرف یک فنجان سرکه سیب بعد از غذا به خصوص نان سفید، تا 31 درصد مقدار قند خون را کاهش می دهد. از طرفی، مقدار مقاومت در برابر انسولین را در سلول ها کاهش داده و کمک می کند تا از تجمع قند اضافی در خون جلوگیری شود.

اگر دچار دیابت هستید و قصد دارید تا از خواص سرکه سیب برای کنترل بیماری خود استفاده نمایید، مقداری سرکه سیب را با کمی آب مخلوط کرده و هر بار قبل از صرف غذا، یک فنجان از آن را میل نمایید. اما همزمان، مقدار مصرف کربوهیدرات را نیز تحت کنترل داشته و فعالیت ورزشی و تحرک خود را فراموش نکنید.

سرکه سیب موثر در کاهش وزن

سرکه سیب موثر در کاهش وزن

یکی دیگر از متداول ترین خواص سرکه سیب در طب سنتی ، به کار بردن آن جهت کاهش و کنترل وزن است. بررسی ها نشان می دهد که مصرف یک فنجان سرکه سیب رقیق شده با آب قبل از هر وعده غذایی توسط افراد چاق و دارای اضافه وزن، تاثیر بسزایی بر کاهش وزن در دراز مدت داشته، بعلاوه این که ضمن بالا بردن سوخت و ساز بدن، از افزایش چربی خون نیز جلوگیری می نماید.

البته برخی افراد به گمان این که مصرف زیاد این محلول، تاثیر بیشتری بر کاهش وزن دارد، بیش از حد مجاز از آن مصرف می کنند. اما باید بدانید که مصرف زیاد سرکه سیب، موجب بروز آسیب های جدی در مری و مسیر بلع غذا داشته و می تواند مقدار اسید معده را بیش از حد افزایش داده و خطر بروز رفلاکس یا ترش معده را افزایش دهد.

درمان قطعی شوره سر با سرکه سیب

اگر به مقالات ارائه شده مجله ماه در زمینه بررسی خواص سرکه سیب مراجعه کنید متوجه این مسئله خواهید شد که از نظر محققان یکی از موثرترین روش های درمان و رفع شوره سر در طب سنتی، استفاده از سرکه سیب است. این ترکیب، PH پوست سر را تنظیم کرده و با خاصیت ضد میکروبی که دارد، عفونت ایجاد شده را به راحتی برطرف می نماید.

برای این کار، مقداری سرکه سیب را باید با آب مخلوط و بر روی موها اسپری نمایید. البته باید توجه داشت که هنگام استفاده، سرکه وارد گوش یا چشم نشود. از طرفی مصرف این محلول زمانی توصیه می شود که نسبت به عدم وجود علائم حساسیت زا به سرکه سیب، اطمینان داشته باشید. اگر پس از اولین بار استفاده، دچار علائمی مثل خارش، سوزش و التهاب پوست سر شدید، مصرف را متوقف نمایید.

سرکه سیب درمان کننده گلودرد

علت 90 درصد موارد گلودرد، وجود عفونت در این ناحیه یا بخش های مختلف مسیر تنفسی است و از جمله خواص سرکه سیب در طب سنتی نیز، رفع عفونت و خاصیت ضد میکروبی آن است. سیب زمانی که تحت فرآیند تخمیر قرار می گیرد، حاوی یک سری ترکیبات ضد میکروبی و ضد عفونی خاص می شود که قطعا تاثیر مستقیمی بر درمان انواع عفونت ها مثل عفونت گلو خواهد داشت. جهت بهره مندی از مزایای درمان گلودرد با سرکه سیب، مقداری از آن را با کمی آب و یک قاشق عسل و مقداری پودر فلفل قرمز، مخلوط کرده و بنوشید.

بهبود وضعیت گوارش با مصرف سرکه سیب

بهبود وضعیت گوارش با مصرف سرکه سیب

از آن جایی که سرکه طی فرآیند تخمیر تهیه می شود، حاوی باکتری های مفیدی است که وجود آن ها برای عملکرد مناسب سیستم گوارش به ویژه روده ها ضروری است. به همین دلیل سرکه سیب یکی از ترکیبات دوست دار سیستم گوارش است و مصرف آن به بهبود وضعیت این دستگاه کمک خواهد کرد. افرادی که دچار رفلاکس معده یا سوزش سر معده هستند، می توانند از سرکه سیب به عنوان یک روش موثر در این زمینه استفاده نمایند. به علاوه، سرکه سیب به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی، عفونت های سیستم گوارشی را نیز دفع خواهد کرد.

تقویت سیستم ایمنی با مصرف منظم سرکه سیب

اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که مصرف سرکه سیب را بخشی از رژیم غذایی روزانه خود قرار داده و به مقدار مناسب از آن استفاده می کنید، قطعا میزان مقاومت بدنتان در برابر عوامل بیماری زا زیاد بوده و کمتر درگیر مشکلات مربوط به ابتلا به انواع میکروب ها، ویروس ها و باکتری ها خواهید بود. زیرا یکی از خواص سرکه سیب در طب سنتی ، تاثیر آن بر تقویت سیستم ایمنی بدن است. حتی اگر مبتلا به ویروسی هستید، سرکه سیب کمک می کند تا سریع تر آن را از بین برده و سلامت دوباره خود را به دست آورید.

سرکه سیب جزو آن دسته ترکیباتی است که باید حتما در خانه نگهداری کرد. زیرا در هر موردی، موارد مصرف متعددی دارد. خواص سرکه سیب در طب سنتی تنها محدود به این موارد نیست. درمان کبد چرب با سرکه سیب، سرطان، رفلاکس معده، آفتاب سوختگی و مواردی از این دست نیز شامل می شود که در بخش های آینده در مجله اینترنتی ماه توضیح داده خواهد شد. 

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید