مخرب ترین طوفان های دنیا

طوفان ها با قدرت قابل توجهی که دارند در مدت چند دقیقه می توانند جان میلیون ها انسان را در معرض خطر قرار دهند. اما چطور می توان میزان مخرب بودن آن را تشخیص داد؟ با سنجش میزان تاثیری که بیش از این داشته یا با محاسبه ی میزان خسارت مالی؟ این ها همه معیارهای معتبری هستند تا مجله ماه بتواند مخرب ترین طوفان های دنیا را با توجه به ارزیابی خسارتی که ممکن است داشته باشند، مثال بزند. قبل از معرفی تعدادی از مخرب ترین طوفان ها، بهتر است با مفهوم چند واژه آشنایی یابیم.

برخی از مخرب ترین طوفان های دنیا

هرگونه تغییر در مسیر حرکت باد حتی در اثر فشارهای کم ، چه براساس چرخش عقربه های ساعت و چه برخلاف آن را اصطلاحاٌ طوفان یا گردباد می گویند. از انواع گردبادها می توان به hurricanes و tornadoes اشاره کرد.

  • Hurricanes یا طوفان ، دو اسم مختلف برای یک پدیده است (بادهای شدید موسمی). براساس اینکه در کجای دنیا اتفاق می افتد، ممکن است نام های مختلفی داشته باشد. Hurricanes به گردباد هایی که در شمال نیمکره ی غربی زمین رخ میدهد، گفته می شود.
  • Typhoone به بادهای موسمی شدیدی که در نمیکره ی شرقی میوزد، اطلاق می شود. در مناطقی مثل اقیانوس هند و یا اقیانوس آرام جنوبی، به این رویداد  cyclonrsگفته می شود.

برخی از مخرب ترین طوفان های دنیا

طوفان ها هم از لحاظ بررسی میزان شدت و مخرب بودن آن ها مورد مطالعه قرار می گیرند و هم از لحاظ نوع، توسط محققان دسته بندی می شوند.

  • مقیاس EF)Enhanced Fujita) گستره ای میان 5 را برای اندازه گیری میزان سرعت باد و میزان خسارت آن، در برمی گیرد. در واقع اگر طوفان های بسیار قدرتمند، خسارات کمی برجای گذاشته باشند، در این مقیاس، رتبه ی کمتری دارند!
  • دیگر مقیاس مورد استفاده Saffir- Simpson Hurricans wind است . در این مقیاس، علاوه بر سنجش میزان سرعت ، خسارت های ناشی از آن نیز، انداره گیری می شود. در هر دوی این مقیاس ها، بالابودن عدد، یعنی مخرب بودن طوفان.

در این مقاله قرار است 10 مورد از مخرب ترین و مرگبار ترین طوفان های دنیا را معرفی کنیم.

طوفان ریتا از مخرب ترین طوفان های دنیا

مرکز این طوفان، غرب اقیانوس آرام، سرعت آن 281 مایل بر ساعت و کمترین میزان فشار 880 میلی بار بوده است. این طوفان علاوه بر سرعت و قدرت بالا، مدت زیادی نیز به طول انجامید، حدوداٍ 2 هفته. این طوفان در Guam,Philippines,Vietnam موجب آسیب های 100 میلیون دلاری و حدود 300 مورد مرگ شد.

طوفان ایرما Irma

 مرکز این طوفان غرب اقیانوس آرام، با سرعتی حدود 180 مایل بر ساعت و فشار 884 میلی بار. نکته ی قابل ذکر در این طوفان، آن است که در نوع خود منحصر به فرد بود، زیرا فقط در دریا اتفاق افتاد، البته برخی جزایر اطراف را نیز در برگرفت، اما قسمت عمده ی آن در آب بود. مورد قابل توجه دیگر، فشار این طوفان هر یک ساعت،40 میلی بار افزایش می یافت تا بعد از گذشت 24 ساعت به اوج خود رسیده بود.

طوفان June 1975

 مرکز طوفان، غرب اقیانوس آرام، با سرعت 185 مایل بر ساعت و فشار آن 875 میلی بار، طوفان June دومین طوفان کم فشار موسمی است. از ویژگی های این طوفان که گویا اولین مورد در تاریخ جغرافیا بوده است، این است که دارای 3 گردباد بود. پدیده ای نادر که در آن یگ گردباد اصلی در وسط و 2 گرد باد کوچک تر در سمت راست و چپ قرار دارد. اگرچه این طوفان در خشکی اتفاق افتاد، اما خسارت چندانی از آن گزارش نشد.

طوفان تیپ سال 1979

مرکز طوفان غرب اقیانوس آرام، سرعت 190 مایل بر ساعت و فشار 780 میلی بار. اگرچه طوفان Tip در زمان شرو ، سرعت چندانی نداشت اما اندک زمانی پس از شروع به بالاترین سرعت ممکن رسید، سرعتی که حتی تا کنون توسط هیچ دستگاهی ثبت نشده است. هم چنین طوفان Tip بزرگترین طوفان موسمی ثبت شده است.

طوفان Ida و گردباد Patricia 2015

این طوفان که در غربی ترین نقطه ی اقیانوس آرام روی داد، سومین طوفانی قدرتمند است که تا کنون به ثبت رسیده است. Ida جنوب شرقی ژاپن را در برگرفته بود و موجب بروز طوفان، بهمن گل و سنگ و بیش از 1200 کشته شد. کمترین میزان فشار آن 877 میلی بار بود و از لحظ میزان فشار مرکزی نیز سومین طوفان پر فشار بوده است. Patricia نیز همچون Ida در نوع خود رکوردار بود. از نظر میزان فشار قوی ترین گردباد ثبت شده در نیمکره ی غربی به شمار می آید و قوی ترین گردباد موسمی است.

قوی ترین طوفان موسمی

طوفان Nancy قوی ترین طوفان موسمی است که تا کنون به ثبت رسیده و در سال  1961 رخ داده است. اما این آمار بدون بحث و جدال نبوده است. حتی اگر این امار هم مورد قبول بسیاری از متخصصان نباشد، طوفان Nancy از نظر مدت زمانی، در نیمکره ی شمالی رکورد دار است. این طوفان 50 میلیون دلار خسارت داشت و منجر به مرگ حدود 200 نفر در ژاپن شد.

طوفان Joan 1959

مرکز طوفان غرب اقیانوس آرام، سرعت 195 مایل بر ساعت و فشار آن 885 میلی بار. این طوفان، قوی ترین طوفان فصلی هم از نظر اندازه و هم از نظر شدت است.   طوفان Joan، تایوان و چین را در بر گرفته بود اما بیشترین خسارت با 3 میلیون دلار هزینه و 11 کشته، مربوط به تایوان بود.

 طوفان ویدت 1961

طوفان Videt از نظر مدت زمان وقوع، کوتاه ترین طوفان بود که 5 روز به طول انجامید. حداقل فشار آن 886 میلی بار و سرعت 200 مایل بر ساعت. چند روز پس از رسیدن به اوج سرعت و فشار، این طوفان از بین رفت. در ژاپن، این طوفان موجب به وجود آمدن دیواری خشکی شد که تا حد زیادی از میزان خسارت آن کم شد.

طوفان Galvestin

این طوفان مرگبار ترین طوفان در آمریکا بود با بیش از 800 نفر کشته که در قرن بیستم بی سابقه است. سرعت آن 130-156 مایل بر ساعت بود و شهر Texas را در برگرفته بود.

طوفان San Felipe Okeechobee در سال 1928

این طوفان با آمارکشتگان 2500 نفری در رتبه ی دوم مرگبارترین طوفان هاست. بر اساس مطالعات کارشناس مجله اینترنتی ماه سرعت آن 143 مایل بر ساعت و مکان آن سواحل Palm بود.

[rs_post_grid cats=”43″ show_author=”no” post_per_page=”4″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)