فواید امگا 3 برای مغز و بدن

مغز از جمله اندام هایی است که به دلیل علاقه بسیار به چربی، چربی را ذخیره کرده و به آن احتیاج دارد. در واقع 50 درصد مغز از چربی تشکیل شده است. حتی نورون ها یا سلول های عصبی برای تشکیل مجدد و بازسازی خود به چربی های مفیدی مثل امگا 3 نیاز دارند. در مورد فواید امگا 3 برای مغز و بدن اخیرا محققان به این نتیجه رسیده اند که مواد غذایی چرب، به ویژه منابع چربی طبیعی و اغلب حیوانی، از نیازهای مغز هستند و به بهبود عملکرد این عضو کمک بسیاری می کنند. مواد دارای امگا 3 ، حتی بر سلول های یادگیری مغز ، فرآیند یادگیری و به خاطر سپاری در مغز نیز کمک شایانی می کنند. در مجله سلامت ماه، به تفصیل توضیح خواهیم داد که امگا 3 چیست و چه تاثیری بر مغز دارد.

خواص و فواید امگا 3 برای مغز و بدن

امگا 3 در واقع مجموعه ای از اسیدهای چرب اشباع نشده است که برای عملکرد بهتر بدن در بخش های مختلف، ضروری است. یکی از بخش های عمده بدن که نیاز جدی به امگا 3 دارد مغز است، آن هم برای تشکیل و ساخت سلول های عصبی. از دیگر فواید امگا 3 برای مغز و بدن می توان موارد زیر را نام برد:

  • امگا 3 غشای سلول را از لحاظ کنترل میزان مایعات تامین می کند. سلول های عصبی از طریق انتقال دهنده های عصبی که یکی از آنها دوپامین در مغز است، مواد شیمیایی خاصی را که حاصل پیام های عصبی هستند به یکدیگر منتقل می کنند. برای این منظور غشای سلول باید نرم و انعطاف پذیر باشد و امگا 3 این شرایط را برای سلول به ارمغان می آورد.
  • وجود امگا 3 در مغز، از فعالیت عفونت در این عضو جلوگیری کرده و حتی موجب دفع سموم می شود.
  • از طرفی، تضمین سلامت ژن ها از فواید امگا 3 برای مغز و بدن است. در صورتی که ژن های مربوطه سالم و پر قدرت باشند، از بسیاری از بیماری ها مثل آلزایمر و اختلالات عصبی و عملکردی در سنین بالا جلوگیری خواهد شد.
  • تحقیقات نشان داده کمبود امگا 3 در مغز، موجب بروز انواع مشکلات عصبی، افسردگی ، استرس و اختلالات رفتاری در فرد می گردد. علاوه بر این، با کمک این اسید چرب، بسیاری از فعالیت های بیوشیمیایی در مغز با سهولت انجام شده و از ابتلا به بیماری کم کاری های مغزی پیشگیری می کند.

راه های تامین امگا 3 مورد نیاز بدن

نکته قابل تامل این است که اسید چرب امگا 3 در بدن به طور طبیعی ساخته نمی شود و حتما باید از طریق مصرف منابع غذایی یا مکمل ها نیاز بدن را به این نوع اسید چرب، تامین کرد. با توجه به تنوع در رژیم های غذایی و البته ناسالم بودن برخی از آنها، گنجاندن یک ماده مفید به خصوص در رژیم های غربی کمی مشکل به نظر می رسد. امروز محققان اطلاعات دقیق تری نسبت به امگا 3 و انواع مختلف آن و همچنین فواید امگا 3 برای مغز و بدن به دست آورده اند که این مسئله نیز به نوبه خود مشکلی اساسی است، زیرا کار را برای قرار دادن این ماده در برنامه غذایی مشکل تر می سازد.

راه های تامین امگا 3 مورد نیاز بدن

میزان امگا 3 مورد نیاز بدن

با توجه به تنوع اسیدهای چرب و دسته بندی های مختلف آنها، محققان مصرف روزانه 1 گرم اسید چرب را ضروری دانسته و معتقدند بدن برای انجام بهتر فعالیت های فیزیکی و روانی، به این نوع چربی های سالم نیازمند است. علاوه بر منابع غذایی، تبلیغات زیادی در زمینه مصرف انواع مکمل های امگا 3 صورت گرفته که اغلب آنها موجب نارضایتی مصرف کنندگان است. زیرا در حقیقت نیرنگی بیش نیست و تاثیری بر بدن ندارد. مگر در مواردی که پزشک توصیه کرده و نمونه هایی که مورد تایید آنها باشد. تامین امگا 3 در وهله اول باید از طریق مواد غذایی طبیعی انجام گیرد و چنانچه برای همه کاملا شناخته شده است، غذاهای دریایی از بهترین منابع این اسید چرب ضروری به شمار می آیند.

انواع چربی های مفید و ضروری برای بدن

همان گونه که اشاره شد مصرف چربی های طبیعی و سالم، از نیازهای اساسی مغز و بدن برای انجام بهتر وظایف است. چربی های مورد نیاز بدن به 3 دسته تقسیم می شوند.

  • چربی های اشباع نشده: این نوع چربی ها دارای انواع مختلف اسیدهای مفید مثل امگا 3 و امگا 6 هستند. همانطور که در فواید امگا 3 برای مغز و بدن توضیح دادیم، مغز برای تکمیل وظایف و فرآیندهای شیمیایی خود به وجود این مواد نیاز اساسی دارد و باید از طریق مواد غذایی، این نیاز را برطرف کرد.
  • DHA: این نوع امگا 3 به تقویت حافظه، توانایی صحبت کردن و فعالیت های فیزیکی کمک بسیاری می کند. اگر این نوع چربی به میزان لازم در بدن وجود داشته باشد، به راحتی می توان از انواع بیماری ها مثل افسردگی جلوگیری نمود.
  • چربی های اشباع شده: یکی از اصلی ترین اجزای سازنده نورون ها ، چربی های اشباع شده هستند. هر چه تعداد نورون ها در مغز بیشتر باشد، عملکرد آنها بهتر خواهد بود. به علاوه این نوع چربی ها، بر سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن ، کنترل ترشح هورمون ها و سلامت کبد نیز تاثیر گذار است. البته باید در مصرف این نوع چربی دقت کرد زیاد مقدار زیاد آن ممکن است موجب بیماری شود.

6 غذای چرب اما مفید برای بدن

  • آووکادو :چربی های اشباع نشده موجود در این گیاه، موجب تقویت سیستم گردش خون در مغز شده و عملکرد مغز نیز با بهبود گردش خون، افزایش می یابد. مواد خامه مانندی که در درون این میوه وجود دارد نیز برای سلامت قلب بسیار مفید است. پتاسیم موجود در آووکادو ، فشار خون را تنظیم کرده، کلسترول را کنترل می کند و از ایجاد لخته در عروق جلوگیری می نماید. از طرفی مقادیر زیادی منیزیم دارد که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در مردان تا حد زیادی کاهش می دهد.
  • ماهی سالامون : اگر به دنبال بهترین منبع امگا 3 در میان غذاهای دریایی هستید، ماهی سالامون را انتخاب کنید. اگر طرفدار سوشی هستید، باید بدانید که سالامون به صورت خام، خواص بی نظیری دارد. همانطور که در مبحث فواید امگا 3 برای مغز و بدن گفته شد غذاهای دریایی سرشار از امگا 3 هستند.
  • مغزها: مغزها سرشار از چربی های اشباع نشده به اضافه ویتامین E هستند که هر دو باعث بهبود عملکرد مغز می شود. بادام، بسته و بادام زمینی فعالیت های عملکردی در مغز را افزایش می دهند.
  • تخم مرغ: تخم مرغ علاوه بر چربی های اشباع نشده، حاوی مقادیری کلون است که حافظه را تقویت کرده و سلامت مغز را تضمین می کند.
  • روغن زیتون: روغن زیتون از انواع چربی های سالمی است که تقریبا به همه مواد غذایی اضافه می شود و از جنون و دیوانگی پیشگیری می کند.
  • روغن نارگیل: روغن نارگیل سرشار از ترکیباتی است که کلسترول مفید خون را افزایش داده و به تولید بیشتر سلول های عصبی، کمک می کند.

عوارض مصرف زیاد چربی های طبیعی

براساس مطالب گفته شده، وجود چربی برای انجام برخی وظایف توسط مغز ضروری است و بدون وجود آن، نمی توان انتظار داشت که مغز عملکرد کامل و قابل قبولی داشته باشد. چنانچه بخش اعظمی از مغز را چربی تشکیل داده است. اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که چربی نیز همانند دیگر مواد غذایی، میزان متعادل مصرف دارد و باید با توجه به نیاز بدن از منابع چربی استفاده نمود، حتی اگر چربی از نوع طبیعی و غیر اشباع باشد.

عوارض مصرف زیاد چربی های طبیعی

با وجود فواید امگا 3 برای مغز و بدن ، وجود چربی زیاد به تدریج بر دیواره عروق تجمع کرده و موجب ایجاد پلاک و بیماری عروق کرونری می شود. با افزایش ضخامت پلاک، مسیر عبور خون بسته شده و خون رسانی به مغز دچار اختلال می گردد. وجود این اختلال، سلول های عصبی را از بین برده و نهایتا بخش های مختلف مغز از انجام عملکردهای طبیعی خود باز می مانند. توصیه مجله اینترنتی ماه این است که در انتخاب نوع چربی و میزان مصرف آن، دقت فراوان داشت.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)