عوارض خوردن قرص بدون آب

اگر شما نیز عادت دارید تا قرص را بدون آب بخورید ، باید بدانید که تنها نیستند. بسیاری از افراد به دلایل مختلف، هنگام خوردن هر نوع دارویی، از جمله قرص، از خوردن آب به همراه آن خودداری کرده و دارو را به تنهایی مصرف می کنند. باید بدانید که این کار، بسیار خطرناک بوده و عوارض متعددی از جمله مشکلات متعددی در ناحیه مری و معده به دنبال خواهد داشت. اگر در ادامه با مجله سلامت ماه همراه باشید، در مورد دیگر عوارض خوردن قرص بدون آب ، بیشتر توضیح خواهیم داد.

ضرر و عوارض خوردن قرص بدون آب

آیا تاکنون به این مسئله دقت داشته اید که هنگام مصرف اشکال مختلف دارو از جمله قرص، چه مقدار آب باید مصرف کرد؟ در حقیقت، مقدار مصرف آب، بسته به نوع دارو و تعداد آن دارد. برای برخی داروها، مثلا یک قرص کوچک، یک فنجان آب نیز کفایت می کند. اما در مواردی، پزشک توصیه می کند که دارو را باید با یک لیوان پر آب، مصرف کرد و خطرات مصرف خودسرانه دارو را کاهش داد.

آب کمک می کند که دارو با سهولت از مری عبور کرده و سپس راه خود را در معده و سپس روده، ادامه دهد. از طرفی، مصرف آب به همراه قرص ، تاثیر بسزایی در جذب بهتر دارو دارد. به علاوه، اندازه قرص یا کپسول نیز در میزان آب مصرفی، تاثیر به سزایی دارد. در واقع عوارض خوردن قرص بدون آب بسته به دوز دارو و اندازه قرص متفاوت خواهد بود.

بسیاری از افراد در مواقع درد، داروهایی مثل بروفن یا آسپرین را بدون آب، مصرف می کنند. گاهی در دسترس نبودن آب، در مواردی شدت درد و گاهی نیز تنبلی فرد، عامل اصلی این کار است. خوردن دارو بدون آب، اگر استثنائا یک یا دو برابر به اجبار، انجام گیرد، مشکل چندانی نخواهد داشت. اما اگر عادت به این کار دارید، باید بدانید خطر جدی را به جان می خرید.

میزان لازم آب برای خوردن قرص

به گفته محققان، برای خوردن هر قرص ، نیاز به نوشیدن یک لیوان آب کامل دارید که البته همانطور که اشاره شد، با توجه به نوع دارو و اندازه آن، مقدار آب متغیر است. در صورتی که قرص را بدون آب مصرف کنید، حرکت دارو در مسیر بلع، موجب ایجاد التهاب شده و دردی را در قفسه سینه ایجاد می کند که گاهی بسیار شدید است. با توجه به شکل قرص، حرکت آن در مری بدون وجود آب، منجر به ایجاد زخم در این ناحیه می شود، در نتیجه نه تنها مصرف دارو، بلکه خوردن غذا نیز با اختلال رو به رو می شود.

در میان عوارض خوردن قرص بدون آب این احتمال وجود دارد که دارو به دیواره معده چسبیده و موجب اختلال در عملکرد آن شود. این وضعیت اگرچه اورژانسی و خطرناک نیست، اما مطمئنا منجر به احساسی ناخوشایند در معده می شود. به علاوه، گیر کردن دارو در مسیر مری، می تواند علائمی مثل سرفه، گلو درد و التهاب داشته باشد.

فرض کنید که قرص را بدون هیچ گونه التهاب و ناراحتی و بدون آب، فرو داده باشید. محققان با ارائه نتایج تحقیقاتی ثابت کرده اند که خوردن دارو بدون آب ، تاثیر چندانی ندارد. در واقع کارایی دارو، به مقدار مصرف آب بستگی دارد. زیرا آب، موجب جذب بهتر آن شده و کمک می کند تا معده، سریع تر دارو را هضم کرده و به جریان خون وارد نماید.

نکات مهم در مورد مصرف دارو

نکات مهم در مورد مصرف دارو

قبل از مصرف دارو، حتما بروشور موجود در بسته بندی را با دقت مطالعه کنید، زیرا در اغلب موارد، از جانب شرکت سازنده، دستور مصرف دارو و مقدار مشخص آب، ارائه شده است. در واقع متخصصان با توجه به نوع دارو، بیمار را در مورد مقدار آب مصرفی، راهنمایی می کنند. در مواردی که دارو فاقد بروشور یا اطلاعاتی در مورد نحوه مصرف داروست، باید از پزشک یا متصدی داروخانه، این مطلب را بپرسید.

با توجه به عوارض خوردن قرص بدون آب ، اغلب داروها، با آب مصرف می شوند. اما در مواردی، باید قرص یا کپسول را با شیر، آب میوه یا غذایی خاص مصرف کرد. در این صورت، این داروی خاص را نباید همزمان با دیگر داروها مصرف کنید. زیرا فرآیند جذب آن توسط معده با اختلال مواجه می شود. در مورد نوع مایع مصرفی با دارو، پزشک شما را راهنمایی می کند.

گاهی اوقات برخی داروها را باید با فاصله از وعده های غذایی مصرف کرد. در واقع شاید خوردن هر غذا یا مایعی، مانع از جذب ترکیبات دارو شود. در این موارد، بهتر است دارو با مقدار کمی آب مصرف شود. معمولا پزشک داروخانه در این مورد فرد را راهنمایی می کند. برای خوردن قرص، حتما در حالت نشسته آن را مصرف کنید. ایستادن یا خوابیدن، فرآیند بلع و هضم و البته جذب دارو را مختل می کند.

چسبیدن قرص به مسیر مری

در مواردی که قرص بدون آب خورده شود، احتمال چسبیدن آن به مسیر مری بسیار زیاد است. این وضعیت اگرچه اورژانسی نیست، اما نیاز به اقدامات اساسی دارد. گاهی گیر کردن قرص در گلو، موجب سرفه شده، گاهی مسیر تنفسی را مسدود می کند و گاهی نیز موجب ایجاد زخم و التهاب می گردد که با نوشیدن آب  و استفاده از روش های اورژانسی، می توان این مشکل را برطرف کرد.

چسبیدن قرص به مسیر مری

به منظور جلوگیری از این وضعیت، بهتر است دارو را با مقدار آب زیاد، مصرف کرده و هنگام خوردن دارو، کمی سر را به سمت عقب حرکت دهید. گاهی خشک بودن گلو و عدم وجود مخاط نیز می تواند دلیلی بر چسبیدن قرص به گلو باشد. در این موارد، میتوان در صورت امکان، دارو را با غذا مصرف کرد که البته تشخیص این مورد بر عهده پزشک است.

الزام خوردن قرص همراه آب

در هر صورت، نوشیدن آب، یکی از لازمه های مصرف دارو به ویژه قرص است. زیرا علاوه بر حرکت بهتر آن، به جذب بیشتر ترکیبات دارو نیز کمک می کند. اشاره کردیم که مقدار مصرف دارو، بستگی به نوع آن، ترکیبات موجود در آن و حتی اندازه قرص دارد. قبل از مصرف دارو باید اطمینان حاصل کنید که دارو باید با چه نوع غذا یا مایعی مصرف شود. درصد بسیاری از داروها را باید با آب خورد، اما در مواردی نیز، دارو با غذا یا شیر مصرف می شود. به عقیده کارشناس سلامت مجله اینترنتی ماه ، رعایت این نکات ضروری به منظور جلوگیری از عوارض خوردن قرص بدون آب ، بوده و باید حتما پیش از هرگونه اقدام برای مصرف دارو، با پزشک در این باره مشورت کرد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)