علت پوسته شدن اطراف ناخن

مطمئنا زیبایی و سلامت ناخن ها به اندازه سلامت پوست، از اهمیت زیادی برخوردار است و هیچ کس مایل نیست که به دلیل تغییر شکل ظاهری ناخن و پوست اطراف آن، مدام سعی در پنهان کردن دست داشته خود باشد. پوسته شدن پوست اطراف ناخن ها، قطعا یک وضعیت آزار دهنده است که علاوه بر تغییر شکل ظاهری ناخن، منجر به ایجاد سوزش و درد نیز خواهد شد. مجله سلامت ماه در این مقاله علت پوسته شدن اطراف ناخن و راه های آسان برطرف کردن این اختلال را برای شما توضیح می دهد.

علت پوسته شدن اطراف ناخن چیست

پوسته شدن اطراف ناخن ها به هر علتی که ایجاد شود، موقعیتی است آزار دهنده که در برخی موارد، موجبات عصبانیت و خشم فرد را فراهم می آورد. زیرا پوست در این حالت، در اثر برخورد با آب دچار سوزش شده و گاهی انجام برخی فعالیت های روزانه را بدون استفاده از دستکش، غیر ممکن می سازد. گذشته از مواردی که فرد به صورت اختیاری اقدام به کندن پوست اطراف ناخن می کند، پوسته شدن این قسمت ها می تواند علل متعددی داشته باشد. عوامل محیطی، مواد شیمیایی، عفونت ها برخی از علت پوسته شدن اطراف ناخن ها هستند.

عوامل محیطی موثر در پوسته شدن اطراف ناخن

پوست ما در طول روز در معرض انواع مختلف مواد شیمیایی یا غیر شیمیایی قرار دارد که می تواند بر روی پوست تاثیرات متعددی داشته باشد. به گفته پزشکان، عوامل محیطی یکی از اصلی ترین فاکتورهایی هستند که بر التهابات پوستی و تغییر شکل ظاهری آنها موثر بوده و البته تاثیر آنها بسیار قوی است. خشکی ارثی پوست یا تغییرات فصلی، قرار گرفتن در آب و هوای بسیار سرد یا بسیار گرم و خشک، از جمله عمده ترین علت پوسته شدن اطراف ناخن هستند. برخی محققان بر این باورند که شستن زیاد دست ها، با از بین بردن چربی طبیعی پوست، زمینه را برای پوسته شدن پوست اطراف ناخن فراهم کرده و حتی گاهی کوتاه کردن ناخن را نیز مشکل می سازد.

پوسته شدن اطراف ناخن با مواد شیمیایی

برخی ترکیبات شیمیایی مثل انواع صابون ها، مواد شوینده و حتی لاک ناخن از علت پوسته شدن اطراف ناخن هستند که با ایجاد حساسیت در پوست اطراف ناخن، موجب پوسته شدن این قسمت ها شده و ظاهری نا آراسته را ایجاد می کند. این آلرژی یا حساسیت ممکن است در اثر برخورد با لاتکس یا دستکش های پلاستیکی نیز به وجود آید.

عفونت عامل پوسته شدن اطراف ناخن

گاهی اوقات پوسته شدن اطراف ناخن ممکن است نتیجه وجود عفونت یا باکتری در این ناحیه باشد. قرمزی و خارش شدید این قسمت ها، از مشخص ترین علائم فعالیت میکروب و باکتری در اطراف ناخن است. در این موارد برای درمان این وضعیت، باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

اختلالات پوستی موثر در پوسته شدن اطراف ناخن

وجود برخی بیماری های زمینه ای یا اختلالات پوستی نیز می تواند علت پوسته شدن اطراف ناخن باشد. یکی از مهم ترین و البته شایع ترین مورد اختلالات پوستی، پیسی است که در اثر کارکرد نامناسب سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن به وجود آمده و علائمی مثل قرمزی، خارش و ورم را در اطراف ناخن ها به وجود می آورد و پوست اطراف آن را دچار جراحت می نماید. به گفته محققان، اختلالات پوستی گاهی در اثر کمبود برخی ویتامین ها مثل ویتامین A، B، E و C به وجود می آید که نهایتا می تواند به پوسته شدن پوست اطراف ناخن منجر شود.

عادات بد

در مواردی ممکن است وضعیت ناخن ها و یا سلامت پوست اطراف آن، به وضعیت عصبی یا در حقیقت عادات عصبی مرتبط باشد. کندن پوست اطراف ناخن یا جویدن ناخن، موجب آسیب به انتقال دهنده های عصبی شده و ضمن آسیب به ساختار آنها، زمینه را برای ابتلا به عفونت فراهم می آورد. نپوشیدن دستکش هنگام استفاده از مواد شوینده، کاهش رطوبت بدن، عدم استفاده از بهترین رژیم غذایی برای سلامت بدن و استریل نبودن برخی تجهیزات مرتبط با تزیین ناخن از دیگر عادات بدی است که بی علت پوسته شدن اطراف ناخن هاست.

راه های درمان پوسته شدن اطراف ناخن

استفاده از روش های خانگی و رعایت یک سری نکات، به راحتی می تواند این مسئله را برطرف کند، به شرطی که زخم ایجاد شده در اطراف ناخن، دچار عفونت نباشد که در این حالت باید برای درمان آن، به پزشک مراجعه کرد. از جمله راهکارهای موثر برای درمان علت پوسته شدن اطراف ناخن عبارتند از:

راه های درمان پوسته شدن اطراف ناخن

درمان پوسته شدن اطراف ناخن با عصاره های گیاهی

تقریبا تمامی عصاره های گیاهی، حاوی ترکیبات مرطوب کننده هستند و به سلامت پوست کمک بسیاری می کنند، ضمن اینکه عطر بسیار دل انگیزی نیز دارند. در صورتی که زخم اطراف ناخن دچار عفونت شده، استفاده از این عصاره ها در درمان آن، بسیار موثر خواهد بود. در اغلب موارد، لازم است تا عصاره های گیاهی را به روغن هایی مثل نارگیل یا زیتون، ترکیب و سپس روی پوست قرار دهید.

روغن زیتون یکی از مرطوب کننده های طبیعی است که حتی استفاده از آن به تنهایی، روشی موثر جهت درمان علت پوسته شدن اطراف ناخن است. برای این کار، کافی است تکه ای پنبه را به روغن زیتون آغشته و روی پوست اطراف ناخن بکشید و اجازه دهید تا دقایقی بر روی پوست باقی بماند.

شستن دست ها با آب گرم

به طور کلی حرارت و گرما، به لطافت و رطوبت بیشتر پوست کمک می کند، البته حرارتی که به بافت پوست آسیبی وارد نکند. در صورتی که پوست اطراف ناخن شما پوسته پوسته شده، می توانید انگشت دست را برای مدتی در ظرف آب گرم فرو کنید و یا هنگام استحمام، دست را بیشتر از دیگر مواقع زیر آب بگیرید. این کار به کاهش التهاب ناشی از زخم نیز کمک می کند.

حفظ رطوبت بدن برای جلوگیری از پوسته شدن اطراف ناخن

شاید بتوان گفت یکی از ساده ترین راه ها برای حفظ سلامت پوست، رطوبت بدن است. در صورتی که مقدار مایعات بدن در حد متعادل بوده و بدن دچار خشکی نشود، سلامت پوست نیز تضمین خواهد شد. میزان نیاز بدن به آب در افراد، متفاوت است. با توجه به میزان فعالیت بدنی و شرایط آب و هوایی، نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در روز، توصیه شده است.

اساسا پوست دست در هر حالتی، نیاز به رطوبت دارد و باید حداقل 2 تا 3 بار در روز، از مرطوب کننده استفاده کرد. هر چه میزان رطوبت پوست دست بیشتر باشد، احتمال پوسته شدن اطراف ناخن ها کمتر است. یکی از بهترین راه های آبرسانی به پوست ، استفاده از مرطوب کننده ها در شب است. معمولا هنگام خواب به دلیل نداشتن فعالیت، امکان تاثیر گذاری کرم های مرطوب کننده بیشتر است. در صورتی که پس از زدن کرم، از دستکش نخی نیز استفاده کنید این تاثیر گذاری دو چندان خواهد بود.

ترک عادت های بد

همان طور که گفته شد کندن پوست اطراف ناخن علت پوسته شدن اطراف ناخن است. جدا کردن لایه اطراف ناخن بسیار خطرناک است، زیرا زمینه را برای ورود انواع باکتری ها و میکروب ها به بدن از طریق ناخن، فراهم می آورد. تنها در مواردی که وجود پوست موجب سوزش و خارش می شود، می توان آن را کمی با ناخن گیر کوتاه کرد، اما جدا کردن کامل آن توصیه نمی شود. توصیه مجله اینترنتی ماه این است که هرگز برای کندن پوست اطراف ناخن از دندان استفاده نکنید، زیرا موجب انتقال عفونت و باکتری از پوست به دهان می شود. پیش از این اشاره کردیم که اصولا کندن پوست اطراف ناخن کار درستی نیست، اما حتی اگر نیاز به جدا کردن آن بود، این کار را با وسیله ای غیر از دندان انجام دهید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)