دلایل درد پشت زانو

درد پشت زانو یک عارضه شایع است که در هر سنی اتفاق می افتد و معمولا در اثر یک ضربه بروز پیدا خواهد کرد اما در سنین بالا موارد بیشتری از این درد قابل مشاهده است. در اغلب موارد فشار وارد شده بر زانوها، عمده ترین علت درد پشت زانو ست. البته این عارضه علل متعدد دیگری نیز دارد که بسته به نوع آنها روش درمان متفاوت خواهد بود. در این بخش از مجله سلامت ماه ، در مورد دلایل درد پشت زانو و روش های درمان آن بحث خواهیم کرد.

بررسی دلایل درد پشت زانو

درد پشت زانو معمولا علل مختلفی دارد که برخی از آنها چندان جدی نیست و با کمی مراقبت بهبود می یابد؛ اما در مقابل، برخی دیگر نیاز به مراقبت های پزشکی داشته و باید جدی گرفته شود. زانو یکی از قسمت های تقریبا پیچیده بدن است که همه فعالیت های بدنی در طول روز به آن مربوط می شود؛ به گونه ای که هر آسیب جزئی یا جدی در آن، می تواند فعالیت های روزانه را مختل کند. همانطور که اشاره شد، روش درمان درد پشت زانو تا حد زیادی بستگی به علت ایجاد این درد دارد. در ادامه برخی از دلایل درد پشت زانو را بررسی می کنیم.

  • گرفتگی عضلات پا؛ گرفتگی در عضلات زمانی رخ می دهد که عضو، برای مدت طولانی بدون استراحت یا کشش، مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، گرفتگی یا در اثر استفاده زیاد عضله به وجود می آید یا عدم کشش آن. خشکی و نداشتن رطوبت، وجود عفونت در بدن، بیماری های کلیوی، وجود سموم زیاد در خون و مشکلات عصبی، از دلایل عمده گرفتگی عضلات پا است. گرفتگی در صورتی که درمان نشود و برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، به تدریج می تواند به یکی از دلایل درد پشت زانو تبدیل شده و فشاری بر عضلات وارد می کند. گاهی این گرفتگی با کمی تمرینات کششی، بهبود می یابد و در مواردی نیز نیاز به درمان پزشکی دارد.
  • ورم مفاصل؛ ورم مفاصل در اثر گذشت زمان، به تدریج غضروف های میان مفاصل را در بر می گیرد و یکی از دلایل درد پشت زانو می باشد. افرادی که دچار این عارضه هستند، معمولا در خم کردن و یا هرگونه حرکت مرتبط با زانو دچار اختلال هستند. علاوه بر ورم مفاصل، دیگر بیماری های خود ایمنی مثل روماتیسم مفصلی نیز می تواند عاملی در بروز درهای پشت زانو باشد.

کیست بیکر عامل درد پشت زانو

کیست بیکر، در واقع عارضه ای کیسه مانند است که حاوی مایعات بوده و در پشت زانو ایجاد می شود و از دلایل درد پشت زانو است. کیست در ابتدا قابل تشخیص نیست و درد چندانی ندارد، اما همزمان با رشد آن، به تدریج شدت درد نیز افزایش یافته و عضلات نواحی اطراف پشت زانو را نیز درگیر می کند. گاهی این کیست به اندازه یک توپ تنیس، بزرگ می شود. افراد مبتلا به این کیست، فشار زیادی را در پشت زانو احساس می کنند که گاهی بر اعصاب نیز تاثیرگذار است. کیست بیکر، یک مشکل حاد و جدی نیست، اما به مراقبت و درمان پزشکی نیاز دارد.

زانوی دونده

زمانی که در اثر استفاده زیاد از عضلات پا، غضروف میان مفاصل از بین می رود، دو استخوان زانو با هم برخورد کرده و به هم ساییده می شود، در نتیجه فرد در زانو و پشت آن احساس درد می کند. بنابراین ساییدگی استخوان های زانو یکی از دلایل درد پشت زانو می باشد. در این حالت فرد توانایی طی مسیرهای طولانی را نداشته و هنگام حرکت دادن زانو، احساس صدای برخورد دو شی خشک را دارد.

زانوی دونده

آسیب به زردپی یا عضلات حفره ای زانو

پارگی عضلات پشت زانو یا آسیب جدی به آنها با عنوان آسیب زردپی شناخته می شود که یکی از دلایل درد پشت زانو می باشد. زمانی که عضلات زانو، زیاد تحت کشش و فشار باشد، چنین آسیبی رخ می دهد. البته این آسیب اغلب در ورزشکارانی مثل دوندگان، فوتبالیست ها و بازیکنان بسکتبال و تنیس رخ می دهد و زمان نسبتا طولانی نیاز است تا این کامل درمان شود.

آسیب غضروف زانو

یکی از دلایل درد پشت زانو آسیب غضروف زانو می باشد. غضروف زانو در دو طرف حفره زانو قرار گرفته و کشش زیاد زانو، موجب پارگی و آسیب آن می شود. معمولا زمانی که این غضروف پاره می شود، صدای این آسیب در زانو قابل شنیدن خواهد بود. استفاده بیش از حد از عضلات زانو و ضعف عمومی بدن، از علل این عارضه است که نهایتا منجر به درد پشت زانو می شود. پارگی غضروف را می توان با جراحی برطرف کرد.

داشتن اضافه وزن

یکی از دلایل درد پشت زانو داشتن اضافه وزن است. افرادی که وزن بالایی دارند، معمولا فشار زیادی را بر روی زانوها متحمل می شوند. این فشار به تدریج موجب از بین رفتن غضروف میان مفاصل شده و با ایجاد خشکی، درد پشت زانو را تحریک و تشدید می کند. با استفاده از روش های کاهش وزن می توانید به وزن ایده آل برسید.

درمان درد پشت زانو

  • درمان فیزیکی یا فیزیوتراپی؛ معمولا در اغلب مشکلات و اختلالات مربوط به مفاصل و استخوان، فیزیوتراپی نقش به سزایی دارد. پزشک بعد از یافتن دلایل درد پشت زانو با ابزارها و روش های متعددی، تلاش می کند تا علاوه بر کاهش درد، دامنه حرکتی عضله را گسترش داده و کمی آن را به حالت عادی بازگرداند.
  • درمان دارویی؛ بعد از تشخیص دلایل درد پشت زانو داروهای تجویز شده در این موارد، نه تنها موجب تسکین درد می شود، بلکه کمک می کند تا بسیاری از مشکلات زمینه ای که منجر به بروز دلایل درد پشت زانو شده نیز، برطرف شود. داروهای ضد التهاب، از مشخص ترین و پر مصرف ترین نمونه داروهایی است که معمولا برای تسکین دردهای پشت زانو تجویز می شوند.
  • در مواردی که داروهای خوراکی چندان جوابگوی مشکلات درد پا نیست، پزشک از طریق سرنگ، اقدام به تزریق داروهای قوی تر می کند که مستقیما وارد عضلات زانو شده و معمولا نیز بسیار موثر هستند. نهایتا اگر مشکل ایجاد شده در زانو، با دارو قابل برطرف شدن نباشد، پزشک گزینه جراحی را پیشنهاد می دهد. ترمیم زانو، درمان از دست رفتن غضروف بین مفاصل، ورم مفاصل و برداشتن برخی کیست های خطرناک از جمله مواردی است که باید حتما جراحی شود.

درمان زانو درد با ماساژ دادن

درد زانو جزء آن دسته عارضه هایی است که خود به خود برطرف نمی شود و حتما باید برای درمان آن، اقدام جدی نمود و دلایل درد پشت زانو را از بین برد. در صورتی که این دردها به خوبی درمان نشوند، ممکن است منجر به ایجاد اختلالات جدی تری شود که درمان آنها به مراتب سخت تر است.

یکی از روش های ساده و خانگی برای تسکین این دردها و از بین بردن دلایل درد پشت زانو ماساژ دادن آن است. با ماساژ منظم و با دقت بخش های عصبی زانو، می توان تا حد زیادی از درد آن کاست. ماساژ را باید به شکل منظم، هر روز انجام دهید تا زمانی که مشکل به طور کامل برطرف شود. مشخصا بر روی نواحی دردناک تمرکز داشته باشید و آن را ماساژ دهید. در مواردی که احساس می کنید ماساژ موجب دردناک شدن ناحیه شده، فشار کمتری وارد کنید. در واقع در یک مقیاس 1 تا 10 تایی فشار باید چیزی میان 4 تا 7 باشد.

درمان زانو درد با ماساژ دادن

معمولا پزشکان توصیه می کنند که ماساژ را خود فرد انجام دهد. زیرا در این حالت، فشار ایجاد شده قابل کنترل خواهد بود و در صورت احساس درد، می توان آن را بهتر مدیریت کرد. از طرفی خود فرد بهتر متوجه خواهد شد که فشار بر روی کدام قسمت اعصاب، در تسکین درد موثرتر است. در این مقاله از مجله اینترنتی ماه دلایل درد پشت زانو به صورت مفصل توضیح داده شد؛ امید است با رعایت این نکات روند سلامتی خود را بهبود بخشید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)