درمان قطعی واریس پا

رگ های واریس در حقیقت عروقی هستند که به محض ایجاد فشار در آنها، ورم کرده، به طوری که کاملا از روی عضو، ورم آنها قابل مشاهده است. نتایج بدست آمده از تحقیقات مجله سلامت ماه ، نشان می دهد که واریس معمولا در پاها و گاهی نیز در دست اتفاق می افتد. مشخص ترین عاملی که نشان دهنده وجود واریس است، تغییر شکل ظاهری پاست، اما در مواردی برخی افراد هم درد را تجربه می کنند و هم دچار اختلالات پوستی در این ناحیه خواهند شد. واریس یکی از عوارض و خطرات زیاد نشستن است، اگرچه یک اختلال جدی و نگران کننده نیست، اما باید علت اصلی آن سریعا تشخیص و روش های درمان قطعی واریس پا جهت برطرف کردن آن، به کار گرفته شود.

راه های تشخیص و درمان قطعی واریس پا

واریس رگی است که در قسمت های نزدیک به پوست واقع شده و ایجاد فشار بر روی عضو یا عضلات مرتبط با آن، موجب تحریک شدن این عروق و تورم آنها می شود. زمانی که عروق واریس تحریک شود، رنگ آنها به آبی یا بنفش روشن تغییر یافته و از روی پوست کاملا قابل مشاهده خواهد بود. درد ناحیه تورم به ویژه هنگام ایستادن و راه رفتن، گرفتگی عضلات پا به ویژه شب هنگام، خستگی پا، ورم زانو و عضلات پا، تغییر رنگ پوست در نواحی اطراف عروق واریس و سوزش آن از جمله علائم مشخص این بیماری است. در ادامه برخی از راه های درمان قطعی واریس پا را ذکر می کنیم.

علائم واریس در اغلب موارد از روی شکل ظاهری پا قابل تشخیص است. پزشک ابتدا فرد را در حالت ایستاده معاینه کرده و ورم عروق زیرا زانو را مورد بررسی قرار می دهد. سپس به منظور اطمینان از وجود داشتن یا نداشتن لخته خون در عروق پا، عکس برداری را توصیه می کند که در تشخیص بهتر، به وی کمک می نماید. پس از اینکه بیماری به صورت دقیق تشخیص داده شد، فرآیند درمان قطعی واریس پا آغاز می گردد. خوشبختانه واریس یک اختلال چندان جدی نیست و درمان آن نیاز به مراقبت های پیچیده و تخصصی ندارد.

اولین قدم در فرآیند درمان، خود مراقبتی است. عدم استفاده از لباس های تنگ، کنترل وزن، ورزش و فعالیت بدنی، بالا نگه داشتن پا هنگام استراحت و پرهیز از ایستادن یا نشستن طولانی مدت، از جمله فعالیت هایی است که خود فرد در اولین مرحله از درمان باید مد نظر داشته باشد.

درمان واریس پا با پوشیدن جوراب واریس

جورب واریس، در واقع پوششی است که کمک می کند عروق در فرایند خون رسانی بهتر عمل کرده و از ایجاد لخته خون در آنها جلوگیری می کند. بهتر است در طول روز به ویژه زمانی که در محل کار هستید، از این جوراب استفاده کرده و آن را به عنوان یک روش درمانی بسیار موثر برای درمان قطعی واریس پا ، جدی بگیرید. جوراب واریس را می توان از تمامی فروشگاه های لوازم پزشکی یا داروخانه ها تهیه کرد.

در صورتی که خود مراقبتی و استفاده از جوراب واریس جوابگوی فرد نبود، پزشک روش های تخصصی دیگری را انتخاب می کند که در همه آنها، هدف از بین بردن لخته خون در عروق و کمک به ادامه فرآیند خون رسانی به قلب و بالعکس است. در کنار این ها، پزشک جهت بهبود درد پا نیز، داروهای مسکن تجویز می کند.

درمان واریس پا با جراحی

معمولا در اغلب روش های درمان قطعی واریس پا ، جراحی جز آخرین گزینه هایی است که پزشک برای بهبودی بیماری در نظر دارد. در مورد درمان واریس، جراحی زمانی انجام می شود که امکان بهبود وضعیت خون رسانی از طریق دیگر روش ها وجود نداشته و پزشک ناچار است تا عروق مرتبط با واریس را جدا سازد. این جراحی در شرایطی صورت می گیرد که بیمار در حالت بیهوشی به سر برده و به محض انجام عمل، امکان ترخیص وی از بیمارستان وجود دارد. طی جراحی، پزشک عروق درگیر را جدا کرده و در صورت نیاز، جایگزینی برای آن پیدا می کند.

ورزش از روش های خانگی درمان واریس پا

بر اساس آمار، حدود 20 درصد از افراد میانسال درگیر واریس پا هستند، یعنی از هر 10 نفر، 2 نفر با این اختلال دست و پنجه نرم می کنند. اما خوشبختانه با توجه به جدی نبودن این بیماری و بالا بودن امکان درمان آن، در بسیاری از موارد، می توان با کمک روش های خانگی، اقدام به درمان قطعی واریس پا کرد. ورزش و تحرک، موجب تقویت سیستم گردش خون در پا شده و مانع از لخته شدن خون و اختلال در خون رسانی می شود. به علاه به تنظیم هر چه بهتر فشار خون نیز کمک می کند تا از این طریق نیز بتوان به پیشگیری از این بیماری پرداخت. شنا، پیاده روی، دوچرخه سواری و یوگا از جمله تمرینات موثر در این زمینه هستند.

ورزش از روش های خانگی درمان واریس پا

عصاره های گیاهی موثر در درمان واریس پا

نتایج تحقیقی در سال 2006 نشان می دهد که عصاره گیاه شاه بلوط هندی، تاثیر به سزایی در درمان قطعی واریس پا و از بین بردن اختلالات پوستی ناشی از آن دارد. به منظور استفاده از خواص این عصاره، کافی است مقداری از آن را بر روی نواحی درگیر واریس ریخته و آن را چند دقیقه ماساژ دهید. علاوه بر این، عصاره کاج دریایی نیز در کاهش ورم ناشی از تحریک عروق واریس بی تاثیر نیست. توجه داشته باشید که ، بهتر است به منظور جلوگیری از بروز علائم آلرژی، این نوع روغن های گیاهی را با دیگر انواع شناخته شده مثل روغن زیتون مخلوط کنید.

غذاهای مناسب برای درمان واریس پا

غلظت فلاونوئید در رژیم غذایی، یکی از توصیه های پزشکی برای بیماران مبتلا به واریس است. فلاونوئید نوعی آنتی اکسیدان قوی است که به بهبود گردش خون و همچنین کاهش فشار خون ، کمک می کند. پیاز، فلفل دلمه ای، اسفناج، بروکلی، توت فرنگی، سیب، بلوبری و سیر از منابع غنی فلاونوئید است.

دلایل ابتلا به واریس پا

کلیه عروق موجود در بدن، وظیفه خون رسانی از قلب به اندام ها را بر عهده دارند. خون از طریق این عروق به اندام ها از جمله عضلات پا می رسد. از آن جایی که عروق پا باید بر خلاف جاذبه زمین فعالیت داشته باشند، مسیرهای رفت و برگشت خون در آنها جداگانه است تا از بازگشت خون به عضو جلوگیری شود. خود عضلات و ماهیچه های پا نیز به گونه ای طراحی شده اند که به حرکت خون به سمت قلب کمک کنند.

در صورتی که دیواره عروق، حالت انعطاف پذیری خود را از دست داده و نتواند خون را به راحتی به سمت قلب هدایت کند، عملکرد اصلی آنها در پا دچار اختلال می شود، به این معنی که خون به سمت عروق بازگشته و در آن تجمع می یابد، در نتیجه عروق دچار تورم شده و واریس را به وجود می آورد.

دلایل ابتلا به واریس پا

علت اصلی ضعف دیواره های عروق هنوز چندان مشخص نیست، اما به گفته محققان، ترشح برخی هورمون های زنانه یا عوامل ژنتیکی در این زمینه بی تاثیر نیست. افزایش سن، داشتن سابقه خانوادگی، بارداری، چاقی و داشتن شغلی که نیازمند ایستادن یا نشستن طولانی مدت دارد، خطر ابتلا به واریس را در فرد دو چندان می کند. مجله اینترنتی ماه توصیه می کند افرادی که در محل کار به مدت طولانی ایستاده یا می نشینند، از راه های درمان قطعی واریس پا اطلاع داشته باشند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)