شیائومی می 4 سی

xiaomi mi 4 یکی از بهترین و پرفروشترین نمونه های گوشی هوشمند ساخت شرکت های چینی در سال 2014 بود. پس از آن مدل های مختلفی از این سری عرضه شد، اما تنها مدلی که توانست خصوصیات بارز این گوشی را تکمیل کرده و دوباره احیا کند، شیائومی می 4 سی بود. البته اغلب خصوصیات این گوشی با مدل شیائومی می 4 شباهت زیادی دارد. گروه فناوری مجله ماه که همیشه در تلاش است تا شما را از آخرین دستاورد های صنعت ارتباطی مطلع کند، این بار مقاله ای در زمینه بررسی خصوصیات xiaomi mi 4c تهیه کرده که شما را دعوت به مطالعه آن می کند.

بررسی گوشی شیائومی می 4 سی

این گوشی در زمان عرضه تبلیغات فراوانی داشت، زیرا حاوی به یک فناوری شارژ سریع بود و شاید دلیل اضافه شدن ( c ) به نام mi 4 نیز داشتن همین قابلیت است. اما این تنها دلیل استقبال کاربران از mi 4c نبود. خصوصیات دیگری مثل داشتن یک تراشه خوب و پر قدرت نیز یکی از عوامل فروش هرچه بیشتر این مدل محسوب می شود. شاید تنها دلیلی که ممکن است کاربران را قدری نا امید کرده باشد، مشکل طراحی تکراری این گوشی است، طرحی که بارها و بارها در محصولات دیگر نیز مشابه آن را دیده ایم.

مشخصات فنی شیائومی می 4 سی

  • صفحه نمایش 5 اینچی IPS ، رزولوشن 1080 پیکسلی و 441 پیکسل در هر اینچ
  • تراشه Snapdragon 808 دو هسته ای با رم 2 و 3 گیگابایتی
  • دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی با فلش دوگانه LED و قابلیت فیلم برداری با کیفیت 30 فریم بر ثانیه
  • دوربین جلو 5 مگاپیکسل با کیفیت 1080 پیکسل
  • نرم افزار MIUI 70 بر اساس طراحی اندورید 501
  • حافظه داخلی 16 و 32 گیگابایتی
  • میکروفن دوگانه
  • باتری 3080 میلی آمپر غیر قابل جا بجایی

از جمله نواقص مدل mi 4c شیائومی

قاب جلو مجهز به محافظ ضد خش نیست. از NFC و رادیو FM پشتیبانی نمی کند و باتری آن غیر قابل جابجایی است. قابلیت نصب کارت حافطه نیز ندارد. نداشتن طراحی و ظاهر جدید از آخرین مواردی است که شخص را از خرید این محصول از شرکت شیائومی منصرف می کند.

طراحی تکراری شیائومی را ضعیف می کند

شیائومی Mi 4c نیز شبیه اغلب گوشی های قبلی دارای قاب و بدنه پلاستیکی است. صفحه پلی کربنات این گوشی، طراحی آیفون 5c را در ذهن مجسم می کند، با این تفاوت که رنگ قاب، مات است و نگه داشتن آن در دست بسیار راحت است. اگرچه قاب های فلزی به دلیل شکل زیباتری که دارند، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند، اما به هرحال باید در نظر گرفت که شیائومی می 4 سی یک گوشی ارزان قیمت است که طراحان آن ترجیح داده اند تا بیشتر به خصوصیات فنی آن بپردازند و تا جایی که امکان داشته باشد، ظاهر آن را شبیه به مدل های قبلی در نظر بگیرند. این گوشی با طول 138 میلی متر و ضخامت 8،7 میلی متری، شکل ظاهری قابل قبولی دارد و با توجه به اندازه نمایشگر، به نظر می رسد حداکثر استفاده را از حجم صفحه نمایش برده است.

در قسمت بالای گوشی در صفحه جلویی ، می توانید لنز دوربین سلفی و لوگوی شیائومی را مشاهده کنید. در قمت پشت نیز، علاوه بر دوربین اصلی خروجی های اسپیکر در پایین تعبیه شده است. سمت راست گوشی محل قرارگیری دکمه خاموش شدن گوشی و دکمه تغییر میزان صداست و سمت چپ نیز، طبق رسم همه گوشی های چینی، محل اتصال 2 سیم کارت است. در لبه بالایی گوشی، می توانید جک 3،5 میلی متری هدفون و IR Blaster را مشاهده کنید.

طراحی تکراری شیائومی را ضعیف می کند

شیائومی می 4 سی از کارت حافظه پیشتیبانی نمی کند

کارآیی IR Blaster این است که می تواند گوشی شما را به یک ریموت کنترل برای تلوزیون یا دستگاه نمایش خانگی تبدیل کرده و با آن تنظیمات مربوطه مثل عوض کردن شبکه و تغییر میزان صدا را انجام دهید. در لبه پایینی، پورت USB وجود دارد که برای اولین بار شیائومی به جای نمونه های قدیمی micro USB از پورت C استفاده کرده است. شیائومی می 4 سی فاقد حسگر انگشتی است. علاوه بر این علی رغم وجود 2 اسلات سیم کارت، قابلیت نصب کارت حافظه در آن وجود ندارد و همین موجب نا امیدی کاربران شده است، به خصوص کاربرانی که از گوشی همراه به عنوان یک ابزار کار استفاده کرده و برای ذخیره فایل های خود، نیاز به فضای بیشتری از حافظه دارند. این از معایبی است که در مدل شیائومی می 5 و می 5 اس نیز با آن روبرو خواهیم بود.

پنل نمایشگر شیائومی می 4 سی

پنل 5 اینچی FullHD از نوع IPS این گوشی دقیقا شبیه به شیائومی می 4 است. کیفیت این پنل 441 پیکسل در هر اینچ است. متاسفانه، صفحه این نمایشگر دارای محافظ ضدخش نیست، بنابراین در هنگام استفاده از آن باید نهایت دقت را داشته باشید تا آسیبی به پنل وارد نشود.این نمایشگر دارای کیفیت RGB استاندارد است که در مدل های قبلی مانند شیائومی می 3 نیز شاهد آن بوده ایم. کنتراست تصویر در حد عالی است و شفافیت آن نظر هر ببینده ای را جذب می کند. معمولاٌ چنین کنتراست و کیفیتی از نمایشگرهای LCD بعید به نظر می رسد.

اما در شیائومی می 4 سی ما شاهد ارائه تصاویری واقعی با شفافیت کم نظیر هستیم. میزان ارائه رنگ ها نیز مناسب است، البته در صورتی که آن را با مدل های گران قیمت تلفن های هوشمند مانند آیفون 7 مقایسه نکنیم. زیرا همان طور که قبلا متذکر شدیم، بررسی این ویژگی ها، همگی با توجه به قیمت محصول انجام می شود. به طور کلی، میزان کیفیت تصویر در نمایشگر گوشی ها بستگی به سلیقه فردی دارد، اگر شما برای انجام کار خاصی با گوشی، نیاز به کیفیت بالاتر و کنتراست بهتر دارید، باید پیش از تهیه آن در این باره تحقیق کنید.

قابلیت تنظیم نور نمایشگر مدل می 4 سی شیائومی

یکی از قابلیت هایی که نرم افزار این گوشی در جهت تنظیم کیفیت تصویر دارد، تغییر رنگ تصاویر از گرم به سرد یا بالعکس است که تا حدودی می تواند کیفیت آن را با توجه به سلیقه شما تنظیم کند، ولی در هر صورت تاثیری در کنتراست کلی تصویر ندارد! عمکلرد این نمایشگر در فضای بیرون و در برابر نور خورشید نیز، قابل قبول است و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید.

شیائومی این قابلیت را دارد که فضاهای تاریک موجود در تصویر را برای شما روشن تر کند تا بهتر جزئیات را بررسی کنید. در واقع این تنظیم، یعنی ارائه نور بیشتر در فضای تصویر، یک تنظیم موقتی است، یعنی فقط زمانی که برای مثال عکس را در حالت تمام صفحه قرار می دهید می توانید نقاط تاریک عکس را روشن تر کنید تا بهتر دیده شود. ولی مجددا در حالت ذخیره در گالری، عکس به شکل قبلی نمایش داده می شود!

سخت افزار مدل xiaomi mi 4c

شیائومی این بار در محصولات خود قدمی فراتر گذاشته و از پردازشگرهای Quolcomm Snapdragon 808 استفاده کرده است. رم در نمونه اصلی این گوشی یعنی Mi 4c، ظرفیت 2 گیگا بایتی دارد که با حافظه داخلی 16 گیگا بایتی عرضه می شود. اما برای آن دسته از کاربرانی که نیاز به ظرفیت حافظه بیشتری دارند، شیائومی می 4 سی با رم 3 گیگا بایتی عرضه می شود که البته قیمتی بالاتر دارد. Snapdragon 808 همان تراشه ای است که در محصولاتی مثل ال جی جی 4 و نکسوس 5X نیز به کاربرده شده است.

علی رغم این که نوع پردازشگر در شیائومی می 4 سی و 2 نمونه گفته شده، یکسان است اما به نظر می رسد در نمونه شیائومی ، سرعت و قدرت گوشی بیشتر است و عملکرد بهتری از خود نشان می دهد. البته نباید فراموش کرد که کارآیی و قدرت یک گوشی، علاوه بر پردازشگر، به نرم افزار نیز بستگی دارد.

نرم افزار این گوشی، MIUI است که به نظر می رسد هم سرعت لمس صفحه نمایش را افزایش داده و هم گوشی را به نمونه های Ios نزدیک تر کرده است. البته مشکل عمده ای که این ریز تراشه دارد این است که سریعا گرم شده و سیستم خنک کننده آن به خوبی عمل نمی کند. البته این مسئله زمانی که مدل Snapdragon 810 ساخته شد، وجود داشته و تاکنون نیز حل نشده است. خروجی صدای اسپیکر در قسمت پشت گوشی قرار دارد و در کنار کیفیت و میزان صدای مطلوبی که دارد، دارای یک عیب بزرگ نیز هست. زمانی که گوشی را بر روی یک سطح صاف قرار دهید، صدا کمی تغییر کرده و از کیفیت آن کاسته می شود!

سیستم عامل و نرم افزار شیائومی می 4 سی

نرم افزار MIUI در واقع بر اساس اندورید 5.1 طراحی شده است. شیائومی به جای ارتقای نوع نرم افزار، عملکرد آن را تقویت کرده است. بر اساس ادعای کارشناسان مجله ماه ، MIUI نصب شده در این گوشی 30 درصد عملکرد سریع تر و 10 درصد کاهش مصرف شارژ باتری نسبت به مدل های دیگر داشته است.

همانند دیگر گوشی های چینی، امکان دسترسی به برنامه های Google App به راحتی دیگر گوشی ها نیست. زیرا این برنامه به صورت پیش فرض نصب نشده است، بلکه باید آن را تهیه و سپس برنامه های مورد نظر را دانلود کنید. در حالت خاموش بودن صفحه، می توانید نشان گر ساعت را در گوشه سمت راست گوشی ببینید. امکان تغییر آیکون ها و پس زمینه نیز وجود دارد و همه این تنظیمات در منوی اصلی گوشی قرار گرفته که از طریق صفحه اصلی گوشی می توانید به راحتی آن را پیدا کنید.

تحول جدید دوربین سری 4 سی

دوربین اصلی شیائومی Mi 4c از یک لنز 13 مگا پیکسلی با 2 فبش LED تشکیل شده است. نرم افزار دوربین، شامل برنامه ها و حالتهای افکت محدودی برای اعمال بر روی عکس است. از میان این تنظیمات، حالت HDR، تنظیم دستی جزئیات عکس، گرادینت ( حالتی که عکس را همیشه افقی ثبت می کند، حتی اگر هنگام گرفتن عکس، گوشی را در حالت عمودی نگه داشته باشید) و HHT از بقیه پرکاربردتر هستند.

کیفیت عکس ها در این دوربین بسیار عالی است. جزئیات زیادی قابل مشاهده است و علی رغم سرد بودن رنگ ها، عکس ها کاملا طبیعی به نظر می رسند. حالت HDR کمک می کند تا در هنگام عکس برداری در فضاهای تاریک، نور مناسب ایجاد شده و جزئیات تصویر به خوبی مشخص شود. دوربین جلو شیائومی می 4 سی با کیفیت 5 مگاپیکسلی، عکس های با کیفیتی ارائه می دهد که حقیقتا مناسب یک دوربین سلفی است. دقت تصویربرداری این دوربین 1080 پیکسل است که برای یک دوربین در گوشی ارزان قیمت، بسیار عالی است. آن چه اهمیت دارد، این است که عملکرد این دوربین برای گوشی 240 دلاری، بسیار مناسب است و کاربران نیز از آن رضایت کامل دارند.

تحول جدید دوربین سری 4 سی

باتری نقطه قوت شیائومی mi 4c شد

نکات مثبت و مزیت های این گوشی را وجود یک باتری 3080 میلی آمپری تکمیل می کند. این در حالی است که مدل هایی مثل نکسوس دارای باتری 2700 میلی آمپری و سامسونگ S6، باتری 2250 میلی آمپری دارند. در حالت عادی و با توجه به استفاده معمولی از این گوشی، باتری این امکان را دارد تا بیش از 24 ساعت شارژ را حفظ کند. علاوه بر قدرت باتری، وجود کابل USB C و فناوری شارژ سریع نیز، به یالا بردن عمر باتری کمک می کنند. اگر سرعت شارژ باتری شیائومی می 4 سی به اندازه گلکسی اس 6 نیست، اما به نسبت بسیاری از مدل های دیگر، بسیار عالی عمل می کند.

اگر شیائومی می 4 سی را می خواهید پس دقت کنید

اگر برای خرید یک گوشی هوشمند، تنها به امکانات فنی، کیفیت ساخت و نرم افزار آن توجه داشته باشید، باید گفت شیائومی Mi 4c انتخاب مناسبی است. زیرا با ظرافت طراحی شده، نمایشگر با کیفیت 1080 پیکسلی و استفاده راحت این گوشی می تواند جوابگوی نیاز های عمومی شما باشد. لاوه بر این این مدل از شرکت شیائومی از بهترین نسخه MIUI استفاده کرده است که در حد یک Ios کار ایی دارد. درهنکام خرید محصولات چینی علی الخصوص گوشی های شیائومی مانند همین مدل xiaomi mi 4c باید دقت کرد که نرم افزار های نصب شده بر روی آن، باید نسخه اصلی باشد. از آن جایی که گوشی های چینی، برنامه های گوگل را به صورت پیش فرض بر روی گوشی نصب نمی کنند، هنگام صادرات آن به کشورهای دیگر، صادر کننده اقدام به نصب این برنامه ها می کند.

پس گاهی اوقات امکان دارد از برنامه های تقلبی استفاده کرده باشند. به توصیه مجله اینترنتی ماه شما به عنوان خریدار باید این نکته را مد نظر قرار دهید که برنامه های فیک یا تقلبی ممکن است اطلاعات شخصی شما را هک کند. درنتیجه در هنگام خرید باید به ابن نکته توجه بسیاری کرد. علاوه بر این به این مسئله نیز دقت کنید که شیائومی می 4 سی همچون سری قبل از خود شیائومی می ای وان، در انگلستان از سیم کارت های 4G پشتیبانی نمی کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید