سردترین نقاط کره ی زمین

کره ی زمین در حال حاضر، الگوی آب و هوایی متفاوتی دارد. در نواحی اطراف خط استوا، کشورها آب و هوایی معتدل، همراه با باران و افتاب طولانی مدت را تجربه می کنند. این شرایط موجب شده تا در برخی نواحی، جنگل های استوایی رشد کرده و در برخی نواحی دیگر، بیابان ها و در برخی نقاط سردترین نقاط کره ی زمین گسترش یابند.

8 مورد از سردترین نقاط کره ی زمین

آن دسته از کشورهایی که در حد فاصل مناطق استوایی و مرکز زمین قرار دارند، یعنی در نواحی بالا و پایین خط استوا، 4 فصل را در یک سال تجربه می کنند. یعنی بهار و تابستان و پاییز و زمستان را به صورت جداگانه و با آب و هوای ویژه ی خود، سپری می کنند. هر چه به سمت مناطق قطبی پیش برویم، از میزان دمای هوا کاسته می شود و هوا سرد خواهد بود. در واقع اگر به منطقه ای رسیدید که تشخیص فصل ها مشکل شد، و نیاز به لباس زمستانه داشتید، شما در سردترین نقطه ی زمین قرار دارید.

8 مورد از سردترین نقاط کره زمین

مطمئناٌ ساکنین دیگر نقاط کره ی زمین، مایل به زندگی در این نواحی نیستند، اما به هرحال دیدن آن خالی از لطف نیست. البته این نواحی، ساکنان ویژه ی خود را دارند. مردمانی که اکثرا با نام اسکیمو ها شناخته شده اند و سبک زندگی خاص خود را دارند. برای افرادی که در این مناطق زندگی میکنند، زمستان فقط سرد نیست، بلکه وحستناک است. دمای هوا در این مناطق در زمستان، به یک عدد دو رقمی زیر صفر تبدیل خواهد شد.

پایگاه وستوک روسیه

این ناحیه ایستگاه تحقیقاتی روس هاست که در مرزهای Princess Elizabet Land واقع شده است و در سال 1957 و در خط جنوبی کشف شد. Vostok، سردترین نقطه ی کره ی زمین با 89 درجه سیلیسوس زیر صفر است. این ایستگاه تحقیقاتی، به پاس فعالیت های Vostok، ملوان شجاع روسی، به این نام معروف شد.

اسمیت گرینلند

این منطقه که با نام Mid-Ice نیز معروف است، در مرکز Greenland واقع شده و پایگاه تحقیقاتی قطب شمال است. این اردوگاه در جولای 1930 تا آگوست 1931 ساخته و آماده تحقیقات شد. واژه ی Eismitte، در واقع برگرفته از کوه یخ موجود در مرکز آلمان است. این ناحیه در نیم کره ی شمالی واقع شده و دمایی تا 47- درجه را در سردترین روزهای زمستان به ثبت رسانده است.

ورخویانسک روسیه

این ناحیه، در جمهوری ساخا واقع شده است و در نزدیکی رود Yana در ناحیه مرکزی قطب شمال قرار دارد. این نقطه ی سرد، خود در فاصله ی 92 کیلومتری Batogoy است. طبق آخرین آمار به دست آمده از سال 2010، این ناحیه حدود 2000 نفر جمعیت دارد. بالاترین رکورد مربوط به سردی هوا با 105 درجه سیلسوس زیر صفر، مربوط به Verkhoyansk روسیه است.

ورخویانسک روسیه

North Ice, Greenland

North Ice یک ایستگاه تحقیقاتی است که در Greenland واقع شده است. این ایستگاه تحقیقاتی متعلق به اردوگاه تحقیقی انگلیسی ها در این ناحیه است. که در سال 1954-1952ساخته و راه اندازی شد. در واقع این ایستگاه در قلب Greenland قرار دارد. این ناحیه با ارتفاع 2،341 متری از سطح دریا، در میان سردترین نقاط جهان، در رتبه ی چهارم است. کم ترین دمای ثبت شده مربوط به این منطقه 66 درجه زیر صفر بوده است و این میزان دما، کمترین دمای ثبت شده در شمال آمریکاست. بنای نام گزاری این ایستگاه، متخصصی به نام Commander James Simpson  بوده است.

اویمیاکون روسیه

Oymyakon واقع در روسیه و نزدیک رودخانه ی  Indigirkaاست، در واقع 30 کیلومتر به سمت شمال غرب Tomtor در طول بزرگراه Kolyma، جایگاه این منطقه است. این ناحیه، به سردترین منطقه ی مسکونی در سطح زمین معروف است که هیچ زمانی خالی از سکنه نبوده است. طبق آمار مربوط به سال 2011 تعداد جمعیت این ناحیه، 500 نفر است.

این منطقه، یک آب و هوای ویژه ی فراشمالگانی دارد. در سال 1924، کمترین میزان دما در این ناحیه، 71- درجه گزارش شده بود که این میزان، کمترین مقدار دما در یک منطقه ی مسکونی است.

اسنگ یوکان کانادا

Snag نام روستایی کوچک با آب و هوایی سرد و خشک در فاصله ی 25 کیلومتری Beaver Creek در کاناداست. این منطقه با کمترین میزان دمای 81- درجه، ششمین نطقه ی سردخیز بر روی کره ی زمین است. در سال 1947، شهر دیگری در این ناحیه نیز، دمایی حدود 85 درجه زیر صفر داشت. این شهر، Fort Selkirk، در فاصله ی 180 کیلومتری Snag  قرار دارد.

فرت سلکرک

این منطقه، در فاصله دو رودخانه ی Reelly و Yukon واقع شده است. Fortselkirk واقع در کانادا، به عنوان یک منطقه ی تاریخی که اولین دولت تشکیل شده توسط Selkirk First را مدیریت می کرده، شهرت بسیاری یافت.

فورت سلکریک در گذشته و پیش از عبور بزرگراه Klandike در دهه ی 1950، از اهمیت بسیاری برخوردار بود. علاوه بر این شرایط صنعت آب و هوایی مانع ورود و رفت و آمد افراد به این منطقه می شود. تنها راه ارتباطی ممکن با این ناحیه، قایق یا هلی کوپتر است. کمترین میزان دمایی که تا کنون در این منطقه به ثبت رسیده، 74- درجه سلسیوس بوده است.

کوه مک کینلی

این کوهستان که به Denali نیز معروف است، بلندترین قله ی آمریکای شمالی است. این کوه حدود 6190 متر از سطح دریا، ارتفاع دارد و پس از Everst و Acocagua، سومین قله ی مرتفع دنیاست. قله ی این کوه در ناحیهAlaska واقع شده و مرکز پارک ملی Denali است. کمترین دمای ثبت شده در این ناحیه 22 درجه زیر صفر و بادهای سرد آن، حدود 59- درجه است.

کوه مک کینلی

متاسفانه باید گفت که مناطق عمده ی دیگری نیز سال ها پیش به عنوان سردترین شهر ها یا نواحی کره ی زمین شناخته میشدند، اما به دلیل بالا رفتن دمای کره ی زمین و گرم شدن هوا، رفته رفته به مناطقی با آب و هوای نسبتا گرم تبدل شدند.

این مسئله در سال های اخیر به عنوان یک معزل بزرگ، مورد تحقیق و بررسی است و دانشمندان در پی یافتن راهی هستند تا از میزان گسترش گازهای گل خانه ای کاسته و به نگه داری یخ های قطبی کمک کند. به گفته کارشناس مجله ماه هرچند که نواحی بسیاری تا کنون از بین رفته، اما هنوز هم میتوان برای نگه داری بقیه، تلاش کرد.

[rs_post_grid cats=”37″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)