رژیم های غذایی پرخطر

در سال های اخیر، توجه به تنظیم و برنامه ریزی انواع رژیم های غذایی در میان کارشناسان گسترش بسیاری یافته و معمولا استقبال زیادی از رژیم های متنوع و جدید به عمل می آید. ما نیز در بخش های مختلف مجله سلامت ماه ، به معرفی انواع رژیم ها پرداخته ایم. اما این استقبال زیاد و توجه بی سابقه نسبت به رژیم های کاهش وزن باعث شده تا سودجویان در پی سوء استفاده از این مسئله بوده و برنامه هایی را در قبال دریافت مبالغی زیاد در اختیار افراد قرار بدهند، در حالی که این رژیم های غذایی نه تنها کمکی به کاهش وزن نمی کند، بلکه  فرد را دچار عوارض رژیم های غذایی غلط کرده و سلامتی را به خطر می اندازد. در ادامه، لیستی از چند نمونه رژیم های غذایی پرخطر را به شما معرفی می کنیم.

معرفی برخی از رژیم های غذایی پرخطر

درصد بسیاری از رژیم های غذایی که در تبلیغات گسترده سایت ها و شبکه های مجازی مشاهده می کنید، برنامه هایی کاملا غلط و غیر اصولی هستند که هیچ مبنای علمی نداشته و اگرچه ممکن است در یک زمان کوتاه، فرد را به وزن دلخواه برساند، اما پس از مدتی، علائم متعددی از بیماری ها و اختلالات گوارشی را پدید می آورند. تنها مواردی از این رژیم های غذایی، اصولی هستند که آن هم بر اساس منابع موجود و یافته های کارشناسان و تحقیقات قابل استناد می باشد.

از نظر محققان، یک رژیم غذایی سالم و اصولی، رژیمی است که دربردارنده تمامی گروه های غذایی، انواع ویتامین ها و املاح بوده و ورزش، جزء جدانشدنی آن محسوب شود. این در حالی است که اغلب رژیم های غذایی پرخطر ، برنامه خاصی جهت داشتن تحرک و فعالیت بدنی ندارند و حتی آن را برای کاهش وزن، ضروری تلقی نمی کنند. پس اولین قدم در آغاز فرآیند کاهش وزن، انتخاب یک برنامه غذایی مناسب، اصولی و بی خطر است، برنامه ای که تمامی نیازهای بدن را رفع کرده و ضمن حفظ سلامت عمومی، به رسیدن به وزن دلخواه منجر شود. معروف ترین رژیم های غذایی موجود در دنیا، معمولا دارای این ویژگی ها هستند و دست کم می توان آنها را از این بابت مطمئن دانست.

رژیم فستینگ یا حذف کامل وعده های غذایی

اصل یک رژیم غذایی درست، بر این مسئله استوار است که مقدار کالری کمتر، برابر است با کاهش وزن بیشتر و تناسب اندام بهتر. این مسئله ای است که تقریبا تمامی کارشناسان آن را تصدیق می کنند. اما کالری کمتر، به معنای حذف کامل کالری دریافتی نیست. در برخی از رژیم های غذایی پرخطر ، فرد برای مدت طولانی از خوردن غذا منع شده و به یکباره شروع به غذا خوردن می کند که به صورت علنی این روند مشکلات جدی گوارشی را در پی خواهد داشت.

رژیم فستینگ یا حذف کامل وعده های غذایی

اولا اینکه نخوردن غذا، یعنی عدم تامین مواد مغذی، ویتامین ها و املاح در بدن، در نتیجه ابتلا به انواع بیماری ها مثل کم خونی، خشکی بدن و سردرد بر همین اساس به سراغ بدن می آید. نکته دوم اینکه، فرد پس از چندین ساعت گرسنگی، به یکباره برای جبران آن، مقدار کالری زیادی مصرف کرده و در واقع در این صورت، تغییری در حجم غذا نخواهد داشت، زیرا مجبور است برای رفع نیاز خود، مقدار غذای بیشتری بخورد.

رژیم آبمیوه و سم زدایی

برخی افراد معتقدند که یکی از بهترین روش ها جهت کاهش وزن، سم زدایی و دفع سموم از بدن است. به همین دلیل تنها با نوشیدن آب و انواع مایعات دیگر، در پی کاهش وزن هستند. در واقع این افراد به جای مصرف کربوهیدرات، چربی و پروتئین، تنها مایعات مصرف می کنند. در چنین شرایطی، متابولیسم بدن سرعت چندانی نداشته و به تدریج حجم ماهیچه ها نیز کاهش می یابد. از طرفی، فرد درگیر اختلالاتی مثل سردرد و گیجی و ضعف بدنی شدید خواهد شد. رژیم سم زدایی، یکی از نمونه های رژیم های غذایی پرخطر است که عوارض جانبی بسیاری در پی دارد.

رژیم Fletcherism (رژیم فلچریسم)

نام این رژیم غذایی برگرفته از نام فردی است که بنیانگذار آن بود. وی عقیده داشت که یک روش ساده و البته موثر برای کاهش وزن، جویدن زیاد غذا است تا جایی که لقمه به مایع تبدیل شده و امکان تشخیص آن وجود نداشته باشد. در واقع هر لقمه غذا را باید حدود 100 مرتبه یا بیشتر ( بسته به میزان سختی غذا) جوید. اگرچه این برنامه غذایی به هضم بهتر غذا کمک کرده و تا حدودی کار را برای سیستم گوارش آسان می کند، اما از بابت سلامت دهان و دندان، مشکلاتی را در پی خواهد داشت. از طرفی، در این صورت، وقت زیادی برای غذا خوردن صرف شده و امکان رسیدگی به تمامی امور روزانه وجود ندارد. این رژیم نیز جزو رژیم های غذایی پرخطر دسته بندی شده، زیرا پیروی از آن از نظر کارشناسان، صحیح نیست.

رژیم Fletcherism (رژیم فلچریسم)

رژیم پالئوتیک یا عصر حجر

این رژیم غذایی که به رژیم عهد پارینه سنگی معروف است، در واقع برنامه غذایی انسان های نخستین است که به عقیده محققان، اکنون جزو رژیم های غذایی پرخطر دسته بندی می شود. چراکه تمرکز انسان در آن دوران، تنها به مصرف چند نوع ماده غذایی بود و از آن جایی که صنعت کشاورزی در آن دوران به وجود نیامده بود، سبزیجات، غلات و حبوبات در آن جایگاهی نداشتند. از نظر کارشناسان، حبوبات و غلات بخش مهمی از برنامه غذایی برای یک انسان سالم است و حذف آن بر اساس رژیم پالئو ، قطعا مشکلات متعددی در بدن ایجاد خواهد کرد و چه بسا سلامتی فرد را به خطر بیاندازد.

رژیم شیرینی جات

این رژیم خوشمزه اما پرخطر، یکی از رژیم های محبوب در میان شمار زیادی از هنرمندان است که جهت رسیدن به تناسب اندام دلخواه خود، خطر این رژیم را به جان خریده اند. در این رژیم غذایی، فرد تحت هر شرایطی، روزانه تنها 800 واحد کالری دریافت می کند و این میزان کالری نیز، فقط از کربوهیدرات ها، آن هم از نوع شیرینی های مصنوعی تامین می شود. چنین رژیم های غذایی پرخطری ، فرد را در معرض بیماری دیابت قرار داده و به دلیل کاهش غیر منطقی میزان کالری دریافتی، مشکلات متعددی در متابولیسم بدن ایجاد می کند.

رژیم شیرینی جات

عواقب پیروی از رژیم های غذایی پرخطر

درمیان رژیم های غذایی پرخطر اگرچه بسیاری از آنها محبوب بوده و به دلیل تبلیغات گسترده که در زمینه تاثیر گذاری آنها صورت می گیرد، مورد استقبال برخی افراد و حتی هنرمندان قرار گرفته است، اما معمولا خطرات و تهدیدات جدی برای بدن دارند که گاهی امکان جبران آن وجود ندارد. در اولین گام، تغییر متابولیسم طبیعی بدن اتفاق می افتد. متابولیسم یعنی مقدار کالری دریافتی و فرآیند سوختن این میزان کالری ضمن تامین نیازهای اولیه بدن. این رژیم ها سرعت این فرآیند را دستخوش تغییر کرده و با کاهش میزان کالری دریافتی، موجب اختلال در آن می شوند. در نتیجه نیازهای طبیعی بدن تامین نخواهد شد.

از آن جایی که اغلب این رژیم های پرخطر غذایی بسیار سخت و مشکل هستند، فرد مدتی پس از پیروی از آنها، خسته شده و برنامه را رها می کند. به دلیل غیر اصولی بودن این رژیم ها، بازگشت وزن از دست رفته، بسیار سریع اتفاق افتاده  و حتی ممکن است فرد دچار اضافه وزن نیز بشود. ممنوعیت مصرف برخی غذاها، با کاهش دریافت ویتامین ها و املاح همراه است. بدن برای رشد و حفظ سلامت عمومی و عملکرد بخش های مختلف، نیاز به دریافت مقدار مشخصی مواد مغذی دارد که متاسفانه این دست از رژیم های غذایی پرخطر ، به این نیاز بدن توجهی نشان نمی دهند.

در هر حال، انتخاب یک رژیم غذایی مناسب از میان انبوهی برنامه های متنوع موجود در وبسایت و مجلات، کار بسیار مشکلی است و نیاز به تحقیق و بررسی فراوانی دارد. پس بهتر است حتی پس از مطالعه این مقاله از مجله اینترنتی ماه نیز ابتدا به یک متخصص در این زمینه مشورت نمود و با شناخت بهتر رژیم های غذایی پرخطر ، روش صحیحی را برای رسیدن به تناسب اندام برگزید. مجله ماه نیز با معرفی رژیم های غذایی مناسب و استاندارد می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید