حسگر اثر انگشت آیفون

در سال های اخیر در جریان طراحی و تولید گوشی های هوشمند، حسگر اثر انگشت به یکی از خصوصیات عمده تبدیل شده که حتی گوشی های دارای سطح کیفی متوسط نیز دارای این سنسور هستند. حسگر اثر انگشت در واقع سیستم امنیتی گوشی را تشکیل می دهد و برای باز کردن قفل صفحه گوشی از آن استفاده می شود. پیش از این وارد کردن الگو یا رمز، تنها راه دسترسی به اطلاعات گوشی بود. در این میان، شرکت اپل دارای سیستم منحصر به فرد در زمینه این حشگر ها است که در ادامه این مقاله کارشناسان مجله ماه جزئیات بیشتری از حسگر اثر انگشت آیفون در اختیار شما قرار می دهند.

حسگر اثر انگشت آیفون تحولی در سیستم امنیتی گوشی

ایجاد هماهنگی و ارتقای سیستم بین بخش نرم افزاری و سخت افزاری یک گوشی، از جمله مواردی است که همه تولید کنندگان تلفن های همراه هوشمند، به ویژه نمونه های اندرویدی به آن توجه بسیار دارند. برای رسیدن به این هدف، تنها راه ممکن این است که قابلیت ها و امکانات گوشی را بهبود بخشند تا از این جهت رضایت بیشتر کاربران را به دست آورند. یکی از بهترین راه حل ها برای افزایش کارآیی و رضایت مشتری ارتقای سیستم امنیتی گوشی است.

در همین راستا، حسگر های اثر انگشت جای خوبی در فرآیند تولید گوشی های هوشمند برای خود ایجاد کردند و از آن پس، گوشی های اندرویدی در صدد بودند تا همواره از به روز ترین و البته ایمن ترین نمونه های این حسگر در محصولات خود استفاده کنند. از میان تمامی کار های صورت گرفته برای ارائه یک سیستم تشخیص اثر انگشت، اپل توانست از رقبای خود پیشی بگیرد و صاحب یکی از دقیق ترین حسگر های اثر انگشت شود.

حسگر اثر انگشت آیفون که تاچ آیدی نام دارد، دقیقا در دکمه home واقع شده و از این جهت یک مزیت محسوب می شود. با توجه به این مسئله که پیش از این برای باز کردن قفل صفحه، از این دکمه به همراه وارد کردن رمز استفاده می شد، کاربران به استفاده از آن عادت کرده و چه بهتر که سیستم امنیتی جدید نیز در این دکمه تعبیه شود. این یکی از تفاوت های عمده گوشی های آیفون با دیگر محصولات اندرویدی است. همچنین برای مقایسه گوشی های هوشمند نسل جدید آیفون با دیگر برند ها می توانید مجله ماه را مورد مطالعه قرار دهید.

آیفون دقیق ترین حسگر اثر انگشت را دارد

حسگر اثر انگشت، به طور کلی سیستمی است که با تماس الگوی اثر انگشت با صفحه، کار می کند. اما حسگر اثر انگشت آیفون ، دارای قابلیتی فراتر از یک حسگر انگشتی است. زمانی که انگشت خود را بر روی صفحه گوشی قرار دهید، جای رد انگشت باقی خواهد ماند و به راحتی ممکن است توسط شخص دیگری این اثر انگشت کپی شده و اطلاعات گوشی شما مورد سوء استفاده قرار گیرد. اما حسگر اثر انگشت آیفون علاوه بر تشخیص اثر انگشت، این توانایی را دارد تا تشخیص دهد آیا وارد کننده، خود صاحب گوشی است یا خیر. در واقع هم زمان با حسگر انگشتی، سیستم تشخیص چهره نیز فعال شده و بر اساس چهره صاحب گوشی نیز، عمل می کند.

آیفون دقیق ترین حسگر اثر انگشت را دارد

قرار گرفتن حسگر انگشتی در دکمه home موجب دسترسی سریع و آسان تر به سیستم امنیتی می شود. اما از طرفی استفاده از آن در برخی موارد آزار دهنده است. فرض کنید فقط برای نگاه کردن به تاریخ یا ساعت، انگشت خود را بر روی دکمه قرار می دهید. به محض برخورد انگشت به دکمه، حسگر فعال شده و قفل صفحه باز خواهد شد. در صورتی که شما نیازی به باز شدن صفحه ندارید.

در اکثر گوشی های اندرویدی، حسگر انگشتی در پنل پشت گوشی تعبیه شده است. اگر چه در این موارد، دسترسی به حسگر به سهولت نمونه های ایفون نمی باشد، ولی از این بابت که دیگر تداخلی با کاربرد کلید home ندارد، مناسب است. حتی در بسیاری از موارد، علاوه بر حسگر انگشتی، روش های دیگر باز کردن قفل صفحه نیز فعال هستند، روش هایی مثل وارد کردن رمز یا الگو. هیچ شکی نیست که حسگر اثر انگشت آیفون، دارای بالاترین سرعت و بیشترین ضریب اطمینان است، اما از لحاظ نوع دسترسی، حسگرهای اندرویدی، کارآیی بهتری دارند.

پرداخت های اینترنتی با حسگر اثر انگشت

با گسترش فناوری در زمینه های مختلف تولید گوشی های هوشمند، کاربرد حسگر اثر انگشت نیز پیشرفته تر می شود. در حال حاضر در اغلب موارد، علاوه بر باز کردن قفل صفحه، از تاچ آیدی برای پرداخت های اینترنتی نیز استفاده می شود. به این صورت که از طریق وارد کردن اثر انگشت، امکان دسترسی اینترنتی به حساب های بانکی فراهم شده و با گوشی همراه می توانید عملیات بانکی را انجام دهید.

اما آیا حسگر اثر انگشت آن چنان که تصور می شود، ایمن و قابل اعتماد هست؟ بر اساس جدید ترین تحقیقی که توسط کارشناسان فناوری در ایالات متحده صورت گرفته، این سیستم های امنیتی نیز همانند دیگر موارد، قابل هک شدن و غیر فعال شدن هستند. متخصصان کامپیوتر با استفاده از روش های خاصی، به راحتی می توانند تصویر یک اثر انگشت را جعل کرده و با طراحی نمونه فیک آن، به اطلاعات یک گوشی دسترسی داشته باشند. این روش تا 65 درصد جواب گو است.

پرداخت های اینترنتی با حسگر اثر انگشت

البته این مورد هنوز بر روی تلفن های همراه هوشمند تست نشده و امکان دسترسی به ساخت اثر انگشت جعلی برای هیچ کس فراهم نیست، بلکه هدف فقط این بوده تا میزان امنیت این حسگرها مورد بررسی قرار گیرد. به گفته کارشناسان، ساخت اثر انگشت هنوز با اطمینان کامل صورت نگرفته و فقط در 65 درصد موارد ممکن است جواب دهد. ولی حتی اگر از هر 10 تلفن هوشمند، امکان دسترسی به کی از آنها نیز وجود داشته باشد، هکر به راحتی می تواند به حساب شخصی صاحب گوشی دسترسی داشته باشد.

آیا حسگر های اثر انگشت هک می شوند؟

اثر انگشت در صورتی که کامل باشد، امکان جعل آن بسیار کم است. اما مسئله اینجاست که حسگر انگشتی گوشی ها فقط شامل بخشی از انگشت فرد می شود. از طرفی برای راه اندازی حسگر، سیستم از همه انگشت ها نمونه گرفته تا در صورت عدم کارکرد با یک انگشت، بتوان بازهم از آن استفاده کرد. زمانی که ک هکر قصد دسترسی به اطلاعات فردی را داشته باشد، از میان 10 اثر انگشت در یک گوشی، حداقل می تواند یکی از آن ها را طراحی و مورد سوء استفاده قرار دهد.

کارشناسان اپل ادعا می کنند که امکان دسترسی به سیستم امنیتی گوشی های آیفون توسط شخصی به جز صاحب گوشی، یک در 50000 مورد است. زیرا در زمان طراحی، تمامی احتمالات در نظر گرفته شده و با توجه به راه های ممکن برای جعل سیستم، این تاچ آیدی طراحی شده است. به همین دلیل اغلب شرکت های سازنده، موارد حساس را درز نخواهند داد و آن را محرمانه نزد خود نگه خواهند داشت.

آیا حسگر های اثر انگشت هک می شوند؟

از این رو تعدادی از شرکت های نو ظهور هنوز توانایی ساخت این حسگرها را نداشته و برای تجهیز گوشی های خود به حسگر انگشتی، این سیستم را به صورت کامل از تولید کنندگان دیگر خریداری می کنند، بدون اینکه از جزئیات ساخت آن چیزی بدانند.

در نهایت با توجه به بررسی های انجام شده توسط تیم مجله اینترنتی ماه، حسگر های اثر انگشت قابلیت هک شدن را دارند. یک هکر در هر صورتی می تواند این کار را انجام دهد. پس زیاد نباید به ضریب اطمینان حسگر اثر انگشت آیفون ،گوشی های اندرویدی ساخت شرکت سامسونگ، شرکت شیائومی و غیره تکیه کرد.

[rs_post_grid cats=”49″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید