بی نظمی عادت ماهانه در اثر استرس

قرار گرفتن در موقعیت های استرس زا امری است عادی که ممکن است هر روز برای فرد اتفاق افتد. دغدغه های شغلی، اختلافات خانوادگی، شرایط محیطی و برخی رویدادهای ناگوار، از عواملی هستند که می تواند منجر به بروز استرس در فرد شود. بنابراین باید با استفاده از راهکار کاهش استرس و اضطراب از بروز آسیب های جسمی و روحی جلوگیری کرد. استرس هم به لحاظ روحی و هم به لحاظ جسمی تاثیرات متعددی بر سلامت فرد گذاشته و عملکردهای مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از این بخش ها، سیستم تولید مثل در زنان و سیکل قاعدگی ماهانه است. در ماه هایی که فرد زیاد دچار فشار روحی شده باشد، مطمئنا اختلالی در عادت ماهانه وی ایجاد خواهد شد. در ادامه کارشناسان مجله ماه مقاله ای ترتیب داده اند که بیشتر به بررسی این مسئله و بی نظمی عادت ماهانه در اثر استرس پرداخته است.

بررسی بی نظمی عادت ماهانه در اثر استرس

واکنش طبیعی بدن در برابر تغییرات عمده در محیط را با عنوان استرس یا فشار عصبی می شناسیم. در واقع هر زمان که چیزی در محیط اطراف، مطابق با میل ما نبود یا در شرایطی غیر عادی رویدادی رخ دهد، بدن دچار فشار عصبی شده و از این طریق نسبت به این تغییرات واکنش نشان می دهد. ورزش کردن یکی از بهترین راهکارهایی است که می تواند به درمان این حالت در دراز مدت به فرد کمک کند. گاهی اوقات خود موقعیت استرس زا نیست، بلکه ترس فرد موجب ایجاد استرس می شود.

برای مثال دانش آموزی که تکالیف مدرسه خود را انجام نداده، به دلیل ترسی که از توبیخ شدن دارد، دچار فشار عصبی می شود. در چنین مواردی فرد احساس می کند که قادر به کنترل کارها و مدیریت موقعیت نیست و همین امر موجب بروز خشم نیز خواهد شد. این موقعیت ها علاوه بر این ها تاثیرات دیگری از جمله تاثیر منفی بر حافظه کوتاه مدت و بلند مدت فرد و بی نظمی عادت ماهانه در اثر استرس می باشد که در ادامه مفصل توضیح خواهیم داد.

کورتیزول هورمونی است که در اثر بروز فشار عصبی ترشح می شود. زمانی که میزان ترشح این هورمون در بدن زیاد شد و در همه جای بدن گسترش یافت، دیگر روش های مقابله با استرس کارساز نخواهد بود. در واقع دیگر با هیچ روشی نمی توان استرس را مدیریت کرد. در این زمان، کورتیزول همچنان در سطح بالا باقی مانده و بدن از سلول های عصبی و ماهیچه ها برای تامین انرژی استفاده می کند. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کنند برای جلوگیری از پوکی استخوان و افزایش وزن استرس را کنترل کنید.

کاهش کورتیزول و بی نظمی قاعدگی

در مواردی که استرس همچنان ادامه داشته باشد، ترشح کورتیزول متوقف شده و به کمترین سطح می رسد. همان گونه که افزایش مقدار کورتیزول برای سلامتی بدن مضر است، کاهش بیش از حد آن نیز عوارضی را به دنبال خواهد داشت. از جمله تاثیرات منفی کاهش سطح کورتیزول بی نظمی عادت ماهانه در اثر استرس است که معمولا با افزایش طول دوره خود را نشان می دهد، یعنی طول دوره قاعدگی را از 28 به 30 روز یا بالاتر افزایش می دهد. حتی در مواردی ممکن است فرد هرگز در آن موقعیت پریود نشود. علاوه بر این، میزان خونریزی نیز تحت تاثیر فعالیت هورمونی در بدن می باشد. با کاهش یا افزایش بیش از حد کورتیزول، مقدار خونریزی نیز تغییر می کند.

از دیگر تاثیرات بی نظمی عادت ماهانه در اثر استرس، افزایش درد و شدت یافتن تغییرات روحی در این دوران است. معمولا قاعدگی با دردهایی در ناحیه زیر شکم همراه است. به علاوه زنان در این دوره دچار درجه ای از افسردگی شده و از نظر روحی آسیب پذیر می شوند. وجود استرس در این دوران یا حتی چند روز قبل از آغاز آن می تواند هم بر درد ناشی از خونریزی و هم بر موقعیت روحی فرد تاثیرگذار باشد.

زمانی که عادت ماهیانه دچار تغییر می شود، نشانه بروز مشکلی جدی در بدن است که باید به آن توجه کرد. البته نمی توان گفت همیشه اختلال و بی نظمی عادت ماهانه در اثر استرس است، اما در اغلب موارد این مسئله صحیح بوده و اگر کمی به روزهای سپری شده توجه کنید، مطمئنا متوجه خواهید شد که بیشتر مواقع ماه هایی که استرس روحی در شما زیاد بوده، تغییرات قاعدگی نیز پر رنگ تر بوده است؛ بنابراین یکی از دلایل عقب افتادن پریود در خانم ها می تواند وجود استرس و فشار عصبی باشد.

کاهش کورتیزول و بی نظمی در قاعدگی

ارتباط تخمک گذاری و افسردگی در زنان

بدن یک زن برای داشتن انرژی کافی و ادامه حیات، نیاز به تخمک گذاری دارد. شاید چنین تصور کنید که عدم تخمک گذاری در یک ماه تاثیر قابل توجهی در سلامت فردی نداشته باشد، اما باید بدانید همین یک بار باعث می شود تا علاوه بر افزایش علائم شایع افسردگی در نوبت های بعدی نیز دچار بی نظمی در قاعدگی شوید.

زمانی که اختلال و بی نظمی عادت ماهانه در اثر استرس به وجود می آید در همان ماه، امکان تنظیم آن وجود ندارد، اما می توان با کمک یک سری روش ها، کمک کرد تا در ماه های بعدی چنین اتفاقی روی ندهد. این راهکارها به شما کمک می کند تا تغییرات هورمونی ایجاد شده در اثر استرس را کنترل کرده، آنها را به حالت اولیه باز گردانید و با استفاده از توصیه های پزشکی جهت مدیریت فشار عصبی می توان امیدوار بود که در نوبت بعد، قاعدگی منظمی داشته باشید.

با استفاده از داروهای هورمونی، تغییرات هورمونی که به دلیل و بی نظمی عادت ماهانه در اثر استرس ایجاد شده اند به راحتی تحت کنترل در می آید البته در کنار مصرف دارو، باید توجه داشته باشید که تغذیه نیز در کاهش و تنظیم کورتیزول بسیار موثر است. از منابع مقوی برای افزایش انرژی، از بین بردن سموم بدن و بهبود وضعیت گوارشی، استفاده کنید.

راهکارهای طبیعی برای از بین بردن بی نظمی در قاعدگی

  • جلوگیری از استرس: استرس یکی از مهم ترین عواملی است که باعث عقب افتادن زمان قاعدگی می باشد. نوشیدن چای برای کاهش اضطراب و استرس می تواند بسیار موثر واقع شود.
  • یوگا: محققان معتقدند که انجام تمرینات یوگا به مدت 15 دقیقه، 6 روز در هفته، به درمان بسیاری از بیماری های مربوط به قاعدگی کمک می کند. یوگا بی نظمی عادت ماهانه در اثر استرس و هورمون های قاعدگی را تنظیم و کنترل می نماید و تاثیر به سزایی نیز در کاهش دردهای دوران پریودی دارد. دیگر فواید ورزش یوگا از نظر علم را می توانید در مجله سلامت ماه مطالعه نمایید.
  • کنترل وزن: افزایش وزن سریع در زنان یا لاغری بیش از حد، از عواملی است که می تواند موجب بی نظمی قاعدگی شود. با استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مغذی، می توان به وزن مطلوب رسید.
  • ورزش منظم: ورزش به دلیل تاثیری که بر کنترل وزن دارد، از ایجاد بی نظمی های قاعدگی جلوگیری کرده و می تواند روش مناسبی برای درمان دردهای پریودی باشد.
  • مصرف زنجبیل: اغلب افراد زنجبیل را به دلیل داشتن طبیعتی گرم برای کاهش درد قاعدگی مورد استفاده قرار می دهند. به علاوه برخی معتقدند که مصرف زنجبیل، بی نظمی عادت ماهانه در اثر استرس را نیز درمان می کند. البته هنوز تحقیقات چندان دقیقی در این زمینه انجام نشده و محققان صراحتا در مورد این گیاه و تاثیر آن بر بیماری های قاعدگی نظریه ای ارائه نداده اند.
  • دارچین: مصرف دارچین به همراه غذا به عنوان یک ادویه، کمک می کند تا خونریزی در این دوران کنترل شده و بی نظمی عادت ماهانه در اثر استرس را درمان می کند.

جلوگیری از بی نظمی قاعدگی با مصرف ویتامین

گاهی اوقات بی نظمی در قاعدگی، به دلیل کاهش مصرف مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز زنان به وجود می آید. مطمئن شوید که رژیم غذایی شما در بردارنده تمامی نیازهای تغذیه ای باشد. به عنوان مثال در آناناس یک سری آنزیم ها وجود دارد که می تواند به کنترل هورمون ها و تنظیم قاعدگی کمک کند. البته محققان هنوز نظر قطعی در این زمینه ارائه نکرده اند. اما دانش تجربی ثابت کرده که آناناس تاثیر به سزایی در برطرف کردن مشکلات قاعدگی دارد.

جلوگیری از بی نظمی قاعدگی با مصرف ویتامین

در این مقاله از مجله اینترنتی ماه بی نظمی عادت ماهانه در اثر استرس به صورت مفصل بیان شد که می توانید با به کارگیری این موارد به وضعیت سلامتی خود بهبود ببخشید اما اگر قاعدگی تان دارای بی نظمی غیر قابل پیش بینی است و نمی توان با این مواد آن را کنترل کرد، باید حتما برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه نمود.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)