ابتلا به کم خونی در اثر عادت ماهانه

از دست رفتن خون بدن به صورت ماهانه در دوران قاعدگی می تواند منجر به بیماری کم خونی در زنان شود. احتمال ابتلا به کم خونی در اثر عادت ماهانه ممکن است بیشتر از خونریزی های معمولی باشد. نشانه های این کم خونی شامل خستگی، ضعف، تنگی نفس، کاهش تمرکز و گیجی می باشد. کم خونی به ویژه کم خونی ناشی از فقر آهن به ممکن است به تدریج و طی چندین سال اتفاق بیفتد و شما حتی متوجه تغییرات به وجود آمده نشوید.

حالت خستگی که قادر به تکان خوردن نیستید بدون در نظر گرفتن این که چه میزان استراحت کرده اید، احساس راحتی بعد از تمام شدن کارهایی که قبلا بدون احساس خستگی انجام می داده اید، تغییرات غیر منتظره در ناخن ها، پوست و مو، تنها بخشی از علائم کمبود آهن است. بررسی های مجله سلامت ماه نشان می دهد آنمی خطری است که تمام مردم دنیا در معرض آن هستند و در حال حاضر 24.8 درصد افراد دنیا با آن دست و پنجه نرم کردن نرم می کنند.

ابتلا به کم خونی در اثر عادت ماهانه در زنان

بیماری کم خونی یا آنمی به کاهش میزان گلبول های قرمز خون یا هموگلوبین ها در بدن اطلاق می شود. هموگلوبین یک پروتئین حاوی آهن است که که در سلول های قرمز خون وجود دارد. هموگلوبین در انتقال اکسیژن به سلول های بدن نقش دارد. با کم شدن میزان گلبول های قرمز بدن و به ویژه مغز قادر به دریافت اکسیژن کافی و عملکرد صحیح نیست.

گلبول های قرمز خون در مغز استخوان تولید می شوند و عمری نزدیک به 110 روز دارند و در طول این مدت در حال نقل و انتقال و گردش اکسیژن در بدن هستند. به تدریج با پیر شدن در اندامی مثل طحال ، گره های لنفاوی و کبد تجزیه می شوند و اجزای آنها توسط بدن بازیافت می شود. هر اختلالی در چرخه زندگی سلول های خون ، چه در مرحله ایجاد، چه در طول عمر مفید و چه در مرحله تجزیه می تواند منجر به بروز آنمی گردد. علل شایع کم خونی عبارتند از: از دست دادن خون، عفونت های انگلی، سوء تغذیه ، داشتن مشکل در جذب غذا و مبتلا بودن به بیماری های مزمن. علاوه بر این ابتلا به کم خونی در اثر عادت ماهانه نیز می توانید یکی از دلایل این بیماری باشد.

تاثیر پریود شدن بر کم خونی

افراد در دوران قاعدگی مسلما به دلیل از دست دادن خون دچار کم خونی خواهند شد. در واقع، 29 درصد از زنانی که باردار نیستند و 38 در صد از زنان باردار در سراسر جهان تحت تاثیر آنمی قرار دارند. وقتی هر ماه در دوران قاعدگی مقداری از خون بدن از دست می رود، طبیعتا آهن موجود در بدن نیز از دست رفته و کاهش پیدا می کند. اگر این آهن از دست رفته در طول ماه جبران نشود، شما با کم خونی ناشی از فقر آهن یا همان آنمی مواجه خواهید شد.

افرادی که در دوران قاعدگی خونریزی های شدید دارند، بیشتر از بقیه در معرض خطر ابتلا به کم خونی در اثر عادت ماهانه هستند. خونریزی قاعدگی زمانی شدید شمرده می شود که میزان خون از دست رفته بدن در این دوران بیش از 80 میلی گرم باشد. برخی از دلایل خونریزی های شدید به عواملی چون فیبروئیدها ( رشد غیر طبیعی بافت ماهیچه ای در رحم )، آدنومیوز ( حالتی که در آن بافت آندومتر به دیواره های ماهیچه ای رحم فشار وارد می کند )، پولیپ ها ( رشد غیر طبیعی گردنه و بخش داخلی رحم ) و اختلالات خونی نسبت داده می شوند.

قاعدگی های سنگین باعث بروز آنمی می شود. زنان در دوران قاعدگی بیش از هر زمان دیگری در معرض ابتلا به کم خونی در اثر عادت ماهانه هستند مخصوصا اگر به خونریزی های شدید دچار باشند. در حقیقت بیش از 460 میلیون نفر از زنان غیر حامله در سراسر جهان به کم خونی مبتلا هستند که این میزان نصف بیشتر افراد مبتلا به کم خونی را در بر دارد.

پیشگیری از کم خونی در اثر پریود شدن

زنی با یک قاعدگی شدید را در واقع می توان یک انسان پر تحمل دانست. خونریزی شدید به همراه از دست رفتن خون از بدن و بروز درد های غیر قابل تحمل در محدوده شکم تنها بخش کوچکی از مشکلات عادت ماهانه است. این دوران سختی های فراوانی دارد که دلایل آن اختلالات هورمونی، ناکارآمدی تخمدان ها و دیگر عوامل می باشد. علاوه بر این، ابتلا به کم خونی در اثر عادت ماهانه که به علت خونریزی شدید اتفاق می افتد دیگر عارضه پریود شدن است.

باید بر این مسئله تاکید کرد که اگر خونی از بدن خارج می شود به همراه آن آهن نیز دفع می گردد. پس نباید ناامید شد و به دنبال راه های مناسب برای به تعادل رساندن مجدد میزان خون و آهن بدن بود. با مصرف مکمل های حاوی آهن می توان تا حد زیادی این مشکل و مشکلات بعد از آن را مرتفع کرد. مصرف مکمل های حاوی آهن در واقع روش مهمی در پیشگیری از کم خونی و کاهش علائم مشکل ساز این دوران است.

قرص های آهن نیز نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به کم خونی در اثر عادت ماهانه دارند و به منظم کردن قاعدگی کمک فراوانی می کنند. علاوه بر این در کم خونی های این چنینی می توان با رژیم های مناسب غذایی، کمبود آهن بدن را جبران کرد. غذاهایی چون سبزیجات با برگ سبز، هندوانه، صدف و غذاهای دریایی، منابع و غذاهای حاوی آهن محسوب می شوند.

پیشگیری از کم خونی در اثر پریود شدن

عوارض مصرف بیش از حد قرص آهن

شکی در این نیست که مکمل ها و قرص های حاوی آهن نقش به سزایی در حفظ سلامتی و تنظیم آهن بدن دارند و به پیشگیری از ابتلا به کم خونی در اثر عادت ماهانه کمک می کنند. اما مانند هر داروی دیگری مصرف بیش از حد نیاز آنها می تواند عوارضی را در بر داشته باشد. البته اغلب تمام عوارض با هم اتفاق نمی افتند. برخی از عوارض بدین شرح اند:

  • یبوست
  • اسهال
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد شدید شکم
  • قرمزی پوست
  • مشکلات تنفسی
  • ورم دهان یا گلو
  • درد مزمن قفسه سینه
  • تب شدید که منجر به عرق کردن زیاد می شود
  • احساس خارش یا سوزش در دست و پا

در صورت بروز یا ادامه دار شدن هر کدام از عوامل نام برده شده حتما به پزشک مراجعه کنید.

دلایل بروز کم خونی در زنان

کم خونی تنها محدود به دوران قاعدگی نیست. بلکه در دوران بارداری و شیردهی نیز کمبود آهن احساس می شود و برای زنان حامله ضروری است که از کافی بودن میزان آهن در خون خود اطمینان حاصل کنند، چرا که کمبود آهن هم برای مادر و هم برای نوزاد او خطرناک است. در دوران بارداری بدن زنان به میزان دو تا سه برابر قبل از بارداری به آهن نیاز دارد. میزان خونی که در زمان تولد نوزاد از دست می رود نیز می تواند یکی از دلایل بیماری کم خونی در زنان باشد.

دلایل بروز کم خونی در زنان

زنانی که از قاعدگی های شدید رنج می برند، باید قبل از ابتلا به کم خونی در اثر عادت ماهانه این مشکلات را به خوبی شناخته و راه های پیشگیری از کم خونی و درمان آن را بخوبی بیاموزند. علاوه بر توجه به میزان آهن خون باید میزان پلاکت موجود در خون نیز اندازه گیری شود. توصیه مجله اینترنتی ماه به زنان این است که اگر از میزان آهن خون خون اطلاعی ندارید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرده و از او بخواهید آزمایش خون را برای شما انجام دهد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)