علائم ایدز در روزهای اول

بیماری ایدز نوعی بیماری عفونی است که ویروس مرتبط با آن، با هدف قرار دادن سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن ، فرد را دچار علائم متعددی می کند که اغلب در چند سال اول، بدون انجام آزمایش، غیر قابل تشخیص است. ویروس اصلی این بیماری، HIV یا ویروس نقص ایمنی انسان است که اگر در مراحل اولیه وجود آن در بدن تشخیص داده نشود، منجر به بروز بیماری ایدز در فرد می شود. ایدز یک دوره کمون طولانی مدت دارد؛ به این معنی که پس از بروز یک سری علائم اولیه، دیگر نشانی از بیماری در ظاهر فرد بروز نخواهد کرد و در صورتی که تحت درمان قرار نگیرد، در مراحل پیشرفته، علائم ثانویه خود را نشان خواهند داد. کارشناسان مجله سلامت ماه ، طی مقاله ای اطلاعاتی را در مورد علائم ایدز در روزهای اول جمع آوری کرده اند که در ادامه ارائه می شوند.

مهم ترین علائم ایدز در روزهای اول

به طور کلی علائم بیماری ایدز در زنان و مردان یا علائم ابتلا به ویروس HIV در هر فردی، به شیوه ای خاص بروز خواهد کرد. در صورتی که درگیر یکی از روش های انتقال ویروس شدید، برای اطمینان از ابتلای به بیماری، بهتر است آزمایشات تشخیصی را به طور کامل انجام دهید و علائم ایدز در روزهای اول را بشناسید.

ویروس HIV از طریق مایعات بدن مثل خون یا ترشحات جنسی انتقال می یابد. استفاده از سرنگ مشترک در انجام تزریقات، انتقال خون از بند ناف به جنین و داشتن روابط جنسی محافظت نشده، از جمله راه هایی است که می تواند موجب انتقال ویروس شود.

بیماری ایدز در واقع در سومین مرحله از فعالیت HIV در بدن بروز پیدا می کند. در صورتی که پس از مشاهده علائم ایدز در روزهای اول از طریق آزمایش خون، وجود ویروس تشخیص داده شده و روش های درمانی اعمال شود، امکان ابتلا به ایدز در فرد از بین خواهد رفت. از مشخص ترین علائم ایدز در روزهای اول می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • تب: تب یکی از شایع ترین علائم ایدز در روزهای اول در بدن است که البته با علائم دیگری مثل ورم غدد لنفاوی یا ضعف جسمی همراه خواهد بود. به محض ورود ویروس به بدن، فعالیت آن آغاز شده و با تکثیر آن در جریان گردش خون، سیستم ایمنی با بروز تب وجود عامل بیماری زا را نشان می دهد.
  • ضعف و سردرد: واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر وجود عامل بیماری زا، منجر به احساس ضعف و سردرد می شود. این احساس گاهی موجب سبکی سر یا تاری دید در هنگام حرکت می شود و تنگی نفس را برای فرد به همراه خواهد داشت. ضعف، هم جزء علائم ایدز در روزهای اول ( علائم اولیه ) و هم علائم ثانویه ویروس HIV است.

ورم غدد لنفاوی و درد مفاصل و ماهیچه ها

یکی از مشخص ترین علائم ایدز در روزهای اول ورم غدد لنفاوی و درد مفاصل و ماهیچه ها می باشد. غدد لنفاوی، مرکز مدیریت سیستم ایمنی بدن است و از خون در برابر وجود باکتری ها و ویروس ها محافظت می کند. اما حمله ویروس ایدز، این غدد را نیز تحت تاثیر قرار داده و موجب ورم و ایجاد التهاب در آن می شود. اغلب این غدد لنفاوی در ناحیه گردن و پشت ران و زانو قرار دارند که ورم آنها، موجب درد و گرفتگی عضلات و ماهیچه ها در این قسمت ها می شود.

خارش و التهاب پوست

از دیگر علائم ایدز در روزهای اول خارش و التهاب پوست بدن می باشد. خارش و قرمزی پوست، جزء علائمی است که به محض ورود ویروس اچ آی وی به بدن خود را نشان می دهد.

تهوع، اسهال و استفراغ

از دیگر علائم ایدز در روزهای اول داشتن حالت تهوع و اسهال و استفراغ است. در مراحل اولیه ابتلا به ویروس HIV ممکن است فرد دچار مشکلات گوارشی شود. البته تهوع، اسهال و استفراغ تقریبا در تمامی مراحل فعالیت ویروس از ابتدا تا زمان اوج آن، وجود خواهد داشت.

تهوع، اسهال و استفراغ

گلو درد و سرفه های خشک

سرفه های خشک و سوزش و درد گلو ای تا مدت ها ادامه داشته و نشانی از بهبودی در فرد نداشته باشد، از علائم ایدز در روزهای اول می باشد.

عرق کردن در هنگام خواب

در اثر گسترش عفونت در بدن، فرد دائما دچار تعریق شده و شدت آن در هنگام خواب، بیش از دیگر مواقع است.

موارد گفته شده از جمله علائم ایدز در روزهای اول بود که باید به آن توجه جدی داشت. البته همانطور که اشاره شد، این علائم در همه افراد یکسان نیست و گاهی ممکن است فرد با وجود فعالیت ویروس در بدنش، هیچ کدام از آنها را نداشته باشد.

انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی

یکی از شایع ترین راه های انتقال ویروس HIV به ویژه در کشورهای غربی مثل ایالات متحده آمریکا، داشتن روابط جنسی پرخطر و محافظت نشده است. اما دقیقا یک روز بعد و به سرعت، علائم ابتلا به ویروس در فرد ظاهر نمی شود. در واقع در صورتی که فرد یک رابطه محافظت نشده داشته باشد و ویروس ایدز نیز به وی انتقال یافته باشد، دقیقا یک روز بعد، با تب، ورم غدد یا علائم دیگر رو به رو نمی شود. اگرچه فعالیت این ویروس در بدن بسیار سریع و گسترده است، اما به یک روز نیز محدود نیست. اما توجه به این مسئله و داشتن وسواس در این مورد، چندان مسئله بدی نیست، زیرا کمک می کند بیماری سریعا تشخیص داده شده و فرد درگیر مراحل سخت و دردناک ایدز نشود. بهتر است به محض مشکوک شدن در این زمینه، تست مرتبط با تشخیص HIV را انجام داد.

نکاتی در مورد ایدز یا ویروس HIV

بیماری ایدز یکی از مشکلات اساسی شبکه بهداشت و درمان در آمریکاست. در ابتدا این بیماری بیشتر در کشورهای آفریقایی شیوع داشت و به دلیل عدم آگاهی بسیاری از مردم، و ناشناخته بودن علائم ایدز در روزهای اول ، درصد زیادی از آنان هر ساله در اثر ابتلا به این بیماری، جان خود را از دست می دادند. اما در حال حاضر، بیشترین آمار ابتلا، مربوط به کشور آمریکاست. انتقال بیماری ایدز از طریق خون و رابطه جنسی می باشد ولی اغلب دلیل افزایش این بیماری در آمریکا افزایش روابط جنسی محافظت نشده و تمایل به همجنسگرایی است. از هر 4 فرد مبتلا، 1 نفر زن است و متاسفانه بر اساس آمار، درصد مرگ و میر در زنان بیش از مردان است.

آزمایش خون تنها ترین و مطمئن ترین راه تشخیص بیماری ایدز است. آزمایش بررسی آنتی ژن P24 در واقع روشی است که هم وجود ویروس را تشخیص می دهد و هم مقدار پیشروی آن در خون را مشخص می کند. بیماری ایدز، غیر قابل درمان است. در واقع در حال حاضر، هیچ روش درمانی خاصی جهت پیشگیری از مرگ و میر ناشی از ایدز وجود ندارد. البته در صورتی که وجود ویروس در مراحل اولیه تشخیص داده نشود، می توان با روش های دارویی، از پیشرفت آن جلوگیری نمود، اما درمان قطعی آن، اکنون غیر ممکن است.

آیا ایدز واکسن پیشگیری دارد؟

بیماری ایدز واکسن پیشگیری ندارد. بیش از 20 سال است که محققان در پی یافتن واکسن این بیماری هستند، اما ویروس ایدز دائما در حال تغییر و تحول است و همین امر، کار محققان را در یافتن واکسن پیشگیری سخت تر می کند.

آیا ایدز واکسن پیشگیری دارد؟

به جز آزمایش خون، هیچ روش دیگری وجود ندارد که عدم وجود HIV در شریک جنسی را ثابت کند. از آن جایی که علائم بیماری ایدز پس از مدتی از بین رفته و بیماری اصطلاحا در دوره کمون است، نمی توان با بررسی ظاهری، پی به وجود ایدز در فرد برد. بنابراین، بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به HIV استفاده از کاندوم در روابط جنسی است. به گفته محققان، کاندوم مردانه، تا 80 درصد فرد را در برابر حمله ویروس، محافظت می کند. در این مقاله از مجله اینترنتی ماه ، علائم ایدز در روزهای اول ارائه شد؛ همچنین بهتر است بدانید بیماری ایدز چگونه منتقل می شود تا با روش های پیشگیری، از ابتلا به این بیماری خطرناک جلوگیری نمایید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)