عادت های غذایی مضر برای بدن

گاهی اوقات، تنها عوامل بیماری زا موجب به خطر افتادن سلامت بدن نخواهند شد، بلکه یک سری عادت های بد غذایی و رفتاری نیز، می تواند موجب بروز برخی مشکلات مثل چاقی، کاهش بینایی، درد مفاصل، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی یا اندام های داخلی بدن شود. حتی در مواردی مشاهده شده در صورتی که این عادت های غذایی مضر برای بدن به درستی تحت درمان قرار نگیرند، موجب ابتلا به برخی بیماری های خطرناک خواهند شد. اما دانستن اینکه این عادات شامل چه مواردی است و روش مناسب برای ترک آنها چیست، موضوعی است که در مجله سلامت ماه به آن خواهیم پرداخت.

برخی عادت های غذایی مضر برای بدن

عادات بد، فقط شامل عادات غذایی نیست، بلکه در بسیاری از موارد حتی روش غذا خوردن، نوع نشستن یا راه رفتن نیز می تواند در بروز مشکلات جدی تاثیر گذار باشد. از جمله این عادت های بد غذا خوردن ، می توان به این موارد اشاره کرد:

استفاده از طرف بزرگ برای سرو غذا را کنار بگذارید! یکی از عادات بدی که می تواند منجر به چاقی و به خطر افتادن سلامتی در فرد شود، استفاده از ظرف بزرگ برای غذاست. ظرف بزرگ، غذای بیشتری را در خود جای می دهد. در واقع هنگامی که از ظرف بزرگ استفاده می شود، فرد حجم غذا را به درستی درک نکرده و در مواقعی، بیش از خوراک هر وعده غذایی، غذا سرو می کند.

خوردن غذا در ساعات پایانی شب را بهتر است ترک کنید. اغلب پزشکان در طب سنتی اعتقاد داشتند افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، نباید شب چیزی بخورند. اگر چه در حال حاضر این نظریه چندان مورد قبول نیست، اما باید توجه داشت که علاوه بر نوع و میزان غذا، باید زمان مصرف آن را نیز در نظر بگیرید. غذا باید در ساعات اولیه شب سرو شود و در صورتی که قبل از خواب، وسوسه شدید تا به آشپزخانه رفته و غذا بخورید، باید  بدانید که تاثیر غذا در این ساعات بر چاقی و اضافه وزن، بسیار بیش از ساعات دیگر روز است. برای از بین بردن این عادت های غذایی مضر برای بدن ، بهتر است سریعا مسواک زده و یا با رفتن به رختخواب، این وسوسه را از ذهن دور کنید.

تاثیر رژیم غذایی در تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی نیز همانند دیگر بخش های مختلف بدن، برای داشتن عملکرد مناسب و قدرتمند، به وجود انواع ویتامین ها و املاح معدنی نیازمند است. در صورتی که رژیم غذایی ما در بر دارنده این مواد نباشد، قطعا علاوه بر خود سیستم ایمنی، دیگر بخش ها هم مثل سیستم گوارش و البته سیستم عصبی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

نخوردن صبحانه از عادت های بد غذایی است

زمانی که فرد روز خود را با معده خالی آغاز می کند و به دلیل کمبود وقت یا هر علت دیگری، صبحانه را حذف می کند، فرآیند سوخت و ساز در بدن با سرعت کمتری آغاز شده و موجب بی اشتهایی در ساعات بعدی می شود. در صورت کند شدن سوخت و ساز، کربوهیدرات های ذخیره شده، سوزانده نشده و فرد مبتلا به چاقی خواهد شد. برای ترک عادت های غذایی مضر برای بدن بهتر است طوری برنامه ریزی کنید که زمان کافی برای صرف صبحانه داشته باشید و یا دست کم بتوانید در مسیر رفتن به مدرسه یا محل کار، صبحانه ای مختصر که در منزل تهیه شده است را بخورید.

عادت بد تغذیه احساسی

در بسیاری از موارد، استرس و فشار عصبی چه در حالت مثبت و چه در حالت منفی، می تواند موجب افزایش اشتها و میل به خوردن در فرد شود. فرد بدون داشتن هیچ کنترلی بر احساسات خود، هر نوع غذایی را که ببیند، به مقدار زیاد می خورد. اغلب موارد اضافه وزن ناشی از عادت های بد غذایی ، در افراد عصبی دیده شده است. بهتر است هنگام استرس و فشار روحی، به جای رفتن به آشپزخانه، به حیاط رفته و قدم بزنید یا با دیگران در مورد مشکل خود صحبت کنید.

عادت های بد مضر برای سلامتی

بسیاری از افراد هنگام مواجهه با استرس، ناخن خود را می جوند. این کار علاوه بروز حساسیت در انگشتان، موجب بد شکل شدن ناخن و ورود عفونت های میکروبی به بدن می شود. برای ترک این کار، بهتر است از روش های مدیتیشن و یا راهکارهای روانشناسی برای از بین بردن استرس استفاده کرد و یا با لاک زدن یا استفاده از ناخن مصنوعی، از این کار پیشگیری کنید.

عادت های بد مضر برای سلامتی

الکل به دلیل ایجاد حالت مستی در فرد، خطرات جسمانی زیادی در پی دارد. از طرفی، سلامت کبد، کلیه و به طور کلی سیستم گوارشی را به دلیل ایجاد عادت های غذایی مضر برای بدن ، به خطر می اندازد. بهتر است در وهله اول، مصرف این نوشیدنی را کنار بگذارید و در صورتی که ترک الکل موجب بروز اختلالاتی در فرد می شود، بهتر است مصرف را تا حد ممکن کاهش داده و در مواقع مناسب از آن استفاده کنید.

سیگار از جمله خطرناک ترین موادی است که می تواند منجر به آسیب های قلبی، ریوی، عروقی، افزایش فشار خون، ابتلا به مشکلات تنفسی، سرطان ریه، معده، دهان و سیستم صوتی شود. برای ترک سیگار بهتر است با یک روانشناس در کنار یک پزشک، مشورت کرد تا با استفاده از روش های اصولی، بتوان این اعتیاد  را ترک کرد.

کشیدن سیگار و ضررهای ناشی از آن

سیگار حاوی 600 نوع ترکیب است که ممکن است در هر فرآورده دیگری، حاصل از تنباکو نیز دیده شود. در اثر سوخت این 600 نوع ترکیب حدود 7000 ماده شیمیایی تولید می شود که اغلب آن ها سمی هستند و تقریباٌ 69 نوع از این مواد شیمیایی، با بروز سرطان در ارتباط است.

عادت به نخوردن آب، مضر است

کاهش مصرف آب یکی از بدترین عادت های غذایی مضر برای بدن محسوب می شود که موجب ایجاد خشکی در بدن شده و مشکلات گوارشی متعددی به وجود می آورد. برای مصرف روزانه آب، مقدار استانداردی وجود ندارد. در هر زمان که حس تشنگی داشتید، آب بنوشید. غذاها و میوه های حاوی آب زیاد نیز می تواند به حفظ رطوبت در بدن، کمک کند.

از طرفی دیگر دلیل عمده انواع سردردها و عدم تمرکز در طول روز، کم آبی بدن و کمبود خواب است که به خاطر دیر رفتن به رختخواب به وجود می آید. این کار، ساعت بدن را دچار اختلال کرده و نظم متابولیکی را بر هم می زند. در نتیجه بهتر است ساعت مشخصی برای خواب تعیین کرده و به آن مقید باشید. قبل از خواب، کافئین یا الکل مصرف نکنید، شام را سبک تر مصرف کنید؛ همچنین وجود تلویزیون در اتاق، ممنوع شده و به دما و نور اتاق، توجه زیادی داشته باشید، نوشیدن آب را قبل خواب فراموش نکنید.

ترک عادت استفاده از هدفون یا هندزفری

مقیاس صدایی، دسی‎بل است. صدای معمولی که با آن صحبت می کنیم، 60 دسی بل است. با افزایش میزان فرکانس صدا، به تدریج گوش آسیب دیده و موجب می شود در سنین بالا، فرد دچار ناشنوایی شود. بهتر است استفاده از هدفون را کاهش داده و صدای آن را از 75 دسی بل بالاتر نبرید چرا که ضرر جبران ناپذیری در دراز مدت بر شنوایی خود وارد می کنید.

ترک عادت استفاده از هدفون یا هندزفری

ضرر نشستن زیاد روی صندلی و بی تحرکی

اغلب افراد به دلیل موقعیت شغلی خود مجبورند ساعات زیادی را بر روی صندلی بنشینید و با کامپیوتر کار کنند. این کار، سرعت متابولیسم بدن را کاهش داده و منجر به چاقی می شود. به علاوه در صورتی که پوزیشن فرد بر روی صندلی مناسب نباشد، مشکلاتی همانند گردن درد یا آسیب به ستون فقرات نیز به دنبالش خواهد آمد و به همین دلیل باید هر چند دقیقه یکبار از جای خود برخاسته و چند قدم راه بروید. این کار باعث می شود ضرر ناشی از عادت های بد روزمره را به حداقل برسانید.

مضرات تند غذا خوردن

تند تند غذای خوردن از جمله شایع ترین عادت های غذایی مضر برای بدن است که اغلب در سنین پایین مشاهده می شود. دقت کنید زمانی که با سرعت زیاد غذا می خورید، مغز در ارسال پیغام به معده برای توقف خوردن، دچار اختلال خواهد شد و بدن مقدار کالری بیشتری دریافت کرده و دچار اضافه وزن می شوید. از طرفی، سرعت بالا در غذا خوردن، باعث می شود تا لقمه به خوبی جویده نشود و در نتیجه مشکلات گوارشی گریبانگیر فرد خواهد شد.

برخی از عادت های بد غذایی و رفتاری

در صورتی که برای مدت زیادی تنها باشید، علاوه بر افسردگی و مشکلات روحی، دچار بیماری فشار خون ، بیماری های قلبی، اختلالات مغزی و عفونت در بدن می شوید. شرکت در برنامه های تفریحی، گذران اوقات با خانوداه و دوستان ، پیاده روی و ورزش از راه هایی است که موجب پیشگیری از این موارد خواهد شد.

برخی از عادت های بد غذایی و رفتاری

دقت داشته باشید که طبق گفته کارشناس سلامت مجله اینترنتی ماه ؛ تنقلات علاوه بر کالری زیاد، چربی و نمک فراوانی را نیز وارد بدن کرده و موجب چاقی، اضافه وزن، افزایش فشار خون، افزایش کلسترول، بیماری دیابت و مشکلات متعدد گوارشی خواهد شد. پس مهم تر از همه موارد گفته شده، این است که نسبت به عادت های غذایی مضر برای بدن خود آگاهی داشته و با شناخت جنبه های منفی آن، تلاش کنیم تا این عادات را از بین ببریم.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)