رژیم کم کالری برای طول عمر بیشتر

شاید به جرات بتوان گفت در مورد هیچ مسئله ای به اندازه یافتن راه حلی برای افزایش طول عمر انسان در علم پزشکی، تحقیق و بررسی صورت نگرفته است. بیشترین تمرکز محققان در انجام اغلب آزمایشات و تحقیقات، جست و جوی روش هایی برای حفظ سلامتی است که نهایتا منجر به افزایش طول عمر می شود. در واقع طول عمر و جاودانگی، هدفی است که نه تنها مردم عادی به دنبال آن هستند، بلکه پزشکان نیز در پی کمک به تحقق آن می باشند. محققان اخیرا در خصوص ارتباط رژیم کم کالری برای طول عمر بیشتر به این نتیجه رسیده اند که مصرف غذاهای کم کالری و به طور کلی، رعایت اعتدال در خوردن می تواند راهی مناسب برای داشتن عمری طولانی تر باشد. برای اینکه بدانید چه غذایی بخوریم که عمرمان زیاد شود با مجله سلامت ماه همراه باشید.

استفاده از رژیم کم کالری برای طول عمر بیشتر

نتیجه بررسی های متعدد و تحقیقات بیشماری که در زمینه رژیم کم کالری برای طول عمر بیشتر انجام شده این است، کالری کمتر برابر است با عمر بیشتر. به گفته محققان، کاهش مصرف کالری علاوه بر تامین سلامت روحی، موجب بروز یک سری تغییرات از نظر جسمی می شود که نتیجه آن، تضمین سلامت بدن و عمر بیشتر خواهد بود. کاهش 15 درصدی میزان مصرف کالری باعث می شود تا آمار ابتلا به بیماری های مثل سرطان، بیماری دیابت و آلزایمر به شکل قابل توجهی کاهش یافته و درصد مرگ و میر ناشی از آنها نیز تحت تاثیر قرار گیرد. این نوع رژیم غذایی سرعت سوخت و ساز را در بدن کنترل کرده و میزان تولید رادیکال های آزاد را کاهش می دهد.

به گفته دکتر ردمن، رییس مرکز تحقیقات بیوشیمیایی، کنترل کردن میزان سوخت و ساز بدن منجر به تنظیم مقدار انرژی دریافتی شده، در نتیجه احتمال بروز انواع بیماری های خطرناک کاهش می یابد. طرح مسئله ارتباط رژیم کم کالری برای طول عمر بیشتر ایده جدیدی نیست، بلکه این مورد سالهاست که توسط کارشناسان تحت بررسی قرار گرفته و عمدتا بر روی حیوانات آزمایش شده است. اما این اولین باری است که تمرکز موضوع بر روی انسان معطوف شده است. برای اولین بار، تحقیق بر روی 53 جوان، بدون داشتن هیچ گونه بیماری زمینه ای و با میانگین سنی 30 سال صورت گرفت. در جریان این آزمایش تمامی موارد و عواملی که بر سن فرد تاثیر گذار بود از بین رفت. در واقع فاکتورهای تاثیر گذار حذف شدند.

تاثیر رژیم کم کالری بر افزایش طول عمر

در جریان تحقیقاتی که در مورد تاثیر رژیم کم کالری برای طول عمر بیشتر صورت گرفت، محققان اثبات کردند که کاهش 15 درصدی میزان کالری دریافتی، می تواند موجب بروز تغییراتی در خواب شود که نهایتا منجر به افزایش طول عمر می گردد. حیواناتی مثل موش، برخی پرندگان و میمون در این آزمایش تاثیر مثبت این مسئله را به نمایش گذاشتند. یکی از اصلی ترین عللی که باعث شده کاهش کالری با عنوان راهکاری برای زندگی طولانی تر شناخته شود، کاهش خطر ابتلا به کلسترول و قند خون بالاست.

زمانی که میزان مصرف کربوهیدرات ها و طبعا کالری دریافتی کاهش یافت، دمای بدن در طول خواب نیز تا حد زیادی پایین آماده و چرخه سوخت و ساز نیز تحت کنترل قرار می گیرد و همان طور که اشاره شد با کنترل میزان سوخت و ساز، انرژی مورد نیاز کاهش یافته و نیازی به مصرف مجدد کالری نیست.

تاثیر رژیم کم کالری بر افزایش طول عمر

آیا رژیم کم کالری برای بدن مضر است

به عقیده محققان، یک مسئله کاملا روشن و واضح است و آن هم اینکه هرچه تعادل در غذا خوردن رعایت شود، کنترل وزن راحت تر بوده و در نتیجه احتمال زندگی طولانی، بیشتر می شود. بیشترین تاکید در رژیم کم کالری برای طول عمر بیشتر ، بر مصرف سبزیجات و بهترین میوه های کم کالری و کاهش مقدار منابع حیوانی است. هر چه غذای مصرفی سالم تر و کم کالری تر باشد، تولید رادیکال های آزاد کمتر شده و امکان ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن ، کاهش می یابد.

اما از طرفی، طرح یک مسئله موجب بروز برخی ابهامات در جریان به کارگیری رژیم های کم کالری شد. سوخت اصلی بدن برای ادامه حیات از طریق دریافت کالری تامین می شود. در واقع با وجود کربوهیدرات ها ، ماهیچه ها و عضلات توانایی فعالیت دارند. در صورتی که رژیم های غذایی کم کالری، بر مصرف کمترین میزان کربوهیدرات تاکید دارد. در این صورت، این نگرانی پیش می آید که با استفاده از رژیم کم کالری برای طول عمر بیشتر ، انرژی مورد نیاز بدن از چه راهی باید جبران شود و بدن با این کمبود انرژی، چه طور کنار آید.

این مورد برای مدت ها توسط محققان بررسی شد و به این نتیجه رسیدند که پیش از هر گونه اقدام برای استفاده و به کارگیری رژیم های کم کالری، باید فرد از نظر وضعیت جسمانی و قوه بدنی، تحت نظر قرار گرفته و با توصیه پزشک، اقدام به کاهش میزان کالری مصرفی نماید. پزشکان و متخصصان در چنین مواردی راه های جایگزین برای جبران سوخت مورد نیاز بدن تعیین می کنند. پس باید توجه داشت که هر رژیمی صرفا نمی تواند موجب افزایش طول عمر شود مگر اینکه توسط متخصص، مورد بررسی قرار گیرد.

غذاهایی که عمر را زیاد می کند

قارچ : قارچ از جمله گیاهان ضد سرطانی شناخته شده است. این غذای بسیار لذیذ و پرطرفدار علاوه بر تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن ، از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کرده و موجب محافظت از DNA در برابر آسیب های گوناگون می شود. قارچ بهتر است به صورت خام مصرف شود و یا تا حد ممکن از سرخ کردن آن باید پرهیز کرد، زیرا حاوی ماده ای شیمیایی مفید است که در مواجه با حرارت سریعا از بین می رود.

سیر و پیاز : پیاز و سیر دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد باکتری، ضد سرطانی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند که در رژیم کم کالری برای طول عمر بیشتر مصرف آن ها ضروری است. این دو ماده غذایی، از معروف ترین دشمنان سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در زنان به شمار می آیند. از دیگر ترکیبات شگفت انگیز پیاز و سیر، آنتی اکسیدان ها هستند که با تقویت سیستم گردش خون موجب افزایش گردش خون در بدن شده و از ایجاد لخته در عروق جلوگیری می کنند.

گوجه فرنگی: گوجه فرنگی حاوی ویتامین E، ویتامین C و آنتی اکسیدان فراوان است و یک گیاه ضد سرطانی به شمار می آید. گوجه فرنگی دارای ماده ای به نام لیکوپن است که در صورت پخته شدن تاثیر بیشتری خواهد داشت. در واقع لیکوپن که ماده ضد سرطانی گوجه است، در موقع پختن چند برابر خواهد شد. جذب لیکوپن در بدن زمانی چندین برابر می شود که با یکی از منابع چربی همراه شده باشد. پس استفاده از گوجه فرنگی در سالاد به همراه انواع مغزها یا سس های گیاهی، به دریافت بیشتر این ماده کمک می کند.

غذاهایی که عمر را زیاد می کند

مصرف حبوبات برای طول عمر بیشتر

مصرف روزانه حبوبات در رژیم کم کالری برای طول عمر بیشتر به ویژه انواع لوبیا، علاوه بر کنترل قند خون، موجب کنترل اشتها شده و از ایجاد سرطان روده جلوگیری می کند. حبوبات سرشار از فیبر بوده و به دلیل داشتن خواص ضد دیابتی ، بسیار مورد مصرف افراد مبتلا به بیماری دیابت قرار می گیرد. به علاوه، دیر هضم است و استفاده از آنها در رژیم های غذایی، به کاهش وزن کمک بسیاری خواهد کرد. البته دارای کربوهیدرات است و باید در مصرف آن تعادل را رعایت کرد. از نظر کارشناسان مجله اینترنتی ماه مصرف لوبیا، عدس و نخود تا 50 درصد خطر ابتلا به سرطان روده را در افراد کاهش می دهد. نکته جالب در مورد لوبیا این که، انواع مختلف این دانه دارای خواص منحصر به فردی است، اما از لحاظ خواص ضد سرطانی، به یک شیوه عمل می کنند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)