درمان کبد چرب با سرکه سیب

زمانی که چربی موجود در کبد بیش از حد مجاز باشد و لایه های چربی بر روی هم انباشته شود، اصطلاحا فرد به بیماری کبد چرب مبتلا شده است. علت ابتلا به چربی کبد یا مصرف غذاهای چرب است یا اعتیاد به الکل و مصرف بیش از حد آن. همانطور که در مقالات مجله سلامت ماه بیان شد، چربی کبد در صورتی که به درستی تحت کنترل قرار نگیرد میتواند زمینه ساز هپاتیت ، بیماری سیروز کبدی ، سرطان و نهایتا نارسایی کبدی شود. علاوه بر روشهای درمانی که پزشکان مد نظر قرار می دهند، با استفاده از توصیه های طب سنتی نیز می توان چربی کبد را کنترل کرد. درمان کبد چرب با سرکه سیب از مواردی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته و ظاهرا تاثیر به سزایی نیز داشته است. در ادامه در مورد تاثیر سرکه سیب ، روش مصرف و معایب آن توضیحات بیشتری خواهیم داد.

بررسی امکان درمان کبد چرب با سرکه سیب

معمولا در اولین مراجعه به مرکز درمانی، پزشک با معاینه فیزیکی، مشاهده تغییر اندازه کبد و تغییر رنگ پوست و همچنین پرسیدن چند سوال از بیمار، چربی کبد را تشخیص می دهد. در حقیقت چربی کبد، بیماری چندان پیچیده ای نیست که نیاز به استفاده از روش های تشخیص پیشرفته داشته باشد. حدود 25 درصد از مبتلایان به کبد چرب در صورت عدم رعایت نکات توصیه شده، در معرض خطر ابتلا به عفونت های کبدی شده و امکان شدت یافتن بیماری در آنها افزایش می یابد.

از زمان های قدیم تا کنون، سرکه به عنوان یک ماده موثر برای از بین بردن سموم بدن شناخته شده بوده و مورد استفاده قرار می گرفته است. از میان انواع سرکه ها، سرکه سیب از بقیه بیشتر طرفدار داشته و به دلیل داشتن درصد کمی از استیک اسید، عوارض جانبی کمتری نسبت به انواع دیگر دارد. امکان درمان کبد چرب با سرکه سیب و از بین بردن چربی های تجمع یافته در کبد وجود دارد. سرکه سیب همچنین موجب بهبود عملکرد کبد می شود و ترکیبات خاصی دارد که به گشاد کردن عروق کمک کرده و در درمان بیماری فشار خون نیز موثر است. از طرفی به دلیل داشتن استیک اسید عفونت، باکتری و ورم کبد را نیز از بین می برد.

روش های استفاده از سرکه سیب برای درمان کبد چرب

روش های متعددی برای درمان کبد چرب با سرکه سیب وجود دارد که همه آنها مفید و موثر هستند. هر کدام از این روش ها را که انتخاب کردید، باید به مدت 30 روز ادامه داده، سپس به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت کبد شما را مورد بررسی قرار دهد. در صورتی که چربی کبد هنوز به طور کامل برطرف نشده بود، یک دوره 30 روزه دیگر باید سپری شود.

روش اول: ابتدا قبل از مصرف، بطری حاوی سرکه را خوب تکان دهید تا از مخلوط شدن ترکیبات آن مطمئن شوید. سپس 1 قاشق غذا خوری آن را به یک لیوان آب اضافه کرده و قبل از هر وعده غذایی، میل کنید. خوردن سرکه قبل از غذا کمک می کند تا در جریان هضم، چربی های اضافی کبد نیز سوخته شود.

روش دوم: در این روش برای درمان کبد چرب با سرکه سیب همانند روش اول 1 قاشق سرکه سیب را با آب مخلوط کرده، اما این بار 1 قاشق عسل نیز به آن اضافه کنید. البته توجه داشته باشید که این محلول را فقط 2 بار در روز باید میل کنید. نیمی از آن را صبح و نیم دیگر را عصر.

مضرات سرکه سیب

اساسا سرکه سیب به خودی خود هیچ عوارض جانبی ندارد. برخی پزشکان معتقدند که سرکه سیب به دلیل داشتن استیک اسید، می تواند به دندان ها آسیب بزند و مینای دندان را از بین ببرد. اما در صورتی که آن را با آب مخلوط کرده و پس از مصرف نیز دهان را بشویید، این مشکل به راحتی برطرف خواهد شد. گروهی دیگر، مصرف سرکه سیب را یکی از علل کاهش پتاسیم در بدن می دانند. باید گفت اگر چه این ادعا درست است، اما مقدار تاثیر گذاری آن به قدری محدود است که حتی برخی محققان آن را به حساب نمی آورند. از طرفی، زمانی می تواند بر پتاسیم تاثیر گذار باشد که به مقدار زیاد و به طور مکرر مصرف شود. درمان کبد چرب با سرکه سیب به دلیل اینکه به صورت دوره ای استفاده می شود هیچ مشکل جدی برای بدن نخواهد داشت.

در مورد تداخلی که سرکه سیب با برخی داروها ایجاد می کند، باید قبل از مصرف حتما با پزشک در این زمینه مشورت کرد. در افراد مبتلا به بیماری دیابت ، سرکه سیب مقدار قند خون را به شدت کاهش داده و هم زمان با تاثیر در کاهش پتاسیم، می توان برای فرد خطرناک باشد. اگر چه سرکه سیب تاثیر به سزایی در روند درمان برخی بیماری ها دارد، به راحتی چربی را کاهش داده و به کاهش وزن کمک می کند، اما نباید آن را جایگزین داروهای تجویز شده توسط پزشک کرد یا رژیم غذایی را بر اساس آن تغییر داد.

درمان کبد چرب با سرکه سیب در یک شب اتفاق نمی افتد، بلکه باید به صورت دوره ای از آن استفاده کرد. هر دوره، 30 روز است و باید مدتی مصرف سرکه را کنار گذاشت. پیش از هر گونه اقدام برای مصرف نیز باید با پزشک در این زمینه مشورت نمود.

بهترین رژیم غذایی برای درمان کبد چرب

رژیم مدیترانه ای : اگر چه این رژیم، به صورت اختصاصی برای بیماران مبتلا به کبد چرب طراحی نشده، اما برنامه غذایی و بایدها و نبایدهای آن برای این افراد مناسب است و به کاهش چربی موجود در کبد آنها کمک میکند. ماهی، مغزها، غلات، میوه ها و روغن زیتون از ترکیبات رژیم مدیترانه ای است. بنابراین علاوه بر درمان کبد چرب با سرکه سیب می توان از این رژیم نیز استفاده کرد.

چربی های سالم: سیستم تامین انرژی در بدن به این گونه است که قند موجود در کربوهیدرات ها از طریق ترشح انسولین به سلولها رسیده و سلولها برای ادامه فعالیت خود، از این قند استفاده میکنند. افرادی که دچار کبد چرب هستند، در اغلب موارد دارای مقاومت انسولین نیز میباشند. یعنی انسولین در بدن آنها تولید می شود، اما به درستی به کار برده نمیشود. در این حالت بدن قند اضافی موجود را به چربی تبدیل کرده و در کبد ذخیره میکند.

این شرایط زمانی حادتر میشود که فرد چربی اضافی نیز مصرف کرده و آن چربی از نوع غیر سالم نیز باشد. این کار باعث میشود مقدار مقاومت انسولین بیشتر شده و حجم چربی انباشته شده در کبد نیز افزایش مییابد. به همین دلیل، توصیه شده که از چربی های مناسب استفاده شود. چربی هایی مثل اسید چرب امگا 3. این چربی در ماهی، روغن ماهی، روغن سبزیجات و روغن مغزها دیده می شود.

آنتی اکسیدان ها: یکی دیگر از علل تجمع چربی در کبد این است که به دلیل افزایش فعالیت رادیکال های آزاد در خون، مواد غذایی به خوبی تجزیه نشده و ترکیبات آلی آن به مصرف اندام های بدن نمیرسد. بهترین راه برای مبارزه با رادیکال های آزاد، مصرف آنتی اکسیدان هاست. شکلات تلخ، انواع میوه ها و چای سبز، از نمونه های غنی آنتی اکسیدان هستند ک در کنار ویتامین ای میتوانند در رفع این مشکل، کمک کننده باشند.

بهترین رژیم غذایی برای درمان کبد چرب

ترک الکل عامل موثر در درمان کبد چرب

در کنار موارد گفته شده در مقاله وب سایت مجله اینترنتی ماه در مورد درمان کبد چرب با سرکه سیب ، کاهش مصرف الکل مهم ترین راه کاری است که می تواند به چربی کبد کمک کند. زیرا در اثر آسیب هایی که الکل به کبد می زند بهبود و درمان کبد چرب با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین ترک آن تاثیر چشمگیری بر بهبود وضعیت فرد می گذارد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)