پیشگیری از سکته قلبی

گسترش بیماری های قلبی در میان افراد باعث شده تا تقریبا در هر سنی امکان ابتلا به آن وجود داشته باشد. در گذشته چنین تصور می شد که بیماری های قلبی فقط مختص سالمندان است و جوانان و میانسالان درصد بسیار کمی از جمعیت بیماران قلبی را تشکیل می دهند. هر چند در حال حاضر خطر ابتلا به سکته قلبی یا آنژین هنوز هم در سالمندان بیش از دیگر گروه های سنی است، اما در صورت رعایت نکردن توصیه ها و عدم مراقبت از سلامت بدن بیماری های قلبی هر سنی را درگیر خواهد کرد. عدم رعایت یک رژیم غذایی مناسب، نداشتن فعالیت بدنی و مصرف سیگار از جمله دلایل سکته قلبی و بروز انواع آسیب های قلبی عروقی می باشد. در ادامه در بخش سلامت مجله ماه به تفصیل در مورد پیشگیری از سکته قلبی خواهیم پرداخت.

داشتن رژیم غذایی مناسب از روش های پیشگیری از سکته قلبی

همان طور که گفته شد رعایت اصول سلامت و توجه به عملکرد بدن به ویژه در مورد قلب شامل سن خاصی نمی شود. در هر سنی داشتن یک رژیم غذایی مناسب یکی از راه های پیشگیری از سکته قلبی است. در ادامه به برخی از راه های جلوگیری از بروز بیماری های قلبی اشاره می کنیم.

اگر خواهان داشتن قلبی سالم هستید باید تا حد ممکن از مصرف چربی های ترانس و روغن های فرآوری شده خودداری کنید. خوردن سبزیجات و میوه های سرشار از فیبر، غلات با سبوس کامل، ماهی، مغز ها، خوردن دانه های مفید و غذا های بدون گوشت نیز راه حل مناسبی برای پیشگیری از سکته قلبی است. در مصرف لبنیات دقت داشته و از نوع کم چرب آن استفاده کنید. تا حد امکان مصرف گوشت قرمز و نوشیدنی های دارای قند را کاهش دهید. اگر به خوردن گوشت قرمز عادت کرده اید مقدار آن را در هر وعده کم کنید. برای بزرگسالان داشتن دست کم 30 دقیقه فعالیت بدنی، 4 روز در هفته ضروری است. این فعالیت ها یا شامل تمرینات بدنی است یا یک پیاده روی ساده ولی منظم و بدون وقفه. کودکان نیز به حداقل 1 ساعت ورزش در روز نیاز دارند.

پیشگیری از سکته قلبی در سنین 20 30 سالگی

در این سنین اگرچه ممکن است سکته قلبی یا آنژین به ندرت اتفاق افتد، اما بسیاری از عادات مثبت و منفی از این دوران شکل می گیرد. پی داشتن یک برنامه ریزی منظم و پیروی از یک سبک زندگی سالم می تواند از این دوران آغاز شده و سلامت فرد در سنین بالاتر را تضمین کند.

  • چکاپ سالانه را فراموش نکنید: مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات کامل فقط به دوران بیماری اختصاص ندارد، بلکه گاهی باید حتی در صورت داشتن سلامت کامل نیز چکاپ سالانه را انجام داد. چربی خون، بیماری فشار خون و قند خون ، وضعیت قلبی و غیره از جمله مواردی است که در این آزمایشات مورد بررسی قرار می گیرد.
  • ورزش: انجام فعالیت های ورزشی در سنین جوانی تاثیر بیشتری بر سلامت کلی بدن خواهد داشت. به علاوه موجب عادت کردن فرد به داشتن فعالیت بدنی می شود.
  • ترک سیگار: کشیدن سیگار و ضرر های ناشی از آن همواره باید مورد بررسی قرار بگیرد. اعتیاد به سیگار در بسیاری از موارد از سنین نوجوانی آغاز می شود و معمولا ترک آن با افزایش سن کمی مشکل تر خواهد شد. پس باید توجه داشت که هر گونه کنجکاوی در این مورد را کنار گذاشته و به سلامت قلب فکر کنید.

پیشگیری از سکته قلبی در سنین 30 – 40 سالگی

در این سنین تمامی عادات مثبتی که در کودکی فرا گرفته شده اجرا می شود. در حال حاضر شمار مبتلایان به بیماری های قلبی در این سن نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته، ولی هنوز هم جای امیدواری است که بتوان از بروز آن ها جلوگیری کرد.

  • سابقه خانوادگی خود را بررسی کنید: در این زمان باید سابقه خانوادگی برای پیشگیری از سکته قلبی را مورد بررسی قرار داد و در صورت داشتن سابقه در مورد راهکار های پیشنهادی با پزشک مشورت کرد. زیرا در این صورت اهمیت مسئله دو چندان خواهد شد و نیاز به مراقبت بیشتری است.
  • کنترل استرس: معمولا سنین جوانی تنش های عصبی خاص خود را دارد که در صورت کنترل نکردن آن می تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به سکته های قلبی قرار دهد. گذشته از این، کنترل استرس به بالا رفتن کیفیت زندگی نیز کمک خواهد کرد.

پیشگیری از سکته قلبی در سنین 40 – 50 سالگی

در این سنین مراقبت ها شدت یافته و در صورتی که فرد پیش از این، نکات لازم جهت حفظ سلامت قلب را رعایت نمی کرده، اکنون باید به آن توجه داشت و سبک زندگی را تغییر دهد.

  • کنترل وزن: در این مرحله گاهی اوقات متابولیسم بدن به هم ریخته و اگر فعالیت بدنی و رژیم غذایی مناسب مورد توجه قرار نگیرد فرد دچار اضافه وزن خواهد شد.
  • چک کردن قند خون: اغلب علائم بیماری دیابت در سنین 45 تا 50 سالگی بروز می کند. پس حتی اگر سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت را نیز ندارید دست کم یک بار در سال قند خون خود را چک کنید.
  • به اختلالات خواب توجه داشته باشد: بر اساس آمار ها از هر 5 نفر، 1 نفر در خواب دچار آپنه یا خفگی در خواب است. این حالت اگر درمان نشود، می تواند منجر به بالا رفتن فشار خون و ایجاد سکته قلبی شود.

جلوگیری از سکته قلبی در سنین 50 – 60 سالگی

هم زمان با سفید شدن مو ها و چروکیده شدن پوست، قلب نیز در حال پیر شدن است و با افزایش سن خطر ایجاد هرگونه اختلال در عملکرد آن بیشتر خواهد شد.

  • علائم هشدار دهنده را بشناسید: در این مرحله از زندگی علاوه بر رعایت بقیه نکات مثل داشتن فعالیت بدنی و تغذیه سالم، فرد می بایست با علائم سکته های قلبی و یا هرگونه آسیب قلبی دیگر و روش های پیشگیری از سکته قلبی آشنایی یابد تا در صورت مشاهده آن ها بتواند اقدامات لازم را انجام دهد.
  • از توصیه های پزشکی پیروی کنید: امکان بروز ناگهانی فشار خون، قند خون و چربی خون در این سن، بسیار بالاست. پس باید به نکات تغذیه ای و پزشکی توجه خاص داشت و تا حد امکان پرهیز غذایی را رعایت نمود.

پیشگیری از سکته قلبی از 60 سالگی به بعد

بیشترین آمار بروز سکته قلبی، مربوط به این مرحله است. پس فرد باید بیشتر به سلامت خود توجه داشته باشد و با مشاهده هرگونه علامتی از آسیب های قلبی با پزشک مشورت نماید. علاوه بر موارد گفته شده داشتن خواب کافی نیز یکی دیگر از توصیه هایی است که پزشکان جهت پیشگیری از ابتلا به سکته های قلبی به آن توجه زیادی می کنند. بر اساس تحقیقات داشتن 8 ساعت خواب در شبانه روز برای بزرگسالان لازم و ضروری است و کم و زیاد شدن این مقدار، خود می تواند عاملی جهت ایجاد اختلال در بدن شود. ترک سیگار و کاهش مصرف الکل نیز از دیگر مواردی است که برای پیشگیری از سکته قلبی باید به آن توجه ویژه داشت. برای اطلاع بیشتر در رابطه با دیگر بیماری های قلبی و راه های پیشگیری آن می توانید به مجله اینترنتی ماه سر بزنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید