نقش ورزش در پیشگیری از دیابت

هرکسی مطمئنا متوجه این مسئله خواهد بود که ورزش چه تاثیر قابل توجهی بر حفظ سلامت عمومی بدن دارد و در بسیاری از موارد، می توان با همین فعالیت های به ظاهر ساده ورزشی، به درمان و پیشگیری از بیماری ها کمک کرد. تا کنون مطالب متعددی مبنی بر معرفی و شناخت بیماری دیابت در مجله سلامت ماه ارائه شده و قطعا همه شما با این بیماری و خصوصیات ویژه آن آشنایی دارید. محققان مجله سلامت ماه با بررسی بیشتر عوامل موثر در بروز و درمان دیابت، به این نتیجه رسیدند که نقش ورزش در پیشگیری از دیابت ، بسیار فراتر از تصور ماست، به گونه ای که معتقدند در برخی موارد حتی با به کارگیری همین یک روش، می توان از بروز یا شدت یافتن این بیماری پیشگیری کرد.

بررسی نقش ورزش در پیشگیری از دیابت

دیابت یکی از بیماری های شایع قرن بیست و یکم است که متاسفانه روند رشد بسیار سریعی داشته و اغلب دستگاه های پزشکی و سلامت جهانی، در پی یافتن روش ها و راه حل هایی هستند که تا حد ممکن از بروز این بیماری پیشگیری نمایند. خوشبختانه فعالیت های مفیدی نیز از سوی دولت ها در این زمینه صورت گرفته و به شکل جدی، دیابت در حال کنترل است.

به گفته محققان در کنار تمامی راه کارهایی که می تواند از بروز چنین اختلالی در بدن جلوگیری نماید، ورزش و فعالیت بدنی از اهمیت بیشتری برخوردار است. در واقع در کنار تغذیه و توجه به نوع مواد غذایی مصرفی، نقش ورزش در پیشگیری از دیابت ، بسیار پر رنگ تر است.

کنترل سطح قند خون با ورزش

یکی از موثرترین روش ها جهت کاهش آمار ابتلا به این بیماری، کنترل دیابت با تمرینات ورزشی است. در حالت عادی، زمانی که میزان قند وارد شده به خون زیاد باشد، فرد دچار دیابت شده است. یعنی مقدار قند، بیش از نیاز مصرفی سلول هاست. البته در مواردی نیز، عدم تولید انسولین جهت مصرف قند یا مقاومت سلول ها از جذب قند، موجب بروز این مشکل می شود. در هر صورت، ورزش و فعالیت بدنی کمک می کند تا مقدار قند تجمع یافته در خون، به مصرف سلول ها برسد.

زمانی که فرد ورزش می کند، نیاز به سوخت و ساز بیشتری دارد و مایچه ها برای داشتن عملکرد بهتر، نیازمند قند هستند. این جاست که نقش ورزش در پیشگیری از دیابت به خوبی مشخص می شود، زیرا به تدریج قند اضافی، سوخته شده و بدون ایجاد هر گونه مشکلی، فرد از نظر سطح قند خون در حالت تعادل قرار می گیرد.

به گفته محققان، زمانی که فرد در حال تحرک و فعالیت بدنی است، سلول ها بدون نیاز به ترشح انسولین، قند موجود را به مصرف خود در می آورند، این در حالی است که در حالت عادی، قند فقط زمانی به مصرف سلول ها می رسد که انسولین به مقدار لازم ترشح شده باشد.

نکته قابل توجه در مورد نقش ورزش در پیشگیری از دیابت این است که فعالیت بدنی نه تنها از افزایش سطح قند خون جلوگیری می کند، بلکه مانع از بروز اختلالات دیگری است که در اثر بیماری دیابت در بدن ایجاد می شود. اغلب افراد مبتلا به دیابت، به دلیل گرفتگی عروق، در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. ورزش باعث می شود تا عروق تقویت شده و با کنترل میزان کلسترول، از ایجاد لخته در آن جلوگیری به عمل آید.

کنترل سطح قند خون با ورزش

 فعالیت های مناسب افراد دیابتی چیست

اگر قصد دارید تا با انجام فعالیت های ورزشی و داشتن تحرک، خطر ابتلا به بیماری دیابت را از بین ببرید، باید به این مسئله توجه داشته باشید که یک سری تمرینات، اثرات بیشتری در این زمینه خواهند داشت. فعالیت های روتین مثل پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری، بالا رفتن از پله و تمرینات سبک یوگا، همگی در این زمینه قابل اهمیت هستند. اما در زمینه فعالیت های تخصصی، باید گفت که تمرینات تخصصی، معمولا اثر بیشتری در پی دارد و می تواند در بروز نقش ورزش در پیشگیری از دیابت ، پر رنگ تر ظاهر شوند.

تمرینات ایروبیک

از جمله مهم ترین اثر تمرینات ایروبیک یا هوازی بر بدن، تاثیر بر تنظیم سیستم گردش خون است. در اغلب موارد، اختلال در گردش خون، یکی از عمده ترین عواملی است که زمینه ساز بروز بیماری خواهد شد. بهبود وضعیت گردش خون کمک می کند تا فشار، قند و کلسترول در سطح متعادل قرار گرفته و با افزایش میزان تولید انسولین از تجمع قند در خون جلوگیری شود. در نتیجه عروق در وضعیت متعادلی قرار گرفته و نهایتا خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز کاهش می یابد.

این نوع تمرینات ورزشی را بهتر است حداقل 30 دقیقه در روز و 5 روز در هفته انجام دهید. اگر اخیرا زیاد فعالیت بدنی نداشته اید، برای آغاز آن، از تمرینات 5 دقیقه ای آغاز کرده و به تدریج آن را افزایش دهید.

تمرینات بدنسازی و تناسب اندام

از اصلی ترین جنبه های نقش ورزش در پیشگیری از دیابت ، توجه به نوع و شدت تمرین است. تمرینات بدنسازی و تناسب اندام به دلیل سنگینی بیشتر، نیاز به تامین انرژی بیشتری دارند. در واقع هر چه حجم ماهیچه ها و کار با آنها بیشتر باشد، نیاز سلول ها به قند به عنوان منبع سوخت و ساز بیشتر شده، در نتیجه مقدار قند مصرفی به راحتی از بین می رود.

کاهش خطر ابتلا به دیابت با کاهش وزن

ورزش و فعالیت بدنی علاوه بر اینکه به طور مستقیم بر خطر ابتلا به دیابت موثر است، به شکل غیر مستقیم نیز می تواند مانع از بروز علائم دیابت شود. بر اساس گفته های محققان، چاقی و اضافه وزن، یکی از علل اصلی ابتلا به دیابت است. بر اساس آمار، افرادی که دارای اضافه وزن هستند، چندین برابر بیش از دیگران در معرض خطر دیابت قرار دارند. فعالیت ورزشی علاوه بر اینکه خود عاملی جهت پیشگیری از دیابت است، با کنترل وزن و لاغری در فرد نیز می تواند مانعی برای بروز این بیماری باشد. در حقیقت نقش ورزش در پیشگیری از دیابت ، به شکل غیر مستیم نیز اثرگذار است.

البته به جز ورزش، رژیم غذایی نیز اثر قابل توجهی هم بر کاهش وزن و هم کنترل دیابت دارد. اگر می خواهید درگیر مشکلات مرتبط با دیابت نشوید، علاوه بر کاهش میزان مصرف قندهای فرآوری شده و مصنوعی و کاهش کربوهیدرات ها، مقدار کالری دریافتی را نیز تحت نظر داشته باشید  تا از این بابت نیز از ابتلا به دیابت در امان بمانید.

کاهش خطر ابتلا به دیابت با کاهش وزن

خوشبختانه دیابت با تمامی خطراتی که ممکن است برای فرد داشته باشد، قابل پیشگیری است و می توان با داشتن یک سبک زندگی سالم، به راحتی از ابتلا به آن پیشگیری کرد. دیابت نوع یک و دو ، دو شکل مختلف این بیماری هستند که هر کدام علائم خاص خود را داشته، اما با توجه به نقش ورزش در پیشگیری از دیابت ، جای هیچ نگرانی وجود ندارد. کافی است که برنامه زمانی مشخص ومنظم برای فعالیت های ورزشی قرار داده و طبق نظر کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، با تلاش در کنترل وزن می توان به حفظ سلامت عمومی بدن کمک کرد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید