مواد غذایی موثر در جلوگیری از سکته قلبی و مغزی

طبق آمار به دست آمده، علت یک سوم از مرگ و میر افراد در سراسر جهان، بیماری های قلبی بوده است. تغذیه روزانه و رژیم غذایی نه تنها نقش مهمی در کنترل وزن دارد بلکه باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی می شود. اطلاع از بیماری های قلبی و راه های پیشگیری آن از جمله نکاتی است که کارشناسان مجله ماه بر آن تاکید دارند. در این مقاله قصد داریم مواد غذایی موثر در جلوگیری از سکته قلبی و مغزی را بیان کنیم.

مواد غذایی موثر در جلوگیری از سکته قلبی و مغزی را بشناسید

  • سبزیجات با برگ های سبز
  • حبوبات
  • انواع توت ها
  • آووکادو
  • ماهی چرب و روغن ماهی
  • گردو
  • شکلات تلخ
  • گوجه فرنگی

 

سبزیجات با برگ های سبز

اسفناج، کلم پیچ که منبع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند در این گروه دسته بندی می شوند. این سبزیجات از بهترین منابع ویتامین کا و نیترات ها که در کاهش فشار خون تاثیر زیادی دارند شمرده می شوند.

حبوبات

انواع حبوبات شامل انواع گندم، برنج قهوه ای، گندم سیاه ( چاودار ) می شود. مطالعات متعددی به تاثیر انواع حبوبات در بهبود سلامت قلب اذعان دارند با به عبارتی حبوبات از مواد غذایی موثر در جلوگیری از سکته قلبی و مغزی هستند. خوردن حبوبات باعث کاهش ۲۲ درصدی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی می شود.

توت ها

انواع توت ها ( میوه های کوچک، آبدار، شیرین یا ترش و بدون دانه و هسته ): توت فرنگی و بلوبری شامل میزان زیادی مواد مغذی هستند که در کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی نقش اصلی دارند. این میوه ها منابعی عظیم از آنتی اکسیدان ها تلقی می شوند که در کاهش عوامل اصلی بروز بیماری های قلبی تاثیر دارند.

آووکادو

آووکادو بهترین منبع چربی های مورد نیاز بدن است که ارتباط مستقیمی با کاهش کلسترول و احتمال بروز بیماری های قلبی دارد. طی مطالعاتی به افراد دارای اضافه وزن، روزی یک آووکادو داده شد و شاهد نتیجه ای جز کاهش کلسترول در این افراد نبودند. آووکادو همچنین منبع مناسبی از پتاسیم مورد نیاز بدن به شمار می رود و مصرف یک آووکادو در روز ۲۸ درصد از پتاسیم مورد نیاز بدن را تامین می کند.

ماهی چرب و روغن ماهی

ماهی چرب مانند ماهی سالمون، ساردین و تونا مملوء از امگا ۳ هستند که فواید زیادی برای سلامت قلب دارند. از جمله این فواید کاهش فشارخون است. اگر تمایلی به خوردن غذاهای دریایی ندارید، روغن ماهی جایگزین مناسبی برای تامین امگا ۳ مورد نیاز بدن شماست.

گردو

گردو یکی از مواد غذایی موثر در جلوگیری از سکته قلبی و مغزی و منبع خوبی از فیبر و منیزیم، مس و منگنز است. مصرف گردو در غذا باعث کاهش ۱۶ درصدی فشار خون و استرس می شود . گردو همچنین باعث کاهش کلسترول شده و از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

شکلات تلخ

شکلات تلخ منبع غنی آنتی اکسیدان بوده و باعث بهبود عملکرد قلب می شود. در تحقیق انجام شده روی افرادی که حداقل ۵ بار در هفته شکلات می خورند کاهش ۵۷ درصدی خطر احتمال بروز بیماری های قلبی دیده شده است.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی شامل مقدار زیادی لیکوپن و رنگدانه های مملوء از آنتی اکسیدان ست.

رژیم غذایی شما تاثیر بسزایی در جلوگیری از ابتلا به سکته قلبی دارد

شما احتمالا می دانید که سکته به دلیل انسداد عروق خونی و نرسیدن خون به قلب رخ می دهد ، اما آیا می دانید که میزان ابتلا به سکته با رژیم غذایی ارتباط مستقیم دارد؟ طبق گفته انجمن بین المللی سکته، در هر ۳۰ ثانیه یک نفر در آمریکا سکته می کند و به طور میانگین در هر ۴ دقیقه یک نفر به دلیل سکته جان خود را از دست می دهد. برای جلوگیری از سکته مغزی و قلبی رژیم غذایی سالم، کامل و ارگانیک انتخاب کنید.

Seth Baum متخصص قلب و بنیانگذار موسسه preventive cardiology فلوریدا می گوید هر چیزی که باعث کاهش خطر حمله قلبی شود در واقع میزان ابتلا به سکته را کاهش می دهد. رژیم غذایی سالم شامل مواد غذایی موثر در جلوگیری از سکته قلبی و مغزی شما را از خطر ابتلا به فشارخون و کلسترول بالا که از عوامل بروز سکته به حساب می آیند دور می کند.

چگونه می توان رژیم غذایی سالم داشت

  • برای داشتن رژیم غذایی شامل مواد غذایی موثر در جلوگیری از سکته قلبی و مغزی میزان میوه و سبزیجات را افزایش دهید. وجود این مواد باعث کاهش میزان کلسترول و چربی مضر و سدیم می شود.اگرچه برخی از غذاها وسوسه کننده اند. گاهی اوقات شما با سفارش سالاد در رستوران گمان می کنید که غذایی سالم می خورید اما اگر این سالاد دارای مقدار زیادی سس، ژامبون و پنیر باشد بدون شک شما نه تنها غذایی سالم مصرف نمی کنید بلکه میزان زیادی کالری، نمک و چربی که برای سلامت شما مضر است را در غذای خود جا داده اید.
  •  از مصرف مواد غذایی با کلسترول زیاد مانند گوشت قرمز، غذاهای سرخ کردنی و کره بپرهیزید. مواد غذایی خود را به جای سرخ کردن ، کبابی و بخارپز کنید.
  • مواد غذایی داری امگا ۳ مصرف کنید. این مواد باعث افزایش چربی مورد نیاز بدن و در نتیجه کلسترول مفید و کاهش کلسترول مضر شده و به وفور در ماهی و تخم مرغ و تخم کتان وجود دارد.
  • مصرف نوشیدنی های الکلی را کاهش دهید. طبق گفته خانم Jaeger الکل باعث افزایش فشار خون که دلیل اصلی سکته است می شود، ایشان مصرف بیش از دوبار نوشیدنی های الکی در روز را برای آقایان و مصرف بیش از یک بار برای خانم ها را توصیه نمی کنند.
  • میزان نمک مصرفی خود را کاهش دهید. طبق گفته های انجمن قلب آمریکا، آمریکایی ها به طور متوسط روزانه 3000 تا 3600 میلی گرم نمک مصرف می کنند. این انجمن مصرف بیش از 1500 میلی گرم را در روز را توصیه نمی کند. سعی کنید از گیاهان به عنوان جایگزین نمک و طعم دهنده در غذاها استفاده کنید و توصیه های مهم برای کاهش مصرف نمک را جدی بگیرید.

چگونه می توان رژیم غذایی سالم داشت

آماری از تمایل تغذیه ای نادرست در آمریکا و چین

بدترین نوع رژیم غذایی در کشور آمریکا وجود دارد. بر اساس آمار منتشر شده توسط انجمن آمار قلب آمریکا، در سال 2015 تنها 0.1 درصد از آمریکایی ها رژیم غذایی سالم و 8.3درصد نیز رژیم غذایی متعادل دارند. در سال های اخیر شاهد افزایش مصرف قابل توجه تخم مرغ و گوشت در چین بوده ایم، این در حالی ست که مصرف میوه، حبوبات و سبزیجات کاهش پیدا کرده است. می توان این کاهش مصرف را دلیل افزایش سطح کلسترول و بیماری های قلبی در این کشور قلمداد کرد.

سکته مغزی بیش از سکته قلبی در چین رایج بوده که علت بیشتر این سکته ها در اثر فشار خون بالا می باشد. در سال های اخیر برخلاف آنچه انتظار می رفت، آمار ابتلا به بیماری سکته قلبی به طور قابل توجهی افزایش و آمار ابتلا به سکته مغزی، کاهش پیدا کرده است. بدون شک با گذر زمان سکته ناشی از انسداد شریان قلب افزایش می یابد، که این برخلاف آمار منتشر شده از کلینیک سکته کانادا، در سال های 2002 و 2012 می باشد.

آماری از تمایل تغذیه ای نادرست در آمریکا و چین

نتیجه گیری مجله ماه در رابطه با جلوگیری از سکته قلبی و مغزی

در این مقاله به بیان تعدادی چند از مواد تاثیر گذار در سلامت قلب و بازدارنده از سکته بسنده شد، اطلاعات جدید بر تاثیر بسیار زیاد رژیم غذایی بر بیماری های قلبی و سکته تاکید می کند. آنچه در وعده های غذایی خود می گنجانید تعیین کننده سلامت قلب و جسم شما بوده و می تواند با میزان فشار خون، استرس، کلسترول و تری گلیسرید شما رو متعادل کرده و قلب شما را در بهترین وضعیت قرار دهد. مجله اینترنتی ماه پیشنهاد می کند تا مواد غذایی موثر در جلوگیری از سکته قلبی و مغزی را در رژیم غذایی خود جای دهید تا در آینده مجبور به استفاده از داروهای قلبی نباشید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)