غذاهای مناسب برای افزایش پلاکت خون

خون از اجزای متعددی تشکیل شده که هر کدام از آنها وظیفه خاصی را در بدن بر عهده دارند. پلاکت، عضوی است که از جاری شدن خون جلوگیری کرده و آن را لخته می کند. در مواقعی که در بخشی از بدن، در اثر جراحت یا هر عامل دیگری، دچار خونریزی شود، وجود پلاکت موجب پیشگیری از جاری شدن خون شده و با لخته کردن آن، باعث پیشگیری از کم خونی می شود. نکته مهم این است که پلاکت زمانی می تواند آن وظیفه را به خوبی انجام دهد که تعداد آن در خون در حد مجاز باشد. کمبود پلاکت در خون، اختلالی است که درمان آن چندان پیچیده نیست. با یک رژیم غذایی مناسب، به راحتی می توان درصد پلاکت خون را به حد نرمال رساند. متخصصان همکار مجله سلامت ماه در ادامه، غذاهای مناسب برای افزایش پلاکت خون را به شما معرفی خواهند کرد.

معرفی غذاهای مناسب برای افزایش پلاکت خون

پلاکت، نوعی سلول خونی است که به لخته شدن خون در مواقع نیاز، کمک می کند. در صورتی که فرد دچار کمبود پلاکت در خون باشد، علائمی مثل ضعف عمومی، خون ریزی لثه و کبودی در قسمت های مختلف بدن خواهد داشت. عوامل متعددی در کاهش پلاکت خون موثر هستند، از جمله کم خونی، عفونت، درمان های مرتبط با سرطان، مصرف زیاد الکل، سیروز کبدی، بزرگ شدن طحال، بیماری های خود ایمنی و مصرف برخی داروها.

در صورتی که پس از انجام آزمایش خون، متوجه کمبود پلاکت شدید، اولین توصیه پزشک، توجه به تغذیه و رژیم غذایی است. البته در مواردی که سطح پلاکت در خون تا حد هشدار پایین آمده باشد، در کنار تغذیه و مصرف غذاهای مناسب برای افزایش پلاکت خون ، مصرف دارو نیز پیشنهاد خواهد شد.

ازمهم ترین غذاهای مناسب برای افزایش پلاکت خون می توان به موارد زیر اشاره نمود.

شیر و لبنیات: شیر و لبنیات در صورتی جزء غذاهای مناسب برای افزایش پلاکت خون معرفی می شوند که به تنهایی مورد مصرف قرار گیرد. در واقع، گاهی اوقات ترکیب لبنیات با مواد دیگر، موجب خنثی شدن اثر آنها شده و فایده ای از این منظر برای خون نخواهد داشت. شیر در کنار منابع کلسیم، دارای مقادیری ویتامین K است که با افزایش پلاکت، به لخته شدن خون کمک می کند. بهتر است جهت مصرف شیر و لبنیات، تا حد ممکن، محصولات ارگانیک را انتخاب کنید.

کدو: کدو، دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین A است و ضمن تنظیم میزان پروتئین در بدن، به افزایش پلاکت در خون کمک می کند. کدو جزء آن دسته از سبزیجات کم کالری و بدون چربی است که علاوه بر تنظیم قند خون و کلسترول، می تواند از بهترین غذاهای مناسب برای افزایش پلاکت خون باشد و عضو ثابت رژیم غذایی معرفی شود.

منابع پروتئینی مناسب برای افزایش پلاکت خون

 هر ماده حاوی پروتئین، می تواند جزء غذاهای مناسب برای افزایش پلاکت خون باشد، زیرا قطعا حاوی ویتامین B12، زینک و آهن است و می تواند مشکل کمبود پلاکت را برطرف کند. گوشت گوسفند، گاو، اردک، ماکیان و ماهی در کنار صدف، جزء مواد پروتئینی محسوب می شوند. جالب است بدانید که ماهی علاوه بر اینکه یک منبع پروتئینی محسوب می شود، دارای اسیدهای چرب امگا 3 است که خود عامل حفظ پلاکت در خون است. از غذاهای حاوی امگا 3 می توان به مواردی چون گردو، تخم کتان و غیره اشاره نمود.

افزایش تولید پلاکت خون با میوه پاپایا

میوه پاپایا و برگ درخت آن، حاوی ترکیبات شگفت انگیزی است که مصرف مداوم آن، موجب افزایش تولید سلول های خونی از جمله پلاکت می شود. علاوه بر اینکه میوه پاپایا را روزانه به عنوان میان وعده مصرف می کنید، چند برگ درخت این میوه را درون ظرفی ریخته و با مقداری آب، بر روی حرارت قرار دهید. پس از گذشت حدود یک ساعت، برگ را فشرده کرده و عصار خارج شده از آن را درون شیشه ای ریخته و در یخچال نگهداری کنید. مصرف روزانه دو قاشق چای خوری از این محلول، در افزایش سطح پلاکت موثر خواهد بود.

افزایش تولید پلاکت خون با میوه پاپایا

جلوگیری از کاهش پلاکت خون با انار

انار، میوه ای است شگفت انگیز و پرطرفدار که از نظر ترکیبات، جزء بهترین غذاهای مناسب برای افزایش پلاکت خون محسوب می شود. زیرا دارای آهن فراوان بوده و مصرف منظم آن، به تولید بیشتر سلول های خون کمک می کند. مصرف آب انار، از ایجاد عفونت در بدن جلوگیری کرده و از این بابت، کاهش پلاکت را در خون جلوگیری می کند.

حفظ سلامت عمومی خون با سیر

سیر از چسبیدن پلاکت ها به یکدیگر جلوگیری کرده و به حفظ سلامت عمومی خون کمک می کند. از سیر در تهیه انواع غذاها مثل سوپ، سس، خوراک ها و سالاد می توان استفاده کرد. ترکیب سیر له شده با یک قاشق آب یا آب لیمو و مصرف آن قبل از صرف صبحانه، یکی از موثرترین غذاهای مناسب برای افزایش پلاکت خون است.

درمان کمبود پلاکت خون با گوجه فرنگی

یکی از غذاهای مناسب برای افزایش پلاکت خون گوجه فرنگی می باشد.بهترین منبع ویتامین C و آنتی اکسیدان است. گوجه به ویژه در حالت خام و با حفظ منابع ویتامین C در درمان کمبود پلاکت بسیار موثر است، زیرا این ویتامین با مبارزه با عوامل بیماری زا، عفونت را در بدن از بین برده و موجب افزایش تولید سلول های خونی می شود.

سبزیجات با برگ سبز

زمانی که قسمتی از بدن شما دچار جراحت و آسیب دیدگی می شود، دسته ای از پروتئین ها فعالیت خود را آغاز می کنند تا لخته خون ایجاد شده و خونریزی متوقف شود. فعالیت و تولید این پروتئین ها به میزان ویتامین K موجود در بدن بستگی دارد و ویتامین K، مستقیما در افزایش پلاکت در خون موثر است. مصرف سبزیجات با برگ سبز مثل کلم، اسفناج، جعفری و کاهو، روزانه 120 میکروگرم ویتامین K در مردان و 90 میکروگرم ویتامین K مورد نیاز در زنان را تامین می کند.

افزایش پلاکت خون با مصرف منابع فولیت

فولیت می تواند از غذاهای مناسب برای افزایش پلاکت خون در نظر گرفته شود.به گفته محققان، کمبود فولیت یا ویتامین های گروه B در بدن، می تواند منجر به کمبود پلاکت شود. هر فرد در روز به 400 میکروگرم فولیت یا ویتامین B9 نیاز دارد که از طریق مصرف غذاهایی مثل آب پرتقال، اسفناج، نخود، عدس و غلات تامین می شود.

غذاهای حاوی آهن

وجود آهن برای حفظ پلاکت موجود در خون، بسیار ضروری است. تحقیقات نشان داده افرادی که دچار کمبود آهن هستند قطعا به کمبود پلاکت نیز مبتلا خواهند شد. عدس، شکلات تلخ، جگر، صدف و غلات غنی شده در صبحانه، از جمله بهترین منابع آهن به حساب می آید.

از نظر کارشناسان تغذیه مجله اینترنتی ماه ، تغذیه و رژیم غذایی، بیش از هر روش دیگری قادر است تا کمبودها را در بدن جبران ساز و اصولا غذاهای مناسب برای افزایش پلاکت خون ، بسیار متنوع و پر مصرف هستند. بنابراین با استفاده از رژیم غذایی مناسب پیشگیری از بیماری کم خونی یا آنمی  و همچنین کاهش پلاکت خون محقق می شود.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید