عوارض نخوابیدن در شب

در دنیایی که همه کارها با عجله در حال انجام است و فرصتی برای تلف کردن وجود ندارد، خوابیدن بیش از اینکه یک نیاز اساسی به حساب آید، نوعی تفریح لاکچری برای برخی افراد محسوب می شود. در واقع هر زمان که خود تشخیص داده و فرصت کافی داشته باشند، به استراحت اختصاص می دهند. در حالی که خواب، یک نیاز مبرم برای بدن است، در صورت عدم برآورده شدن میزان خواب در سنین مختلف ، مشکلات متعددی برای فرد به همراه خواهد داشت. کارشناسان مجله سلامت ماه به این نتیجه رسیده اند که عوارض نخوابیدن در شب می تواند گاهی اوقات خطرناک شود.

عوارض نخوابیدن در شب چیست

بدن ما برای اینکه بتواند به خوبی به وظایف خود عمل کند، به خواب، به اندازه آب و غذا نیاز دارد. در طول خواب، بدن فرصت می یابد تا مقدار مواد شیمیایی موجود را تنظیم کرده و فرآیند ترشح هورمون ها را مدیریت کند. از طرفی مغز در طول خواب، بازیابی شده و برای فعالیت هر چه بهتر در روز، آماده خواهد شد. یکی از مضرات بی خوابی برای بدن این است که فرد از نظر ذهنی دچار مشکل شده و مغز وی، عملکرد مطلوبی ارائه نمی دهد.

بر اساس گفته محققان، هر فرد بالغ به 7 تا 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارد که این میزان بسته به نوع نیاز فرد و وضعیت جسمانی وی متفاوت است. اگر پس از خواب شبانه، یعنی در آغاز روز، با انرژی از خواب بیدار شدید و برای بیدار شدن نیاز به تنظیم ساعت یا هشدار دیگران نداشتید، این یعنی این میزان ساعت خواب برای شما کافی بوده است. اما اگر پس از بیدار شدن، احساس کسلی و بی حالی داشتید، بدن شما به استراحت بیشتری نیاز دارد. پس تعیین میزان متوسط ساعت خواب بین 7 تا 9 ساعت، به عهده خود فرد و نیاز بدن اوست.

کم خوابی عامل اصلی بسیاری از بیماری ها در بدن است. به گفته محققان، کم خوابی موجب افزایش ترشح هورمون استرس در بدن شده، فشار خون را بالا برده، خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، بیماری دیابت ، سرطان و انواع عفونت ها را در بدن افزایش می دهد. با داشتن یک خواب راحت و کافی، به راحتی می توان از بسیاری از مشکلات این چنینی پیشگیری نمود.از جمله مشکلات و عوارض نخوابیدن در شب عبارتند از:

تاثیر نخوابیدن در شب بر سیستم اعصاب مرکزی

سیستم اعصاب مرکزی، در حقیقت مدیریت عملکرد کل بخش های بدن را بر عهده دارد و خواب، یکی از اساسی ترین نیازهای این سیستم است. ایجاد اختلال در این سیستم از عوارض نخوابیدن در شب می باشد. در طول خواب، در مغز میان نورون های عصبی یک پل ارتباطی ایجاد می شود که فرآیند یادگیری و به خاطر سپاری مطالب در بیداری را بهبود می بخشد. فردی که خواب کافی ندارد، معمولا حافظه ضعیف تری داشته و در یادآوری مطالب، مشکل خواهد داشت.

از طرفی کمبود خواب، بر بخش مربوط به احساسات در مغز نیز تاثیر گذار بوده و موجب پرخاشگری و خشم زیاد در فرد می شود. اگر بی خوابی یا کم خوابی برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، ضمن اینکه فرد به یک انسان پرخاشگر تبدیل می شود، دچار توهم نیز شده و اشیایی را می بیند که در دنیای واقعی وجود ندارند.

آسیب سیستم تنفسی از عوارض نخوابیدن در شب

ارتباط میان بی خوابی و اختلال در سیستم تنفسی، ارتباطی دو جانبه است. در گروهی از افراد، مشکلات تنفسی مثل آپنه یا وقفه تنفسی در خواب ، مانع از داشتن یک خواب راحت می شود، زیرا اغلب افراد پس از بیدار شدن از خواب در نیمه های شب، دیگر خواب عمیقی نخواهند داشت. در مقابل، تحقیقات نشان داده که مشکلاتی مثل آسم و بیماری های مرتبط با ریه از عوارض نخوابیدن در شب هستند.

مشکلات سیستم گوارشی از مضرات بی خوابی

همان گونه که اشاره کردیم، بسیاری از هورمون های ضروری در بدن، در هنگام خواب ترشح شده و فعالیت می کنند. هورمون های لپتین و گارلین، دو هورمون مرتبط با سیری و گرسنگی هستند که جزء هورمون های ترشح شده در زمان خواب محسوب می شوند. این دو هورمون کمک می کنند تا فرد پس از دریافت مقدار مشخصی غذا، احساس سیری کرده و دست از غذا خوردن بکشد. یکی از عوارض نخوابیدن در شب مواجهه با کمبود این هورمون است، در نتیجه این افراد غذای بیشتری خورده و کالری بیشتری دریافت می کنند. از طرفی، عدم وجود این هورمون ها موجب تحریک معده و تمایل به خوردن تنقلات در نیمه های شب می شود.

نکته دیگر در این رابطه این است که خواب کافی، مقدار ترشح انسولین را در بدن افزایش داده، در نتیجه کربوهیدرات های مصرف شده سریع تر به مصرف سلول ها می رسد. کم خوابی، انسولین را در بدن کاهش داده و نهایتا منجر به چاقی و تجمع قند زیاد در خون می شود.

نخوابیدن در شب عامل تضعیف عملکرد حافظه

زمانی که فرد خواب راحتی نداشته و شب خوبی را سپری نکرده باشد، گیج شده، در نتیجه تمرکز کافی بر انجام فعالیت ها ندارد. عملکرد افراد در مدرسه یا محیط کاری، به طور مستقیم با میزان خواب و استراحت بستگی دارد. عدم ترشح مناسب هورمون ها در بدن به دلیل کم خوابی، دریافت ویتامین ها و مواد مغذی به منظور بهبود عملکرد حافظه را مختل کرده و فرد در زمینه کاربرد حافظه نیز دچار مشکل می شود.

نخوابیدن در شب عامل تضعیف عملکرد حافظه

تضعیف عملکرد جنسی

یکی از عوارض نخوابیدن در شب کاهش انرژی در فرد می باشد و به دلیل حس کسالتی که ایجاد می کند، نظم رابطه جنسی را مختل کرده و با ترشح هورمون های استرس، مقدار ترشحات جنسی را کاهش می دهد. به گفته محققان، مردانی که دچار آپنه یا قطع موقتی تنفس در طول خواب هستند، در دراز مدت با کمبود تستسترون مواجه شده و عملکرد جنسی شان در خطر خواهد بود.

افسردگی عوارض نخوابیدن در شب

افسردگی و خواب نیز همانند مشکلات تنفسی، ارتباطی دو جانبه دارند. درصد زیادی از افراد مبتلا به افسردگی ، دچار کم خوابی هستند و همین مسئله موجب تشدید علائم در آنها می شود. در مقابل، بر اساس تحقیقات، بی خوابی های ممتد، به دلیل تغییرات متعددی که در ترشح هورمون ها در بدن ایجاد می کند و تاثیری که بر عملکرد مغزی فرد دارد، موجب بروز علائم شایع افسردگی می شود.

پیری پوست از عوارض بی خوابی در شب

حتما تا کنون با این مسئله برخورد داشته اید که پس از یک شب بی خوابی، با چشمانی پف کرده و پوستی خشک و بدون رطوبت مواجه شده اید. اساسا، کم خوابی یا بی خوابی های دراز مدت، به دلیل افزایش مقدار کورتیزول در بدن، فرآیند کلاژن سازی را مختل کرده و نهایتا موجب از دست رفتن طراوت و شادابی پوست و بروز نشانه های پیری پوست می شود. معمولا کم خوابی در جوانان، تاثیر بیشتری بر پوست دارد، زیرا با افزایش سن، خود به خود تولید کلاژن کاهش می یابد و زیاد نمی توان این دو را به هم مرتبط دانست.

کم خوابی در شب عامل افزایش وزن و چاقی

کم خوابی در شب عامل افزایش وزن و چاقی

بی خوابی به دلیل ارتباطی که با ترشح هورمون های مرتبط با سیری و گرسنگی دارد، به طور مستقیم بر افزایش وزن تاثیر گذار است. زیرا عدم وجود هورمون های سیری، موجب دریافت کالری فراوان شده و در کنار نداشتن فعالیت بدنی، وزن را بالا برده و خطرات متعددی در پی دارد. بنابراین یکی از عوارض نخوابیدن در شب ، افزایش وزن را در پی دارد. در مجله اینترنتی ماه می توانید مضرات بی خوابی برای بدن را مطالعه نمایید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)