درمان آرتروز انگشتان دست

انگشتان دست نقش بسیار مهمی در انجام فعالیت های روزانه دارند و اگر با دقت به عملکرد هر کدام از آنها توجه کنیم، متوجه می شویم که وجود آنها برای انجام بسیاری از کارها ضروری است. هرگونه آسیب در هر کدام از این انگشتان، منجر به عدم توانایی فرد در انجام کاری خاص می شود. برای مثال در صورت آسیب انگشت شصت، کارهایی مثل مسواک زدن، بستن دکمه پیراهن، کار با گوشی تلفن همراه، نوشتن و مواردی از این قبیل امکان پذیر نخواهد بود. آرتروز، یکی از مشکلاتی است که می تواند موجب عدم کارکرد مناسب انگشتان دست شود. درصد زیادی از افراد مسن و حتی برخی جوانان، مبتلا به آن هستند. کارشناسان مجله سلامت ماه صفحه امروز مجله را به معرفی روش های درمان آرتروز انگشتان دست اختصاص داده اند.

روش های درمان آرتروز انگشتان دست

آرتروز اصولا در اثر از بین رفتن غضروف میان مفصل ها ایجاد می شود. در اغلب قسمت های بدن، زمانی که دو استخوان قرار است با همکاری یکدیگر، زمینه ساز حرکت عضو شوند، ماده ای به نام غضروف بین این دو مفصل وجود دارد که مانع از اصطکاک دو استخوان شده و موجب نرمی حرکت می شود. استفاده زیاد از عضو یا برخی موارد دیگر، این غضروف را به تدریج از بین برده و دامنه حرکت مفصل ها را محدود می کند. ورم مفصل ها، آرتروز روماتیسمی و نقرس، از جمله علل ایجاد آرتروز انگشتان است که موجب درد در آنها، ورم مفصل ها آن و خشکی عضلات شده و کار با انگشتان را مشکل می کند.

اولین قدم برای درمان آرتروز انگشتان دست ، مدیریت علائم است تا از این طریق، دست کم از نیاز به جراحی، جلوگیری شود. اقدامات درمانی در این زمینه شامل موارد زیر می شود.

  • مصرف داروهای ضد التهاب؛ این نوع داروها کمک می کند تا حرکت مفصل ها کمی به حالت عادی بازگردد و تا حدودی درد آن را نیز کاهش می دهد. اگرچه این داروها را می توان مستقیما از داروخانه ها تهیه و مصرف نمود، اما بهتر است قبل از مصرف جهت درمان آرتروز انگشتان دست حتما با پزشک در این باره مشورت کنید.
  • تزریق کورتیزون؛ تزریق کورتیزون، یکی از موثرترین روش ها در درمان آرتروز انگشتان دست است، زیرا مستقیما دارو را به مفصل ها تزریق می کند. البته استفاده زیاد از این دارو چندان مناسب نیست و زیاده روی در تزریق، می تواند منجر به بروز مشکلات متعدد دیگری شود.

درمان آرتروز با عمل جراحی

در صورتی که روش های دارویی جوابگو نباشد، پزشک برای درمان آرتروز انگشتان دست جراحی را پیشنهاد می کند. تعویض مفصل ها و یا ترمیم غضروف میان آنها، از جمله حوزه های فعالیت جراح در این زمینه است. یکی از شایع ترین موارد جراحی در زمینه درمان آرتروز انگشتان دست ، موردی است که در آن، جراح مفصل ها یک انگشت را ثابت نگه داشته و امکان فعالیت به آن نمی دهد. در این حالت، اگرچه کار با آن مشکل خواهد بود، اما دست کم، درد ناشی از خشکی حرکت مفصل ها را کاهش می دهد.

جایگزینی مفصل، اغلب در افراد سالمندی انجام می گیرد که انگشتان آنها دیگر قابلیت حرکت ندارد. در این جراحی، مفصل آسیب دیده برداشته شده و یک نمونه مصنوعی با همان قابلیت ها، جایگزین آن می شود تا علاوه بر کاهش درد، امکان حرکت دادن انگشتان دست برای فرد فراهم شود.

درمان آرتروز با عمل جراحی

روش های خانگی درمان آرتروز انگشتان دست

در کنار درمان دارویی و پیش از انتخاب گزینه جراحی، می توان برخی از این روش های خانگی را برای درمان این مشکل به کار بست و آن را امتحان نمود.

ورزش و نرمش انگشتان دست یکی از راه های درمان آرتروز انگشتان دست می باشد که موجب نرم شدن مفصل ها شده و آنها را انعطاف پذیر می کند.

  • انگشتان دست خود را به طور کامل بسته و مشت کنید، سپس کاملا آن را باز کنید، به گونه ای که در عضلات، احساس کشش داشته باشید. این نرمش را چندین بار تکرار کنید.
  • همین حرکت را به تنهایی در هر کدام از انگشتان تکرار کنید. یعنی یکی از انگشتان را خم و سپس باز کنید.
  • کف دست را بر روی یک سطح صاف قرار دهید، در حالیکه انگشتانتان صاف و کشیده است. سپس انگشتان را یکی یکی جمع کرده و به سمت بالا بیاورید، به طوری که نوک انگشتان دست بر روی سطح صاف قرار داشته باشد. سپس بعد از 5 تا 6 ثانیه، دست را به حالت اولیه برگردانید و حرکت را تکرار کنید.
  • دقت داشته باشید که این حرکات را باید به آرامی و با مفصل ها زمانی انجام دهید تا فشار ایجاد شده، موجب تشدید درد در انگشتان نشود.

درمان خانگی آرتروز با کمپرس آب

  • اگر انگشتان دستتان ورم دارد، کمپرس سرد راه حل مناسبی برای درمان آرتروز انگشتان دست و از بین بردن ورم آن است. سعی کنید به منظور جلوگیری از آسیب پوست در اثر اعمال کمپرس سرد، حتما پارچه ای روی دست قرار داده و سپس یخ را روی انگشتان بگذارید. در مقابل، کمپرس گرم موجب نرمی حرکت انگشتان دست و انعطاف پذیری آن می شود.
  • اخیرا محققان به این نتیجه رسیده اند که پارافین تراپی و استفاده از وکس نیز، روش موثری برای درمان آرتروز انگشتان دست و کاهش درد و خشکی مفصل ها انگشتان دست است که البته بهتر است توسط متخصص در این زمینه انجام گیرد.
  • استفاده از محافظ؛ دستکش های مخصوصی در داروخانه ها موجود است که با پوشیدن آنها، انگشتان ثابت نگه داشته شده و از این طریق، درد آن کمی تسکین می یابد. درون این دستکش، از آتل یا باندهای ویژه و نرمی استفاده شده که از مفصل ها انگشت، محافظت می کند.

مکمل های مناسب برای درمان آرتروز انگشتان دست

در کنار روش های درمان آرتروز انگشتان دست که گفته شده، مصرف مکمل ها نیز می تواند راه حل مناسبی جهت درمان انواع مشکلات مفصلی و استخوانی باشد. اغلب این مکمل ها را می توان مستقیما از داروخانه ها تهیه و مصرف کرد. اما توجه داشته باشید که قبل از مصرف آنها، باید با پزشک در مورد نحوه مصرف و عوارض موجود آن، مشورت نمایید.

  • مکمل امگا 3 و امگا 6: مفصل ها و عضلات برای داشتن عملکردی بهتر، نیاز به وجود مقداری چربی دارند تا خشکی ناشی از اصطکاک آنها از بین برود. چربی هایی مثل امگا 3 و امگا 6 از نوع چربی های سالم هستند و به خوبی این نیاز بدن را برطرف می نماید و جهت درمان آرتروز انگشتان دست مناسب می باشند. از غذاهای حاوی امگا 3 می توان به مواردی چون تخم کتان، غذاهای دریایی وروغن سویا اشاره نمود.
  • مکمل GLA: این مکمل نیز حاوی اسیدهای چرب امگا است و با داشتن خواص ضد التهابی، تا حد زیادی به فعالیت بهتر مفصل ها و عضلات کمک می کند.

مکمل های مناسب برای درمان آرتروز انگشتان دست

درمان آرتروز دست با مکمل زنجبیل

این مکمل حاوی عصاره زنجبیل است که به گفته محققان، تاثیر به سزایی در کاهش درد آرتروز دارد، زیرا دارای همان ترکیباتی است که در تهیه قرص بروفن مورد استفاده قرار می گیرد. طی تحقیقی چند نفر از افراد مبتلا به آرتروز برای درمان آرتروز انگشتان دست ، به مدت 2 هفته، به طور منظم از این مکمل استفاده کردند و پس از آن اظهار داشتند که علاوه بر تسکین درد و کاهش ورم انگشتان، فعالیت های روزمره شان نسبت به قبل، آسان تر انجام می شود.

در این مقاله از مجله اینترنتی ماه روش های درمان آرتروز انگشتان دست بررسی شد و شما دوستان با اطلاع و شناخت از آرتروز یا درد مفاصل و انواع آن می توانید بهترین روش برای درمان را انتخاب نمایید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)