علائم شایع افسردگی

بیماری های مختص حوزه اعصاب و روان، بسیار گسترده هستند و شامل گروه ها و اختلالات مختلفی می شوند که هر کدام خصوصیات، علائم و روش درمان خاصی دارند. افسردگی یکی از انواع بیماری های عصبی است که متاسفانه افراد زیادی را به خود درگیر کرده و آمار ابتلا به آن، در حال افزایش است. بررسی های مجله سلامت ماه نشان می دهد که درصد ابتلا به افسردگی در زنان بسیار بیشتر از مردان است، ولی سن ابتلا به آن معمولا شامل رنج مشخصی نیست، یعنی امکان ابتلا به این اختلال روحی در هر سنی وجود دارد. عدم انگیزه یکی از علائم شایع افسردگی است. در ادامه به سایر علائم و راه های درمان افسردگی می پردازیم.

علائم شایع افسردگی چیست

افسردگی ، یک بیماری روحی روانی تقریبا شایع است که هم بر احساسات و هم رفتارهای فرد تاثیرات به سزایی خواهد داشت. با این حال، خوشبختانه جزء بیماری های قابل درمان شناخته شده است. افسردگی ، موجب ایجاد حس ناراحتی، غم، بی انگیزگی و بی علاقگی در فرد شده و می تواند به تدریج بر رفتارها و حتی سلامت فیزیکی نیز تاثیر گذار باشد. اگر چه در تعریف افسردگی اشاره می شود که فرد افسرده دچار حالت غم و ناراحتی است، اما این بدان معنا نیست که هر گونه احساس ناخوشایندی مثل ناراحتی در اثر از دست دادن شغل یا پایان یک رابطه عاشقانه، از علائم شایع افسردگی باشد. این ها واکنش های طبیعی احساسی در برابر یک اتفاق غیر منتظره و ناراحت کننده است که معمولا در همه افراد دیده می شود و نباید آن را با افسردگی اشتباه گرفت.

علائم افسردگی در همه افراد یکسان نیست و تعریف آنها تقریبا مسئله ای پیچیده است. اما غم و ناراحتی و بی علاقگی و نداشتن انگیزه، در همه موارد مشاهده می شود. اگر چه این علائم چند ماه یا چند هفته بیشتر طول نمی کشد، اما آنقدر آزاردهنده است که زندگی فردی، اجتماعی و شغلی را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از علائم شایع افسردگی در ادامه توضیح داده شده است.

شایع ترین علائم روانی افسردگی

غم و ناراحتی، احساس بی پناهی و ناامیدی، نداشتن اعتماد به نفس و عزت نفس، احساس ترس، احساس گناه، داشتن حس ناخوشایند نسبت به اطرافیان، نداشتن انگیزه و کشش نسبت به اطراف، عدم توانایی برای گرفتن تصمیم صحیح، عدم لذت از زندگی و احساس سرخوردگی، احساس نگرانی و خشم و تصمیم به خودکشی یا آسیب به خود.

مهمترین علائم فیزیکی افسردگی

حرکت کردن یا صحبت کردن با سرعت بسیار کمتر از حد معمول، تغییر در اشتها یا وزن که در مواردی فرد دچار اشتهای زیاد و وزن اضافی است و گاها به دلیل بی اشتهایی دچار کاهش وزن می شود، داشتن دردهای غیر عادی و ناگهانی، کمبود انرژی و توان، کاهش میزان ترشحات جنسی، تغییر و بی نظمی در قاعدگی در زنان و اختلال در میزان خواب در سنین مختلف که معمولا به صورت بی خوابی های شبانه و خواب آلودگی در طول روز بروز می کند از علائم شایع افسردگی هستند.

علائم اجتماعی شایع افسردگی

نداشتن بازدهی مناسب در محیط کار، عدم ارتباط با دوستان آشنایان و حضور نداشتن در جمع های خانوادگی و دوستانه، غفلت از سرگرمی ها و علایق و داشتن مشکلات رفتاری با خانواده و همکاران

نشانه های افسردگی شدید

در بسیاری از موارد افسردگی مرحله به مرحله و با شیب کم خود را نشان می دهد، بنابراین تشخیص آن بسیار مشکل خواهد بود. اغلب افراد علائم شایع افسردگی را تجربه می کنند، اما بدون اطلاع از بیماری خود با آنها کنار می آیند. معمولا در چنین مواردی دوستان و اطرافیان، مشکوک به وجود افسردگی در فرد می شوند. افسردگی در صورتی که خفیف باشد، تنها خود فرد و زندگی عادی و روزمره وی را تحت تاثیر قرار می دهد، اما اگر حاد و شدید شد علاوه بر زندگی فردی، شغل و روابط اجتماعی را نیز درگیر می کند.

نشانه های افسردگی شدید

انواع مختلف افسردگی

افسردگی انواع مختلفی دارد که از جمله مهمترین آنها می توان موارد زیر را نام برد.

  • افسردگی پس از زایمان: برخی از مادران پس از زایمان، دچار افسردگی می شوند که معمولا به افسردگی پس از زایمان معروف است. روش درمان این نوع بیماری، همانند دیگر نمونه های افسردگی است که با کمک داروهای ضد افسردگی درمان می شود.
  • افسردگی های فصلی: این نوع افسردگی معمولا در فصل زمستان با بروز علائم شایع افسردگی اتفاق می افتد و به عقیده محققان، بیشتر به دلیل کمبود ویتامین D در اثر کاهش تابش نور خورشید و کاهش تاثیر ویتامین بر بدن ، روی می دهد.
  • افسردگی دو قطبی: در این حالت فرد علاوه بر افسردگی، تغییر حالات مشهودی در رفتار پیدا می کند. برای مثال به ارتباط جنسی خشن یا غیر ایمن روی آورده و یا رفتارهای غیر انسانی و خشن از خود بروز می دهد.

عوارض بیماری افسردگی

افسردگی در صورتی که کنترل و درمان نشود، می تواند علاوه بر مشکلات روحی، مشکلات فیزیکی متعددی نیز در پی داشته باشد، از افزایش فشار خون گرفته تا مشکلات قلبی عروقی. شناخت کامل علائم شایع افسردگی کمک می کند تا عوارض آن را بهتر شناخته و بتوانیم در برابر مشکلات ناشی از آن، واکنش مناسب تری داشته باشیم. افسردگی ، ترشح هورمون سروتونین در مغز را افزایش داده، اختلال خواب ایجاد می کند و حتی بر فعالیت های جنسی نیز تاثیر گذار خواهد بود.

دلایل ابتلا به افسردگی

یک سری عامل خطر ابتلا به افسردگی را در فرد افزایش می دهد. این عوامل ب گروه های مختلفی تقسیم می شوند که شامل موارد زیر هستند:

  • فاکتورهای ژنتیکی: داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به افسردگی خطر بروز آن را برای دیگر اعضا افزایش می دهد.
  • اختلالات خواب: اختلالات خواب تاثیری مستقیم بر ابتلا به افسردگی دارد، زیرا بی خوابی موجب برهم خوردن تعادل روحی و هورمونی در فرد می شود.
  • بیماری هایی از جمله آرتروز ، بیماری های قلبی ، سکته یا حمله مغزی و قلبی ، سرطان ، آلزایمر ، بیماری کم خونی یا آنمی و پارکینسون بیماری هایی هستند که به دلیل درد ایجاد شده در فرد، می توانند منجر به بروز علائم شایع افسردگی شوند.
  • اعتیاد یا سوء استفاده: فرد معتاد به دلیل ترد شدن از سوی خانواده و جامعه می تواند در معرض خطر این بیماری قرار داشته باشد. از طرفی افرادی که در دوران کودکی مورد سو استفاده از هر نوعی قرار گرفته اند یا از سوی دیگران، به دلیل داشتن ویژگی روحی یا فیزیکی خاصی، مورد تمسخر قرار گرفته باشند، در بزرگسالی در معرض خطر قرار دارند.
  • جنسیت: زنان بیش از مردان به افسردگی مبتلا می شوند. به عقیده محققان، یکی از علل اصلی افسردگی ، تغییرات هورمونی در بدن است و زنان نیز در طول دوران زندگی خود، مدام در حال تغییر و تحولات هورمونی هستند.
  • نداشتن حمایت اجتماعی: افرادی که دوستان زیادی ندارند یا زیاد در جمع های اجتماعی و دوستانه شرکت نمی کنند، بیش از دیگران دچار علائم شایع افسردگی خواهند بود.
  • مشکلات خانوادگی: از دست دادن موقعیت اجتماعی، از دست دادن شغل، دوری از خانواده، طلاق یا مشکلاتی از این دست می تواند فرد را عملا افسرده کرده و یا در معرض خطر قرار دهد.

دلایل ابتلا به افسردگی

دلیل علمی ابتلا به افسردگی

به عقیده پزشکان، افسردگی زمانی اتفاق می افتد که انتقال دهنده های عصبی که مسئول انتقال پیام بین نورون ها هستند، کاهش یافته یا دچار آسیب می شود. کاهش میزان این انتقال دهنده، ترشح سروتونین و دوپامین در مغز را کاهش داده و اینها همگی از علل ابتلا به افسردگی هستند. در صورتی که شما جز یکی از این موارد هستید یا در میان اطرافیان خود فردی با علائم شایع افسردگی را می شناسید، حتما نسبت به آغاز درمان اقدام کنید. از نظر کارشناسان مجله اینترنتی ماه هر چه درمان سریع تر آغاز شود، نتیجه مطلوب تر خواهد بود.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)