عوارض استفاده از رنگ مو

شیوع استفاده از انواع رنگ موها همانند میزان استفاده از دیگر لوازم آرایشی روز به روز در حال افزایش است. علی رغم توصیه هایی که اغلب پزشکان در مورد استفاده از رنگ های شیمیایی دارند، باز هم افراد زیادی به شمار مصرف کنندگان قبلی، اضافه شده است. به عقیده برخی از زنان به ویژه در سنین بالا، عوارض استفاده از رنگ مو بسیار کم است و حتی موجب تقویت و عدم ریزش مو می شود. برخی دیگر نیز می گویند، رنگ مو موجب افزایش اعتماد به نفس می شود.

در حقیقت با جوان تر نشان دادن سن، فرد نوعی انگیزه برای حضور پر رنگ تر در اجتماع به دست می آورد. در هر صورت و به هر دلیلی که فرد از رنگ مو استفاده کند، این ترکیبات شیمیایی بوده و آسیب های جدی و در مواردی، جبران ناپذیر را در فرد ایجاد می کند. کارشناسان مجله سلامت ماه ، با بهره گیری از منابع متعدد و نظریات ارائه شده از سوی پزشکان، مقاله ای در شرح مضرات و عوارض استفاده از رنگ مو تهیه کرده اند که در ادامه، خواهید خواند.

عوارض استفاده از رنگ مو و مضرات آن

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، در رنگ موها از بیش از 5000 نوع ماده شیمیایی استفاده می شود. به گفته محققان، حدود 80 درصد از این مواد شیمیایی ، خطرناک بوده و موجب بروز بیماری های مختلفی از جمله سرطان خواهد شد. رنگ موها نسبت به تنوع رنگ بندی و نوع ترکیبات استفاده شده در آنها، متفاوت هستند.

انواع رنگ مو و ترکیبات آنها

انواع رنگ مو و ترکیبات آنها

  • رنگ های ثابت یا دائمی: حدود 80 درصد موارد استفاده از رنگ ها، جزو این دسته قرار می گیرند. رنگ های ثابت، تغییرات شیمیایی طولانی تری بر روی مو ایجاد می کند و امکان ابتلا به سرطان در آنها بیشتر است. رنگ های موسوم به PPD دسته ای از رنگ های ثابت یا دائمی هستند که تغییرات عمده ای به دنبال خواهند داشت. برای مثال، موها را از بلوند به خرمایی تبدیل می کند و بدین ترتیب عوارض استفاده از رنگ مو را اندکی آشکار می سازند.
  • Coal tar: نمونه دیگری از رنگ های دائمی است که علی رغم طبیعی بودن ترکیبات آن، خطر ایجاد حساسیت پوستی را افزایش می دهد. بهتر است قبل از استفاده از آنها، حتما از نظر وجود حساسیت، اطمینان حاصل کنید. Coal tar از تقطیر زغال سنگ به وجود می آید و هرگز نباید برای رنگ کردن ابرو یا مژه مورد استفاده قرار گیرد.
  • آب اکسیژنه: این ترکیب، رنگ طبیعی مو را از بین برده و آن را آماده پذیرش رنگ شیمیایی جدید می کند، آب اکسیژنه ساقه مو را آسیب پذیر کرده و موجب سوزش چشم خواهد شد.
  • محلول یا بخار آمونیاک: مدت ماندگاری رنگ را بر روی مو افزایش داده، اما استفاده زیاد از آن، موجب ایجاد حساسیت پوستی خواهد شد.
  • رنگ های نیمه دائمی: این نوع رنگ ها نیز، ماندگاری طولانی دارند، اما رنگ مو را روشن نمی کند. مدت ماندگاری آنها بین 6 تا 24 مرتبه شست و شو با شامپو است و عوارض کوتاه مدتی دارند.
  • رنگ های موقتی: این نوع رنگ های کم استفاده، تنها برای یک یا دو روز ماندگاری دارند و بر حسب کیفیت، یا یک یا دوبار شست و شو با شامپو، از بین می روند. معمولا این رنگ ها در قالب ژل و اسپری عرضه شده و مورد استفاده قرار می گیرد.
  • رنگ های طبیعی: حنا، از معروف ترین رنگ دهنده های طبیعی مو است که هیچ گونه ترکیب شیمیایی ندارد و تا 6 هفته نیز ماندگاری خواهد داشت. البته در مواردی که تار مو سفید شده، باید هر 2 تا 4 هفته یک بار، مجدد رنگ مو را تمدید کرد. حنا از  گزینه هایی است که عوارض استفاده از رنگ مو را در خود ندارد.

عوارض جانبی استفاده از رنگ مو شیمیایی

همان طور که اشاره کردیم، ترکیبات اغلب رنگ موها به ویژه رنگ های ثابت، شیمیایی هستند و قطعا رنگ شیمیایی، عوارضی برای مو و پوست به دنبال خواهد داشت. از جمله شایع ترین عوارض استفاده از رنگ مو ، حساس شدن و عدم ترمیم پوست مو پس از استفاده مکرر است.

عدم ترمیم پذیری مو

رنگ های دائمی که معمولا ماندگاری بالایی نیز دارند، دارای ترکیباتی مثل آمونیاک و آب اکسیژنه هستند که استفاده مکرر از آنها جهت از بین بردن رنگ طبیعی و افزایش رنگ پذیری مو، موجب شکنندگی تار موها و آسیب به ساقه آن می شود. در این حالت، پس از بروز آسیب جدی، فرد به دنبال روش های درمانی متعدد رفته و بدن نیز در پی ترمیم مجدد مو است. اما در اغلب موارد، درمان های متعدد، تاثیر گذار نیست و به اجبار باید برای برطرف کردن مشکل مو، آن را از قسمت آسیب دیده، کوتاه کرد.

حساسیت به رنگ مو

از آن جایی که ممکن است هر روز، ترکیبات جدیدی برای ایجاد رنگ های جدیدتر مو، تولید شود، امکان بروز حساسیت یا آلرژی هنگام رنگ کردن مو، امری عادی است. به ویژه اینکه درصد استفاده از این مواد در حال افزایش است. خارش پوست، قرمزی پوست گردن یا پیشانی، احساس سوزش یا ورم بخشی از پوست سر از جمله عوارض جانبی رنگ های شیمیایی است که به صورت علائم حساسیت خود را نشان می دهد.

افزایش خطر ناباروری؛ اخیرا محققان به این نتیجه رسیدند که تغییرات هورمونی ایجاد شده در اثر استفاده از رنگ مو با ناباروری در زنان و مردان، ارتباط مستقیمی دارد. حتی پزشکان توصیه می کنند که در دوران بارداری نیز نباید موها را رنگ کرد.

عوارض مواد شیمیایی موجود در رنگ مو

آسم؛ افرادی که دارای آسم هستند، با رنگ کردن مو، قطعا علائم بیماری را تشدید می کنند. سولفات و گاز ناشی از آن که از ترکیب رنگ های مختلف به وجود می آید، سرفه، التهاب ریه و درد گلو را به دنبال دارد و گاهی حمله آسمی (شوک آنافیلاکسی یا شوک آلرژیک) در فرد ایجاد خواهد کرد.

اغلب رنگ های دائمی، حاوی ماده ای به نام کارسینوژنیک هستند که از ترکیب های شایع سرطان زاست. در صورتی که فرد به دفعات زیاد از رنگ های شیمیایی استفاده کند، ورود این مواد به بدن، فرآیند تقسیم سلولی را تحریک کرده و زمینه را برای ایجاد تومور، فراهم می آورد. البته اثبات تاثیر گذاری آن، نیاز به تحقیقات گسترده تری دارد.

چند روش خانگی برای تغییر رنگ مو

چند روش خانگی برای تغییر رنگ مو

استفاده از آب هویج: اگر رنگ های نارنجی با تن قرمز را دوست دارید، می توانید از آب هویج برای رنگ کردن مو استفاده کنید. مقداری آب هویج تازه را با روغن زیتون مخلوط کرده و به مدت یک ساعت روی مو بگذارید، سپس شست و شو دهید. میزان رنگ پذیری مو با این محلول، بستگی به جنس و رنگ طبیعی مو دارد.

آب لیمو: برخلاف اغلب ترکیبات طبیعی مو که رنگ موقتی ایجاد می کنند، آب لیمو برای مدت طولانی، ماندگاری خواهد داشت. کافی است مقداری آب لیموی تازه را درون یک بطری اسپری ریخته و بر روی مو اسپری کنید. سپس برای دریافت نتیجه بهتر، چند دقیقه در برابر نور خورشید نشسته و سپس موها را با آب ولرم شست و شو دهید

قهوه علاوه بر کافئین بالا، موجب خوش رنگ شدن مو نیز می شود. البته ماندگاری آن بر روی مو، زیاد نیست و اغلب، رنگ تیره ایجاد می کند. در مواردی که مو نیاز به تقویت دارد، استفاده از قهوه، راه حل مناسبی است. کافیست مقداری قهوه دم کرده را با روغن زیتون مخلوط و یک ساعت روی موها قرار دهید.

به عقیده کارشناس زیبایی مجله اینترنتی ماه در مورد عوارض استفاده از رنگ مو ؛ اگر می خواهید رنگ های طبیعی ماندگاری بیشتری روی مو داشته باشند، از شست و شوی سر با آب بسیار گرم پرهیز کنید، استفاده از ابزارهای حالت دهنده مثل اتو یا سشوار را به حداقل برسانید و از شوینده های مناسب با نوع مو استفاده کنید.

[rs_post_grid cats=”36″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید