شیائومی می میکس 2

بالاخره شرکت چینی شیائومی توانست در میان انواع برندهای تلفن همراه به ویژه در اروپا، جایگاهی برای خود فراهم کند، این بار با محصولی به نام می میکس 2. این محصول به دلایل مختلفی از جمله قدرت بالا، قیمت مناسب و طراحی بی نظیر بسیار مورد توجه طرفداران این گوشی و کارشناسان مجله ماه قرار گرفته است. در این مقاله به بررسی گوشی Xiaomi mi Mix 2 می پردازیم.

طراحی شیائومی می میکس 2

طراحی خاص صفحه ی گوشی با نازک ترین قاب و بیشترین استفاده ی بهینه از اندازه ی نمایشگر خصوصیتی است که در اغلب تلفن های هوشمند دیده میشود اما در شیائومی می میکس 2 بیش از مدل های دیگر نظرها را به خود جلب کرده است. اگر چه ممکن است این نوع طراحی را در مدل هایی مثل سامسونگ گلکسی اس 8 و یا آیفون ایکس هم دیده باشیم اما در این مدل از شیائومی، نوار بالای صفحه نیز به کمترین حد ممکن رسیده است.

طراحی شیائومی می میکس 2

صفحه ی 5.99 اینچی این گوشی فاقد نوار موسوم به notch است و این یعنی حداکثر استفاده از فضای موجود برای نمایش تصاویری با کیفیت تر. در واقع میتوان گفت که این یک طراحی هوشمندانه و زیرکانه است. علی رغم اینکه نوار بالای گوشی محل ثبت اعلان هاست برجای خود باقی مانده و هرگونه قسمت اضافی از آن حذف شده است.

شرکت شیایومی در طراحی مدل mi mix 2 از نقطه نظرات طراح معروف فرانسوی فیلیپ استراک استفاده کرده است. شیوه ی کار او به این شکل است که معمولا از ساده ترین روش ها و ابزارها برای موثرترین کاربردها بهره میبرد. چنانچه در طراحی می میکس 2 هر آن چه را که از نظر خودش اضافی میدانسته حذف کرده و در عوض از امکانات موجود به نحو احسن استفاده کرده است.

صفحه ی پشت گوشی از یک قاب شفاف سرامیکی تشکیل شده است. هرچند که ظاهر این قاب پلاستیکی به نظر میرسد و به دلیل شفافیت زیاد، معمولا رد انگشت به راحتی بر روی آن مشخص می شود، از طرفی جنس سرامیکی آن باعث میشود تا این لکه ها به راحتی تمیز شود اما باید توجه داشت که از هر نوع پارچه ای نمیتوان برای تمیز کردن آن استفاده کرد.

حسگر انگشتی این گوشی در قسمت پشت آن قرار گرفته. در نتیجه، قسمت جلوی گوشی جز صفحه نمایش هیچ چیز دیگری دیده نمیشود. محل قرار گرفتن این حسگر بسیار مناسب است و به راحتی میتوان با انگشت قفل صفحه را باز کرد. در mi mix 2 اثری از آپشن فوق لوکس حسگر تشخیص چهره نیست.

نمایشگر شیائومی می میکس 2

نمایشگر mi mix 2 از نوع IPS FHD با اندازه ی 99/5 اینچ است. تقریبا میتوان گفت که 80 درصد از اندازه ی کل صفحه ی جلوی گوشی را نمایشگر تشکیل داده است. بنابراین این ادعا که تمرکز اصلی گوشی بر روی نمایشگر آن است درست میباشد. با این وجود رزولوشن تصویر در این ابعاد 1080*2160 است.

نمایشگر شیائومی می میکس 2

اگر چه ممکن است عده ای از کاربران عدم وجود پنل QHD را یک عیب بزرگ در این گوشی بدانند ولی باید گفت با این وجود، باز هم کیفیت تصویر در حد مطلوب بوده و امکان تشخیص هیچ پیکسلی حتی در فاصله ی نزدیک هم وجود ندارد. نمایشگر IPS این گوشی هم در ارائه رنگ و هم در میزان شفافیت، تصاویری بسیار زیبا و طبیعی به نمایش میگذارد. این تصاویر تا حدودی شبیه به نمایشگرهای LG است. اگر چه در مقایسه با نمایشگرهای AMOLED ممکن است خوب عمل نکند اما به هر حال رضایت کاربران را جلب کرده است.

استفاده از این نمایشگر در فضای بیرون مشکل خاصی ندارد زیرا به راحتی با میزان نور محیط اطراف سازگاری دارد. البته ناگفته نماند که قدری روشنایی تصویر به ویژه در عکس هایی که با دوربین گوشی گرفته میشود، مناسب نیست که آن هم نیازمند تغییر برخی تنظیمات در منوی گوشی است. به طور کلی تماشای فیلم، انجام بازی و جستوجو در صفحات اینترنت در این نمایشگر راحت و بدون دردسر است.

دوربین شیائومی می میکس 2

دوربین اصلی می میکس 2 با دقت 12 مگا پیکسل و سنسور 386 IMX سونی دارای ویژگی تمرکز خودکار است. با چنین خصوصیاتی باید انتظار داشت که عکس هایی طبیعی و با کیفیت داشته باشیم. اما متاسفانه میزان نور و شفافیت در عکس ها کم است. هرچند که فلش مناسبی در دوربین تعبیه شده و در هنگام عکاسی نور کافی به شیء میتابد، اما کیفیت عکس ها از نظر میزان نور زیاد مناسب نیست. گر چه سرعت این فلش نیز بسیار بالاست اما بیشتر عکس ها رنگ پریده به نظر میرسد.

در مقایسه با عکس های گرفته شده با دوربین گوشی هایی مثل آیفون 8 و سامسونگ گلکسی اس 8، میزان ارائه ی جزییات در می میکس 2 در حد مطلوب نیست، به ویژه زمانی که آ ن را در حالت بزرگ نمایی تماشا کنید. نکته ی قابل توجه این است که چرا شیایومی در این مدل از لنزهای دوگانه ای که در مدل می 6 به کار برده بود بهره نبرده است.

امکان فیلم برداری در mi mix 2، 30 فریم در ثانیه است. اما کیفیت صدا در هنگام فیلم برداری نامناسب است. یکی از خصوصیات ویژه و منحصر به فرد این گوشی، محل قرار گیری سنسور دوربین سلفی است. در اغلب گوشی هایی که تا کنون بررسی کرده ایم دوربین سلفی در نوار بالای صفحه نمایش قرار دارد. اما در شیایومی mi mix 2 باید این دوربین را در پایین صفحه ی جلوی گوشی جستوجو کنید.

دوربین شیائومی می میکس 2

در واقع برای گرفتن سلفی باید گوشی را بچرخانید و سپس عکاسی کنید. به طور واضح باید گفت که در جلوی گوشی دوربین جداگانه ای وجود ندارد، بلکه سنسوری که به دوربین اصلی متصل است امکان گرفتن عکس سلفی را فراهم میکند. یکی از مزایای این دوربین این است که کیفیت عکس سلفی با عکس معمولی در یک اندازه است.

نرم افزار و سیستم عامل شیائومی می میکس 2

با وجود بهره مندی از تراشه ی Qualcomm snapdragon 835 باید عملکرد پرسرعتی را از این گوشی انتظار داشت. رم این گوشی با ظرفیت 6 گیگا بایت است. البته در نمونه ای دیگر این گوشی که با قیمت بیشتری عرضه میشود، ظرفیت رم به 8 گیگا بایت نیز میرسد.

نتیجه ی وجود چنین تراشه و حجم حافظه ای، یک گوشی پر سرعت است که تقریبا از عهده ی انجام هر گونه عملکردی بر می آید. سوییچ بین برنامه ها بسیار سریع اتفاق می افتد و نصب بازی های 3D هیچ گونه مشکلی ایجاد نمیکند. اسپیکر گوشی در قسمت پایین آن است. البته این گوشی از وجود یک اسپیکر دیگر نیز در کنار قسمت بلندگوی تماس بهره میبرد. اما این اسپیکر ها معایبی نیز دارند. برای مثال، امکان پخش موسیقی در قالب Bass وجود ندارد. اسپیکر موجود در قسمت بلندگوی تماس در اصل کارایی خاصی ندارد. از طرفی با کم شدن صدا کیفیت آن نیز کم میشود.

همانند اغلب تلفن های هوشمند که در سال های اخیر تولید شده، شیایومی نیز از برنامه ی اندرویدی برای محصولات خود استفاده میکند. MIUI جز آن دسته برنامه هایی است که بسیاری از ویژگی ها و خصوصیات خود را از نرم افزارهایی مثل اپل وام گرفته است.

هر چند که پس از گذشت سال ها چندین بار به روز رسانی شده، اما هنوز هم شباهت زیادی بهم دارند. اما MIUI خصوصیاتی نیز دارد که مختص به خود است. از جمله خصوصیات این سیستم عامل این است که امکان دانلود پس زمینه ی مورد نظر، دانلود شکل آیکون های دلخواه، امکان ایجاد فضای اضافی برای ذخیره ی برنامه های نصب شده به صورتی که بیش از یک کپی از آن موجود باشد، حتی امکان تغییر خودکار پس زمینه نیز وجود دارد.

یکی از خصوصیات ویژه ی MIUI که شباهت بسیاری با اندروید Android Nougat دارد، امکان باز کردن هم زمان دو برنامه است. از آن جایی که اساسا MIUI یک نرم افزار چینی است، زبان اصلی آن نیز چینی می باشد. اما آپشن های مختلفی برای تغییر زبان دارد که اغلب کاربران معمولا انگلیسی را ترجیح میدهند.

عمر باتری شیائومی می میکس 2

نوع باتری استفاده شده در شیایومی mi mix 2، 3400 میلی آمپر و غیر قابل جا به جایی است که علی رغم ضخامت 7/7 میلی متری گوشی در قسمت کنار گوشی قرار میگیرد. اگر چه نسبت به mi mix حدودا 1000 میلی آمپر در ظرفیت کاهش داشته اما همه ی تلاش خود را به کار بسته تا عملکرد خوب گوشی را با عمر بالا تکمیل کند. شارژ کامل باتری تا یک روز کامل شما را از شارژ مجدد بی نیاز خواهد کرد.

میزان تقریبی مصرف باتری برای کارهای عمده به این ترتیب است:

  • 20 دقیقه جستوجو در اینترنت 3 درصد از شارژ باتری کسر میکند.
  • 20 دقیقه تماشای فیلم 5 درصد از باتری را مصرف میکند.
  • 30 دقیقه بازی 7 درصد نیاز به شارژ باتری دارد.

یکی از خصوصیات مهم باتری این گوشی قابلیت شارژ سریع است به این شکل که در مواقع ضروری، در کمترین زمان ممکن میتواند شارژ باتری را کامل کند. البته نباید فراموش کرد که این مدل قابلیت شارژ بی سیم ندارد.

خصوصیات فنی Xiaomi mi Mix 2

  • پردازشگر: Snapdragon 835
  • رم: 6 و 8 گیگا بایت
  • حافظه ی داخلی: 64 و 128 و 256 گیگا بایت
  • نمایشگر: 99/5 اینچ و از نوع IPS FHD با رزولوشن 1080 پیکسل
  • ابعاد: 151*75*7 میلی متر
  • وزن: 185 گرم
  • باتری: 3400 میلی آمپر
  • نرم افزار: MIUI ، اندروید 7.1
  • دوربین اصلی: 12 مگاپیکسل
  • مجهز به پورت USB C برای شارژ و جک هدفون 5/3 میلی متری

علی رغم امکاناتی که این گوشی دارد، معایبی نیز دارد که ممکن است مورد توجه کاربران قرار گیرد. از جمله معایب این گوشی این است که قابلیت اتصال کارت حافظه را ندارد، وزن آن نسبت به دیگر محصولات موجود در بازار زیاد است، از رادیو FM پشتیبانی نمیکند، فقط در دو رنگ مشکی و سفید عرضه میشود. با وجود قاب سرامیکی و مقاوم، این گوشی ضد آب و ضد خش نیست و بهتر است برای جلوگیری از آسیب صفحه ی گوشی حتما از محافظ استفاده شود.

همان طور که توضیح داده شد، Xiaomi mi Mix 2 توانسته با ایجاد امکانات بروز همپای دیگر رقبا از جمله شرکت هم وطن خود هوآوی، به رقابت بپردازد. طبق نتیجه گیری کارشناسان مجله اینترنتی ماه، اغلب کاربران از خصوصیات ویژه ی این گوشی رضایت کافی دارند و با وجود معایبی که در برخی عملکرد ها دارد باز هم به دلیل قیمت مناسب، خرید این گوشی را ترجیح میدهند.

[rs_post_grid cats=”36″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)