تاثیرات تلفن همراه بر حافظه

آیا امواج تلفن همراه می تواند برحافظه و عملکرد آن تاثیر گذار باشد؟طبق تحقیقات مجله ماه بر تاثیرات تلفن همراه بر حافظه مشخص شد، بله این مسئله امکان پذیر است. طی تحقیقاتی که در دانشگاه لوند سوئد انجام شد، وقتی موش ها را در هفته دو ساعت و در طول 2 سال در معرض امواج ساتع شده از تلفن همراه قرار دادند، متوجه شدند که عملکرد حافظه آن ها قدری ضعیف شده است.

تحقیقات در مورد تاثیرات تلفن همراه بر حافظه

در تحقیقی که برای تشخیص میزان تاثیرات تلفن همراه بر حافظه انجام شد، موش ها را به همراه 4 وسیله ی دیگر درون جعبه قرار دادند. این 4 وسیله در 2 جای مختلف قرار داده شد و جای آن را هر چند دقیقه یک بار عوض می کردند. در این حالت، موش ها در اولین جا به جایی 2 مورد از وسیله ها را تشخیص دادند و در مرحله ی بعد نیز همان دو مورد را. در اغلب موارد، موش ها این دو وسیله را درهمان جای اول جستجو کردند.

به عقیده ی دکتر Henrietta Nittby و همکارانش، این جستجوی موش ها و یافتن ابزار موجود در جعبه به نوعی به جستجوی تیمی اولیه باز می گردد. در واقع آن ها در یافتن جسم دچار مشکل هستند و دلیل آن تاثیرات تلفن همراه بر حافظه است که می تواند بر سلول های خونی مغز تاثیر گذار باشد. این امواج لایه ی محافظتی را که از مغز و سیستم گردش خون در آن محافظت می کرده، دچار آسیب کرده و علاوه بر این موجب آسیب به سلول های عصبی نیز شده است.

پیش از این نیز محققان دریافتند که آلبومین، پروتئینی که به عنوان انتقال دهنده ی خون در مغز فعالیت می کند، زمانی که فرد در معرض امواج تلفن همراه قرار می گیرد به درون بافت های مغزی رسوخ می کند و باعث ایجاد لکه های خون در مغز می شود.

 به علاوه، محققان نوعی آسیب را در تارهای مغزی و هیپوکامپوس که مرکز فعالیت حافظه است، یافته اند. رسوخ آلبومین در بافت های مغزی دقیقا پس از قرار گرفتن در معرض امواج مضر اتفاق افتاد، در حالی که آسیب های عصبی نیز مدتی پس از آن روی می دهد، تقریبا 4 یا 8 هفته بعد. از طرفی دیگر، آن ها تغییر و دگرگونی هایی نیز در فعالیت گروهی از ژن ها یافته اند.

 به هرحال، اکنون محققان از ایجاد تغییرات در عملکرد مغز حیوانات پس از قرار گرفتن در معرض امواج تلفن های همراه مطمئن هستند. قدم بعدی آن است که این تحقیق در مورد انسان ها و چگونگی آن نیز انجام شود.

تاثیر استفاده مداوم از تلفن همراه بر ذهن انسان

 تحقیقات جدید نشان می دهد که استفاده ی مدام از تلفن همراه نه تنها بدن فرد، بلکه مغز او را نیز تنبل می کند. کارشناسان تحقیقی را بر روی 660 نفر انجام داده و عملکرد مغزی و میزان استفاده ی آن ها از تلفن همراه را اندازه گیری کردند. به عقیده ی این کارشناسان، کسانی که معمولا برای فکر کردن در مورد موضوعی بر تفکر و قوه ی فکری خود بیشتر تکیه دارند، در هنگام تصمیم گیری پیش از آن که از ذهن خود کمک بگیرند به موتورهای جستجو در تلفن همراه خود وابسته هستند. در مقابل افراد منطقی و کسانی که برای تصمیم گیری با دیگران مشورت می کنند، معمولا کمتر از امکانات تحقیقی تلفن همراه استفاده می کنند.تاثیر استفاده مداوم از تلفن همراه بر ذهن انسان

به گفته ی دکتر Gordon Penny ccok، آن ها ممکن است اطلاعاتی را جستجو کنند که پیش از این می دانسته اند یا به راحتی می توانند یاد بگیرند. اما از تلاش برای فکر کردن در مورد آن پرهیز می کنند.

تفکر سست و بی پایه، تنها تاثیر منفی تلفن های همراه هوشمند نیست. تحقیقات نشان داده که تلفن های همراه بر دیگر جنبه های سلامت ما نیز اثرات منفی دارد. این وسیله ی ارتباطی می تواند نحوه ی نشستن ما را تغییر دهد، بر شنوایی ما تاثیر گذارد، خواب را کم کند و حتی این می تواند بسیار کثیف تر از میکروب های موجود در دستشویی باشد.

شاید بهترین راه حل دوری از استفاده از این وسیله ارتباطی است، اما در دنیایی که فناوری روز به روز در حال پیشرفت است و استفاده از این ابزارها ضروری تر می شود، چنین راه حلی تقریبا غیر ممکن است. نه تنها نمی توان آن ها را کنار گذاشت، بلکه روز به روز موارد استفاده از آن بیشتر است.

 دکتر Nathaneail Bar معتقد است که پیش از گسترده شدن کاربرد این وسایل، باید در مورد تاثیرات آن بر بدن و زندگی اجتماعی تحقیق و دست کم نحوه ی استفاده از آن برای مردم روشن می شد.

تنبلی ذهن در نتیجه استفاده از تلفن همراه

اگر نمی توانیم استفاده از تلفن همراه را کمتر کنیم، بهتر است حداقل هنگام خواب آن را کنار بگذاریم تا تاثیرات تلفن همراه بر حافظه قدری کمتر شود. خواب یکی از راه هایی است که می تواند نیرویی مضاعف به ذهن و حافظه داده و عملکرد آن را بهبود ببخشد. اگر قبل از خواب به نمایشگر گوشی زیاد نگاه کنید، دچار کم خوابی شده و به طبع این کم خوابی ذهن را تضعیف می کند.

علاوه بر این مصرف غذاهای حاوی امگا 3 می تواند به تقویت ذهن خصوصا در کودکانی که به تلفن همراه اعتیاد دارند کمک کند.

یکی دیگر از راه های جلوگیری از تنبلی ذهن و کاهش اختلال ذهنی با بازی های رایانه ای، ورزش است. فعالیت بدنی میزان سلول های خاکستری را افزایش داده و موجب تقویت قوای ذهنی می شود. بنابراین اگر نمی توانید استفاده از تلفن همراه را کاهش دهید، حداقل این فعالیت ها را در برنامه ی روزانه ی خود قرار دهید. و نکته ی آخر این که در هر شرایطی به موبایل خود تکیه نکنید. اگر پاسخ سوالی را می دانید، شماره تلفنی را حفظ هستید و یا مسیری را بلد هستید نیازی نیست حتما برای یافتن آن ها از گوشی خود استفاده کنید.

تاثیرات تلفن همراه بر بدن و مغز انسان

این مسئله بسیار روشن است که در دنیای امروز ما نیاز به استفاده از فناوری ها را داریم و بدون آن ها زندگی و کار منتقل می شود. اما ذهن و بدن ما عقیده ی دیگری دارد. استفاده ی مداوم از تلفن همراه، هورمون های مرتبط با استرس را فعال می کند، آستانه ی تحول دا در فرد کاهش می دهد، ضربان قلب را سرعت می بخشد، فرد را دچار تنگی نفس می کند و ماهیچه ها را منقبض می کند.

بدن ما اساسا برای یک زندگی به این شکل ساخته شده است. برنامه های فضای مجازی هرچند موجب تعادل بیشتر افراد شده اما در اصل، نیاز به تعامل رو در رو برای حفظ سلامت بدن داریم. جالب است بدانید که 89 درصد از جوانان بین 25-19 سال دچار اختلال phantom هستند، به این معنی که تصور می کنند گوشی آن ها در حال زنگ خوردن است و لرزش آن را حس می کنند، در حالی که اصلا تماسی وجود ندارد. 86 درصد از شهروندان آمریکایی نیز در هر ساعت چندین بار مداوم ایمیل و شبکه های اجتماعی خود را چک کرد و همین موجب افزایش استرس در آن ها شده است.تاثیرات تلفن همراه بر بدن و مغز انسان

انسان موجودی است که می تواند در هر لحظه فقط یک کار را انجام دهد، در واقع 98 درصد از افراد جزء این گروه هستند و فقط 2 درصد از مردم، قابلیت انجام چند کار هم زمان را دارند. برای مثال در حین رانندگی در حالی که تمرکز کافی برای دقت در رانندگی دارند، با تلفن همراه خود نیز کار کنند.

اما استفاده ی مداوم از تلفن همراه قدری نظم کلی بدن را به هم می ریزد. زمانی که در یک شبکه ی اجتماعی در حال صحبت هستید و در لحظه ایمیلی دریافت می کنید و ذهن شما درگیر آن می شود، در واقع نیاز دارید تا صفحه را عوض کرده و ایمیل دریافتی را چک کنید، سپس دوباره به قبلی باز گردید. این تغییر عملکرد، ذهن را دچار اختلال کرده و موجب می شود انرژی زیادی برای مدیریت خود صرف کنید. بنابراین ضعف و کمبود انرژی را نیز در کنار استرس و خشم باید به مضررات تلفن همراه برای مغز اضافه کرد.

[rs_post_grid cats=”36″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)