شیائومی می ای وان

شرکت چینی شیائومی با تولید و طراحی گوشی هایی با قیمت مناسب و پشتیبانی از برنامه های کاربردی، توانسته جایگاه خوبی در بازار فروش محصولات ارتباطی برای خود ایجاد کند. در پی استقبال کاربران از محصولات هوشمند این شرکت، پس از شیائومی می میکس 2 این بار مدل شیائومی می ای وان Xiaom mi a1 روانه ی بازار شده است.

طراحی و کیفیت شیائومی می ای وان

طراحی این گوشی، در واقع تلفیقی از طراحی های قدیمی و جدید تلفن های هوشمند است. اگر قبلا با محصولاتی مثل شیائومی Mi Max 2،  Mi 5x و انواع مدل های Red mi notes، آشنایی داشته باشید، مطمئنا شناخت کارآیی مدل mi a1، برای شما مشکل نخواهد بود. به گفته ی برخی کارشناسان، این مدل جدید شیائومی را می توان ترکیبی از Redmi note 4، one plus 5 دانست، البته نسبت به note 4 گوشه های منحنی تری دارد و از نظر محل قرار گرفتن دوربین و موقعیت آنتن نیز، بسیار شبیه one plus است.

طراحی و کیفیت شیائومی می ای وان

از طرف دیگر، طراحان خود شرکت، mi a1 را در واقع نمونه ی جدید همان مدل شیائومی mi 5x دانسته  که این شباهت، از نظر آن ها نقصی به حساب نمی آید. در سمت راست گوشی، دکمه ی پاور و تغییر ولوم صدا نیز قرار دارد. علی رغم تقلیدی که در طراحی آن صورت گرفته ولی گوشی خوبی به نظر می رسد. خصوصا با در نظر گرفتن قیمت آن.

خصوصیات ظاهری شیائومی می ای وان

 ضخامت گوشی 3/7 میلی متر است و از نظر وزنی نیز، در حد متوسط است. در واقع وزن 165 گرم برای چنین مدلی، را نمی توان غیب به شما آورد. حتی با یک دست نیز، می توان به راحتی از آن استفاده کرد. یکی از منحصر به فردترین خصوصیات ظاهری این گوشی، اسکلت زیبا و مدل بسیار ظریف انحنای لبه های آن است.

در قسمت پشت، حسگر انگشتی فوق حساسی در کنار دوربین اصلی قرار دارد. پورت مربوط به شارژ، از نوع USB C و در پایین گوشی جای گرفته و جک 5/3 میلی متری هدفون نیز در کنار پورت شارژر، تعبیه شده است.  در قسمت بالای گوشی و جلو، یک IR blaster قرار دارد که امکان کنترل تجهیزات مربوط به TV یا رادیو را برای شما فراهم می کند.

اندازه ی صفحه ی نمایشگر 5/5 اینچ است. پایین صفحه ی نمایشگر، دکمه ی Home نیز قرار دارد. البته در مدل های جدید، این دکمه اغلب برای حفظ ظاهر گوشی تعبیه می شود و استفاده ی بسیار ضروری از آن نمی شود. جنس قاب گوشی هم در قسمت جلو و هم صفحه ی پشتی از جنس فلز است. شیائومی mi a1 در رنگ های طلایی، مشکی و صورتی- طلایی عرضه می شود.

صفحه نمایش شیائومی می وان

این روزها، اغلب نمایشگرهای استاندارد، اندازه ی 5/5 اینچی طراحی می شوند. نمایشگر شیائومی mi a1 از نوع LCD و در اندازه ی استاندار است. اما متاسفانه، فضای بسیاری در قسمت بالا و پایین گوشی بلا استفاده شده است. این نکته و نقص، دیگر در مورد گوشی های ساخت سال 2018 نباید وجود داشته باشد.

صفحه نمایش شیائومی می وان

اگرچه از یک گوشی با این قیمت نمی توان انتظار داشت که از تمامی فضای نمایشگر استفاده کند و لبه های حاشیه ای نداشته باشد، اما پیش از این، شیائومی در مدل Redmi 5 این نقص را اصلاح کرده بود.  روشنایی تصویر در حد مطلوب است، اما ارائه ی رنگ ها، زیاد جالب نیست. در مقایسه با دیگر گوشی های ارزان قیمت، کیفیت مطلوبی ندارد.

البته باید به اندازه ی میزان پرداخت، از کیفیت دستگاه انتظار داشت، اما به هر حال این گوشی قابلیت ارائه تصاویری بهتر را دارد.  نمایشگر mi a1، فول HD است و از نوع LTPS IPS است. رزولوشن تصویر  1920*1080 و اندازه ی پیکسل های آن ppi 403 است. باوجود کیفیت متوسطی که این نمایشگر دارد، در فضای بیرون و در تابش نور خورشید نیز، تقریباٌ قابل شناسایی است.

عملکرد Xiaomi mi a1

پردازشکر نصب شده در شیائومی mi a1، از نوع هشت هسته ای، Qualcomm Snapdragon 525 است. برنامه ای که پیش از این، در مدل هایی مثل Mi Max 2, Kedmi note 4 نیز به کاربرده شده است.

این در حالی است که اغلب کاربران انتظار داشتند که شیائومی در مدل جدید خود ریز تراشه هایی مثل مدل جدید Snapdragan 630- 760 و یا حداقل مدل سال گذشته ی این شرکت، یعنی Snapdragon 626 استفاده کند. اما به هرحال هنوز بهره برداری از نمونه ی 625 در دستور کار این طراحان است. این ریز تراشه، عملکرد قابل قبولی از خود ارائه می دهد و به نظر می رسد با این قیمت محصول، سازگاری داشته باشد.

RAM گوشی 4 گیگابایت است و می تواند تمامی برنامه های موجود و هم چنین فایل های مربوط به نرم افزار را پشتیبانی می کند. علاوه بر این، این حجم از RAM  میتواند برخی بازی های با گرافیک بال را نیز حمایت کند. ذخیره سازی و ثبت داده ها، معمولاٌ در اندروید بسیار راحت تر از MIUI است و فضای بیشتری در اختیار کاربر قرار می دهد. بنابراین کارایی mi a1 بیش از Redmi note 4  خواهد بود.

تراشه های بکار برده شده در گوشی شیائومی می وان

طراحان شیائومی ادعا می کنند که در تراشه های نصب شده در مدل mi a1 از یک صفحه ی گرافیت جذب حرارت دوگانه برای خنک کردن دستگاه و از بین بردن حرارت ایجاد شده استفاده کرده اند. اما اغلب کاربران در حالی که مشکلی با حرارت ایجاد شده ندارند، به هرحال آن را درهنگام بازی با گوشی و یا در زمان شارژ، حس می کنند. هر چند که این تولید حرارت مسئله ای غیر عادی نیست، اما به هرحال بهتر است طراحان و سازندگان به برطرف کردن آن نیز توجه کنند.

به طور کلی، اگرچه Snapgragon 625 یک تراشه ی قدرتمند با علکرد عالی نیست، اما برای استفاده در یک گوشی متوسط، مناسب به نظر می رسد. سرعت گوشی حتی در حالت بد بودن فضای حافظه نیز بالا است.

دوربین شیائومی mi a1

شیائومی در مدل mi a1 نیز همانند Mi 6،  Mi 5x از دوربین 12 مگاپیکسلی استفاده کرده است. برخلاف اکثر گوشی های ساخت این شرکت، دوربین شیائومی mi a1 در هنگام تنظیم، گزینه ی iso ندارد و سرعت عملکرد لنزها نیز، پایین است. این دوربین 12 مگاپیکسلی و البته سنسور تله فتوی آن، از همان  نمونه ای است که اپل در نمونه ی آیفون 7 پلاس خود بهره برده است.

دوربین شیائومی mi a1

در مدل شیائومی mi a1 از نرم افزار اختصاصی دوربین، استفاده می شود. استفاده و کار با این نرم افزار بسیار ساده است و امکاناتی مثل HDR، حالت برنزه و فلش سمت چپ و هم چنین تله فتوی 2X و دوربین فیلم برداری در اختیار شما قرار می دهد.

 این دوربین، دارای تعدا زیادی حالت های عکس برداری است. حالت هایی مثل: چشم انداز، تایمر، شنیداری- مستقیم، دستی، بیوتیفای، عکس گروهی، تیلت شیفت و عکاسی در شب. در کنار حالت های عکاسی، تنظیمات مختلفی نیز برای دوربین تعبیه شده است.

 سرعت عکسبرداری در این دوربین بالاست وجزئیات بسیاری را شامل می شود. علاوه بر این، میزان تاری عکس و وجود اختلالات در آن، تا حد زیادی کاهش یافته است. میزان تناسب رنگ سفید در آن و نسبت رنگ ها در حد طبیعی و مطلوب است.

دوربین تله فتو، از نظر نور و شفافیت بسیار عالی است و زمانی که نیاز به بزرگنمایی یا جزئیات بیشتر دارید، به خوبی می توانید از آن استفاده کنید. به جرعت می توان گفت که کیفیت دوربین تله فتو، تا حدودی نزدیک به دوربین اصلی است، هم از نظر ارائه رنگ و هم از نظر فرآیند عکسبرداری.

HDR

 این نوع دوریبیسن، کیفیت قابل ملاحضه ای دارند، اما سرعت پایین آن در برخی موارد باعث می شود تا استفاده از دوربین اصلی یا تله فتو را ترجیح دهید.

Low- Light یا نور کم

در زمانی که نور کافی برای عکس برداری وجود نداشته باشد، کیفیت عکس با این دوربین زیاد مناسب نیست، به ویژه اگر نیاز به بزرگنمایی تصویر داشته باشید، جزئیات به خوبی مشخص نیست. اما برای حل مشکل می توان گزینه ی low light را به صورت خودکار فعال کرد تا در زمانی که نور کافی وجود ندارد، کیفیت تصویر حفظ شود. در این حالت، میزان اختلال در تصویر، کمتر شده و جزئیات بیشتری قابل مشاهده خواهد بود.

سلفی

دوربین سلفی جزئیات متوسط و قابل قبولی را ارائه می دهد. اما جزئیات و رنگ ها در حد عالی است. فیلم برداری با دوربین اصلی شیائومی mi a1 با دقت 2160 پیکسلی و کیفیت 4k،  لذت ثبت لحظاتی شیرین را برای شما فراهم می اورد. هرچند که ممکن است وضوح کافی را نداشته باشد.

باتری

با قدرت باتری: 3080mAh یکی از تفاوت های عمده ی میان Redmi note 4،  mi a1رقم می خورد. قدرت و عملکرد باتری به کاربرده شده در Redmi note4، 4100mAh و در mi a1، 3080mAh است که البته این روزها، این نوع باتری به استانداردهای جهانی، نزدیک تر است. این باتری، قابلیت یک روز استفاده ی کامل را دارد. یعنی با هر بار شارژ کامل، تا 24 ساعت از شارژ مجدد معاف خواهد بود. با این میزان شارژ در طول 24 ساعت، به طور متوسط 18-15 ساعت از تلفن همراه استفاده می کنید.

علی رغم این که پورت شارژ از نوع USB C است و از تراشه کوالکام استفاده شده، با این حال سرعت شارژ در این گوشی، بسیار کم است. علاوه بر این ، امکان شارژ بی سیم نیز در این مدل وجود ندارد. اما همه ی این معایب در کنار قسمت پایین محصول کم رنگ خواهد شد.

خصوصیات فنی شیائومی mi a1

  • ابعاد: 7*75*155 میلی متر
  • وزن: 165 گرم
  • دو سیم کارته
  • نمایشگر: 5/5 اینچ، از نوع LTPS IPS LCD و فول HD
  • نرم افزار: اندروید 1/7
  • تراشه: Qualcomm Ms MA 953, Snepdragene 625
  • CPU: 8 هسته ای
  • حافظه ی داخلی: 64 گیگابایت
  • RAM: 4 گیگابایت
  • دوربین اصلب: 12 مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: 5 مگا پیکسل
  • باتری:  3080Mah
  • قیمت: 170 یورو

سیستم عامل شیائومی می وان

اگر شما یکی از طرفداران عمده ی محصولات شیائومی هستید، اما از نرم افزار نصب شده بر روی آن، یعنی MIUI استفاده ی چندانی نکرده و قابلیت های آن را دوست ندارید، مدل جدید mi a1 راه حلی مناسب برای حل مسئله است. زیرا در این مدل، از نرم افزار اندروید یک استفاده شده است. این نرم افزار یکی از سیستم های عملکردی است که برای استفاده در گوشی های متوسط طراحی شده است.

از جمله معایبی که این نرم افزار دارد اینکه فاقد LTE 4G در ایالات متحده است. این گوشی به شبکه ی جهانی GSM 4G وصل نیست و این بدان معنی است که فقط با سرعت 3G کار می کند با این وجود کاربران در اروپا در این مورد مشکلی نخواهند داشت.

نکته ای که در مورد شیائومی mi a1 مورد توجه کاربران قرار می گیرد، قیمت به صرفه ی آن است. قیمت اصلی این گوشی 250 دلار است که البته در کشورهای مختلف با امکانات متفاوت، ممکن است کمی متفاوت باشد.  در اروپا، قیمت این محصول، نسبت به مناطق دیگر کمتر است.

سیستم عامل شیائومی می وان

نرم افزار شیائومی می وان

نرم افزار این محصول یکی از پر رنگ ترین جنبه های آن است. البته بسته به نوع نگاه شما و نیازی که به استفاده از آن دارید، ممکن است عملکرد نرم افزار را ضعیف یا قوی بدانید. از میان محصولات شیائومی، mi a1 اولین محصولی است که از اندورید یک استفاده می کند. این نرم افزار، عملکردی شبیه به گوگل پیکسل Nougat دارد.

کار با این نرم افزار، بسیار ساده و راحت است. علاوه بر این به صورت دوره ای، این نرم افزار، خودکار به روز رسانی می شود. این برنامه در ماه های اکتبر، نوامبر و دسامبر، به رایگان به روز شده و تمامی برنامه های نصب شده را نیز ارتقا می دهد. ممکن است است قدری عادی به نظر برسد، اما هر چند وقت یکبار برنامه ی اندروید این گوشی، آپدیت می شود.  برنامه های محدودی از پیش در این گوشب نصب شده، برنامه هایی Mikemeto و برنامه ی کاربردی دوربین.

اگرچه سرعت تراشه ی Snapdragon 625 بسیار بالا نیست، اما به خوبی برنامه های نصب شده را پشتیبانی می کند. برنامه هایی مثل Google play، یوتیوب، تویتیر نیز قابلیت اجرا را دارند. اما اگر پیش از این از نرم افزارهای دیگری استفاده کرده باشید، به خوبی متوجه سرعت آن خواهید شد. عملکرد این نرم افزار، شباهت زیادی با Honor 7x دارد که از پردازشگر kirin 659 استفاده می کند.

معایب گوشی شیائومی می وان

عدم پشتیبانی از Java، باتری غیر قابل جابه جایی، وزن زیاد، عدم استفاده از دماسنج، ضد آب و ضدخش نبودن آن ممکن است اندکی شوق خرید را بکاهد. یکی از معایبی که امروزه اغلب گوشی ها دارند، این است که اسپیکر آن ها در قسمت پایین گوشی و کنار پورت USB C قرار دارد. در این حالت به طور هم زمان نمی توان از 2 قابلیت استفاده کرد. از جمله لوازم جانبی که در هنگام خرید ممکن است در جعبه گوشی وجود باشد:

این گوشی نیز مانند سری های قبل از جمله Xiaomi Note 4x انواع قاب، کاور، گارد محافظ، محافظ صفحه، هندزفری، شارژر، پاوربانک و سایر لوازم را با خود دارد. بررسی های انجام شده توسط مجله اینترنتی ماه در مورد گوشی شیائومی می وان نشان می دهد که در برابر هزینه ای که برای خرید این گوشی صورت می گیرد، نباید انتظاراتی فراتر از حد داشت.

[rs_post_grid cats=”36″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)