سردرد در اثر ضعیف شدن چشم

حتما تاکنون همه شما این مسئله را تجربه کرده اید که به هنگام سردرد ، علاوه بر دیگر علائم، درد و فشار شدیدی نیز در ناحیه چشم و اطراف آن احساس می کنید، به طوری که با حرکت دادن چشم، سردرد شدت می یابد. سردرد و درد ناحیه چشم، معمولا از دو منظر باهم در ارتباط هستند. گاهی اوقات اختلال در بینایی و فشار در قسمت چشم، یکی از علائم سردرد است و در مواردی نیز مشکلات چشمی و اختلال در بینایی مثل ضعیفی چشم، علت اصلی سردرد است. هر دو موقعیت، در صورتی که تحت مراقبت قرار نگیرد، می تواند مشکلات متعدد و عوارض جدی را برای فرد به وجود آورد. ایجاد سردرد در اثر ضعیف شدن چشم یکی از انواع مختلف سردرد است که در مجله سلامت ماه در مورد آن بحث خواهیم کرد.

بروز سردرد در اثر ضعیف شدن چشم

درصد بسیاری از مشکلات چشمی مثل ضعف بینایی ، بی حسی پلک یا مواردی از این دست می تواند منجر به بروز سردرد شود. از جمله مشکلاتی که باعث ایجاد سردرد می شود در ادامه توضیح داده شده اند.

خستگی چشم و سردرد

برای این تصویر به راحتی قابل مشاهده باشد، دو ساختار اصلی در چشم یعنی عدسی و قرنیه باید با یکدیگر در ارتباط باشند. گاهی اوقات ضعف بینایی باعث می شود تا مکانیزم فعالیت این دو عضو، دچار اختلال شود. در این حالت، ماهیچه های چشم برای جبران این ضعف باید بیشتر و سخت تر کار کنند، در نتیجه چشم دچار خستگی می شود و سردرد در اثر ضعیف شدن چشم اتفاق می افتد.

در مورد خستگی چشم باید بدانید که در کنار علل گفته شده، موارد دیگری نیز در این وضعیت دخیل است. برای مثال نگاه کردن طولانی مدت و تمرکز بر یک مورد خاص می تواند منجر به خستگی چشم شود. مطالعه، نوشتن، نگاه کردن به صفحه گوشی یا کامپیوتر و تماشای تلویزیون در محیط تاریک، از جمله مثال هایی در این مورد هستند.

دستگاه های دیجیتال مثل تلویزیون و کامپیوتر از جمله مواردی هستند که جز اصلی ترین علل خستگی چشم و به طور کلی مشکلات چشمی در سال های اخیر شناخته شده است. افرادی که به مدت دو سال به طور ممتد با این نمایشگرها کار می کنند، به دلیل خستگی چشم و نداشتن فرصت کافی برای حفظ رطوبت چشم، بیشتر دچار ضعف بینایی هستند.

آستیگماتیک چشم و بروز سردرد

آستیگمات زمانی به وجود می آید که قرنیه دچار اختلال در حالت و فرم شده، در نتیجه فرد اشیا را به صورت تار و مبهم می بیند. در این حالت، فرد مجبور است تا برای تماشای دقیق تر فضا با چشم نیمه باز نگاه کند و نهایتا این وضعیت، منجر به ایجاد سردرد می شود.

بروز سردرد در اثر ضعیفی چشم یا دوربینی

در این وضعیت برای دیدن محیط، تصویر به جای شبکیه، در قسمت پشت چشم شکل می گیرد. یعنی اجزای نزدیک، تار و مبهم دیده می شود و فرد برای تماشای واضح تر آنها باید چشم را در حالت نیمه باز قرار دهد که این حالت، عامل ایجاد سردرد در اثر ضعیف شدن چشم است.

ایجاد سردرد در اثر پیر چشمی

 با افزایش سن، قرنیه دچار اختلال شده و ایجاد تصویر در شبکیه با مشکل روبرو می شود. در این حالت فرد اصطلاحا دچار پیر چشمی شده است. تمامی موارد گفته شده در بالا کاملا قابل درمان است و با کمک عینک می توان این مشکلات بینایی را برطرف و از بروز سردرد در اثر ضعیف شدن چشم جلوگیری کرد.

درمان سردرد ناشی از مشکلات چشم

معمولا در اغلب موارد برای تسکین سردرد ، از داروهای مسکن مثل بروفن یا آسپرین استفاده می شود. اما باید توجه داشت که قبل از هر گونه اقدام درمانی، باید علت اصلی را جست و جو کرد. حتی اگر مطمئن هستید که سردرد در اثر ضعیف شدن چشم ایجاد شده، باید مشخص شود که این مشکل چشمی دقیقا چیست و چه خصوصیاتی دارد. برای مثال، گاهی ضعف چشم در اثر خستگی یا دوربینی، با استفاده کردن از عینک به راحتی برطرف می شود. مصرف مسکن ها اگر هم راه حل مناسبی است، اما به دلیل عوارضی که دارد، باید آخرین گزینه باشد.

ورزش روزانه، کاهش مصرف غذاهای آماده و خوراکی های فرآوری شده، کاهش مصرف الکل و عدم اعتیاد به الکل ، کاهش مصرف دخانیات و کاهش مصرف کافئین از جمله راهکارهای دیگری است که کمک می کند تا سردرد شما تسکین یابد.

در هر صورتی، به محض تشخیص این مسئله که ضعف چشم موجب ایجاد سردرد شده، باید درمان را آغاز کرد، زیرا هر چه میان تشخیص تا درمان فاصله زیادتر باشد، حل مشکل کمی سخت تر خواهد بود. علاوه بر این، زمانی که اختلالات چشمی به موقع برطرف نشود، عوارض جبران ناپذیری برای فرد خواهد داشت.

برای پیشگیری از بروز سردرد در اثر ضعیف شدن چشم بهتر است حتما به طور منظم، وضعیت چشم ها توسط متخصص مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که پزشک استفاده از عینک را توصیه کرد، حتما از آن استفاده کنید. در صورتی که ناچارا باید چندین ساعت در روز با نمایشگرها کار کنید، فاصله لازم را رعایت کرده و هر چند دقیقه یکبار، به چشم ها استراحت دهید و برای استفاده از تلویزیون یا صفحه گوشی، حتما نور اتاق را تنظیم کنید تا افزایش مقدار نور آبی، آسیب چشمی در پی نداشته باشد.

سردردهایی که موجب درد چشم می شود

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد سردرد و درد ناحیه چشم، با یکدیگر در ارتباط هستند. برخی از مشکلات ضعیفی چشم عامل بروز سردرد می باشند. در مقابل برخی سردرد ها نیز موجب ایجاد درد در ناحیه چشم می شوند.

میگرن

بیماری میگرن یکی از انواع سردردهایی است که موجب ایجاد درد و اختلال در بینایی فرد می شود. شخص مبتلا به این نوع سردرد ، در هنگام حمله میگرنی علاوه بر دردی که در ناحیه چشم دارد، دچار حساسیت به نور شده و نور محیط علائم را در وی تشدید می کند. درد میگرنی معمولا در اثر وجود یک عامل مشخص تحریک کننده به وجود می آید که نوع آن در افراد متفاوت است. برخی افراد در اثر خوردن یک سری غذاها دچار این حالت شده و برخی دیگر به دلیل قرار گرفتن در موقعیتی خاص یا وضعیتی آب و هوایی. از علائم مشخص دردهای میگرنی علاوه بر سردرد و فشار در ناحیه چشم و اطراف آن، حساسیت به نور و صدا، تهوع، استفراغ و گیجی است. برای درمان طبیعی میگرن باید از قرار گرفتن در موقعیت های تحریک کننده پیشگیری کرد.

سردرد خوشه ای

سردرد خوشه ای

سردردهای خوشه ای عمدتا علاوه بر سر، چشم، گردن و نواحی اطراف سر را نیز درگیر کرده، به طوری که تشخیص نقطه اصلی درد کمی مشکل به نظر می رسد. این نوع سردردها به صورت موقتی و طی مراحل متعدد اتفاق می افتد. در واقع ممکن است در طول یک روز، چند بار این نوع سردرد بروز پیدا کند و گاهی نیز برای یک مدت طولانی، خبری از آن نباشد. علت اصلی این نوع سردردها هنوز به طور کامل مشخص نیست. علاوه بر سردرد و درد در ناحیه چشم و اطراف آن، اشک ریزی، افتادگی پلک، قرمزی چشم و تورم پلک ها از دیگر علائم است. کارشناسان مجله اینترنتی ماه در این مقاله سردرد در اثر ضعیف شدن چشم و راه های درمان آن را به طور کامل توضیح دادند. در ادامه پیشنهاد می کنیم مقاله سردردهای خطرناک و علائم آن را مطالعه نمایید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)