راه های درمان میگرن

بیماری میگرن یک بیماری عصبی است که معمولا با درد های شدید خود را بروز می دهد. افرادی که مبتلا به میگرن هستند، در اغلب موارد علاوه بر سردرد حالت هایی مثل تهوع، استفراغ، اختلال در بینایی، تکلم و حرکت را نیز تجربه می کنند. محققان هنوز نتوانسته اند دلیل اصلی بروز این حالات و به طور کلی سردردهای میگرنی را کشف کنند. اما آنها مطمئن هستند که تغییر در برخی ترکیبات شیمیایی مغز، در شدت این بیماری بی تاثیر نیست. برای شناخت راه های درمان میگرن کارشناسان بخش سلامت مجله ماه مقاله ای را برای مخاطبان تهیه کرده اند که در ادامه ارائه خواهیم کرد.

راه های درمان میگرن چیست

میگرن از جمله بیماری های غیر قابل درمان است که پزشکان قادر به بهبود آن نیستند، بلکه آنها فقط می توانند به کاهش درد و کنترل آن کمک کنند. به علاوه، روش های درمانی به فرد کمک می کند تا از حاد شدن وضعیت سردردها، پیشگیری کند. راه های درمان میگرن به موارد بسیاری بستگی دارد. از جمله:

  • سن
  • اینکه فرد هر چند وقت یکبار فرد دچار حمله میگرنی می شود.
  • نوع میگرن
  • شدت میگرن که با توجه به میزان درد، طول زمان درد و اینکه تا چه حد فرد را از ادامه فعالیت های روزانه باز می دارد.
  • اینکه میگرن با استفراغ همراه است یا خیر
  • وضعیت سلامت کلی فرد و داروهای دیگری که مصرف می کند.

برنامه درمانی که افراد میگرنی لازم است انجام دهند

  • راه کارهای ساده در منزل
  • تغییر سبک زندگی، در واقع دوری از شرایطی که میگرن را در فرد تشدید می کند.
  • داروهای خاص جهت تسکین درد
  • مصرف داروهای روزانه جهت پیشگیری از بروز حمله
  • تجویز داروهایی که باید حین آغاز حمله مصرف شود
  • تجویز دارو جهت پیشگیری از استفراغ
  • تجویز داروهای هورمونی جهت کنترل بیماری در زنان
  • انجام راه های درمان میگرن که برای همه افراد میگرنی توصیه می شود

درباره درمان خانگی میگرن بیشتر بدانید

زمانی که فرد دچار میگرن و حمله میگرنی می شود، می تواند جهت کاهش درد اقداماتی را در منزل انجام دهد. راه های درمان میگرن در خانه عبارتند از:

  • دراز کشیدن در یک اتاق آرام و تاریک
  • ماساژ شقیقه ها و بین دو ابرو
  • قرار دادن یک پارچه خیس یا خنک در اطراف گردن یا پیشانی

مصرف دارو برای پیشگیری یا کاهش درد میگرن

مصرف دارو شاید از راه های درمان میگرن نباشد اما برای پیشگیری یا کاهش درد لازم است. داروهایی که پزشک برای فرد میگرنی تجویز می کند، یا برای کاهش درد فرد است یا به منظور پیشگیری از حمله میگرنی. داروی عمومی در این رابطه، OTC است که در صورتی که تاثیر زیادی نداشته باشد، پزشک نوع دیگری را برای شما تجویز خواهد کرد. البته نوع دارو، به شدت بیماری و طول مدت آن نیز بستگی دارد.

اغلب داروهایی که پزشکان برای این بیماران توصیه می کنند و معمولا بیمار تقاضا می کند، دارویی است که بتواند درد را کمتر کند. در بقیه موارد تحمل علائم دیگر برای فرد راحت است. نکته قابل توجه اینکه در برخی از مناطق جهان، پزشکان فرد میگرنی را تحت عمل جراحی قرار می دهند که البته هنوز مورد تایید سازمان جهانی سلامت قرار نگرفته است، اما به هر حال می تواند تا حدودی در بهبود فرد کمک کننده باشد.

مصرف دارو برای پیشگیری یا کاهش درد میگرن

انواع میگرن

میگرن انواع مختلفی دارد که مشخص ترین و معروف ترین دسته بندی، مربوط به میگرن همراه با aura و میگرن فاقد حالت aura است که برخی افراد هر دوی این میگرن ها را باهم تجربه می کنند.اما بسیاری دیگر از افراد مبتلا به میگرن، جزء دیگر دسته بندی های این بیماری هستند.

میگرن با حالت aura و بدون حالت aura

میگرن با حالت aura را قبلا به عنوان میگرن کلاسیک دسته بندی می کردند که حدود 25 درصد از افراد مبتلا را شامل می شود. فرد در این حالت 2 حمله را تجربه می کند. حالت aura در بسیاری از موارد قبل از اوج درد در ناحیه سر آغاز شده و تا مدتی طولانی پس از درد ادامه می یابد. میگرن بدون حالت aura را میگرن عمومی یا معمولی می نامیدند. بر اساس آمارها، درصد زیادی از افراد مبتلا حالت aura را در فرایند بیماری خود تجربه نمی کنند. به گفته محققان این دسته از افراد، در هر بار حالت اوج سردرد میگرنی، 4 حمله را پشت سر می گذارند.

میگرن های مزمن

این نوع از میگرن معمولا با سردردهای شدید همراه است و در بسیاری از موارد، تمام مراحل بیماری فقط با سردرد همراه است. علت اصلی این نوع بیماری، مصرف زیاد از حد برخی داروهای خاص است که می تواند بر فعل و انفعالات مغزی اثر گذار باشد. افراد این دسته، طول دوره سردردشان ممکن است بین 10 تا 15 روز در هر ماه ادامه داشته باشد. درصد بسیاری از این نوع میگرن ها با حالت aura در فرد همراه است. نشانه های میگرن های مزمن عبارتند از:

  • سردردهای بسیار شدید
  • عدم توانایی فرد در مدیریت کارهای روزمره
  • افسردگی و دردهایی مثل درد آرتروز در ناحیه گردن
  • افزایش فشار خون
  • آسیب به سر یا گردن در اثر کلافگی فرد

میگرن حاد

افرادی را که جزء بیماران دارای میگرن مزمن دسته بندی نمی شوند ، در گروه مبتلایان به میگرن حاد قرار می دهیم. این افراد دارای دردهای شدید در ناحیه سر هستند و گاها تا 14 روز در یک ماه نیز این سردرد را با خود به همراه دارند. البته تعداد روزهای پرتنش برای آنان از مبتلایان به میگرن مزمن کمتر است.

میگرن همراه با دوران سر

در این حالت فرد در کنار دیگر علائم شایع و مشترک بین تمامی گروه ها، دچار دوران سر نیز می شود، به گونه ای که حتی در بینایی نیز دچار مشکل می گردد. حدود 40 درصد از کل افراد میگرنی این حالت را در زمان حمله، تجربه می کنند. دوران سر حتی در کودکان نیز دیده می شود. راه های درمان میگرن این افراد با دیگر بیماران تفاوت چندانی ندارد، فقط اینکه مبتلایان به دوران سر نسبت به غذا حساسیت بیشتری دارند. در واقع برخی غذاها می تواند وضعیت آنها را بدتر کند. البته در این موارد ممکن است پزشک به بیمار توصیه کند تا با یک متخصص در این زمینه نیز مشورت کند تا بتواند هنگام دوران سر و داشتن سرگیجه، تعادل بدن را حفظ کرده و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری نماید.

میگرن چشمی

میگرن بصری یا چشمی، موردی نادر است که معمولا فقط در یک چشم اتفاق می افتد. در این حالت، فرد در بینایی یک چشم دچار مشکل شده و اگر در حال حرکت باشد نمی تواند مسیر پیش روی خود را تشخیص دهد. اختلال در بینایی که اغلب با درد در ناحیه مردمک چشم نیز همراه است، همزمان با حمله آغاز شده و در طول مدت اوج سردرد نیز، با فرد همراه خواهد بود.

میگرن هورمونی

این نوع از میگرن، مختص زنان و مرتبط با هورمون های زنانه است که اغلب در دورانی مثل قاعدگی، حاملگی، یائسگی یا دقیقا چند روز پس از قطع داروهایی که حاوی هورمون های زنانه بوده است، اتفاق می افتد.

چه غذاهایی میگرن را تشدید می کند

چه غذاهایی میگرن را تشدید می کند

نوشیدن الکل و کافئین بیش از حد علاوه بر اینکه از راه های درمان میگرن نیست بلکه درد میگرن را نیز تشدید می کند. در مواردی حتی نوشیدن میزان کم نیز باعث شدت درد می شود. فرآورده های غیر طبیعی مثل شکر مصنوعی یا انواع روغن های غیر طبیعی، غذاهای حاوی تیرامین مثل غذاهای مانده یا غذاهایی که درست شدن آنها نیاز به زمان دارد مثل سرکه، پنیر، سویا و سس نیز از جمله غذاهای تشدید کننده میگرن هستند. مجله اینترنتی ماه پیشنهاد می کند تا برای اطلاع از نقش تغذیه در میگرن این مقاله را در وب سایت این مجله مطالعه نمایید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید