دلایل سکته قلبی


در سال های اخیر شمار افراد مبتلا به بیماری های قلبی و مصرف دارو های قلبی در حال افزایش است. در حال حاضر، سکته قلبی جزء چند عامل اصلی مرگ و میر در بین افراد می باشد. سکته قلبی اگر چه علل شناخته شده ای دارد، اما در اغلب موارد بسیار ناگهانی اتفاق می افتد، به طوری که فرد امکان هیچ گونه واکنش در برابر آن را ندارد. اما آیا می دانید دلایل اصلی بروز سکته قلبی در میان افراد چیست؟ برای پاسخ به این پرسش و کسب اطلاعات دقیق تر در رابطه با دلایل سکته قلبی ، بخش پزشکی مجله ماه را دنبال کنید.

با دلایل سکته قلبی آشنا شوید

به طور کلی سکته قلبی به شرایطی اطلاق می شود که در آن بخشی از قلب به دلیل اختلال در خونرسانی، دچار مشکل شده و از کار می افتد. معمولا خونرسانی زمانی دچار مشکل می شود که بخشی از عروق منتهی به قلب به واسطه عاملی مثل لخته خون، مسدود شده باشد. زمانی که قسمتی از قلب نتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، فرد دچار تنگی نفس شده و در قسمت قفسه سینه احساس درد خواهد داشت. خطر ابتلا به سکته قلبی در مردان بالای 44 سال و زنان بالای 55 سال بیش از دیگران است.

در گذشته محققان بر این باور بودند که در اغلب موارد فرد به دلیل کشیدن سیگار یا افزایش کلسترول و تجمع چربی در دیواره عروق دچار سکته می شود. اما با توجه به گسترده شدن این بیماری و همه گیر شدن آن، عوامل دیگری نیز به این دو مورد اضافه شده است. بر اساس نتایج تحقیقات پزشکان دلایل سکته قلبی در 90 درصد موارد به شرح زیر می باشد:

  • کشیدن سیگار
  • افزایش غیر طبیعی کلسترول
  • بیماری دیابت
  • افزایش فشار خون
  • استرس
  • چاقی و اضافه وزن
  • داشتن سبک زندگی ناسالم
  • مصرف کم سبزیجات و میوه ها
  • اعتیاد به الکل یا مصرف بیش از حد مجاز آن

وزن بیشتر، خطری جدی تر برای سکته های قلبی

همه ما قطعا در مورد تاثیر چاقی و اضافه وزن بر بروز سکته های قلبی واقف هستیم. اما نکته ای که شاید کمتر در رابطه با دلایل سکته قلبی مد نظر قرار گرفته، اندازه دور کمر است. به گفته محققان، اندازه دور کمر بیش از 80 سانتی متر در زنان و بیش از 85 سانتی متر در مردان، خطر ابتلا به آسیب های قلبی عروقی به ویژه سکته قلبی را بیشتر می کند. دلیل اصلی این امر نیز تجمع زیاد چربی در این ناحیه است. در واقع وجود چربی در این ناحیه که به قلب نزدیک است، خود می تواند عامل خطر باشد.

کلسترول بالا خطر سکته قلبی را افزایش می دهد

یکی دیگر از دلایل سکته قلبی ، افزایش چربی خون است. همان طور که می دانید، چربی ها در بدن به دو دسته تقسیم می شوند. چربی های مفید و چربی های مضر. چربی های مفید خون یا همان کلسترول مثبت، می تواند انواع چربی های مضر را در بدن جمع آوری کرده و با انتقال آن به کبد، موجب دفع آن شود. هر چه میزان این چربی در بدن بیشتر باشد، فرد سالم تر خواهد بود. اما چربی های مضر یا کلسترول بد، موجب ایجاد پلاک در دیواره عروق شده و به تدریج موجب بسته شدن آن ها می شوند. تنگ شدن عروق، یعنی مختل شدن سیستم گردش خون و ایجاد لخته و انتقال آن به قلب. بر اساس آمار ها، افرادی که دچار افزایش چربی خون هستند، 54 درصد بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سکته های قلبی قرار دارند.

ریسک بالای سکته قلبی در افراد سیگاری

دومین عامل اصلی بروز سکته قلبی سیگار است. مصرف حتی یک نخ سیگار در روز می تواند تا 36 درصد خطر ایجاد سکته قلبی را بالا ببرد. افرادی که در روز بین 3 تا 5 نخ سیگار می کشند، خطر بیشتری را به جان می خرند. در مورد آن دسته از افرادی که بیش از این ها در روز سیگار می کشند، احتمال بروز انواع آسیب های قلبی عروقی حتمی است.

ریسک بالای سکته قلبی در افراد سیگاری

تاثیر استرس بر سکته قلبی

در گذشته محققان در مورد قطعیت تاثیر استرس بر آسیب های قلبی به ویژه سکته، زیاد مطمئن نبودند، اما اخیرا نتایج تحقیقات نشان می دهد که استرس جزء 9 عامل اصلی ایجاد سکته های قلبی است. زمانی که استرس دائمی باشد و در تمامی لحظات زندگی فرد چه در منزل و چه در محل کار ادامه داشته باشد، خطر چندین برابر خواهد شد.

فشار خون بالا، دیابت، کاهش مصرف میوه و سبزیجات و سبک زندگی ناسالم نیز از دیگر عواملی هستند که می توانند خطر بروز سکته های قلبی را افزایش دهند. اما این موارد، جزء موارد زیاد خطرناک دسته بندی نمی شود، زیرا به نسبت بقیه امکان پیشگیری از آن ها آسان تر است. از طرفی شمار افرادی که با این عوامل دچار سکته های قلبی شده اند کمتر از دیگر موارد است.

راه های پیشگیری از سکته قلبی

  • ترک سیگار
  • رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل
  • پرهیز از پرخوری
  • فعالیت بدنی زیاد و متناسب
  • داشتن خواب کافی
  • کنترل دیابت
  • کنترل مصرف الکل
  • کنترل چربی خون و پیشگیری از افزایش آن
  • کنترل فشار خون و تنظیم آن
  • کنترل وزن و پیشگیری از افزایش آن
  • دوری از استرس و فضا هایی که موجب ایجاد تنش در فرد می شود.
  • یادگیری روش های کنترل استرس

راه های پیشگیری از سکته قلبی

جلوگیری از سکته قلبی با فعالیت بدنی

این دلایل سکته قلبی تقریبا برای همه افراد اعم از پیر یا جوان، آسیایی یا آفریقایی، سفید پوست یا سیاه پوست و زن و مرد یکسان است. در واقع اگر فرد یکی از این عوامل خطر را دارا باشد، دیگر شرایط، تفاوتی در وضعیت وی نخواهد داشت. اگر چه در بسیاری از موارد با داشتن فعالیت بدنی، تغذیه مناسب و کاهش مصرف الکل می توان از بروز سکته های قلبی جلوگیری کرد، اما خطر عواملی مثل دیابت یا چربی خون، بسیار بیش از این ها می باشد. بر اساس استانداردها، میزان متعادل الکل برای هر فرد در هر روز، یک تا دو بار است، زنان یک بار و مردان نهایتا دوبار. هر چه مصرف فرد از این میزان بیشتر باشد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی از جمله سکته در وی بیشتر خواهد شد.

علاوه بر موارد گفته شده باید همه افراد با عوامل خطر و موارد اورژانسی جهت اقدام در هنگام سکته نیز آشنایی داشته باشند. هر چند که شناخت عوامل خطر نقش به سزایی در پیشگیری از انواع بیماری های قلبی از جمله سکته دارد، اما مهم تر از همه این است که بتوانیم در کنار شناخت عوامل و دلایل سکته قلبی ، از بروز آن ها نیز جلوگیری کنیم. برای مثال اغلب افراد می دانند که سیگار تا چه حد میتواند فرد را در معرض انواع بیماری ها قرار دهد، اما زمانی این قضیه قابل قبول خواهد بود که به همان اندازه به فکر ترک سیگار و دعوت دیگران به کنار گذاشتن آن باشیم. در رابطه با کشیدن سیگار و ضررهای ناشی از آن نیز می توانید مطالب مجله اینترنتی ماه را مطالعه کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)