درمان های خانگی رفع شوره سر

شوره سر، یکی از انواع مشکلات مرتبط با پوست و مو است‌ که اغلب مردان و درصد قابل توجهی از زنان را درگیر می کند. عوامل متعددی در ایجاد شوره سر دخیل هستند که خشکی پوست سر و قرار گرفتن در معرض انواع آلودگی های محیط اطراف، از شایع ترین آنهاست. اگرچه محققان بر این باورند که شوره سر درمان قطعی ندارد، اما به نظر می رسد روش های خانگی در کاهش میزان شوره بسیار موثر بوده و به عنوان یک راه درمان قطعی، مورد توجه عموم قرار گرفته است. در ادامه با مجله سلامت ماه همراه باشید تا شما را با درمان های خانگی رفع شوره سر بیشتر آشنا کنیم.

درمان های خانگی رفع شوره سر در کمترین زمان ممکن

بر اساس آمار، تقریبا 50 درصد افراد، دچار مشکلات مرتبط با شوره سر هستند. شوره زمانی ایجاد می شود که سلول های مرده در سطح پوست سر، تجمع یافته و به دلیل نبود فضای کافی برای رشد سلول های جدید، ذره های سفید رنگی در سطح پوست ایجاد می شود که به تدریج در لا به لای ساقه مو نفوذ کرده و کل قسمت های سر را دربر می گیرد. برای درمان بهتر و موثرتر شوره سر ، ابتدا باید علت اصلی ایجاد آن را جستجو کرد. در بسیاری از موارد، روش های خانگی رفع شوره سر قابلیت زیادی در برطرف کردن این مشکل دارند. از جمله درمان های خانگی رفع شوره سر می توان به مواردی که در ادامه می آوریم اشاره کرد.

روغن درخت چای موثر در کاهش شوره سر

از زمان های قدیم، روغن درخت چای به عنوان یک عصاره قوی جهت درمان انواع مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می گرفته است. اخیرا محققان به این نتیجه رسیدند که روغن درخت چای به عنوان یکی از روش ها و درمان های خانگی رفع شوره سر ، بسیار کارآمد خواهد بود و قطعا تاثیر بسزایی خواهد داشت. این روغن دارای خاصیت آنتی باکتریال بوده و با از بین بردن میکروب ها و باکتری های سطح پوست سر، به کاهش شوره کمک می کند. البته ممکن است در برخی افراد، استفاده از روغن درخت چای برای مو ، موجب بروز حساسیت های پوستی شود، از این رو باید قبل از مصرف نسبت به وجود حساسیت، اطمینان حاصل کرد.

مصرف امگا 3 جهت کاهش شوره سر

اسیدهای چرب امگا 3 جز آن دسته از چربی های مورد نیاز بدن هستند که وجود آنها نه تنها در تولید سلول ها ضروری است، بلکه به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و سلامت قلب و عروق نیز کمک می کند. به علاوه امگا 3 در حفظ سلامت و شادابی پوست و مو و از بین بردن التهاب پوستی نیز موثر است. در مواردی که وجود شوره در سر باعث خارش شدید پوست می شود، مصرف مکمل ها یا منابع امگا 3 کمک می کند تا این مشکل برطرف شده و ایجاد رطوبت در پوست، شوره را کاهش دهد. استفاده از امگا 3 یکی از اصلی ترین پیشنهادهای متخصصان به عنوان درمان های خانگی رفع شوره سر است.

مصرف امگا 3 جهت کاهش شوره سر

درمان شوره سر با آلوئه ورا

شاید هیچ گیاهی به اندازه آلوئه ورا در درمان مشکلات پوستی و برطرف کردن اختلالات ناشی از آن، موثر و تاثیرگذار نیست. آلوئه ورا دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی باکتریالی است که با کاهش اثر فعالیت باکتری ها، به کاهش میزان شوره سر منجر می شود. استفاده از ژل آلوئه ورا و تهیه ماسک مو، خارش سر ناشی از وجود شوره را برطرف کرده و با ایجاد رطوبت لازم در پوست سر، به تنفس بهتر پوست و ایجاد سلول های پوستی جدید کمک می کند.

قرص آسپرین معجزه درمان شوره سر

استفاده از آسپیرین یکی از شناخته شده ترین درمان های خانگی رفع شوره سر است. آسپرین حاوی ماده ای است به نام سالیسیلیک اسید که در اغلب شامپوهای ضد شوره نیز یافت می شود. این نوع اسید، از چربی بیش از حد پوست سر که خود عاملی در ایجاد شوره است، جلوگیری کرده و سلول های مرده پوست را دفع می کند. کافی است چند عدد قرص آسپرین را له کرده و به شامپو اضافه کنید. پس از هر بار استفاده از شامپو، چند دقیقه آن را بر روی پوست سر نگه داشته و سپس با آب ملایم شستشو کنید.

روغن نارگیل، حفظ رطوبت پوست سر و برطرف کننده شوره

اگرچه شواهد علمی زیادی در زمینه تاثیر خواص روغن نارگیل برای کاهش شوره سر وجود ندارد، اما تجربه نشان داده استفاده از شامپوهای حاوی روغن نارگیل، تاثیر به سزایی در حفظ رطوبت پوست سر داشته و با دفع سلول های مرده از پوست سر، به کاهش شوره منجر می شود. همانطور که در مطلب مربوط به خواص روغن نارگیل برای پوست گفته شد؛ علاوه بر شامپوی حاوی این روغن، می توان مستقیما از خود آن نیز برای ماساژ پوست سر استفاده کرد.

رفع شوره سر با ماسک بکینگ پودر

پوست هر چند وقت یکبار نیاز به اسکراب دارد، به این معنی که سلول های مرده باید از سطح پوست زدوده شده و امکان رشد و تولید سلول های جدید فراهم شود. موادی مثل بکینگ پودر این قابلیت را دارند تا به عنوان یک اسکراب طبیعی، با از بین بردن سلول های مرده، شوره سر را کاهش دهند. در واقع، استفاده از ماسک بکینگ پودر، یکی از موثرترین درمان های خانگی رفع شوره سر است.

برای استفاده از خواص این ماده، مقداری بکینگ پودر را با آب و مقداری روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کرده و ماسک تهیه شده را بر روی پوست سر قرار داده و ماساژ دهید. پس از 15 دقیقه، می توان این ماسک را با یک شامپوی ضد شوره، شست و شو داد. باید توجه داشت که استفاده از بکینگ پودر برای برخی افراد ممکن است موجب ایجاد حساسیت شود؛ پس به محض مشاهده هر گونه علامت غیر عادی، ماسک را سریعا شسته و موها را خشک کنید.

رفع شوره سر با ماسک بکینگ پودر

آب لیمو درمان کننده سریع شوره سر

لیمو دارای خاصیت ضد التهابی بوده و به دلیل داشتن مقادیر زیاد ویتامین سی تاثیر بسزایی در از بین بردن میکروب ها و باکتری های دخیل در شوره سر دارد. مقداری آب لیمو را با آب و ماست ساده مخلوط کرده و با آن، پوست سر را ماساژ داده و پس از 20 دقیقه، آن را با یک شامپوی ملایم، شست و شو دهید.

موارد گفته شده همگی از راهکارهای امتحان شده در زمینه درمان های خانگی رفع شوره سر هستند. اما همان گونه که اشاره کردیم، با توجه به نظر کارشناسان مجله اینترنتی ماه، در مرحله اول، باید علت اصلی شوره را پیدا کرد تا بهتر بتوان روش مناسب برای درمان را انتخاب نمود. در برخی موارد، شوره ارثی است و علل ژنتیکی دارد. پس انتخاب روش درمان در این زمینه، بسیار مشکل خواهد بد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید