درمان سرطان خون یا لوکمیا

روش های درمان سرطان خون یا لوکمیا به عواملی چون نوع بیماری، سن فرد، سطح سلامت عمومی و این که بیماری در چه مرحله ای قرار دارد، بستگی دارد. با توجه به این که سرطان خون یا لوکمیا ، خونی که در کل بدن جریان دارد را تحت تاثیر قرار می دهد، اغلب از درمان های معمول مثل عمل جراحی و پرتو درمانی استفاده می شود. طبق تحقیقات مجله سلامت ماه به درمان هایی چون شیمی درمانی ، پیوند مغز استخوان ، پیوند سلول های بنیادی ، درمان های هدفمند ( مهارکننده های تیروزین کیناز )، آنتی بادی های مونوکلونال ، ایمونوتراپی و دیگر روش ها نیز ممکن است به تنهایی یا در کنار دیگر درمان ها نیاز باشد.

اغلب افراد مبتلا به سرطان خون به یک تیم حرفه ای پزشکی و متخصص در اختلالات خونی و سرطان نیاز دارند. درمان هایی که برای لوکمیا به خصوص نوع حاد آن صورت می گیرد اغلب ممکن است موجب ایجاد ناباروری در فرد شود. بنابراین اگر فرد تمایل به بچه دار شدن دارد، باید پیش از شروع درمان با پزشک مشورت کند.

روش های تشخیص و درمان سرطان خون یا لوکمیا

پزشک ممکن است پیش از بروز علائم بیماری از طریق آزمایش خون، موفق به تشخیص بیماری شود. در این صورت لازم است تا برای تشخیص دقیق این بیماری خطرناک مراحل زیر انجام شود:

  • معاینه فیزیکی: در این مرحله پزشک به جستجوی علائمی چون رنگ پریدگی پوست برای تشخیص ابتلا به بیماری کم خونی یا آنمی ، وجود تورم در گره های لنفاوی و بزرگ شدن کبد و طحال خواهد پرداخت.
  • آزمایش خون: با بررسی نمونه های خون، پزشک به سنجش سطح گلبول های قرمز و سفید و پلاکت ها خواهد پرداخت. میزان غیر طبیعی این سلول ها در خون می تواند از علائم ابتلا به لوسمی باشد.
  • آزمایش مغز استخوان: ممکن است دکتر نمونه گیری از مغز استخوان را برای فرد تجویز کند. این نمونه از استخوان لگن خاصره به وسیله یک سوزن بلند و نازک که مخصوص این کار است برداشته و به منظور تشخیص سلول های سرطانی به آزمایشگاه فرستاده می شود. آزمایشات تخصصی که بر روی سلول های سرطانی انجام می شوند، ویژگی های خاصی را آشکار خواهند کرد که به معین کردن روش های درمان سرطان خون یا لوکمیا کمک خواهند کرد.

درمان سرطان خون یا لوکمیا

اگر به لوکمیا مبتلا هستید، مسلما تیم پزشکی برنامه ای را برای درمان شما طراحی خواهد کرد. این برنامه بسته به نوع بیماری شما ممکن است ترکیبی از چند روش درمانی باشد. برای طراحی این برنامه و شروع درمان سرطان خون یا لوکمیا عواملی چون نوع بیماری، سن شما، ناهنجاری های کروموزومی ( ژنتیک ) و وضعیت سلامت عمومی در نظر گرفته خواهد شد. اکنون به بررسی انواع روش های درمانی لوسمی می پردازیم.

درمان سرطان خون با شیمی درمانی

شیمی درمانی روشی مهم در درمان سرطان خون است. در این روش از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. بسته به نوع سرطان ، ممکن است از یک دارو یا ترکیبی از انواع داروها استفاده شود. این داروها می توانند به شکل قرص مصرف یا از طریق تزریق به رگ ها وارد بدن شوند.

درمان سرطان خون با پرتو درمانی

در این روش درمان سرطان خون یا لوکمیا از اشعه ایکس یا دیگر پرتوهایی که انرژی بالایی دارند، برای از بین بردن سلول های سرطانی یا متوقف کردن رشد آنها استفاده می شود. در زمان درمان با این روش، فرد روی میزی دراز می کشد در حالی که یک دستگاه بزرگ در اطراف او حرکت کرده و پرتو را به نقاط دقیقی در بدن هدایت می کند. این پرتو ممکن است تنها به بخشی از بدن که محل تجمع سلول های سرطانی است، اعمال شود یا این که برای کل بدن مورد استفاده قرار گیرد. پرتو درمانی ممکن است به عنوان مقدمه ای برای پیوند سلول های بنیادی استفاده شود.

درمان سرطان خون با پرتو درمانی

درمان سرطان خون با پیوند سلول های بنیادی

در این روش درمان سرطان خون یا لوکمیا مغز استخوان آسیب دیده با مغز استخوان سالم جایگزین می شود. قبل از انجام پیوند، مغز استخوان آسیب دیده را با روش های پرتو درمانی یا شیمی درمانی از بین می برند. سپس با تزریق سلول های بنیادی به بازسازی مغز استخوان کمک می کنند. سلول های بنیادی ممکن است از بدن خود فرد یا فرد دیگری به عنوان اهدا کننده گرفته شود. پیوند سلول های بنیادی شباهت بسیاری به پیوند مغز استخوان دارد.

درمان سرطان خون با درمان های هدفمند

درمان های هدفمند شامل درمان هایی هستند که به طور خاص بر روی سلول های سرطانی و در مسیر های رشد و تقسیم سلول ها انجام می شوند. برخلاف داروهای شیمی درمانی که بر روی سلول های سرطانی و سلول های سالم با هم اثر می گذارند، تاثیر این درمان ها فقط بر روی مکانیسم رشد سلول های سرطانی تمرکز دارد. به همین دلیل ممکن است عوارض این روش ها از روش شیمی درمانی کمتر باشد( البته نه همیشه ). در این درمان ها با داروهای خاصی به بخش های آسیب پذیر سلول ها حمله می شود. به عنوان مثال دارویی به نام ایماتینیب فعالیت پروتئینی را که درون سلول های سرطانی افرادی که به لوسمی میلوئیدی مزمن مبتلا هستند، متوقف می کند. این عمل به کنترل بیماری کمک خواهد کرد.

درمان بیولوژیکی سرطان خون

در این نوع درمان سرطان خون یا لوکمیا با استفاده از روش هایی به سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن در تشخیص و از بین بردن سلول های سرطانی کمک می شود.

راه های مقابله با سرطان خون در روند درمان

فهمیدن این مسئله که فرد به سرطان خون مبتلاست می تواند ویران کننده باشد، به ویژه اگر این بیماری در یک کودک تشخیص داده شده باشد. اما راه هایی برای کاهش فشار و افزایش توانایی در فرد مبتلا برای مقابله و درمان سرطان خون یا لوکمیا وجود دارند که برخی از آن ها را پیشنهاد خواهیم داد:

  • به اندازه کافی درباره بیماری خود اطلاعات کسب کنید تا بتوانید به درمان کمک کنید. این مسئله به بالا بردن اعتماد به نفس شما در طول دوره درمان کمک خواهد کرد.
  • رابطه خود را با خانواده و دوستانتان حفظ کنید. آنها در واقع نقش پشتیبان های عملی شما را ایفا می کنند و در زمان هایی که از شدید شدن بیماری رنج می برید می توانند از لحاظ عاطفی در کنار شما باشند.
  • شخصی را که مایل به شنیدن سخنان شماست پیدا کنید و با او درباره امیدها و ترس هایتان صحبت کنید. این فرد می تواند یکی از اعضای خانواده یا یک دوست یا فردی از اعضای انجمن مبتلایان به سرطان باشد.
  • از خودتان مراقبت کنید. مهم است که مواظب خودتان باشید نه فقط به خاطر سرطان. سعی کنید زمانی را صرف کارهایی چون یوگا ، آشپزی یا دیگر تفریحات مورد علاقه خود کنید.
  • در اوقات دیدار با پزشک به سوال های او با دقت پاسخ داده و به توصیه های او عمل کنید.

درمان سرطان خون در کودکان

درمان سرطان خون در کودکان

اگر کودک شما به لوسمی مبتلاست، قبل از هر چیز تیم پزشکی با کمک شما به بررسی گزینه های درمانی پیش رو خواهد پرداخت. سنجش فواید هر نوع درمان سرطان خون یا لوکمیا در مقابل خطرات احتمالی و عوارض روش های درمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است. مهم ترین درمان برای کودکان مبتلا به لوسمی ، شیمی درمانی است. در کودکانی که بیماری آنها شدید باشد ممکن است در امتداد پیوند سلول های بنیادی هم چنان از شیمی درمانی نیز استفاده شود. در شرایط خاص از روش های دیگر درمانی نظیر عمل های جراحی، پرتو درمانی، درمان های هدفمند و ایمونوتراپی نیز استفاده می شود. درمان کودکان و حتی نوجوانان مبتلا به لوسمی لزوما باید در مراکز مخصوص و تخصصی صورت گیرد. در ادامه به پیشنهاد کارشناسان مجله اینترنتی ماه شایع ترین علائم سرطان خون را مطالعه نمایید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)