تاثیرات مخرب مصرف ماریجوانا بر بدن

اگرچه گیاه کانابیس خواص درمانی بسیاری داشته و در داروسازی از آن استفاده های متعددی می شود، اما مصرف برگ آن به شکل ماده مخدر، مضرات بسیاری دارد، به خصوص اینکه اخیرا تاثیر ماری جوانا بر مغز و عملکردهای مختلف آن، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از این رو، این بخش از مجله سلامت ماه به معرفی تاثیرات مخرب مصرف ماریجوانا بر بدن اختصاص یافته است.

ماریجوانا برگ خشک شده یا در واقع قسمت سبز رنگ گیاه کانابیس است که به عنوان نوعی ماده مخدر مورد استفاده قرار می گیرد. تقریبا تمامی قسمت های این گیاه، از برگ، ساقه، ریشه، گل و دانه آن حاوی ماریجوانا است. البته این گیاه در ابتدا به عنوان نوعی گیاه دارویی استفاده می شد و بهره برداری از آن جنبه مثبت داشت. اما بعدها به تدریج سوء مصرف آن ترویج یافت، به گونه ای که اکنون اغلب آن را به عنوان یک ماده مخدر می شناسند.

تاثیرات مخرب مصرف ماریجوانا بر بدن چیست

ماده مخدر ماریجوانا در واقع به برگ یا گل گیاه کانابیس گفته میشود که حاوی ترکیبی شیمیایی موسوم به THC و دیگر مواد شبیه به آن است. در ابتدا این ماده مخدر در ایالات متحده آمریکا مورد مصرف قرار گرفت، اما به تدریج از این منطقه به دیگر نقاط دنیا گسترش پیدا کرد و جوانان زیادی در سر تا سر دنیا به مصرف این ماده مخدر روی آوردند. در سال 2015 بیش از 11 میلیون جوان بین سنین 18 تا 25 سال، درگیر مصرف این گیاه و تاثیرات مخرب مصرف ماریجوانا بر بدن خود بودند.

بر اساس آمار، مصرف ماریجوانا در سال های پیش، بیشتر در میان دانش آموزان دبیرستانی رواج داشت که خوشبختانه اخیرا اعتیاد این سنین به این نوع ماده مخدر کاهش قابل توجهی داشته است. با این حال، هنوز هم بخش عمده ای از مبتلایان به این نوع اعتیاد را، جوانان تشکیل می دهند و همین مسئله بررسی تاثیرات مخرب ماری جوانا بر بدن و پیشگیری از گسترش آن را جدی تر ساخته است.

روش مصرف ماری جوانا و تاثیر آن

گیاه ماری جوانا اغلب در قالب سیگار یا قلیان مورد مصرف قرار می گیرد. اما روش های دیگری نیز وجود دارد که بدون نیاز به وسیله خاصی، به استعمال این ماده مخدر کمک می کند. اخیرا وسیله مخصوصی جهت مصرف ماریجوانا ساخته شده که ترکیب فعال موجود در آن یعنی THC را به طور کامل و به شکل دود، وارد بدن می کند. برای استفاده از این وسیله، لازم است تا از عصاره گیاه ماریجوانا استفاده شود. علاوه بر این، این ماده مخدر را می توان به انواع نوشیدنی ها یا خوراکی ها نیز اضافه کرد.

این روش، ساده ترین راهکار مصرف این گیاه است و تاثیرات مخرب مصرف ماریجوانا را بر بدن بیش از دیگر روش ها افزایش می دهد. زیرا امکان مصرف را بیش از پیش ساده کرده است. ماری جوانا نیز همانند دیگر مواد مخدر، اثرات مخربی بر فرد داشته و عملکرد بخش های مختلف بدن را دستخوش تغییر می سازد.

افزایش خطر حمله قلبی با ماری جوانا

چند دقیقه بعد از مصرف ماریجوانا، ضربان قلب به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده و فشارخون کاهش پیدا می کند. این ماده مخدر، منجر به تپش قلب شده و آن را تا حدود 100 درصد افزایش می دهد. اما در مقابل، فشارخون به شکل قابل ملاحظه ای کاهش یافته و همین مسئله عملکرد قلب را دچار اختلال می سازد. به گفته پزشکان، خطر ابتلا به بیماری های قلبی از جمله سکته، در مصرف کنندگان ماری جوانا، حدود 5 برابر بیش از دیگران است، خصوصا در افرادی که برای اولین بار اقدام به مصرف آن می کنند.

تاثیر ماری جوانا بر استخوان ها

تاثیر ماری جوانا بر استخوان ها

یکی دیگر از تاثیرات مخرب مصرف ماریجوانا بر بدن، اثرات آن بر استخوان هاست. بررسی ها نشان می دهد افرادی که به مصرف ماریجوانا اعتیاد دارند و میزان مصرف آن ها زیاد است، از لحاظ تراکم استخوان در وضعیت خطرناکی قرار داشته و خطر ابتلا به پوکی استخوان در آن ها بسیار بالاست. پزشکان در بررسی عکس رادیولوژی تهیه شده از برخی از مصرف کنندگان ماریجوانا متوجه شدند افرادی که در طول زندگی خود، بیش از 500 بار از این ماده مخدر استفاده کردند، هم از بابت تراکم استخوان و هم از لحاظ وزن و توده بدنی بسیار نامتعادل هستند. البته این ادعا و ارتباط میان مصرف ماریجوانا و کاهش تراکم استخوان، مسئله ای است که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

تاثیر دود ناشی از استعمال ماری جوانا تقریبا 3 برابر بیش از سیگار است، پس اگر مصرف سیگار می تواند زمینه ساز بروز سرطان باشد، قطعا ماریجوانا نیز همین تاثیر را خواهد داشت. سموم موجود در این گیاه، فرآیند تقسیم سلولی را در بدن دچار مشکل کرده و با تاثیر بر عملکرد سیستم ایمنی، زمینه ساز بروز علائم سرطان خواهد شد. از جمله شایع ترین تاثیرات مخرب مصرف ماریجوانا بر بدن، افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه است.

ماریجوانا موثر در تخریب دیواره های نای

ماریجوانا نیز همانند دیگر انواع دخانیات، حاوی ترکیباتی مثل آمونیاک و هیدروژن سیانید است که مسیر مجاری تنفسی را دچار التهاب کرده و عملکرد ریه ها را مختل می سازد. اگر مصرف ماریجوانا به صورت دائمی باشد و فرد به آن اعتیاد داشته باشد، قطعا در دراز مدت، دچار سرفه، عفونت گلو و گرفتگی صدا می شود. به عقیده کارشناسان، یکی از اصلی ترین تاثیرات مخرب مصرف ماریجوانا بر بدن، تخریب دیواره های نای و ایجاد عفونت ریه است که در مواردی به سرطان ریه منتهی خواهد شد.

تخریب سیستم اعصاب مرکزی از اثرات مصرف ماری جوانا

ماریجوانا علاوه بر اثرات فیزیکی، بر سیستم عصبی نیز اثرگذار است. در واقع تاثیرات مخرب ماری جوانا بر بدن، تنها شامل اندام های فیزیکی نیست. اگرچه به عقیده برخی افراد مصرف این گیاه، درد را کاهش داده، میزان التهاب در بدن را کنترل کرده و به درمان صرع و گرفتگی عضلانی کمک می کند، اما در صورتی که مصرف از حد متعادل خارج شده و فرد به آن اعتیاد پیدا کند، موجب بروز مشکلاتی در سیستم عصبی خواهد شد.

ماده اصلی و اثرگذار ماریجوانا THC است که ترشح دوپامین در مغز را افزایش داده و حال خوشی را ایجاد می کند. اما در مقابل، این ترکیب، فعالیت هیپوکامپوس را که مسئول یادگیری و یادآوری مطالب است، مختل کرده و پس از رفع حالت سرخوشی ناشی از مصرف، فرد در یادآوری وقایع یا یادگیری مطالب جدید دچار مشکل می شود. محققان بر این باورند که مصرف زیاد ماریجوانا خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب را افزایش داده و هماهنگی میان بخش های مختلف مغز را کاهش می دهد.

سیستم گوارش و ماریجوانا

سیستم گوارش و ماریجوانا

یکی از خطرناک ترین تاثیرات مخرب مصرف ماریجوانا بر بدن، اثراتی است که بر سیستم گوارشی دارد. معمولا استعمال این ماده مخدر، موجب سوزش دهان و گلو می شود، در برخی افراد، تهوع و استفراغ ایجاد می کند و نحوه فرآوری آن در کبد، زمینه ساز ایجاد عفونت در آن نیز خواهد شد. بررسی ها نشان داده خوردن زیاد ماری جوانا در قالب برخی غذاها مثل شیرینی و شکلات، خطر بروز سرطان معده و اختلال در عملکرد آن را نیز افزایش خواهد داد.

ماریجوانا در ابتدا به عنوان نوعی گیاه دارویی مورد مصرف قرار می گرفت، اما بعدها متاسفانه مورد سوء استفاده واقع شد و به عنوان یک ماده مخدر در میان افراد رواج پیدا کرد، به گونه ای که امروزه کمتر کسی نسبت به خواص مفید آن اطلاعی دارد. تاثیرات مخرب ماریجوانا بر بدن، تنها شامل اثرات روحی روانی نیست، بلکه از لحاظ سلامت جسمی نیز فرد را در معرض خطر قرار می دهد. در واقع همانند اعتیاد به الکل یا مواد صنعتی، حیات فرد را تهدید می کند. آن چه در مجله اینترنتی ماه اشاره شد، تنها بخشی از مضرات مصرف ماریجوانا بر فرد بود.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید