امنیت ترکیه برای گردشگران

به گفته ی یک مقام دولتی، کشور ترکیه به طور کلی امنیت لازم را دارد و بخصوص امنیت ترکیه برای گردشگران در حال بازسازی برای تقویت است. پس از یک دوره ی حملات تروریستی، یک کودتای نافرجام و انجام همه پرسی در زمینه ی ریاست جمهوری Recep Tayyip Erdogan، اکنون ترکیه در حال بازسازی مناطق گردشگری و رونق دوباره ی این صنعت است.

امنیت ترکیه برای گردشگران خارجی

در سال 2014 ترکیه به واسطه ی آب و هوای مناسب، سواحل و غذاهای منحصر به فردش پذیرای 42 میلیون گردشگر بود که آن را به ششمین نقطه ی گردشگری دنیا تبدیل کرده بود. اما طی آشوب های سیاسی که اخیرا اتفاق افتاده، تعداد این گردشگران به حداقل رسیده به طوری که در سال 2016 ترکیه فقط 24 میلیون گردشگر داشت.

امنیت ترکیه برای گردشگران خارجی

طبق گزارش مجله ی بین المللی سلامت و سفر توسط کارشناس مجله اینترنتی ماه، بعد از یک سال نابسامانی در اوضاع امنیتی و پس از تعطیلات بسیار، صنعت جاذبه های گردشگری ترکیه در سال 2017 دوباره به دوران رونق خود بازگشت. پس از این که شرکت های هواپیمایی انگلیسی تعداد ظرفیت های خود را برای سفر به ترکیه افزایش دادند، در واقع آن ها اولین گروهی بودند که رونقی دوباره به گردشگری این کشور دادند.

آیا ترکیه مکانی امن برای سفر گردشگران است

در چند وقت اخیر نهادهای امنیتی توصیه های لازم را برای سفر به ترکیه ارائه دادند. به گفته ی این نهادها، اغلب مناطق دیدنی و تفریحی خطر جدی و خاصی ندارد. البته مسافران باید نسبت به اطراف خود هوشیار باشند به ویژه در مناطق و مراکز پرجمعیت هر حرکت مشکوکی را گزارش کنند. به طور کلی، ترکیه یک کشور جرم خیز نیست اما ارتکاب جرایمی مثل دزدی بچه، دزدی گذرنامه، جیب زنی و خلاف های عمومی شبیه به این در هر منطقه ای رایج است. به هر حل در چنین شرایطی، حتی دزدین گذرنامه هم جرم بزرگی است زیرا ممکن است از آن سو استفاده شود.

آیا ترکیه مکانی امن برای سفر گردشگران است

البته ترکیه از جانب DOS سطح 3 امنیت گردشگری دریافت کرده است، یعنی دومین رتبه ی امن ترین مناطق تفریحی. این کار به منظور تشویق مردم برای سفر به این کشور بود و البته توصیه های لازم نیز به آن ها در زمینه ی حفظ امنیت شده است.

از آن جایی که انگلیس به عنوان اولین کشوری که صنعت گردشگری را به ترکیه بازگرداند، دوباره مناسبات خود را با این کشور از سرگرفته، موسسات هواپیمایی ترکیه نیز موظفند تا امنیت پروازهای ترکیه- انگلیس را تامین کنند. علاوه بر این قبل از پرواز در مصاحبه ای کوتاه، سوالاتی از قبیل دلیل مسافرت و مدت اقامت در ترکیه از گردشگران پرسیده می شود تا به این ترتیب اطلاعات جامع تری برای حفظ امنیت آن ها داشته باشند.

امنیت آنکارا برای گردشگران

طبق گفته ی مقامات مسئول، آنکارا پایتخت ترکیه و استانبول بزرگ ترین شهر این کشور، کاملا امن هستند. در عین حال بیشتر حملات تروریستی نیز در این دو شهر اتفاق افتاده ولی خوشبختانه هدف تروریست ها بیشتر مناطق دولتی و هر موردی که وابسته به دولت باشد، است و آن ها با مناطق گردشگری کاری نداشته و ندارند. البته ناگفته نماند که گاهی اوقات مناطقی که محل اقامت گردشگران غربی بوده نیز مورد حمله قرار گرفته است.

بر اساس گزارش های DOS، اگرچه که خطری مسافران را تهدید نمی کند ولی باید حداقل در مورد مسافران غربی، قدری محتاطانه تر رفتار کرد. مناطق ساحلی اطراف مدیترانه یکی از محبوب ترین نقاط گردشگری در نواحی اروپایی ترکیه است که، اغلب گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. سردبیر مجله ماه می گوید: Daily Telegraph در گزارشات اخیر خود نوشت که بیشتر حملات تروریستی در مناطق شهری بوده و در واقع ربطی به مناطق ساحلی نداشته است.

امنیت آنکارا برای گردشگران

علی رغم بروز ناامنی ها، مناطق مرکزی ترکیه در سال های منتهی به 2016، بیشترین جذب گردشگر را داشته اند. اغلب مسافران به قصد دیدن ناحیه ی کاپادوکیا که به داشتن صخره های زیبا و هتل های کنده کاری شده معروف است، به ترکیه سفر می کنند. درحقیقت مناطق مرکزی ترکیه امن ترین نقاط گردشگری در این کشور هستند.

امنیت مناطق کردنشین ترکیه

اگرچه ناآرامی های اجتماعی در شهر های بزرگ و مناطق غربی در حال فرو نشستن است، اما مناطق شرقی ترکیه هنوز هم در جوش و خروش می باشد. به همین دلیل FCO به مسافران هشدار می دهد تا از مسافرت های غیر ضروری به شهرهایی مثل ماردین، اورفا، شیرناک و شهرهای نزدیک مرز سوریه و عراق خودداری کنند.

این مناطق اغلب مناطق کردنشین هستند که از سال 1978 تا کنون با دولت مرکزی ترکیه در حال مخالفت بوده اند. در دهه های اخیر این نواحی همواره صحنه ی مبارزه های سیاسی بوده که دست کم 50000 نفر از جمله افراد غیر نظامی را به کام مرگ کشانده است. علاوه بر این، فعالیت های سیاسی و تروریستی که در کشورهای همسایه مثل عراق و سوریه در حال انجام است، موجب بروز خطرات زیادی برای مسافران در مناطق مرزی می شود. به همین دلیل از حرکت گردشگران به سمت مناطق مرزی جلوگیری می شود.

از جمله مناطق پرخطر در ترکیه، نواحب مرزی تا شعاع 10 کیلومتری است که در معرض خطر تروریسم و دزدین کودکان است. شهر دیاربکر در جنوب شرق ترکیه برای ورود همه ی مسافران و گردشگران ممنوع است. آخرین حملات تروریستی در استانبول و آنکارا مربوط به یکم ژانویه 2017 و دهم و نوزدهم دسامبر 2016 بوده است.

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید حتی در مناطق امن نیز باید اصولی را رعایت کنید. حتی الامکان به اصول اعتقادی و مذهبی و هم چنین نیت های اجتماعی مردم احترام بگذارید و از بروز هرگونه حساسیت در این زمینه، خودداری کنید.

بیمه سفر به ترکیه

در هنگام تهیه بلیط و با استفاده از خدمات آژانس های هواپیمایی، حتما به بند مربوط به بیمه ی سفر توجه کرده و اگر لازم است، هزینه آن را پرداخت و مسافرت خود را بیمه کنید. قبل از رزرو هتل، ابتدا موقعیت آن را در نظر گرفته و در صورت اقامت سعی کنید نقشه ی موجود درباره ی خروجی های اضطراری و مناطق حفاظتی را حتما مطالعه کنید.بیمه سفر ترکیه

اما همان طور که مسئولان اطمینان داده اند، سفر به ترکیه و بهره مندی از زیبایی های طبیعی آن به شرطی که طبق توصیه های ارائه شده انجام شود، خطری در بر نخواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقالات مربوط به ترکیه را در مجله اینترنتی ماه بخوانید.

[rs_post_grid cats=”37″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)