روش های کاهش کلسترول

اگر شما نیز جزء میلیون ها انسانی هستید که با مشکلات ناشی از بالا بودن سطح کلسترول مواجه هستید، پس باید به فکر یافتن روش های کاهش کلسترول باشید. کلسترول یا همان چربی، نه تنها از طریق مصرف روغن ها، بلکه از راه های دیگری نیز وارد بدن شده و بدن نیز به طور طبیعی مقداری چربی تولید می کند. کلسترول موجود در بدن به دو دسته تقسیم می شود، کلسترول منفی که وجود آن موجب رسوب در عروق و گرفتگی آنها شده و کلسترول مثبت که چربی های اضافی را در بدن جمع آوری کرده و با انتقال آنها به کبد، باعث دفع آن می شوند.

برای کنترل میزان چربی موجود در خون، رعایت چند نکته بسیار ضروری است، نکاتی که اغلب ساده هستند و به راحتی می توان آنها را به کار گرفت. برای اینکه بدانید کلسترول چیست و با روش های کاهش کلسترول آشنا مجله سلامت ماه را دنبال کنید.

روش های کاهش کلسترول و سطح چربی خون

بالا رفتن سطح کلسترول، ارتباط مستقیمی با بروز سکته ها و حمله های قلبی دارد. زیرا چربی در عروق رسوب کرده و با ایجاد مانع در آنها، موجب اختلال در خون رسانی شده و یا با ایجاد لخته، زمینه را برای بروز سکته فراهم می آورد. پس پیشگیری از بالا رفتن سطح چربی در خون، علاوه بر فواید خاص خود، از بروز آسیب های قلبی نیز جلوگیری می کند. بهترین روش های کاهش کلسترول و سطح چربی خون را در ادامه برای شما توضیح می دهیم.

اولین قدم در کاهش کلسترول اندازه گیری مداوم آن است

اولین قدم در روش های کاهش کلسترول آگاهی از میزان وجود چربی است. با یک آزمایش خون ساده می توان این میزان را مورد ارزیابی قرار داد. آزمایش خون مرتبط با چربی، شامل 3 عدد است. عدد اول، سطح کلی چربی در بدن است که حد استاندارد آن باید کمتر از 200 میلی گرم باشد. عدد دوم، میزان کلسترول بد است که حد نرمال آن 100 میلی گرم است و عدد سوم، سطح کلسترول مثبت است که توصیه شده باید بیش از 60 میلی گرم باشد. پس از انجام آزمایش، لازم است نتیجه آنها را به پزشک متخصص نشان داده تا در مورد وضعیت شما تصمیم گیری کند. اگر چه در بسیاری از موارد تغییر سبک زندگی و داشتن تغذیه مناسب، روش درمان اصلی و توصیه شده توسط پزشکان می باشد اما گاهی لازم است که در صورت بالا بودن چربی خون، فرد تحت درمان های دارویی نیز قرار گیرد.

برای کاهش کلسترول ورزش کنید

در شرایط عادی، انجام 30 دقیقه ورزش و پیاده روی در هر روز برای همه افراد توصیه می شود. این کار علاوه بر کاهش سطح کلسترول منفی و بالا بردن میزان کلسترول مثبت، می تواند از بروز مشکلات قلبی ناشی و بیماری قند خون و از این موارد جلوگیری کند. البته توجه داشته باشید که اگر مشکلات زمینه ای مثل تنگی نفس، مشکلات استخوان و مواردی از این قبیل دارید، در مدت شدت و نوع فعالیت ورزشی باید با پزشک مشورت کنید.

برای کاهش کلسترول ورزش کنید

مصرف ماهی کلسترول مضر را کاهش می دهد

مصرف ماهی یکی از روش های کاهش کلسترول مضر بدن می باشد. ماهی یکی از منابع غنی پروتئین و امگا 3 است که می تواند تا حد زیادی در کاهش سطح چربی خون، کمک کننده باشد. پروتئین موجود در ماهی، جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز است که خود عامل اصلی افزایش چربی است. اگر به دلیل مشکلات گوارشی از مصرف ماهی معذور هستید، می توانید از مکمل های دارویی امگا 3 برای تامین این ماده استفاده کنید. بادام و برخی دانه های خوراکی، مغزها نیز سرشار از امگا 3 هستند.

اگر به دنبال کاهش وزن و یا کاهش سطح کلسترول در خون هستید، باید مقدار خوراک مصرفی در هر وعده را کاهش دهید. در واقع در کنار توجه به نوع غذا، مقدار آن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. سعی کنید تا حد امکان غذا را در منزل تهیه و صرف کنید، زیرا معمولا در رستوران ها بیش از نیاز فرد، غذا سرو شده و این خود موجب وارد شدن کالری اضافی به بدن می شود. در نتیجه، اضافه وزن و خطرات ناشی از آن، گریبان گیر فرد خواهد شد.

افزایش مصرف فیبر برای کاهش کلسترول

فیبرها ، از جمله فیبرهای قابل حل، یکی از بهترین نوع مواد غذایی برای کاهش میزان چربی موجود در سیستم گردش خون هستند. جو دو سر، لوبیا، لوبیا قرمز، جوانه گندم و سیب و گلابی از جمله این نوع از فیبرها هستد.

ترک سیگار و کاهش مصرف الکل مساوی با کاهش کلسترول

ترک سیگار موجب کاهش سطح چربی های مضر و در عوض افزایش کلسترول مثبت در خون می شود. تاثیر ترک سیگار به حدی است که دقیقا پس از کنار گذاشتن آن، نشانه های بهبودی در فرد ظاهر می شود. در گذشته پزشکان توصیه می کردند که برای افزایش میزان کلسترول مثبت در خون، مصرف الکل تا حدودی کمک کننده خواهد بود. اما اخیر محققان دریافتند که تاثیر الکل بر سطح کلسترول به حدی نیست که بتوان مصرف آن را توصیه کرد. زیرا در صورتی که از حد مجاز خارج شود نه تنها مفید نبوده، بلکه می تواند سطح کلسترول را نیز افزایش داده و موجب بروز مشکلات جدی تر شود که بهتر است در مورد مضرات مصرف مشروبات الکلی بیشتر بدانید.

برای کاهش کلسترول وزن کم کنید

کاهش وزن موجب می شود تا از رسوب چربی در عروق جلوگیری شده و بدن مقدار زیادی از چربی را به عنوان سوخت، مورد استفاده قرار دهد و حتی در برخی افراد مشاهده شده که با کاهش وزن، علاوه بر از بین رفتن چربی های مضر، سطح چربی های مفید نیز در حال افزایش بوده است. وجود کلسترول برای بدن ضروری است، زیرا در صورت نبود چربی مورد نیاز مشکلات دیگری ایجاد خواهد شد. اما باید توجه داشت که میزان مصرف چربی باید تحت کنترل قرار گرفته و بدانیم که هر ماده غذایی چه مقدار چربی دارد.

برای کاهش کلسترول وزن کم کنید

خواندن برچسب روی محصولات یکی از ساده ترین راه هاست. بهتر است از چربی های مفید تر با میزان ترانس کمتر استفاده شود. در کنار مصرف کم چربی، نباید مصرف سبزیجات را نیز فراموش کرد. زیرا به همان اندازه می تواند اثر مضر چربی بر بدن را از بین ببرد. نباید فراموش کرد که چربی بالا از دلایل سکته قلبی است، به ویژه در افرادی که دارای بیماری های زمینه ای نیز هستند. انجام آزمایشات تست چربی، باید هر 6 ماه یک بار به ویژه در سنین بالا ضروری است. تعدادی از روش های کاهش کلسترول توسط مجله اینترنتی ماه در این مقاله ذکر شد که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید