نقش تغذیه در میگرن

هزاران نفر از کل جمعیت دنیا، مبتلا به بیماری میگرن هستند و با مشکلات ناشی از این بیماری دست و پنجه نرم می کنند. اگر چه هنوز نقش تغذیه در میگرن و شدت آن مورد تایید قرار نگرفته، اما در مواردی پزشکان معتقدند که تغذیه می تواند روند بیماری میگرن را کُند یا تند کند. در این مقاله، قرار است به بررسی بایدها و نبایدهای تغذیه بیماران میگرنی بپردازیم و اینکه چه موادی می تواند در درمان و تسکین درد، موثر واقع شود و یا اینکه چه غذاهایی، موجب تشدید سردرد های میگرنی می گردد. با بخش سلامت مجله ماه ، همراه باشید.

نقش تغذیه در میگرن و افراد مبتلا به آن

میگرن یک بیماری عصبی است که اغلب به صورت سردردهای شدید و مزمن، خود را نشان می دهد. وجود یک سری علائم و نشانه ها موجب تفاوت میان میگرن و سردرد عادی می شود. سردرد های میگرنی معمولا فقط در یک طرف سر اتفاق می افتد به این صورت که در هنگام حمله میگرنی ، علائم دیگری مثل تهوع، استفراغ، مشکل در بینایی و حساسیت به نور، صدا و بو نیز در فرد ایجاد می شود. یک حمله میگرنی و سردرد ناشی از آن، معمولا تا حداقل 3 روز ادامه می یابد. بر اساس آمار، زنان بیش از مردان، درگیر این بیماری هستند. هر چند دلایل اصلی این بیماری هنوز روشن نیست، اما پزشکان عوامل ژنتیکی، دخالت برخی هورمون ها، استرس و عادات غذایی را از جمله عوامل موثر در ایجاد بیماری میگرن می دانند.

حدودا 27 تا 30 درصد از افراد میگرنی، اعتقاد دارند که مصرف برخی غذاها، شدت درد میگرن را در آنها بیشتر می کند که البته این مورد در همه افراد یکسان نیست. البته برخی تحقیقات پزشکی نیز، این مسئله را تایید کرده و کارشناسان بر این باورند که تعدادی از غذاها، می تواند بر ایجاد و شدت دردهای میگرنی ، تاثیر گذار باشد.

غذاهایی که درد میگرن را افزایش می دهند

قهوه ؛ قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در میان مردم در نقاط مختلف دنیاست. قهوه سرشار از کافئین می باشد، همان ماده ای که در چای، نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا نیز یافت می شود. تاثیر کافئین بر میگرن ، بسیار متفاوت و پیچیده است و در سه مورد خلاصه می شود.

  • تشدید کننده سردرد ؛ در برخی افراد ممکن است مصرف زیاد کافئین موجب تشدید سردرد و ایجاد حمله های میگرنی شود.
  • درمان کننده ؛ اگر کافئین همزمان با آسپرین مصرف شود، می تواند به عنوان یک تسکین دهنده درد مورد استفاده قرار گیرد.
  • عامل سردرد ؛ اگر شما به مصرف روزانه و منظم کافئین عادت داشته باشید، نخوردن یک وعده، می تواند موجب بروز سردرد، تهوع، کاهش تمرکز و بی حالی شود.

حدودا 47 درصد از افرادی که به مصرف روزانه کافئین عادت دارند، با محرومیت چند ساعته از آن، دچار سردردهای شدید می شوند. در بسیاری از موارد، مصرف بیش از حد قهوه در یک روز، موجب بروز چنین حالتی می شود. برای رفع این مشکل، می بایست مصرف روزانه را کنترل کرد و توجه داشته باشید که 100 میلی گرم کافئین یا یک فنجان قهوه در هر روز، برای بدن کافی است.

غذاهایی که درد میگرن را افزایش می دهند

پنیر های خارجی دلیل سردرد میگرنی

مورد بعدی بررسی نقش تغذیه در میگرن مربوط به انواع پنیرهایی که تهیه آنها نیاز به گذشت زمان دارد، است. 9 تا 18 درصد مبتلایان به بیماری میگرن نسبت به پنیر، حساسیت دارند. در واقع پنیرهایی که تهیه آنها نیاز به گذشت مدت زمان طولانی دارد، حساسیت فرد میگرنی را بیشتر کرده و موجب بروز حمله های میگرنی می شود. دلیل اصلی این امر، وجود تیرامین در پنیر است. تیرامین ماده ای است که در اثر تبدیل باکتری ها به آمینو اسید تولید می شود. تاثیر تیرامین بر افراد مبتلا به میگرن ، چندین برابر افراد عادی است.

تاثیر الکل بر بیماری میگرن

در حالت معمولی به دلیل مکانیزم الکل در بدن ، مصرف آن می تواند موجب ایجاد سردرد در افراد شود، به ویژه اگر فردی مبتلا به میگرن باشد، این حالت تشدید می شود. بر اساس تحقیقات نقش تغذیه در میگرن ، 36 درصد از کسانی که مشروبات الکلی به ویژه شراب قرمز مصرف می کنند، شدت حملات میگرنی در آنها بیشتر است. دلیل اصلی این امر نیز، وجود هیستامین در شراب قرمز است. هیستامین علاوه بر سردرد و تاثیر بر سیستم ایمنی بدن ، موجب بروز خارش، عطسه، سرفه و یا ضعف می شود. البته در مواردی، مصرف داروهای آنتی هیستامین قبل از نوشیدن الکل، می تواند تا حدودی کارساز باشد. بر اساس تحقیقات دیگر در این زمینه، گروهی از افراد مبتلا به میگرن ، پس از مصرف گوشت های فرآوری شده، دچار حمله های میگرنی می شوند و دلیل عمده این درد نیز، وجود نیتریت در این گوشت هاست.

غذا های مفید برای میگرن

در کنار ممنوعیت های غذایی طی بررسی های نقش تغذیه در میگرن ؛ مصرف برخی مواد نیز، می تواند موجب پیشگیری از سردرد های میگرنی شود. داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها بسیار موثر است. خوردن سبزیجات تازه، میوه ها و غلات کامل، نقش اساسی در پیشگیری از انواع بیماری ها از جمله میگرن دارد. معمولا آن چه که در مبحث نقش تغذیه در میگرن بیش از بقیه موجب تشدید دردهای میگرنی می شود، مصرف غذاهای حاوی مواد نگه دارند است که تا حد امکان باید از آنها پرهیز کرد. از غذاهای مفید و توصیه شده جهت پیشگیری از بیماری میگرن ، می توان به این موارد اشاره کرد:

  • نان و غلات ؛ غذاهای تهیه شده از غلات که معمولا در وعده صبحانه و به همراه شیر میل می شود، منبع غنی سبوس است، البته به شرطی که در آن از مغزهای فرآوری شده و میوه های خشک استفاده نشود. دانه کنجد، نان های تهیه شده با سبوس کامل، چیپس های خانگی و هر غذاهای تهیه شده از گندم با سبوس کامل.
  • گوشت، مغزها و دانه ها ؛ گوشت تازه گوسفند، مرغ، ماهی و انواع غذاهای دریایی، تخم خشخاش، تخم کدو، دانه کنجد، تخم آفتابگردان بدون اضافه کردن هیچ گونه افزودنی.
  • سالاد و سس ها ؛ سالادهای خانگی تهیه شده از انواع سبزیجات تازه بدون اضافه کردن مواد افزودنی، دسرهای خانگی و سس های خانگی تهیه شده از سرکه و روغن زیتون.
  • سبزیجات و میوه ها ؛ همه انواع میوه ها و سبزیجات تازه ای که بدون استفاده از مواد شیمیایی، رشد کرده اند.

علاوه بر مواد گفته شده در مورد نقش تغذیه در میگرن ، مصرف میان وعده های ساده و سالم نیز، سطح قند موجود در خون را تنظیم کرده و مانع از ایجاد گرسنگی و نهایتا سردرد در فرد می شود. در کنار رعایت همه نکات گفته شده، نقش کنترل وزن نیز در بیماری میگرن بسیار موثر است، زیرا افزایش وزن، معمولا به دلیل استرسی که در برخی افراد ایجاد می کند، موجب تشدید حمله های میگرنی می شود.

غذا های مفید برای میگرن

شناسایی غذاهای تشدید کننده بیماری میگرن

در اغلب موارد، پزشک لیستی از غذاهایی که نقش آنها در تشدید سردرد های میگرنی ثابت شده است را در اختیار بیمار قرار می دهد و توصیه می کند تا فرد تغذیه خود را کنترل کرده تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود. در قدم بعدی، خود فرد تشخیص می دهد که چه غذاهایی می تواند حملات میگرنی را بیشتر کند. برای مثال اگر حدس میزند که خوردن یک نوع گوشت خاص، موجب بروز سردرد در وی می شود، با حذف موقتی آن، صحت این مطلب مشخص خواهد شد.

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که تاثیر مواد غذایی در همه افراد یکسان نیست. گروهی از بیماران ممکن است سریعا پس از خوردن یک غذای خاص، تاثیر آن را متوجه شوند، در حالی که در شخص دیگری ممکن است تا 24 ساعت بعد نیز علائمی از سردرد مشاهده نشود. از طرفی میزان نقش تغذیه در میگرن ، در همه افراد، یکسان نیست. پس طبق نتیجه گیری بخش سلامت مجله اینترنتی ماه اگر شخصی به خوردن غذاهای خاصی حساسیت نشان می دهد، دلیل بر این نیست که همه افراد مبتلا به بیماری میگرن باید همین وضعیت را داشته باشند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید