پیشگیری از آنفولانزا در کودکان

با شروع فصل سرما، شیوع بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا در میان افراد به ویژه کودکان، افزایش می یابد. از آن جایی که کودکان در برابر رعایت نکات توصیه شده، مقاومت نشان داده و زیاد پایبند به انجام یک سری پیشگیری ها نیستند، بیش از بزرگسالان درگیر این بیماری ها می شوند و البته در مواردی، به دلیل عدم تقویت سیستم ایمنی، شدت بیماری در آنها بیشتر است. سرما خوردگی، معمولا به تدریج و طی چند روز، خود را نشان داده و زودتر درمان می شود. اما در مقابل آنفولانزا، به صورت ناگهانی آغاز شده و در مواردی ممکن است تا 2 هفته نیز ادامه داشته باشد. به دلیل اهمیتی که بروز این بیماری در کودکان دارد و عوارضی که ممکن است در پیش داشته باشد، مجله سلامت ماه راه های پیشگیری از آنفولانزا در کودکان را در این مقاله مورد بحث قرار داده است.

روش های پیشگیری از آنفولانزا در کودکان

اغلب خانواده ها به دلیل عدم اطلاع کافی در مورد این بیماری حتی برخی سرماخوردگی های ساده را با آنفولانزا اشتباه گرفته و دچار نگرانی می شوند. آنفولانزا، به صورت ناگهانی اتفاق افتاده و در 2 تا 3 روز اول بیماری شدت آن زیاد است. از جمله نشانه های اولیه بروز آنفولانزا، تب شدید که گاها به 104 درجه فارنهایت نیز می رسد، لرزش در اثر تب، خستگی و بی حالی مفرط، سردرد و بدن درد، سرفه های خشک، گلو درد و تهوع و استفراغ در اثر عفونت گلو است.

در برخی موارد کودکان هم زمان با آنفولانزا، دچار دل درد و نفخ معده نیز خواهند شد. همین علائم باعث می شود تا والدین به اشتباه افتاده و آنفولانزا را تشخیص ندهند. دلیل عمده بروز بیماری آنفولانزا، ویروس موسوم به آنفولانزا است که از راه های مختلفی وارد بدن کودک می شود. جهت پیشگیری از آنفولانزا در کودکان راه های مختلفی وجود دارد. برخی از مهم ترین راه ها در ادامه ذکر شده است.

پیشگیری از آنفولانزا در کودکان با واکسن آنفولانزا

یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از آنفولانزا در کودکان انجام واکسیناسیون است، البته واکسن فقط برای کودکان بالای 6 ماه امکان پذیر است. در نوزادان کمتر از 6 ماه تنها راه پیشگیری، مراقبت است. والدین باید مراقب باشند تا ویروس وارد بدن نوزاد نشود. اخیرا پزشکان به این نتیجه رسیدند که اگر مادران در آخرین ماه های بارداری، واکسن آنفولانزا تزریق کنند، پادتن این ویروس وارد بدن نوزاد شده و می تواند دست کم تا سن 6 ماهگی، از بروز آنفولانزا جلوگیری کند.

پیشگیری از آنفولانزا در کودکان با واکسن آنفولانزا

فاصله از فرد مبتلا به آنفولانزا

 در صورتی که یکی از اطرافیان دچار آنفولانزا شد، برای پیشگیری از آنفولانزا در کودکان باید تا حد ممکن کودک را از بیمار دور نگه داشت.

شستن مداوم دست ها

شستن مداوم دست ها با آب و صابون را باید از سنین کم به کودک آموزش داد تا هر زمان که لازم دید، این کار را انجام دهد. در صورتی که آب و صابون در دسترس نبود، می توان از ژل های شست و شو و یا دستمال های آغشته به الکل استفاده کرد.

کنترل میکروب ها

 کودک را تشویق کنید تا از زدن دست کثیف به چشم و دهان و بینی خودداری کرده و در هنگام عطسه یا سرفه، حتما از دستمال تمیز برای پوشاندن بینی و دهان استفاده کند.

برای پیشگیری از آنفولانزا در کودکان محیط را ضدعفونی کنید

برای پیشگیری از آنفولانزا در کودکان منزل و محیط بازی کودک باید همیشه تمیز و ضدعفونی باشد. شستن روزانه اسباب بازی ها و ابزاری که کودک با آن سرروکار دارد نیز، ضروری است.

چک کردن وضعیت سلامت کودک

اگر کودک دچار یک بیماری زمینه ای است، باید مرتبا تحت مراقبت پزشک قرار گرفته و در مورد تداخل نوع دارو و درمان بیماری با آنفولانزا، با پزشک مشورت شود.

کودکانی که بیشتر در معرض ابتلا به آنفولانزا هستند

اگر کودک شما جز یکی از گروه های زیر است، خطر ابتلا به آنفولانزا در وی بیشتر خواهد بود:

  • آسم
  • بیماری های ریوی
  • بیماری های قلبی
  • مشکلات خونی
  • اختلالات کبدی و کلیوی
  • اضافه وزن و مشکلات متابولیکی

اگر کودک یکی از این اختلالات را داشت و یا مادر در دوران بارداری به دلیل داشتن این اختلالات، داروهای خاصی مصرف کرده باشد، خطر ابتلا به آنفولانزا در کودک افزایش می یابد.

روش های درمان کودکان مبتلا به آنفولانزا

معمولا زمانی که نوزاد یا کودک دچار آنفولانزا شود، وضعیت کمی پیچیده تر خواهد بود. برای درمان سریع تر و موثرتر، می توان از این راه کارها کمک گرفت:

  • مراجعه به پزشک: به محض مشاهده اولین علائم آنفولانزا در کودک، سریعا به پزشک مراجعه کرده تا اقدامات لازم جهت مبارزه با ویروس انجام شود. معمولا درمان در کودکان کم سن و سال، با شربت و تزریق صورت می گیرد.
  • مراقبت های خانگی: در صورتی که کودک دچار تب نشده باشد، می توان به خوبی در منزل از او مراقبت کرد و طبق توصیه های پزشک، داروهای تجویز شده را مصرف نمود. البته باید مطمئن شوید که کودک سرفه های چرکین و عفونت گلو ندارد. در طول دوره درمان، کودک باید استراحت کرده و مایعات کافی مصرف کند. زیرا به دلیل بیماری، مقدار زیادی آب از بدن خارج می شود. بهتر است کودک را در اتاقی جداگانه نگهداری کرد و از رفت و آمد دیگران با آن جلوگیری نمود، زیرا ورود هر گونه ویروس یا میکروب جدید بیماری را تشدید می کند.
  • داروها: در مورد مصرف دارو های درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا حتما باید با پزشک مشورت کرد. به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی نباید به صورت خودسرانه دارویی به کودک داد. در مورد روش های کاهش تب، پزشک توصیه های لازم را ارائه خواهد کرد. مصرف آسپرین در کودکان کمتر از 4 سال، ممنوع است و موجب بروز بیماری های خطرناکی خواهد شد. باید توجه داشت که در همه موارد نیز مصرف داروهای کاهنده تب ضروری نیست.

درمان آنفولانزا در کودکان با روش های خانگی

درمان های خانگی، روش های طبیعی هستند که معمولا و در اغلب موارد مطمئن بوده و در کمترین زمان ممکن موجب بهبودی کودک می شوند. از جمله بهترین روش های درمان خانگی و پیشگیری از آنفولانزا در کودکان عبارتند از:

  • شیر مادر: برای نوزادان شیرخوار، هیچ چیز به اندازه شیر مادر کمک کننده نیست. شیر مادر حاوی آنتی بیوتیک است که موجب نابودی میکروب ها و ویروس های موجود در بدن نوزاد شده و بدن او را مرطوب نگه می دارد.
  • آب هویج: آب هویج سرشار از انواع ویتامین ها و مواد مغذی است که به تقویت عملکرد سیستم ایمنی کودکان کمک فراوانی می کند. آب هویج را فقط به نوزادان بالای 6 ماه می توان داد. البته به شرطی که مطمئن باشید کودک به هویج حساسیت ندارد.
  • استفاده از دستگاه بخور: دستگاه بخور، رطوبت مورد نیاز برای اتاق را تامین کرده و از خشکی بدن نوزاد در طول دوره بیماری جلوگیری می کند. دستگاه بخور را باید مرتبا تمیز نمود تا از گسترش میکروب در فضا پیشگیری شود.

درمان خانگی آنفولانزا در کودکان با آب لیمو و عسل

درمان خانگی آنفولانزا در کودکان با آب لیمو و عسل

ترکیب آب گرم، آبلیموی تازه و عسل به درمان سرفه های خشک کودک کمک کرده و مانع از گسترش عفونت گلو می شود. البته در این مورد نیز باید مطمئن شوید که کودک به عسل، حساسیتی نشان نمی دهد. در هنگام به کارگیری هرگونه روش درمان خانگی، به واکنش نوزاد، آبریزش بینی، نوع سرفه ها، تب و وضعیت دفع آن توجه جدی داشته باشید تا اگر تغییر محسوسی در اثر استعمال این روش ها وجود داشت، مشخص شود. کارشناسان مجله اینترنتی ماه توصیه می کنند برای پیشگیری از انواع بیماری ها از جمله پیشگیری از آنفولانزا در کودکان از تاثیر رژیم غذایی در تقویت سیستم ایمنی بدن غافل نشوید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید