مزایای علمی مدیتیشن برای سلامتی

زندگی در دنیای امروز، با استرس ها و فشار روانی زیادی همراه است. در واقع بخش عمده ای از بیماری های جسمی به دلیل نداشتن سلامت روحی در افراد ایجاد می شود. استرس در بسیاری از بیماری ها، جز علل اصلی دسته بندی می شود. روش های متعددی وجود دارد که می توان با به کار گرفتن آنها این عدم تعادل روانی و روحی را کنترل کرد و با کمک آنها به آرامشی نسبی رسید. مدیتیشن ، یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین این روش هاست که غالبا همه افراد با آن آشنایی داشته، اما از نوع عملکرد و مزایای آن اطلاع چندانی ندارند. به گفته مجله سلامت ماه اخیرا محققان و کارشناسان نیز، در مورد مزایای علمی مدیتیشن برای سلامتی و تاثیر مدیتیشن بر کنترل استرس مقالاتی ارائه داده اند که با دلایل علمی ثابت می کند مدیتیشن روشی مناسب در حل این مسائل است.

فواید و مزایای علمی مدیتیشن برای سلامتی

مدیتیشن مجموعه ای از اعمال و فعالیت هایی است که کمک می کند فرد تمامی افکار آزار دهنده و منفی را از خود دور کرده و با خالی کردن ذهن، به نوعی آرامش درونی برسد. اما باید بدانید که خالی کردن ذهن و ایجاد آرامش درونی با دور کردن افکار مزاحم کار چندان آسانی نیست، بلکه باید ذهن را تمرین داد و در چند مرحله، این فرآیند صورت خواهد گرفت.

ذهن همانند یک دریاچه یا برکه است. در صورت وزش باد که همان افکار و ترس ها و استرس هاست، این دریاچه مواج خواهد شد، اما هر چه میزان محرک ها کمتر باشد، آرامش بیشتری در آن وجود خواهد داشت و به راحتی می توان به علت شفافیت آب، کف دریاچه را مشاهده کرد. یکی از مزایای علمی مدیتیشن برای سلامتی این است که کمک می کند امواج متلاطم ذهنی از بین رفته و آرامشی نسبی در آن به وجود آید. از نظر علمی و از منظر کارشناسان، مدیتیشن دارای مزایای فراوانی است که در مجله سلامت ماه به آن می پردازیم.

کنترل عصبانیت از مزایای علمی مدیتیشن

مدیتیشن آرامشی درونی و عمیق در فرد ایجاد می کند که حتی از آرامش ایجاد شده در اثر یک خواب مناسب نیز بیشتر خواهد بود. اگر چه در طول انجام اعمال مدیتیشن ، فرد در حالت بیدار و کاملا هوشیار قرار دارد، اما به خلسه ای عمیق فرو رفته تا از این طریق آرامش فراهم شود.

تمرکز بر روی فعالیت های ذهنی که از مزایای علمی مدیتیشن برای سلامتی است، کمک می کند تا با کنترل بهتر اعصاب و احساست، فرد کمتر دچار خشم و عصبانیت شده و بهتر بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند. خشم و عصبانیت بخش مرکزی مخچه را تحت تاثیر قرار داده و امکان نشان دادن عکس العمل مناسب را از فرد می گیرد. به علاوه، بخش های ارتباطی مغز در اثر خشم، دچار اختلال شده و شخص خشمگین در ارتباط با دیگران نیز دچار مشکل خواهد شد. اما هر چه تمرکز بر فعالیت های مغزی به وسیله مدیتیشن بیشتر باشد، امکان ایجاد چنین احساساتی در فرد کمتر خواهد بود.

تاثیر مدیتیشن بر کنترل استرس

یکی از عللی که باعث شده کارشناسان به انجام مدیتیشن اعتقاد بسیاری پیدا کنند، تاثیر مدیتیشن بر کنترل استرس است. در واقع استرس یکی از مواردی است که فرد را تشویق به انجام اعمال مدیتیشن می کند. استرس علاوه بر درگیری ذهنی و خشمی که در فرد ایجاد می کند، موجب افزایش ترشح کورتیزول ، افزایش فشار خون و ایجاد عفونت های متعدد در مغز می شود. انجام تمرینات مدیتیشن به صورت منظم و طبق دستور، کمک می کند تا با کاهش استرس و فشار روانی مشکلاتی ناشی از آن نیز به تدریج برطرف شود.

کاهش فشار خون با مدیتیشن

همانطور که می دانید استرس و فشار روحی، یکی از علل اصلی بیماری فشاری خون است که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در فرد باشد. تحقیقات نشان می دهد که یکی از مزایای علمی مدیتیشن برای سلامتی اثر آن بر کنترل استرس و فشار روانی در فرد است که به کاهش و کنترل فشار خون کمک کرده و از بروز پرفشاری خون و مشکلات ناشی از آن جلوگیری می کند.

کاهش فشار خون با مدیتیشن

تاثیر مدیتیشن بر کاهش علائم شایع افسردگی

به گفته محققان 30 دقیقه مدیتیشن در هر روز، تا حد زیادی علائم شایع افسردگی را در فرد کاهش می دهد. به عقیده آنها، فرد با کمک تمرینات مدیتیشن، می تواند اعمال مغزی را تحت کنترل در آورده و تاثیر علل ابتلا به افسردگی را کاهش دهد.

مدیتیشن و بهبود روابط اجتماعی

ایجاد حس خوشی و سرحالی در فرد می شود و افزایش تمایل به فعالیت های اجتماعی در فرد از مزایای علمی مدیتیشن برای سلامتی است. مدیتیشن لبخند را مهمان لبان فرد کرده و باعث می شود تا فرد، جمع های دوستانه و خانوادگی را به انزوا و تنهایی ترجیح دهد. در نتیجه چنین فردی معمولا دارای انرژی و امواج مثبت شده و علاوه بر زیبایی ظاهری، از نظر اخلاقی و اجتماعی نیز از دیدگاه اطرافیان، زیبا به نظر می رسند و محبوبیت خاصی در میان دیگران پیدا می کنند.

برخی از انواع مشخصی از تمرینات مدیتیشن به فرد کمک می کند تا شناخت بهتری از خود و افکار خود داشته و از این طریق، اعتماد به نفس بیشتری کسب کرده و زندگی بهتری داشته باشد. برای مثال، انجام این تمرینات توسط گروهی از زنان مبتلا به سرطان سینه باعث شده تا این گروه از افراد از انزوا خارج شده و بتوانند بهتر با بیماری خود مبارزه کنند.

تقویت حافظه از فواید علمی مدیتیشن برای سلامتی

معمولا انسان با افزایش سن دچار کاهش قدرت تمرکز و حافظه خواهند شد. اما تحقیقات انجام شده نشان می دهد که تمرینات خاص مدیتیشن به فرد کمک می کند تا با افزایش قدرت تمرکز و تفکر، در سنین بالا دچار مشکلات ناشی از فرسودگی مغز نشوند. تحقیقات در خصوص مزایای علمی مدیتیشن برای سلامتی ثابت می کند که این فعالیت در سالمندان می تواند قدرت حافظه را تقویت کرده و از بروز بیماری هایی مثل آلزایمر جلوگیری کند.

مدیتیشن و داشتن خواب راحت

بر اساس آمار حدود نیمی از جمعیت جهان دچار اختلالات خواب هستند. با انجام تحقیقی بر روی دسته از داوطلبان، مشخص شد که انجام تمرینات مدیتیشن بیش از هر روش دیگری می تواند این اختلالات را برطرف کند، به طوری که افراد درگیر در تمرینات مدیتیشن هم زودتر به خواب می روند، هم تعداد دفعات بیداری آنها در طول خواب کمتر است و هم خواب عمیق تری دارند.

کنترل دردهای فیزیکی به کمک مدیتیشن

ایجاد حس درد در اثر فعالیت هر عاملی از مغز ریشه گرفته و در واقع ریشه درد در مغز است. محققان با کمک عکس برداری به روش MRI، میزان تاثیر مدیتیشن بر کاهش درد را مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق که در مورد مزایای علمی مدیتیشن برای سلامتی انجام گرفت مشخص شد که فعالیت مغزی در افرادی که در حال انجام تمرینات مدیتیشن هستند، بسیار بیش از گروه های دیگر است. این فعالیت های مغزی منجر به کاهش درد شده و فرد را علاوه بر درد، از استرس و نگرانی ناشی از آن نجات می دهد. در مواردی حتی اگر مدیتیشن تاثیری در کاهش درد نداشته باشد، می تواند تحمل فرد در برابر آن را افزایش دهد.

کنترل دردهای فیزیکی به کمک مدیتیشن

به گفته کارشناسان مجله اینترنتی ماه یکی از مزایای علمی مدیتیشن برای سلامتی ، درمان سردردهای مزمن است. کنترل فعالیت های مغزی و در نظر داشتن عواملی که می تواند سردرد را تشدید کند، می تواند تا حد زیادی به تسکین درد کمک کرده و فرد قادر است تا حد ممکن از بروز سردردهای ناشی از استرس و فشار عصبی جلوگیری نماید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)