تاثیر بیوتین بر ریزش مو

بیوتین یا ویتامین B7 یکی از ویتامین های مورد نیاز زنان و مردان است که قطعا تاکنون در مورد آن بسیار شنیده اید. این نوع ویتامین از گروه ویتامین های ب ، عملگرهای مهمی در بدن بر عهده دارد که در صورت کمبود آن، آسیب های جدی ایجاد خواهد شد. یکی از موارد موثر استفاده از خواص بیوتین ، کمک به رشد مو و پیشگیری از ریزش آن است. مجله سلامت ماه بر اساس تحقیقات انجام داده در مورد خواص بیوتین یا ویتامین ب 7 مقاله ای با عنوان تاثیر بیوتین بر ریزش مو تهیه کره که در آن به توضیح در مورد بیوتین و نقش آن در ریزش مو در زنان و مردان پرداخته شده است. همچنین در ادامه، روش های مصرف بیوتین نیز به شما معرفی خواهد شد.

تاثیر بیوتین بر ریزش مو در زنان و مردان

بیوتین یا همان ویتامین B7 که گاهی با عنوان ویتامین H نیز شناخته می شود، ترکیبی ضروری برای رشد و پیشگیری و کنترل ریزش مو در زنان و مردان است که هم از طریق مواد غذایی و هم با کمک مکمل ها قابل دسترس می باشد. به گفته محققان، افرادی که دچار ریزش مو شده اند، ممکن است با کمبود بیوتین مواجه باشند. در چنین مواردی، تنها راه حل برای افزایش رشد مو و پیشگیری از ریزش هرچه بیشتر آن، مصرف منابع یا مکمل های بیوتین است. علاوه بر تاثیر بیوتین بر ریزش مو ، مصرف این ویتامین سلامت پوست و ناخن را تضمین کرده و کمک می کند تا ظاهری آراسته تر و جوان تر داشته باشید.

کمبود بیوتین عامل ریزش مو

ریزش مو به ویژه در سنین بالا یکی از مشکلات شایعی است که حدود 40 درصد از زنان بالای 40 سال را درگیر کرده است. در واقع درصد زیادی از افراد پس از سن 30 سالگی، به تدریج شاهد بروز علائمی ناشی از ریزش مو هستند. عوامل ژنتیکی، کمبود برخی مواد مغذی، عدم مراقبت مناسب از مو و تغییرات هورمونی، از عللی است که می تواند منجر به ریزش مو شود. اما خوشبختانه این مشکل به راحتی قابل حل است و با روش های ساده ای می توان آن را برطرف نمود، به شرطی که علت اصلی آن را بیابید.

در مورد تاثیر بیوتین بر ریزش مو باید گفت که یکی از علل اصلی ریزش مو، کمبود مواد مغذی در بدن است و بیوتین نمونه ای از این مواد می باشد. بیوتین یا ویتامین ب 7 یکی از ترکیباتی است که مستقیما در ساخت کراتین، ماده اولیه تشکیل ساختار ساقه مو، دخیل است.

بیوتین ترکیبی است که در جریان فعالیت سیستم گوارش در بدن ساخته می شود. از طرفی منابع طبیعی بیوتین نیز در رژیم غذایی روزانه ما جای دارد. پس اگر فردی یک رژیم غذایی متعادل دارد، از نظر مقدار بیوتین تامین است و نیازی به مصرف مکمل ها در این زمینه نخواهد داشت. با وجود این، درصد بسیاری از زنان و برخی مردان به دلایل مختلف، دچار کمبود بیوتین در بدن هستند. یعنی بدن آنها به مقدار کافی بیوتین تولید نمی کند.

علائم کمبود بیوتین یا ویتامین ب 7

از علائمی که کمبود بیوتین در بدن را نشان می دهد می توان به کاهش اشتها، کم خونی، افسردگی و خشکی پوست اشاره کرد. اما خوشبختانه با روش های مختلفی می توان کمبود بیوتین در بدن را جبران کرد و از این طریق به ریزش مو نیز کمک نمود.

علائم کمبود بیوتین یا ویتامین ب 7

درمان ریزش مو با بیوتین

در اغلب مقالات منتشر شده در زمینه تاثیر بیوتین بر ریزش مو، این نکته ذکر شده که بیوتین تنها زمانی می تواند اثرگذار باشد که ریزش مو در اثر کمبود این ماده ایجاد شده باشد. در حقیقت در مواردی که فرد به علل متعدد مثلا استرس، آلودگی هوا، وراثت یا تغییر هورمونی دچار ریزش مو می شود، مصرف بیوتین تاثیر به سزایی نخواهد داشت.

اما با این حال، این مسئله بدان معنا نیست که مصرف مکمل ها و منابع بیوتین را در دیگر موارد باید کنار گذاشت. به هر حال، ویتامین B یکی از انواع مواد مغذی است که پوست و مو برای رشد و ترمیم به آن احتیاج دارند. بیوتین به جز کمک به برطرف کردن ریزش مو، خواص دیگری نیز دارد که قطعا مصرف آن، فوایدی برای بدن خواهد داشت که نهایتا منجر به افزایش رشد مو می شود.

راه های افزایش تاثیر بیوتین بر ریزش مو

آن چه اهمیت دارد این است که نباید مصرف بیوتین را به تنهایی به عنوان روش درمان ریزش مو در نظر گرفت. به گفته محققان، برای حصول نتیجه بهتر در این زمینه، بهتر است از فواید انواع ماسک موها نیز بهره مند شد. ماساژ پوست سر با انواع روغن ماهی، روغن درخت چای ، روغن زیتون، روغن نارگیل ، ماسک تخم مرغ، ویتامین E و مواردی از این دست کمک می کند تا تاثیرگذاری بیوتین دو چندان شده و با همین روش های ساده خانگی، مشکل ریزش مو چه در زنان و چه در مردان در کمترین زمان ممکن برطرف شود.

منابع تامین بیوتین یا ویتامین B7

همان گونه که اشاره کردیم، بیوتین را هم به شکل مکمل و هم از طریق منابع طبیعی آن می توان تامین کرد. تخم مرغ، حبوبات، مغزها، شیر، غلات با سبوس کامل و گوشت قرمز، از بهترین منابع تامین بیوتین به شکل طبیعی هستند. در واقع، اغلب مواد غذایی که به شکل روتین در وعده های غذایی استفاده می کنیم، حاوی مقادیری بیوتین است. اما آن چه اهمیت دارد این است که مواد غذایی را باید به شیوه ای تهیه کرد که در جریان آماده سازی، ویتامین B موجود در آن از بین نرود.

روش دیگر تامین بیوتین برای بهره مندی از تاثیر بیوتین بر ریزش مو و پیشگیری از ریزش آن مصرف مکمل هاست که امروزه به یکی از متداول ترین روش های دریافت ویتامین ها و املاح تبدیل شده است. برای مشخص شدن مقدار مناسب مصرف، باید با پزشک در این زمینه مشورت کرد.

تاثیر شامپوهای حاوی بیوتین بر درمان ریزش مو

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در زمینه تاثیر بیوتین بر ریزش مو ، محققان بر این باورند که اگرچه مصرف شامپوهای حاوی بیوتین نمی تواند برای درمان ریزش مو معجزه آسا باشد، اما چندان بی تاثیر نیست. برای مثال در تحقیقی که بر روی 60 زن دچار ریزش مو صورت گرفت، یک دوره 90 روزه مصرف شامپوهای حاوی بیوتین، تاثیر قابل توجهی بر مشکل آنان داشت. متخصصان توصیه می کنند که شامپوهای حاوی بیوتین را نه به عنوان تنها راه حل، بلکه به عنوان یک روش کمکی برای درمان ریزش مو در خانه و پیشگیری از کم پشت شدن موها در نظر بگیرید و در کنار آن، از روش های دیگر نیز استفاده کنید.

تاثیر شامپوهای حاوی بیوتین بر درمان ریزش مو

افزایش میزان بیوتین در بدن، هیچ گونه عارضه جانبی به همراه نخواهد داشت و معمولا مکمل بیوتین نیز با هیچ داروی دیگری تداخل ایجاد نمی کند. اما بهتر است حتما پیش از مصرف آنها با پزشک در این زمینه مشورت کرد. علی رغم اینکه برخی محققان بر این باورند که تاثیر بیوتین بر ریزش مو تنها زمانی مفید واقع خواهد شد که ریزش مو در اثر کمبود این ماده ایجاد شده باشد، اما همانطور که در مجله اینترنتی ماه ذکر شد، با برخی روش های کمکی دیگر می توان به افزایش تاثیر بیوتین بر ریزش مو کمک کرد.

[rs_post_grid cats=”289″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)