ایستگاه فضایی بین المللی

پروژه ای عظیم با نام ایستگاه فضایی بین المللی یا به اختصار ISS که پروژه ای به معنای تمام بین المللی است که در ادامه مقاله مجله ماه به شرح آن خواهیم پرداخت.

همه چیز در مورد ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)

ایستگاه بین المللی فضایی (ISS) یک پروژه ی چند ملیتی است که بزرگ ترین ساختار انسانی ارایه شده به فضا محسوب می شود. ساختار اولیه این دستگاه در بین سال های 2001-1998 تکمیل شد، اما هنوز هم ماموریت های متعددی را بر عهده دارد. این ایستگاه از سال 2000 ماموریت های خود را به شکل رسمی آغاز کرد. در ماه ژانویه ی 2018، 230 نفر از 18 کشور از ایستگاه بین المللی فضایی دیدن کردند. بیشترین اعضای شرکت کننده از ایالات متحده ی آمریکا (145 نفر) و روسیه (46 نفر) بودند.

ISS شامل 15 کشور عضو فعال است. NASA (ایالات متحده)، Roscosmos (روسیه) و آژانس فضایی اروپایی اعضای اصلی هستند که در بیشترین تحقیقات و سفرهای فضایی شرکت دارند. اعضای دیگر این ایستگاه، ژاپن و آژانس فضایی کاناداست. برنامه های اخیر ایستگاه فضایی می بایست دست کم تا سال 2044 به انجام برسد. گذشته از این، برنامه های ایستگاه فضایی شفاف و مشخص نیست. کارکنان ISS با مرکز کنترل ماموریت در هوستون ، مسکو و هم چنین مرکز کنترل فضایی در هانتسویل و آلتا در ارتباط و همکاری هستند. دیگر مراکز کنترل ماموریت از کشورهای ژاپن، کانادا و کشورهای اروپایی، ISS را یاری می کنند.

جستجوی ایستگاه فضایی  بین المللی در آسمان

این ایستگاه فضایی در فاصله ی 400 کیلومتری از سطح زمین در حال فعالیت است. هر 90 دقیقه یک بار، با سرعت 28000 کیلومتر بر ساعت، زمین را دور میزند. حرکت ایستگاه در طول روز در اطراف زمین معادل یک رفت و برگشت از زمین به ماه است. از فاصله ای که ایستگاه فضایی قرار دارد، سیاره ونوس قابل مشاهده است. اگر اطلاعات کافی از زمان حرکت ISS داشته باشیم، می توانیم در تاریکی با چشم غیر مسلح نیز ایستگاه را از زمین مشاهده کنیم.

جستجوی ایستگاه فضایی  بین المللی در آسمان

برای مشاهده ی ایستگاه فضایی، به هنگام طلوع و غروب خورشید، یعنی زمانی که نور از سطح صفحات خورشیدی ایستگاه بازتاب میکند، میتوان این بازتاب را دید. اندازه ی این ایستگاه آنقدر بزرگ است که گاهی به عنوان یک ستاره ی بزرگ و نورانی، از زمین قابل مشاهده است. به جز ایستگاه فضایی، ماهواره های دیگر نیز از سطح زمین مشخص هستند و بدون داشتن ابزاری خاص میتوان آنها را دید.

وظایف کارکنان ایستگاه فضایی

کارکنان ایستگاه فضایی 6-3 نفر هستند که البته از سال 2009 امکان فعالیت 6 نفر در ایستگاه فضایی، فراهم شد. اما در سال های مختلف، تعداد افراد حاضر در آن، تغییر کرده است. پس از فاجعه ی شاتل فضایی کانادایی، به دلیل کاهش ظرفیت ایستگاه در فضاپیمای Soyuz روسی، تعداد کارکنان به 2 نفر تعدیل یافت. البته در بعضی مواقع تا حدود 13 نفر نیز در این ایستگاه فضایی حضور داشته اند، اما فقط برای چند روز.

فضاپیمای پر سرعت فضایی در سال 2011 فعالیت خود را متوقف کرد. 3 فضانورد از طریق فضاپیمای Soyuz، به ایستگاه فضایی سفر کرده و برای مدت 6 ماه در آن جا هستند. گاهی اوقات، مدت ماموریت بسیار کوتاه است و دلیل آن، برنامه ریزی های فضاپیما و یا رخدادهای خاص است. ( برای مثال یک ماموریت ممکن یک سال به طول انجامد.) اگر کارکنان قصد بازگشت داشته باشند، می توانند به وسیله ی فضاپیماهای Soyuz روسی که مختص ایستگاه بین المللی فضایی است، به زمین باز گردند.

از سال 2019 تا 2020، فضاپیماهای Dragon، CS-100(Boeing) تعداد بیشتری فضانورد را به فضا خواهند برد. زمانی که ایالات متحده، فضاپیماهای جدید خود را راه اندازی کند، تقاضا برای Soyuz کم می شود، زیرا ناسا تعداد کمتری صندلی را فضانوردان خود از روسیه اختصاص خواهد داد.

فضانوردان در ایستگاه فضایی چگونه زندگی می کنند

فضانوردان اغلب ساعات روز را در ایستگاه فضایی در حال مکاشفه و تحقیق و بررسی هستند و فقط 2 ساعت از روز را برای فعالیت های شخصی خود اختصاص می دهند. علاوه بر این گاهی اوقات، به پیاده روی فضایی مشغول هستند و یا رویدادهای جدید فضایی را در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، همانند فضانورد کانادایی، Chris Hadfield که در سال 2013 این کار را انجام می داد.

البته اولین فردی که از فضا، توییتی در مورد یک رویداد فضایی به اشتراک گذاشت،Mike Massimino بود که این کار را از یک شاتل فضایی در سال 2009 انجام داد. کارکنان ایستگاه فضایی نه تنها مسئول انجام تحقیقات فضایی هستند، بلکه وظیفه ی حفظ و نگه داری از ISS را نیز بر عهده دارند، گاهی اوقات لازم است ایستگاه را تعمیر کنند. گاهی اوقات، تعمیر ایستگاه یک امر ضروری و مهم است. مثل زمانی که سیستم آمونیاک با مشکل رو به رو می شود.  ناسا اخیرا تمهیداتی برای رفع مشکل آب برای فضانوردان اندیشیده است.

اطلاعات ثبت شده از فضا

در طول سال های گذشته، نکات جالبی از فعالیت های فضانوردان در ISS به دست آمده. برای مثال آمریکایی ها بیشترین رکورد حضور در فضا را دارند، 340 روز، زمانی که Scott Kellyبه مدت یک سال یعنی از 2016-2015 در ISS در حال انجام ماموریت بود. ناسا اغلب بر ماموریت های طولانی مدت تاکید دارد، اگرچه تاکنون از جانب ناسا همچنین ماوریت هایی تحقق نیافته است اما شاید بتوان گفت تحقیق در مورد اینکه آیا ممکن است ماده تاریک بار الکتریکی داشته باشند؟ شاید یکی از همین مقاصد تحقیقاتی باشد.

طولانی ترین پرواز فضایی توسط یک زن و به مدت 289 روز انجام شده است . بیشترین زمان سپری شده در فضا، 665 روز بود که یک زن آمریکایی به نام Peggy Whitson این رکورد را ثبت کرده است.

ISS

ایستگاه فضایی، به اندازه ی یک زمین فوتبال و با وزن حدودا 391000 کیلوگرم است. فضای درونی ایستگاه، شامل 5 تخت خواب، 2 سرویس بهداشتی، امکانات ورزشی و پنجره های 360 درجه است. اغلب ماموریت های شاتل فضایی ناسا حمل سنگ ها و صخره های فضایی برای انجام آزمایشات و مطالعات است. علاوه بر Sayuz، ایستگاه فضایی از فضاپیماهای دیگری نیز استفاده می کند. فضاپیمای غیر مسافری Progress در فواصل زمانی منظم، به ایستگاه سفر می کند.ISS

 

ساختار ISS

برای اتصال آن به سیستم انرژی الکتریکی، از 8 مایل سیم استفاده شده است. طبق اطلاعات ارائه شده توسط ناسا، 52 کامپیوتر در حال کنترل ISS هستند. از سال 2000 تا کنون، کارکنان ISS، 25000وعده ی غذایی مصرف کرده اند. اولین سوالی که ذهن هر فرد را در رابطه با سفر به فضا درگیر می کند، غذا خوردن و دفع آن است. همان طور که گفته شد، 2 سرویس بهداشتی در ایستگاه فضایی وجود دارد.

این سرویس ها، مجهز به دستگاه های فوق پیشرفته ای است که ادرار فضانوردان را به آب آشامیدنی تبدیل می کند! جالب بود نه!؟! با ما در مجله اینترنتی ماه همراه باشید تا شما را به سمت درب های جدید علم و تکنولوژی هدایت کنیم.

[rs_post_grid cats=”43″ show_author=”no” post_per_page=”6″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)