کلیسای سنت باسیل – St. Basil

مسکو شهر کلیساهای قدیمی و بزرگ و یکی از شهر های معروف کشور روسیه است. اغلب کلیساهای موجود در آن، به همان سبک و سیاق قدیم پا برجا مانده و حتی برخی از آن ها اکنون به عنوان موزه در سندهای جهانی به ثبت رسیده اند. یکی از زیباترین بناهای مذهبی این شهر بزرگ، کلیسای سنت باسیل – St. Basil  است، که اغلب برای برگزاری جشن ها و مراسم ویژه از آن استفاده می شده است.

معرفی کلیسای سنت باسیل

کلیسایSt. Basil ، در کشور روسیه است. کار ساخت این کلسا، شش ماه به طول انجامید. به دلیل سرمای طاقت فرسا و ازدست رفتن کیفیت مصالح به کار رفته در آن دما، کار ساخت، فقط در ماه های گرم سال انجام میشد. نمای این کلیسا به رنگ قرمز و سفید است که به نظر می رسد مقاومت بیشتری نسبت به سرما داشته باشد. در قرن هفدهم میلادی، همزمان با بازسازی کلیسا، نقش و نگارهایی نیز به نمای درونی، اضافه شد. کاشی کاری های این ساختمان به رنگ آبی است. هم اکنون کلیسایSt. Basil  یکی از عجایب هفتگانه ی کشور روسیه است.

معرفی کلیسای سنت باسیل

در محوطه ی بیرونی کلیسا مجسمه ای برنزی از دو قهرمان روسی به نام های Mwnnin  و Youjarsky در جنگ های قرن شانزدهم و هفدهم نصب شده است. البته این مجسمه ابتدا در میدان سرخ قرار داشت. اما به دلیل فضایی که اشغال کرده بود و مانع دید کافی میشد، آن را به کلیسا منتقل کردند. 22 جولای، 455امین سالگرد ساخت کلیسای معروف مسکو، St. BASIL است. این کلیسا که در میدان سرخ مسکو واقع شده. دستور ساخت این بنا را Tsar Ivan  به پاسداشت پیروزی در برابرKazan Khanate  داد که در واقع این پیروزی در یک روز، مذهبی به نام Intercassion of Holy یا شفاعت با کره ی مقدس اتفاق افتاد.

4 قسمت از 8 قسمت این کلیسای بزرگ، بعدها با نام 4 دلاوری که در جنگ حماسه آفریدند شد. براساس عقیده ی عده ای از مردم، این کلیسای بزرگ سمبل Jerusalem  آسمانی است. به عبارت دیگر، این بنا، محل پادشاهی خداست و دیوار های آن به سنگ های مقدس و گرانبها مزین شده است. عده ای دیگر معتقدند که معمار طراح این کلیسا، در واقع در ساخت این بنا، از طراحی کلیسا St. MARY در Constantinople  الهام گرفته است، کلیسایی که شفاعت با کره ی مقدس در آن جا اتفاق افتاده است.

معماری کلیسای سنت باسیل روسیه

در ابتدا مسیرهای زیر زمینی این کلیسا طوری طراحی می شد که 9 بنا ساخته شود و به وسیله ی گالری ها و راهروهای تو در تو به هم متصل شوند. اما در قرن 16 میلادی، این مسیر های زیر زمینی به مکانی برای ذخیره جواهرات گران بها تبدیل شد. نمای بیرونی کلیسا، آجرکاری شده است. در هر دوره ای، تغییراتی در نمای بنا صورت گرفت. پس از آتش سوزی گه در سال 1595 در این مکان رخ داد، این بنا با گنبدهای معروف پیازی شکل، دوباره طراحی شد.

معماری کلیسای سنت باسیل روسیه

در اواخر قرن 17 میلادی، کتیبه ای از تاریخ ساخت این بنا به نمای آن اضافه شد و تا آخر قرن 18 میلادی این کتیبه در آن جا بود. در سال 1817، زمانی که میدان سرخ در حال باز سازی بود، معمار به نام Joseph Bove ، دیوار حایلی از جنس سنگ با میله های آهنی در اطراف کلیسا ساخت.

دلیل نام گذاری کلیسای سنت باسیل یا St. Basil

دلیل نام گذاری این کلیسا به نام Basil ، فردی دیوانه به نام Vasily یا Basil بود که توانسته بود آینده ی مسکو و آتش سوزی عظیم سال 1547 درا پیش بینی کند. در این آتش سوزی، هزاران نفر از مردم کشته شد و تقریباٌ یک سوم از شهر مسکو نابود شد.Basil  در طول عمر خود، تنها زندگی می کرد. او هیچ سرپناهی نداشت و لباسی نمی پوشید. بعدها به پاس سخنان پر معنای او، این نام را برای کلیسا انتخاب کردند.  زمانی که کلیسا به عنوان یک مکان مذهبی شناخته شد، دهمین بنا نیز به آن اضافه شد.

در مورد معمار این کلیسا، ابهامات زیادی وجود دارد. اما پیزی که اغلب مردم به آن اتفاق نظر دارند این است که طراح و سازنده کلیسا دو روسی با نام Barma،Potnik  هستند. افسانه ای در مورد ساخت این کلیسا وجود دارد که بر اساس آن ، پس از ساخت بنا، Ivan  دستور داد تا معماران آن را کور کنند تا دیگر نتوانند  چنین طرحی را در جای دیگری اجرا کنند. اما به نظر می رسد این فقط یک افسانه است، زیرا بعدهاPostnik  همان معمار کلیسای باسیل در طراحی کلیسای Annun citation  همکاری داشت و دیوارها و برج های کاخ Karzan Kremlin  را نیز او ساخت.  گروهی دیگر معتقدند که طراح و معمار این کلیسا یک ایتالیایی بود که در کاخ Kremlin  مسکو کار می کرد.

تاریخ کلیسای سنت باسیل

کلیسای St. Basil  در قلب شهر مسکو واقع شده است و همواره با وجود نقشی که اکنون در گرشگری شهر مسکو دارد، در معرض خطرات جدی بوده است. در سال 1812، سربازان فرانسوی که در حال عقب نشینی از مسکو بوند، قصد تخریب و انفجار این کلیسا را داشتند، اما به دلیل کمبود زمان، تلاششان بی نتیجه ماند.

100 سال بعد، یعنی در اواخر دهه ی 1920، برخی از بزرگان حکومت جماهیر شوروی تصمیم به تخریب این کلیسا گرفتند. زیرا وجود یک مکان مذهبی در مرکزی ترین نقطه ی مسکو را تهدیدی برای خود میدانستند. کلیسا، توسط معماری به نام Pyotr Baranorsky حفظ شد. او حتی نامه ای به Stalin  نوشت و برای حفظ کلیسا از وی کمک خواست. به هرحال  کلیسا پا بر جا ماند، اما Baranousky  به اتهام اقدام علیه اتحاد جماهیر شوروی، دستگیر و زندانی شد.

پس از گذشت سال ها، ناقوس این کلیسا هنوز هم به صدا در می آید. تعداد زیادی ناقوس در قسمت های مختلف آن ساخته شد. اما فقط یکی از آن ها اکنون پابرجاست. در سال 1929، به دستور حکومت، تمامی ناقوس های برنز جمع آوری و از بین رفت و طبق گفته ی Alexi Konovolove، به جای ماندن همین یک ناقوس، معجزه بود. بنابر گفته کارشناس گردشگری مجله اینترنتی ماه؛ کلیسای St. Basil در سال 1923 به موزه ای برای نگه داری اشیاه تارخی تبدیل شد، در سال 1929 بخشی از موزه ی تاریخی مسکو شد. از اوایل دهه ی 1990، این کلیسا دوباره رنگ و بوی مذهبی گرفت و در سال 1990، به عنوان میراث جهانی UNESCO  شناخته شد. اگر مایل باشید با هم سری به جاذبه های گردشگری روسیه بزنیم و مکان های جاذب آن را مرور کنیم.

[rs_post_grid cats=”37″ show_author=”no” post_per_page=”6″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید