مقدار کلسترول مورد نیاز بدن

کلسترول بالا در بدن، خطر ابتلا به انواع بیماری های قلبی را افزایش می دهد، البته در مواردی که تحت درمان قرار نگیرد. علی رغم اینکه افزایش سطح کلسترول در خون موجب بروز مشکلاتی فراوان می شود، وجود این ماده در بدن به مقدار استاندارد، ضروری است. زیرا عملکردهای خاص بدن وابسته به این ماده است که در صورت عدم حضور کلسترول ، مختل خواهند ماند. البته اغلب ما، بیشتر از معایب کلسترول شنیده ایم و مزیت های آن تا حدودی ناشناخته باقی مانده است. کارشناسان بخش سلامت مجله ماه ، مقاله ای ترتیب داده اند که در آن به بررسی عملکرد کلسترول در بدن و اینکه چرا بدن به وجود این ماده نیاز دارد، پرداخته اند. جهت اطلاع از مقدار کلسترول مورد نیاز بدن ، در ادامه با این بخش همراه باشید.

ضرورت وجود کلسترول در بدن

کلسترول، ماده ای است وکس مانند که نوعی استرول محسوب می شود. استرول در واقع نوعی بافت چربی است که هم در گیاهان و هم در جانوران یافت شده و انواع مختلفی دارد. بدن معمولا مقداری از چربی مورد نیاز خود را به وسیله کبد تولید می کند و بخش عمده ای نیز از طریق مواد غذایی تامین می شود. گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و لبنیات از منابع غنی چربی هستند.

نقش کلسترول در بدن

اگرچه اغلب وجود کلسترول در بدن ، به عنوان یک عارضه شناخته می شود و باید آن را کنترل کرد، اما مقدار کلسترول مورد نیاز بدن همواره نقش به سزایی در بسیاری از عملکرد های آن دارد. از جمله کارکردهای کلسترول در بدن را در ادامه مثال زده ایم.

کلسترول ماده اولیه ساخت غشای سلولی است و علاوه بر این، ساختار سلول به وجود چربی وابسته است. چربی موجود در غشای سلول موجب مطابقت و سازگاری بهتر با دمای محیط می شود. وجود کلسترول برای تولید برخی هورمون ها ضروری است؛ مثل ترشح هورمون کورتیزول که موجب ایجاد استرس در بدن می شود. به علاوه، ساخت و تولید هورمون های جنسی مثل استروژن ، تستسترون و پروژسترون ، وابسته به وجود چربی است.

کبد برای ترشح بایل ( bile )، به وجود چربی نیاز دارد. بایل، نوعی مایع در بدن است که به هضم چربی ها و انتقال آنها به دستگاه گوارش، کمک می کند. سلول های عصبی نیز برای محافظت از خود، از چربی ها استفاده می کنند. در موارد دیگر استفاده از کلسترول ، این ماده همچنین در تولید و جذب ویتامین D نقش به سزایی دارد. در واقع با قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید، کلسترول تبدیل به ویتامین D می شود.

کلسترول چیست ؟

کلسترول در واقع ماده ای چرب و موم مانند است که معمولا در اغلب سلول های بدن ما وجود دارد. بدن برای تولید ویتامین D، تولید انواع هورمون ها و البته جهت هضم بهتر غذا، به وجود کلسترول نیازمند است. مقدار قابل توجهی از مقدار کلسترول مورد نیاز بدن ، در خود بدن ساخته می شود و بقیه نیز از مواد غذایی دیگری مثل تخم مرغ، گوشت و پنیر که دارای چربی طبیعی هستند، تامین می گردد.

مقدار کلسترول مورد نیاز بدن

تفاوت میان کلسترول خوب و بد

با توضیحات ارائه شده، این پرسش مطرح می شود که اگر وجود کلسترول برای بدن ضروری است، پس چرا آن را به دو دسته خوب و بد تقسیم می کنیم. پاسخ سوال این است؛ کلسترولی که از طریق مواد غذایی وارد بدن می شود، در کبد به لیپوپروتئین تبدیل می شود. لیپوپروتئین نوعی کلسترول است که از ترکیب پروتئین و چربی ساخته می شود. این ماده، دیگر انواع کلسترول ها مثل تری گلیسیرید را در سیستم گردش خون به حرکت در آورده و آنها را بافت ها و اندام های مورد نظر می رساند.

کاهش میزان لیپوپروتئین در بدن با عنوان کلسترول خوب یا بد ، شناخته می شود که با شدید تر شدن وضعیت، قلب را تهدید می کند و موجب بروز سکته های قلبی می شود. LDL نوعی کلسترول است که در آن میزان چربی، بیش از پروتئین است، به همین دلیل سبک تر شده و به راحتی با جریان خون در بدن گردش می کند. زمانی که میزان گردش این نوع چربی در رگ ها زیاد باشد، اکسیژن کافی برای حرکت کمتر شده و امکان تجمع چربی در هر قسمت از رگ وجود دارد. توده چربی موجود در رگ ها ، موجب ایجاد پلاک بر دیواره ها شده که به تدریج مسیر عبور خون را مسدود کرده و خون و مواد غذایی به بافت ها و به قلب، نمی رسد.

HDL را ما به عنوان کلسترول مثبت یا خوب می شناسیم. این نوع از کلسترول دارای چربی کم و پروتئین زیاد است، در نتیجه وزن بیشتری دارد و در مسیر عبور خود در رگ ها ، چربی ها را با خود همراه کرده و برای دفع به کبد و کلیه می رساند. هر چه مقدار کلسترول مورد نیاز بدن بیشتر باشد، سلامت قلب و عروق ، بیشتر تضمین می شود، HDL نیز از همین دسته است.

افزایش کلسترول خوب در بدن

روغن زیتون : یکی از سالم ترین انواع چربی ها، روغن زیتون است. البته به شرطی که فرآوری آن به صورت سالم و با توجه به حفظ ارزش غذایی آن انجام گیرد. این روغن، دوست قلب است و تا حد زیادی از بروز آسیب های قلبی پیشگیری می کند. یکی از مزایای روغن زیتون برای قلب ، افزایش میزان HDL است. این نوع چربی، به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ، گردش خون را تسهیل کرده و مانع از ایجاد پلاک در رگ ها می شود.

پیروی از رژیم های کم کربوهیدرات : رژیم های غذایی که بر اساس کاهش مصرف کربوهیدرات برنامه ریزی شده اند، موجب کاهش میزان کلسترول بد و متعاقبا افزایش کلسترول خوب در خون می شوند. کاهش مصرف کربوهیدرات به کمتر از 50 گرم در روز ، می تواند نقش موثری در حفظ سلامت قلب و افزایش مقدار HDL داشته باشد و مقدار کلسترول مورد نیاز بدن را فراهم کند.

غذاهای کم کربوهیدرات

روغن ها و چربی ها در کنار معایبی که دارند ( در صورتی که سالم نباشد و به مقدار زیاد مصرف شوند ) از منابع غذایی فاقد کربوهیدرات هستند. کره، روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن آووکادو درصد کربوهیدراتشان صفر است.

ورزش منظم : داشتن فعالیت بدنی منظم، ضامن سلامت فردی است. انواع ورزش ها مثل ایروبیک یا تمرین های قدرت، در افزایش سطح کلسترول مثبت، دخیل است. با انجام تمرینات فشرده، در 10 هفته تا 8 میلی گرم سطح کلسترول مثبت یا خوب ، افزایش می یابد. هر چه میزان تحرک بدنی بیشتر باشد، میزان چربی خون کاهش یافت و چربی های مفید، بیشتر می شود. حتی یک پیاده روی ساده اما منظم نیز می تواند در این زمینه موثر باشد.

افزایش کلسترول خوب در بدن

افزودن روغن نارگیل به رژیم غذایی

بر اساس تحقیقات انجام شده، روغن نارگیل علاوه بر افزایش سطح سوخت و ساز بدن و تضمین سلامت مغز و قلب، موجب افزایش سطح کلسترول مثبت در خون نیز خواهد شد. علاوه بر این، به دلیل طبیعی بودن این نوع چربی، مقدار لیپوپروتئین منفی که در آن درصد چربی بیش از پروتئین است را کاهش می دهد.

سیگار در کنار تمامی مضراتی که دارد، در کاهش سطح کلسترول مثبت خون نیز، نقش اساسی خواهد داشت. وظیفه اصلی HDL در خون، از بین بردن پلاک های ایجاد شده در رگ ها و انتقال آنها به کلیه و کبد است. کشیدن سیگار، مسیر عروق را تنگ تر کرده و باعث می شود خروج چربی از آنها، با اختلال رو به رو شود.

کشیدن سیگار و ضررهای ناشی از آن

سیگار بر کل سیستم قلبی عروقی تاثیر گذار است. نیکوتین، موجب گرفتگی رگ های قلب شده و جریان گردش خون را دچار اختلال می کند. با گذشت زمان، باریک شدن مسیر گردش خون به رگها صدمه زده و موجب بروز بیماری های ثانویه شریانی می گردد. علاوه بر این، مصرف دخانیات با افزایش فشار خون در رگها موجب بروز بیماری فشار خون، آسیب دیدن دیواره های رگ ها و لخته شدن خون می شود.

کنترل وزن بهترین راه کنترل مقدار کلسترول مورد نیاز بدن

کنترل وزن و لاغری و تناسب اندام از هر طریقی که انجام شود، موجب افزایش سطح کلسترول مثبت در خون خواهد شد. هر چه وزن فرد بیشتر مورد توجه و مراقبت قرار گیرد، عملکرد کبد بهتر خواهد شد، در نتیجه تولید HDL بیش از پیش افزایش می یابد. در انتها به پیشنهاد کارشناس مجله اینترنتی ماه در رابطه با مقدار کلسترول مورد نیاز بدن ، مصرف مناسب روغن ها و چربی ها، مصرف کافی سبزیجات و میوه ها، استفاده از غلات با سبوس کامل، انتخاب لبنیات کم چرب و طبخ سالم مواد غذایی همگی راه کارهایی هستند که کاهش بیماری های قلبی و راه های پیشگیری از آن را بدنبال دارد و موجب کاهش چربی در خون می شود.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید