مزایای دانه کینوا برای سلامت بدن

دانه کینوا، دانه ای است خوراکی که حدود 3 تا 4 هزار سال پیش توسط سرخپوستان آفریقایی کشف شد. دانه کینوا برای سرخپوستان در آن زمان حکم طلا را داشت. زیرا پس از بررسی های متعدد، مشخص شد خواصی در این دانه موجود است که مصرف آن برای انسان، فواید بسیاری در پی خواهد داشت. از نظر بسیاری از محققان که در حال تحقیق در زمینه مزایای دانه کینوا برای سلامت بدن هستند، این دانه نسل جدیدی از غلات پر خاصیت است که به تدریج زمینه آشنایی مردم با خواص آن مثل کاهش استرس و فشار عصبی فراهم می شود. همچنین دانه کینوا از منابع و غذاهای حاوی آهن می باشد. با مجله سلامت ماه همراه باشید تا با خواص این دانه گیاهی آشنا شوید.

ارزش غذایی و مزایای دانه کینوا برای سلامت بدن

کینوا نیز همانند جو، یک دانه قدیمی است که در سال های اخیر، کشت و تهیه آن بسیار رونق گرفته است. در واقع هم زمان با گسترش فناوری ها و افزایش اطلاعات محققان نسبت به مزایای دانه کینوا برای سلامت بدن ، محبوبیت آن بیشتر شده و قطعا تقاضا جهت تولید نیز گسترده تر خواهد شد. یکی از خصوصیات مثبت دانه های قدیمی مثل دانه کینوا این است که هنوز چندان دستخوش تغییرات ژنتیکی نشده است و هنوز از نظر مصرف به چنان گستردگی نرسیده که کارشناسان در پی ایجاد تغییرات در ساختار آن باشند. در حدود 5000 سال پیش دانه کینوا به مادر غلات معروف بوده است.

از نظر دسته بندی غذایی، کینوا در گروه غلات قرار می گیرد، البته غلات با سبوس کامل. یعنی تمام قسمت های این دانه را می توان آسیاب کرده و به یک نوع آرد برای تهیه نان یا مواد دیگر تبدیل کرد. کینوا علاوه بر داشتن مقادیر قابل توجهی کربوهیدرات ها که ترکیب اصلی همه غلات است، ویتامین ها و املاح متعددی نیز دارد. هر پیمانه دانه کینوا معادل 185 گرم، حاوی:

  • 222 واحد کالری
  • 8.14 گرم پروتئین
  • 5.2 گرم فیبر
  • 3.55 گرم چربی
  • 39.4 گرم کربوهیدرات
  • 19 درصد اسید فولیت
  • 30 درصد منیزیم
  • 28 درصد فسفر
  • 18 درصد مس
  • 15 درصد آهن
  • 13 درصد زینک
  • 9 درصد پتاسیم است.

به علاوه ویتامین های مختلف گروه B و E و کلسیم نیز در آن یافت می شود. نکته قابل توجه اینکه درصد بسیاری از چربی های موجود در کینوا از نوع اسیدهای چرب مفید است که ضرری برای بدن در پی نخواهد داشت. با توجه به وجود چنین ترکیبات مغذی، قطعا این دانه خوراکی خواص تغذیه ای بسیاری دارد. از جمله فواید دانه کینوا برای سلامت بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

فیبرا بالای دانه کینوا

فیبر ترکیبی است که در اغلب غلات و تقریبا همه انواع سبزیجات یافت می شود. وجود فیبر، فعالیت سیستم گوارش را متعادل می کند و از یبوست یا خشکی روده جلوگیری می کند. مصرف فیبر، سلامت قلب و عروق را نیز تضمین می نماید، زیرا موجب کاهش کلسترول، قند خون و فشار خون می شود. به علاوه، مصرف فیبر در فرآیند کاهش وزن نیز بسیار کمک کننده است. زیرا فیبر برای مدت زیادی در روده باقی مانده، بنابراین فرد مدت بیشتری احساس سیری می کند. در نتیجه مقدار کالری دریافتی کاهش یافته و وزن اضافی از بین می رود. همه این خصوصیات فیبر باعث شده تا دانه کینوا از این بابت به نسبت بقیه غلات، بیشتر مورد توجه کارشناسان قرار گیرد. یکی از عمده ترین مزایای دانه کینوا برای سلامت بدن ، تامین مقدار قابل توجهی از فیبر مورد نیاز است.

فیبرا بالای دانه کینوا

کینوا دانه گیاهی سرشار از آهن

کینوا مقدار زیادی آن دارد که موجب شده تا مصرف آن برای افراد مبتلا به بیماری کم خونی یا آنمی ، یک گزینه مناسب جهت رفع مشکل باشد. تشکیل گلبول های قرمز خون یا هموگلوبین ، به وجود آهن بستگی دارد. آهن مسئول انتقال اکسیژن به قسمت های مختلف بدن است تا این اعضا با خون رسانی و داشتن اکسیژن کافی، عملکرد مناسبی داشته باشند. به علاوه، انجام کلیه فعالیت های مغذی، به وجود آهن بستگی دارد. افرادی که به طور منظم از دانه خوراکی کینوا در رژیم غذایی خود استفاده می کنند، کمتر دچار مشکلات مربوط به کم خونی و عوارض ناشی از آن خواهند شد.

همچنین عضلات برای رشد و تقویت خود به جز پروتئین، به ترکیبات دیگری مثل آهن نیز نیاز دارند تا متابولیسم کاملی داشته باشند. بر اساس تحقیقات، کمبود آهن نیز به اندازه کمبود پروتئین در بدن، موجب ضعف عضلانی و کاهش عملکرد آنها می شود. کینوا به دلیل داشتن مقادیر قابل توجهی آهن، قادر است تا این نیاز عضلات را برطرف کرده و کمک کند تا سوخت و ساز آنها به طور منظم ادامه داشته باشد. یکی از مزایای دانه کینوا برای سلامت بدن ، حفظ و تقویت عملکرد عضلات و کمک به داشتن فعالیت بدنی بهتر است.

خواص کینوا در پیشگیری از پوکی استخوان

کینوا سرشار از املاحی مثل منیزیم است که در برطرف کردن بیماری های مرتبط با کمبود این ماده بسیار موثر می باشد. به گفته محققان، یکی از مزایای دانه کینوا برای سلامت بدن ، پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان است. از نظر آنها، کینوا به دلیل داشتن مقداری منیزیم می تواند مانعی در ابتلا به پوکی استخوان باشد. عامل اصلی کمبود منیزیم در بدن، نداشتن تغذیه مناسب و پیروی از رژیم های غربی است، رژیم هایی که مصرف غذاهای فرآوری شده در آنان زیاد است و میوه ها و سبزیجات به مقدار مناسب مورد مصرف قرار نمی گیرد.

کینوا و کمک به کاهش وزن

اگرچه ممکن است مصرف منابع کربوهیدراتی در برخی از رژیم های غذایی ویژه، محدود شده باشد، اما کینوا جز آن دسته از غلاتی است که ارزش غذایی بالایی داشته، در نتیجه مصرف متعادل آن نه تنها ضرری ندارد، بلکه به فرآیند کاهش وزن نیز کمک خواهد کرد. وجود فیبر در این دانه خوراکی که عامل اصلی کاهش وزن است، زیرا همان طور که اشاره کردیم، برای مدت طولانی فرد را سیر نگه می دارد. اما از طرف دیگر، مواد مغذی موجود در این دانه خوراکی، انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت های روزانه را فراهم کرده است. در صورتی که از کینوا در رژیم غذایی خود استفاده می کنید، نگران ضعف عمومی بدن به دلیل کاهش میزان کالری دریافتی نباشید، زیرا از مزایای دانه کینوا برای سلامت بدن ، خاصیت انرژی بخشی آن است.

فواید دانه کینوا در جوانسازی و حفظ سلامت پوست

سلامت و شادابی پوست، تا حد زیادی به نوع تغذیه فرد بستگی دارد. پوست برای جوان ماندن نیاز به ویتامین ها و املاحی دارد که تنها از طریق تغذیه تامین می شود. به گفته محققان دانه کینوا حاوی ترکیبات خاصی است که به تنظیم رنگ دانه های پوستی کمک کرده و بسیاری از فاکتورهای دخیل در حفظ زیبایی را تحت تاثیر قرار می دهد. خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی کینوا، قرمزی و خارش پوست را برطرف کرده و حتی آسیب های پوستی که در اثر بروز آکنه ایجاد می شود را درمان می کند.

فواید دانه کینوا در جوانسازی و حفظ سلامت پوست

دانه کینوا جزء یکی از مغذی ترین دانه های خوراکی است که در دسته غلات جای گرفته و به گفته کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، سبوس آن کامل است. هر چه اطلاعات تغذیه ای در زمینه شناخت خصوصیات مثبت چنین خوراکی هایی بیشتر باشد، قطعا انگیزه افراد برای مصرف آن بیشتر خواهد بود. پس شناسایی مزایای دانه کینوا برای سلامت بدن ، به گسترش مصرف آن نیز کمک می کند. کمک به کاهش وزن، کمک به سلامت قلب و عروق و داشتن خاصیت ضد التهابی، ویژگی های مهمی است که مطمئنا از نظر افراد پنهان نخواهد ماند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)