عوارض چای سبز برای کبد

از قرن ها پیش مردم در هند و چین از چای سبز برای درمان انواع بیماری ها استفاده کرده اند. این گیاه پرخاصیت که زادگاه اصلی آن چین است، به سرعت در میان مردم محبوبیت یافت و بعدها در اروپا و آمریکا نیز، طرفداران بسیاری پیدا کرد. همانطور که می دانید، چای یکی از متداول ترین نوشیدنی های گرم در میان مردمان جهان است، در حالی که 78 درصد چای مصرفی سیاه و فقط 20 درصد آن، چای سبز است. تقریبا تمامی انواع چای از گیاه کاملیا گرفته می شود. در واقع برگ سبز این گیاه چیده شده و تحت شرایط اکسیداسیون قرار می گیرد تا نهایتا چای مصرفی ما، حاصل شود. با وجود خواصی که این نمونه چای دارد، طبق بررسی های مجله سلامت ماه ، تحقیقات جدید حکایت از عوارض چای سبز برای کبد دارد که در این مقاله به آن پرداخته ایم.

تاثیرات و عوارض چای سبز برای کبد

چای سبز همان گونه که اشاره کردیم، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و برای پیشگیری و درمان انواع بیماری ها از جمله بیماری دیابت می توان از آن استفاده نمود، به طوری که در قدیم به عنوان یک داروی گیاهی مورد استفاده قرار می گرفته است. اما اخیرا محققان با بررسی های فراوان در مورد عوارض چای سبز برای کبد به این نتیجه رسیدند که برخی از ترکیبات این چای برای کبد مضر است، اگر چه چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان بوده و وجود آنتی اکسیدان ها برای از بین بردن سموم بدن و دفع آنها از طریق کبد، ضروری و مفید است.

در واقع رادیکال های آزاد در بدن در اثر فعالیت آنتی اکسیدان ها از بین رفته و کبد را از ایجاد ورم و عفونت، محافظت می کند. تحقیقات انجام شده در رابطه با عوارض چای سبز برای کبد هنوز کامل نبوده و این اطمینان هنوز وجود ندارد که آیا چای سبز می تواند مستقیما بر کبد تاثیر منفی داشته باشد یا خیر. اما به هر حال باید در مصرف آن، یک سری نکات را رعایت نمود.

برخی افراد به محض شنیدن خواص چای سبز و مزیت های آن برای درمان کبد و احتمالا بیماری کبد چرب ، به مصرف آن روی آورده و آن را جایگزین نوشیدنی های دیگری می کنند. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که چای سبز اگر بیش از حد مجاز مصرف شود، می تواند موجب آسیب به کبد گردد. در بسیاری از موارد، چای سبز می تواند منجر به بروز هپاتیت در فرد شود. در حقیقت مصرف بیش از حد موادی مثل آنتی اکسیدان و کاتچین موجود در چای سبز، مسمومیت کبد ایجاد می کند که نهایتا منجر به هپاتیت خواهد شد.

برخی از مضرات چای سبز برای بدن

خستگی، ناتوانی، درد های شدید شکمی و یرقان یا همان زردی پوست و چشم، از علائم مصرف بیش از حد چای سبز است. البته نمی توان معیاری دقیقی برای مصرف این گیاه تعیین نمود، زیرا وضعیت ژنتیکی و متابولیکی افراد با هم متفاوت بوده و واکنش ها نسبت به ترکیبات ممکن است از فردی به فرد دیگر مختلف باشد. این موارد ضرورت مشورت با پزشک قبل از مصرف این گونه داروهای گیاهی را نشان می دهد. اما به طور کلی با یک، دو یا سه فنجان چای سبز در یک روز، هیچ کس دچار عوارض چای سبز برای کبد از جمله مسمومیت کبد یا هپاتیت نخواهد شد. خطر زمانی به وجود خواهد آمد که چای سبز را جایگزین چای معمولی، قهوه و یا حتی آب کنید و چندین نوبت در روز، اقدام به تهیه و نوشیدن آن نمایید.

علاوه بر این، چای سبز به دلیل داشتن مقدار کافئین زیاد، اگر در ساعات پایانی روز مصرف شود، می تواند منجر به بی خوابی، سردرد یا مشکلات معده شود. چای سبز، یک داروی گیاهی مناسب برای گشاد کردن عروق است، اما زمانی که مصرف آن از حد استاندارد فراتر رود، می تواند باعث پارگی عروق شده و آسیب های دیگری در پی داشته باشد، خصوصا اگر در حین مصرف آسپرین، از چای سبز نیز استفاده شود. افراد مبتلا به بیماری فشار خون نیز باید دقت فراوانی در مصرف این نوشیدنی داشته باشند، زیرا با داروهای شیمیایی تجویز شده توسط پزشک، تداخل دارد.

خواص چای سبز برای سلامتی

همانطور که مصرف بیش از حد چای سبز عوارضی برای سلامت بدن دارد، مصرف استاندارد آن برای بدن مفید بوده و خاصیت های بسیاری دارد. این چای بیشتر به عنوان یک داروی گیاهی و درمانی برای بهبود بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد، مواردی مثل ترمیم انواع جراحات، بیماری های قلبی، بهبود گوارش، بیماری های روحی روانی و تنظیم دمای بدن.

خواص چای سبز برای سلامتی

چای سبز و پیشگیری از سرطان

بر اساس تحقیقات انجام شده، پلی فنول موجود در چای تاثیر به سزایی در کاهش فعالیت تومورهای سرطانی و پیشگیری از رشد سلول های سرطانی دارد و در بر طرف کردن آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، بسیار موثر است. در کشورهایی که مصرف چای سبز بیش از دیگر انواع چای است، نرخ رشد سرطان بسیار کمتر بوده و مرگ و میر ناشی از این مورد نیز کاهش یافته است. البته هنوز دقیق مشخص نیست که آیا کاهش نرخ سرطان، به طور مستقیم به مصرف چای سبز بستگی دارد یا خیر.

کاهش بیماری های قلبی با مصرف چای سبز

بر اساس نتایج تحقیقاتی که چندی پیش منتشر شد، چای سبز می تواند درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی را تا حد زیادی کاهش دهد. این آزمایش بر روی 40000 نفر ژاپنی بین 40 تا 79 سال انجام شد. افرادی که در روز 5 فنجان چای سبز می نوشند، در مقایسه با دیگران کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سکته های قلبی قرار دارند. چای سبز به دلیل داشتن مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، از بروز انواع سکته ها جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان موجود در چای سبز باعث تقویت سیستم گردش خون شده و از تنگ شدن عروق یا ایجاد لخته که از علل اصلی بروز سکته است، جلوگیری می کند. البته به شرطی که به طور منظم مصرف شود.

تاثیر چای سبز بر کلسترول

چای سبز، خاصیت ضد چربی دارد و مصرف استاندارد آن یکی از روش های کاهش کلسترول است. به گفته محققان، مصرف نوشیدنی این چای یا مکمل های آن، تفاوتی در نوع تاثیر آن خواهد داشت.

تقویت حافظه از خواص چای سبز

بررسی ترکیبات چای سبز نشان می دهد که این نوشیدنی محبوب و پرطرفدار، تاثیر به سزایی بر عملکرد حافظه و تقویت قوه درک در انسان می شود.

پیشگیری از آلزایمر با چای سبز

پیشگیری از آلزایمر با چای سبز

هضم کامل چای سبز، موجب آزاد شدن ترکیباتی می شود که می تواند مغز را از ابتلا به آلزایمر ، مصون نگه دارد. اغلب ترکیبات موجود در چای سبز در خود بدن نیز ساخته می شود، اما گاها بدن توانایی استفاده درست از آنها را ندارد. در حال حاضر محققان در پی آن هستند تا با بررسی های بیشتر، دریابند که آیا مصرف زیاد این ماده می تواند تاثیر منفی بر بدن داشته باشد یا خیر. در این مقاله کارشناسان مجله اینترنتی ماه سعی کردند تا علاوه بر عوارض چای سبز برای کبد برخی از خواص این چای را نیز ذکر کنند. جهت اطلاع از دیگر خواص از جمله کاهش فشار خون با چای سبز به وب سایت این مجله مراجعه نمایید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید